Metodika přípravy programů: zkušenostní učení Jan Činčera, Katedra environmentálních studií, Masarykova univerzita 2022 Cíle lekce •Po ukončení lekce studenti: •Vyhodnotí, jakým způsobem se v konkrétních programech daří facilitovat proces učení ze zkušenosti a navrhnou případné změny; •Identifikují skryté předpoklady zkušenostního učení v konkrétních programech a to, jak se odrážejí v použitých metodických postupech. Vstupní otázky •Co pro vás znamená, „učit se ze zkušenosti“? Kdy a co jste se naposledy něco naučili na základě vlastní zkušenosti? •Jednou z nejdůležitějších vlastností, kterou učitelé oceňují na pobytových programech environmentální výchovy je to, že podporují zkušenostní učení. Jakým způsobem probíhá učení ze zkušenosti na programu environmentální výchovy, který znáte? Přirozeně přicházející zážitky Malý důraz na reflexi Autentická zkušenost Transformativní zkušenost Předem připravené výukové aktivity Reflexe součást učení Učení ze zkušenosti Tři přístupy k zkušenostnímu učení na programech Předem připravený sled zážitků Význam silných, formativních zážitků Reflexe zaměřená na pocity David W. Johnson Foto: Wikipedia „Cílem zkušenostního učení je využití vlastních zkušeností a prožitků k vytváření a průběžné modifikaci akčních teorií s cílem zvyšování vlastní efektivity.“ (Johnson & Johnson) Ověřujeme teorii pro řešení problému AKCE Hodnotíme a revidujeme akční teorii REFLEXE Chceme něco vyřešit… PROBLÉM Předpokládaný optimální postup AKČNÍ TEORIE 01 02 03 04 Kurt Lewin - Wikipedia Kurt Lewin Foto: Wikipedia Trvalá změna je komplexní Změny v jednání jsou jen dočasné, pokud nejsou podloženy změnou akční teorie a postojů. Před změnami akčních teorií, postojů a jednání musí být změněno vnímání sebe samého a svého sociálního prostředí. . Zkušenost a abstraktní učení se vzájemně doplňují Ke změně akčních teorií, postojů… je třeba víc, než jen dodat informace. K vytvoření platné znalosti nestačí jen vlastní zkušenost. Učení ve skupině je účinnější Je snazší změnit akční teorie, postoje a jednání jednotlivce v kontextu skupiny, než individuální prací.. Aktivní učení je efektivnější, než pasivní Lidé věří víc tomu, co sami objevili, než znalosti prezentované někým jiným. . David Kolb Foto: learningfromexperience.com Zkušenostní učení je nekončící proces…zakotvený ve zkušenosti …výsledek konfliktu mezi opačnými mody adaptace na světě (zkušenost x koncept, pozorování x akce) Picture of Alice Kolb Konkrétní zkušenost Abstraktní konceptualizace Reflektivní pozorování Aktivní experimentování Cítím a pozoruji Myslím a pozoruji Myslím a jednám Cítím a jednám Kolbův cyklus: teoretický model zkušenostního učení David Kolb Foto: learningfromexperience.com Zkušenostní učení předpokládá osvojení souvisejících dovedností. Míra jejich zvládnutí může vést k preferenci učení v určitém kvadrantu. Facilitace učení pouze v některém z kvadrantů může vyhovovat jen části studentů. Picture of Alice Kolb Vycházet s lidmi Kvantifikovat Sbírat informace Jednat Divergující „reflektivní“ Asimilující „teoretik“ Konvergující „plánovač“ Akomodující „pragmatik“ Kolbova typologie stylů učení Pomáhat Objasňovat Analyzovat informace Tvořit teorie Technologické dovednosti Určovat cíle Iniciovat Vést lidi Co si o tom myslíš? Proč to nefungovalo? Co takhle zkusit… Franto, ty půjdeš… Učení ze zkušenosti Transfer Co na základě toho zkusíme příště dělat? Jak tu zkušenost využít? Zobecnění Proč se to stalo, co z toho vyplývá Reflexe Jak to proběhlo, co se stalo Aktivita Konkrétní zkušenost O čem to bude Zarámování aktivity „Dobrodružná vlna“ – metodika pro facilitaci učení ze zkušenosti podle organizace Project Adventure. Učení ze zkušenosti Transfer „Co byste tedy příště udělali jinak?“ „Domluvíme se, kdo to bude řídit.“ Zobecnění „Co by vám pomohlo se příště víc zapojit?“ „Kdyby nám někdo řekl, co máme dělat.“ Reflexe „Jak jste si rozdělili práci?“ „Všechno jsme udělaly my, kluci jenom koukali.“ Aktivita Týmy rozdělávají oheň a vaří na něm oběd. Aby nám v přírodě bylo dobře, potřebujeme ovládat tábornické dovednosti. Zarámování aktivity Autentická zkušenost „Nechte hory mluvit samy za sebe.“ (R. Ballie, Outward Bound) Klíčová role lektora Lektor by měl být modelový vzor ve vztahu k přírodě, učení příkladem a nápodobou. . K formativním zkušenostem dochází přirozeně Situace s potenciálem učení, ne předem připravené aktivity. Příroda učí sama Pobyt v přírodě má sám o sobě formativní účinek. Reflexe jen, když jsou potřeba Osobní prožívání situace je cennější, než řízená diskuse. . Transformativní zkušenost Prázdninová škola Lipnice: metodika dramaturgie, používaná především pro pobytové programy v přírodě. Foto: Archiv JČ Reflexe ano, ale ne na úkor zážitku Reflexe zaměřená spíše na emoce a prožívání, zařazovány především po klíčových aktivitách. . Silnými zážitky k osobnostní proměně Cílené a naplánované aktivity se silnými emocionálním potenciálem („emoční vrcholy“) Klíčová role autorů programu a „instruktorů“ Aktivity předem připravené, účastníci procházejí programem. . Téma, vlna, zásady Komunikuje společné téma (sdělení), promyšleně střídá různé typy aktivit s cílem maximalizace efektu . V českém kontextu klíčový vliv metody „dramaturgie“. Otázky k zamyšlení •Které ze tří uvedených pojetí je Vám nejbližší? V čem vidíte jeho přednosti i potenciální slabiny? •Po noční hře se lektorka zeptá dětí, které z nich měly v noci strach. Pak jim vysvětlí, že mít strach je normální a ona sama ho má občas v noci taky. Pak ukončí reflexi. Navrhněte, jak by rozbor noční zkušenosti mohl probíhat podle metodiky dobrodružné vlny. Doporučená literatura •Činčera, J., Johnson, B., Kroufek, R., Kolenatý, M., Šimonová, P. & Zálešák, J. (2021). Real World Learning in Outdoor Environmental Education Programs. The Practice from the Perspective of Educational Research. Brno: Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1978 •Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou. Praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press. •Johnson, D. W., Johnson, F. P. (2006). Joining Together. Group Theory and Group Skills. Boston: Pearson. •Kolb, D. (1984). Experiential Learning. Experience as The Source of Learning and Development. Prentice Hall, 1984. • •