Metodika přípravy programů: komunikace hodnot Jan Činčera, Katedra environmentálních studií, Masarykova univerzita 2022 Cíle lekce •Po ukončení lekce studenti: •Rozpoznají, jaké hodnoty program pomáhá posilovat; •Upraví program tak, aby posiloval především hodnoty univerzalismu. Vstupní otázky •Někteří lidé si myslí, že by programy environmentální výchovy měly být hodnotově neutrální, tj. neměly by prosazovat žádné konkrétní hodnoty. Jiní lidé si myslí, že všechna výchova je hodnotově zatížená a že komunikovat určité hodnoty je žádoucí. Co si myslíte vy? •Vyjadřují, co je pro nás důležité •…ochrana přírody • •HODNOTY •Pozitivní či negativní stanoviska o určitých fenoménech, odkazují k chování •…napadené stromy by se neměly kácet • •POSTOJE •Názory na určitý fenomén, kterým věříme •…s napadenými stromy si les poradí sám nejlépe • •PŘESVĚDČENÍ „Naše programy nejsou hodnotově neutrální… Jsou o respektu k životu, o tom, jak mluvíme o spolupráci, jak mluvím o tom, co mám ráda…“ (Lektorka B) „Nemyslím, že bychom měli dětem do hlavy tlačit nějaké hodnoty…“ (Lektor A) Hodnotově neutrální Normativní „Měli bychom držet rovnováhu mezi oběma póly, představovat různé pozice, nechat je analyzovat jejich silné a slabé stránky…“ (Lektorka C) Pluralistický Tři přístupy k posilování hodnot na programech Shalom H. Schwartz - Wikipedia Salomon H. Schwarz Autor teorie základních lidských hodnot. Zdroj Wikipedia. Hodnoty lze uspořádat do širších skupin Jednotlivé skupiny hodnot se vzájemně ovlivňují Hodnoty posilují tendenci k altruistickému či egoistickému chování Altruistické chování Egoistické chování Posílení jedné hodnoty posiluje i její sousedy. Současně oslabuje hodnoty z protější skupiny. „Je důležitější žít smysluplný život…“ (hodnota: smysluplnost života) „…než být ředitelem zeměkoule.“ (hodnota: ambice) Posilování hodnot probíhá v průběhu celého programu tím, co lektoři říkají, jak se chovají, co zdůrazňují. „Lidé se dříve snažili vším šetřit a vážili si ruční práce.“ Ilustrační foto JČ „Moudří lidé pečují o přírodu.“ Zarámování programu vždy komunikuje určité hodnoty. „Patříme k místu, kde žijeme.“ „V přírodě jde zažívat spoustu dobrodružství.“ „Je důležité v přírodě dodržovat pravidla správného chování. “ Jaké hodnoty posilují následující rámce programů? „Pokud budeme přírodu uvážlivě využívat, vyděláme na tom nakonec nejvíc.“ „V přírodě můžeme zažít kontakt s něčím, co nás přesahuje.“ „Při pobytu v přírodě je třeba myslet hlavně na vlastní bezpečí.“ „Kdo chce v přírodě přežít, nesmí se bát. “ „Je příjemné být v kontaktu se Zemí. “ Franz X. Bogner Autor modelu 2-MEV. Foto: Bayreuth University Hodnotu přírody můžeme vnímat jak nezávislou na našich potřebách a hodnou ochrany, jako závislou na tom, jak ji chceme využívat, nebo jako zdroj potěšení. Utilitární chápání přírody zcela nevylučuje chápání přírody jako hodné ochrany. Hodnotu přírody můžeme opět posilovat v průběhu programu i jeho celkovým zarámováním. Díky rozumnému využívání svých lesů hrabě zbohatl… Je krásné chodit do lesa a užívat si přírody… Příroda je krásná a je důležité ji chránit… Hodnoty ochrany přírody a hodnota ocenění přírody posilují proenvironmentální chování. Hodnota ochrany přírody posiluje efekt programu na environmentální znalosti i hodnoty. Hodnota ochrany přírody posiluje pozitivní vnímání programu environmentální výchovy jako celku i jeho jednotlivých vlastností. Účastnice A: Přijíždí se silně biocentrickým pohledem (preservation). Účastnice B: Přijíždí se silně antropocentrickým pohledem na přírodu (utilization). A a B jedou na program C, zaměřený na posilování hodnot ochrany a oceňování přírody. Na kterou z nich bude mít program silnější dopad? Účastnice A: Přijíždí se silně biocentrickým pohledem (preservation). Z programu je nadšená. Hodně se z něj naučí, její (již silně) biocentrické hodnoty i enviro-chování se dále posílí. Účastnice B: Přijíždí se silně antropocentrickým pohledem na přírodu (utilization). Program se jí nelíbí. Moc se z něj nenaučí a její hodnoty ani chování se nezmění. Ale já chtěl ovlivnit hlavně B…? Efekt může být malý, ale i tak významný… Otázky k zamyšlení •Kloníte se po přednášce spíše k pluralistickému, hodnotově neutrálnímu, nebo normativnímu přístupu? Jaké důsledky z Vašeho postoje vyplývají pro Vaši případnou praxi environmentální výchovy? • Doporučená literatura •Činčera, J., Johnson, B., Kroufek, R., Kolenatý, M., Šimonová, P. & Zálešák, J. (2021). Real World Learning in Outdoor Environmental Education Programs. The Practice from the Perspective of Educational Research. Brno: Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1978 •Činčera, J.; Johnson, B.; Kroufek, R. & Šimonová, P. (2020). Values Education in Outdoor Environmental Education Programs from the Perspective of Practitioners. Sustainability, 12(11), 4700, https://www.mdpi.com/2071-1050/12/11/4700. •Činčera, J., Binka, B., & Černý, M. (2015). Hodnoty v opravdovém světě. Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education, 10(3). •Jickling, B. (2010). Environmental Education and Environmental Advocacy: Revisited. Journal of Environmental Education, 34, 20–27. •Schwartz, S.H. (2012). An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values an Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Read. Psychol. Cult., 2, 1–20. •Bogner, F. (2018). Environmental Values [2-MEV] and Appreciation of Nature. Sustainability, 10, 350. •Johnson, B. & Činčera, J. (2021): Relationships between outdoor environmental education program characteristics and children’s environmental values and behaviors, Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, DOI: 10.1080/14729679.2021.2001756