Sucho Analýza programu environmentální výchovy Jan Činčera, Masarykova univerzita Roman Kroufek, Univerzita J. E. Purkyně Kateřina Jančaříková, Univerzita Karlova Photo by Meritt Thomas on Unsplash Cíle lekce •Po ukončení lekce studenti: •Analyzují teorii zvoleného programu environmentální výchovy, sestaví jeho logický model a uvedou, které ze svých cílů program má či nemá šanci naplnit. •Podle zvoleného modelu vyhodnotí kvalitu programu, identifikují jeho silné a slabé stránky, stejně jako příležitosti k úpravám. Vstupní otázky •Jaké zásady by měl dodržovat program pro žáky základních škol zaměřený na problematiku sucha a klimatických změn? •Jakým postupům by se takový program měl určitě vyhnout? •Popis cílů a aktivit • •PROGRAM •Jan Činčera • •ANALÝZA PROGRAMU •Kateřina Jančaříková • •Roman Kroufek • •SHRNUTÍ •Silné a slabé stránky programu. Program „Sucho“ Cíle: Cílem programu je poskytnout žákům potřebné znalosti o změnách klimatu, vést je k uvědomění si jejich podílu na globální klimatické změně a motivovat je k odpovědnému environmentálnímu chování. Výstupy: Po ukončení programu žáci: •Vysvětlí principy klimatické změny a uvedou, jakým způsobem se svým chováním na ní podílejí. •Uvedou příklady alespoň tří činností, které mohou ve svém chování změnit, aby klimatickou změnu zmírnili. Věk: 4.-5. ročník základní školy Délka: 3 vyučovací hodiny Prostředí: učebna Úvodní diskuse Jaké žáci znají problémy životního prostředí? Všimli si dopadů sucha?. Výklad Proč se mění klima, jaké to má dopady. Párová výuka Jaké důsledky mohou mít klimatické změny na náš život? Představte si to… Jak přírodu poškozujeme? Co může udělat každý z nás? Skupinová práce Poster nabádající ostatní žáky k ochraně přírody. Prohlídka. Uzavření Opakování a zdůraznění důležitosti ochrany životního prostředí. Program „Sucho“: aktivity Analýza teorie programu Porozumění změnám klimatu Postoje ke změnám klimatu Odpovědné chování „Cílem programu je… …a motivovat je k odpovědnému environmentálnímu chování.“ …poskytnout žákům potřebné znalosti o změnách klimatu, vést je k uvědomění si jejich podílu na globální klimatické změně… Ale vždyť to je K-A-B model…! •Kritéria úspěšného programu o klimatu Uplatňuje aktivní metody …podporuje různé typy učení Začleňuje žákovský projekt …zaměřený na reálnou změnu ve škole či komunitě. Podporuje diskusi a samostatnou práci …respekt k názorům a zájmu žáků Propojuje s vědci …umožňuje žákům ptát se expertů Pracuje s miskoncepty …zjišťuje a reaguje na to, co si žáci myslí Posiluje naději …neusiluje o vystrašení děti. Místně zakotvený …a tak osobně relevantní pro žáky Od „Já“ k „My“ …motivuje ke kolektivní akci. Komplexní a provázaný …nejde o krátký jednorázový program Hledá společnou půdu …vyhýbá se polarizaci, učí rozumět rozdílům v názorech. Analýza kvality programu •Kritéria úspěšného programu o klimatu Uplatňuje aktivní metody …podporuje různé typy učení Začleňuje žákovský projekt …zaměřený na reálnou změnu ve škole či komunitě. Podporuje diskusi a samostatnou práci …respekt k názorům a zájmu žáků Propojuje s vědci …umožňuje žákům ptát se expertů Pracuje s miskoncepty …zjišťuje a reaguje na to, co si žáci myslí Posiluje naději …neusiluje o vystrašení děti. Místně zakotvený …a tak osobně relevantní pro žáky Od „Já“ k „My“ …motivuje ke kolektivní akci. Komplexní a provázaný …nejde o krátký jednorázový program Hledá společnou půdu …vyhýbá se polarizaci, učí rozumět rozdílům v názorech. Analýza programu Sucho Hodnocení programu Hodnocení programu Shrnutí: Silné a slabé stránky programu Sucho Hrozby Vytvoří miskoncepty, vystraší a otráví žáky Slabé stránky Věkově nepřiměřený, straší, moralizuje, důraz na individuální akci, chybí projekt Příležitosti Nový, komplexní program postavený na mezipředmětové spolupráci Silné stránky Zapojuje žáky do diskuse Náměty na samostatnou práci •Navrhněte nový program „Sucho“, který by se vyhnul chybám rozebíraného cvičného programu. Doporučená literatura •Cantell, H.,Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E. & Lehtonen, A. (2019) Bicycle model on climate change education: presenting and evaluating a model. Environmental Education Research, 25(5), 717-731 •Daniš, P., Broukalová, L., Chvátalová, M., Ježková, E. & Nešpor, J. (2020). Doporučení pro tvorbu a realizaci účinných programů environmentální výchovy. Praha: SSEV Pavučina. •Monroe, M.C., Plate, R.R., Oxarart, A., Bowers, A. & Chaves, W. A. (2019) Identifying effective climate change education strategies: a systematic review of the research, Environmental Education Research, 25(6), 791-812 •NAAEE (2009). Environmental Education Materials. Guidelines for Excellence. Washington: NAAEE https://cdn.naaee.org/sites/default/files/eepro/products/files/ee_materials.lr_.pdf Poděkování •V prezentaci byly využity volně dostupné ikony získané z webu Flaticon (http://www.flaticon.com) •Ultimatearm •Freepik •Turkub •Fotografie z titulní stránky pochází z volně použitelné databáze obrázků Unsplash (autor Meritt Thomas)