Psychologie a internet Anonymita a chování na internetu Téma: anonymita online •Anonymita – často skloňovaná s ohledem na dění v online prostředí • •Odráží jeden aspekt který odlišuje online a offline prostředí Téma: anonymita online •Anonymita – často skloňovaná s ohledem na dění v online prostředí • •Odráží jeden aspekt který odlišuje online a offline prostředí • •Odlišuje? Částečně….a jen někdy Anonymita – interdisciplinární koncept •Psychologie •Mediální a komunikační studia •ICT oblast (a HCI) •Právo Koncept anonymity •Termín známý už dekády zpět • •Výzkum skupinového chování a deindividuace • •V 90. letech – mediovaná komunikace (ale studie i mnohem dříve) •GDSS - Group Decision Support Systems Definice anonymity? •Scott (Anonymous; 1998): „the degree to which the identity of a message source is unknown and unspecified“ (p. 387) • •Pinsonneault & Heppel (1998): “the inability of group members to identify the origin of messages they receive and the destination of messages they send” (p. 90) • •Velmi často jako „negace“ identity – absence jakéhokoli vodítka k identitě Jak uchopit anonymitu? •Scott (1998): •physical anonymity - the physical separation from the source •discoursive anonymity - inability to link information and true identity of the source • •source specification - the extent to which a message source is distinguished from other possible sources; comments are attributed to a specific individual to instances where no individual can be connected (také link jen ke skupině) •source knowledge - the degree of familiarity between the source and the receiver and may range from the two being complete strangers to being close friends Hayne & Rice (1997) •„Technická" a „sociální" anonymita • •Technická: "occurs when any meaningful identifying information about others (or yourself) is removed from any material exchange (p.432) •Sociální: "occurs when users actually perceive others (and perhaps even oneself ) to be deindividuated or unidentifiable, perhaps because they do not perceive any cues or contexts available to use in attributing the identities of others in relating multiple message" (p.432) •Jak jsou propojeny? Kritický přístup ke konceptu •Anonymous“ ( = Scott:) on anonymity (1998) •Scott & Rains, 2020 •Pinsonneault & Heppel (1998) • •Problémy: •Dichotomické chápání •Multidimensionalita •Anonymita koho? •Vnímaná anonymita (problém zůstává dodnes) •Jaká anonymita? • •Walther, 2015 – vnímaná anonymita v procesu komunikace (změny) Jak uchopit anonymitu? • Diskutované dopady anonymity •Na chování •Antisociální projevy – zvýšená agrese •Prosociální chování – dvojí efekt (pozitivní i negativní) •Sebe-odkrývání (self-disclosure) • •Jak to je vysvětlováno? Equalization hypothesis •Dubrovsky et al. (1991) • •Anonymita - internet vytváří podmínky které smazávají rozdíly, např. týkající se sociálního statusu • Online disinhibice •Suler (2004) • •Anonymita jako jeden ze šesti rysů online prostředí •+ neviditelnost, distanc, solipsistická introjekce, asynchronní komunikace, smazávání statusových nerovností • •Podporuje disinhibované chování (toxické i benigní) Anonymita v psychologických teoriích •Deindividuace – (Festinger, 1952; Zimbardo, 1970) anonymita ústí v „ztrátu individuality“a tím pádem v disinhibované chování •Snížení schopnosti sebepozorování a sebeposuzování •I pozitivní dopady! Self-awareness •private self: personal beliefs, hidden inner feelings, thoughts, memories •public self: overt displays such as physical appearance, table manners, and accent. • •Pinsonneault & Heppel (1998): „Public self-awareness involves attention to oneself as a social object and concerns appearance and the impressions made in social situations“. •Důležité: jak jsme hodnoceni druhými •Lowering public self-awareness reduces concerns with social standards, conformity, and social evaluation. People are aware of their actions but they do not expect to suffer any negative consequences •PuSA: determined by accountability cues, or the extent to which people think they will be held accountable for their actions. •group size, similarity of group members or knowledge of others, recording, number of observers, proximity, diffused responsibility, and anonymity • •it is the perception of whether the offered condition adequately frees individuals from social evaluation that really makes people feel anonymous and behave accordingly •anonymity has been found to interact with other situational factors, making its relation to disinhibition quite unpredictable and complex • SIDE – social identity model of deindividuation effects •Anonymita – v rámci výzkumu