Seminární práce PSYn4550 •Vyberte si jednoho ze tří dále uvedených klientů a popiště hypotetický průběh terapie s dítětem. K dispozici máte informace z úvodního setkání se zákonnými zástupci a také první reakce dítěte po příchodu k Vám do pracovny. • •Zaměřte se na: - úvodní setkání, přístup ke klientovi, navození kontaktu a formulaci zakázky (je-li to možné) - formulaci hypotéz o klientovi - možnosti průběhu terapie - využívání technik (vždy s uvedením adekvátního kontextu) - sebereflexi vlastního prožívání klientova tématu a osobnosti •Formální podmínky: - využití nejméně tří odborných zdrojů – jedné knihy a dvou studií - využití, zdůvodnění a teoretické ukotvení nejméně dvou technik • •Rozsah práce: 5 až 8 normostran •Hodnocení: 10 (minimum) až 20 bodů • •Bonusová konzultace: - v průběhu psaní práce máte jednu volitelnou možnost zaslání doplňujících dotazů rodiči dítěte (formou emailu vyučujícímu). Do emailu zformulujte otázky, které byste v rámci úvodní konzultace rodičům chtěli položit nad rámec uvedených informací a rodiče (v zastoupení vyučujícího J ) vám na ně odpoví. Získané informace následně můžete použít pro lepší představu průběhu terapie i formulace hypotéz. Honza (8) – Úvodní konzultace s matkou •Zdravotní anamnéza: •Zvýšená nemocnost (běžná onemocnění), alergie Školní anamnéza: •Nástup do MŠ ve 3 letech, adaptace bez obtíží, nástup do ZŠ v řádném termínů, také bez obtíží s adaptací, v kolektivu je oblíbený Rodinná anamnéza: •Rodina úplná, Honza je jedináček Zakázka rodičů: •Práce s Honzovou úzkostí, spánek ve svém pokoji • Honzík nedokáže spát ve svém pokojíčku a celkově se mámě jeví velmi nesamostatně. Neustále potřebuje ujišťovat o přítomnosti rodičů, např. v situaci, kdy odjíždí, má často otázky „kdy přijdete?“. Stává se, že rodiče tuto domluvu nedodrží a pak nastupuje úzkostná reakce. Usíná s rodiči, před časem zkoušeli, že by spal ve svém pokoji, ale vždy v noci přišel. Při činnosti často vyžaduje pozornost rodičů. Z dalšího rozhovoru si ověříte, že dle vědomí rodičů nedošlo k žádné „tragické události“, která by mu takové chování spustila. Je takový už od mala. Matka v rozhovoru také působí ochranitelsky a připouští, že sama je úzkostnější, otec je často mimo domov pracovně. Honza (8) - Prvokontakt •Honzík je na první dojem přátelský a komunikativní kluk. Také se zdá, že je obeznámen se zakázkou rodičů, protože jedna z prvních věcí, kterou se od něj dozvíte, je „Ve svém pokojíčku spát nebudu, bojím se tam.“ Na úvodní otázky reaguje ochotně a rád vypráví o sobě, svých koníčcích a škole. Sam (5) – Úvodní konzultace s matkou •Zdravotní anamnéza: •Bez obtíží Školní anamnéza: •Nástup do MŠ ve 2 letech, složitá adaptace, konflikty s ostatními dětmi (viz. níže) Rodinná anamnéza: •Rodiče rozvedeni od 2 let věku Sama, Sam je ve střídavé péči, otec i matka mají nové partnery, z otcovy strany má mladší nevlastní sestru (3) Zakázka rodičů: Agresivní chování ve školce a doma • •Samík je velmi aktivní kluk, dle diagnostiky v PPP s prvky hyperaktivity. Má obtíž s fungováním v MŠ a doma – zvládání negativních emocí. Často vybuchuje a v takových chvílích fyzicky ubližuje okolí. Na negativní reakce okolí je dle matky už zvyklý a očekává negativní reakce (ve školce ho za trest posílají do jiné místnosti). Také doma matka popisuje výbuchy vzteku. Má potřebu vyhrávat a dokazovat, jak „je šikovný“. Aktuálně dochází na logopedii pro vícečetné vady řeči (špatná výslovnost několika hlásek, rychlá mluva). Sam (5) - Prvokontakt •Samík jde ihned do explorace pracovny. Zajímá ho veškeré vybavení, které v pracovně máte, spontánně si je prohlíží, bere a hraje si s ním. Činnosti střídá. Komunikuje o situaci tady a teď, popisuje, co s hračkami zrovna dělá. Spontánně Vás také zve do zapojení ke hře a sděluje Vám vaši roli. Na Vaše otázky buď neodpovídá, nebo odpoví stručně a pozornost stočí jinam (k hračkám). Eva (10) – Úvodní konzultace s rodiči •Zdravotní anamnéza: •Žádné závažnější nemoci ani úrazy • Školní anamnéza: •Adaptace v MŠ bez pozvolnější, nástup ZŠ v řádném termínu, adaptace v ZŠ také pozvolnější, nyní má pár kamarádů, ale spíš je „šedá myška“. Má IVP a s plněním školních povinností obecně nemá problém (viz. níže). Rodina: •Úplná, mladší bratr (5) Zakázka rodičů: •Práce s emocemi, perfekcionismus • •Rodiče popisují Evu jako velmi citlivou (přecitlivělou), velmi empatickou k jiným lidem a nápomocnou. Nemá ráda tělesný dotek, vadí jí hlasité zvuky. V PPP je diagnostikována jako mimořádně nadaná, ve škole má Individuální vzdělávací plán. Má ráda svůj systém a velmi prožívá, pokud nedostane nejlepší známku. Vždy byla spíš uzavřenější a se svým prožíváním se nikdy moc nesvěřovala, v posledním roce ale ještě víc a víc „řeší věci sama“, bývá zamlklá, posmutnělá, nechce mluvit o tom, proč. V době covidu se hodně bála nákazy. Aktuálně hodně řeší válku. V poslední době také trpí častými bolestmi hlavy, které na první pohled nemají žádnou fyziologickou příčinu. •Rodinná atmosféra je podle sdělení rodičů klidná, rodiče se spolu „pohádali dvakrát za život“, konflikty řeší racionálně. Eva (10) - Prvokontakt •Eva působí na první pohled klidně, vyrovnaně. Ve svých emocích se orientuje, rozumí, dokáže popsat, že se např. z událostí kolem války cítí smutně a má úzkost (nedokáže říct proč). Je v dobrém kontaktu. Ráda vypráví o tom, co ji zajímá (matematika, biologie). Projevuje zájem o pískoviště i jiné pomůcky, doptává se, prohlíží si je.