hlavně vizuální – podporuje depersonalizaci •Kognitivní komponenta: více salientní sociální identita = inklinace k chování v rámci sociální skupiny a jejích norem •when a social identity is already salient (i.e., when people define themselves as members of a group rather than as individuals), visual anonymity can actually enhance group salience and its related effects(group identification). •visual anonymity obscures personal features and interpersonal differences and thereby diminishes the relative importance of interpersonal concerns in favor of a focus on the known or emergent characteristics of the group as a whole. Provided a common identity is available, anonymity thus increases the salience of group identity and group identification Postmes, T., Spears, R., Sakhel, K., & De Groot, D. (2001). Social influence in computer-mediated communication: The effects of anonymity on group behavior. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(10), 1243-1254. Anonymita online…dnes? •Charakter online prostředí •Sociální sítě a prolínání online a offline života •Habituace na informační prostředí • Co „tvoří“ (a „boří“) anonymitu v CMC? •„Co je online a jak?“ •Charakter komunikace – Vizuál? Text? •Vodítka k identitě – profil? Informace v textu? • •„S kým interagujeme?“ • charakter vztahu – existující blízkost, anticipace kontaktu • •„Kdo jsme?“ •Individuální faktory – např. tendence k sebe-odkrývání, anxieta vztažená k CMC, hranice soukromí • Anonymita ve výzkumu •Jak ji měříme? • •Experimenty: Anonymita jako podmínka: ne/vizuál, profil s informacemi a bez •Obsahová analýza: kódování identifikujících informací (faktických či personálních) •Dotazníky: Otázky na anonymitu – vnímaná, na základě publikovaných informací •Slabá místa? Anonymita ve výzkumu •Problémy metody •anonymita výzkumu anonymity •redukce anonymity na konkrétní podmínku •dichotomizující chápání • •Efekty nejsou jednoznačné – i když zjištění podporují efekt anonymity na chování •Často jako moderační efekt • •Potřeba zapojit více vysvětlujících faktorů – PROČ anonymita má daný efekt? Ukázky výzkumu •Na antisociální chování – kyberšikana a flaming •Podpora v rámci komunit - prezentace Barlett, C. P., Gentile, D. A., & Chew, C. (2016). Predicting cyberbullying from anonymity. Psychology of Popular Media Culture, 5(2), 171–180. •Předpoklad: Suler a disinhibice •Anonymity subscale of the Attitude and Strength Differential Scale (Barlett & Gentile, 2012), five items: 1 strongly disagree – 2 strongly agree •Sending mean e-mails or text messages is easy to do because I am not face-to-face with the other person. •I feel comfortable sending mean text messages or e-mails to anybody no matter if I know them or not. •I join Facebook or MySpace groups that are mean to someone I do not know be-cause my friends are members of that group. •I am less likely to send mean e-mails or text messages if my name can be identified. •Mean e-mails or text messages that do not have my name attached to them are easy to forward on to others. Výřez obrazovky Lapidot-Lefler, N., & Barak, A. (2012). Effects of anonymity, invisibility, and lack of eye-contact on toxic online disinhibition. Computers in human behavior, 28(2), 434-443. •2 (anonymity/non-anonymity) * 2 (visibility/invisibility) * 2 (eye-contact/absence of eye-contact) factorial experimental design •Anonymity: assigning the participants random aliases, with no further identification •Non-anonymity: first name, surname, gender, age, place of residence, major field of study, and job held if employed •Visibility: webcam (od ramen) •eye-contact – kamera u očí, žádost o udržování kontaktu •Messenger – diskuse „life-saving drug dilemma“ •Kódování rozhovoru (výhrůžky, negativní atmosféra, flaming) + self-report (flaming) •When eye-contact was enforced, participants experienced fewer occurrences of flaming and fewer threats than when there was no eye-contact •Anonymity, however, produced a significant main effect for one measure only (i.e., threats) •Similarly, visibility exerted a significant main effect on a single measure only (i.e., negative atmosphere). •the anonymity x visibility interaction revealed insignificant effects, whereas both visibility x eye-contact and anonymity x eye-contact interactions produced several significant effects. Flaming - celkový •Nejvíce: anonymous and invisible participants who had no eye-contact (M= 75.95). •Nejméně: anonymity, invisibility conditions + eye-contact (M= 49.32). •Hlavní efekt očního kontaktu •Interakce: v podmínce anonymity bez kontaktu vyšší flaming než s kontaktem • •online sense of unidentifiability