UMĚNÍ ROZHOVORU Jak se dozvědět to, co potřebujete NEŽ ZAČNETE - UVOLNĚTE SE, PROSÍM Co by měl vědět respondent - Nemá se čeho bát – ví přece, o čem mluví - Povídá si s Vámi, ne s kamerou – dívá se Vám do očí - Štáb jako by nebyl – je to rozhovor jeho s Vámi - To, že se dívá do slunce není schválnost, ale technická nutnost Co byste měli vědět Vy (a kameraman) - Sledujte scénu i respondenta – a klidně rozhovor zastavte - U anket pozor na okolí – nic nesmí záběr rušit – reklama, sprosté nápisy, lidé v pozadí… - Vždycky jde hezky zakomponovat – Jen na to myslet - Důležitá je souhra s kameramanem – znamení „toč“ KDE A JAK (NE) TOČIT NE  U ZDI  PROTI OKNU  VE ZBYTEČNĚ RUŠNÉ M PROSTŘEDÍ  BEZ STATIVU ANO  V POZADÍ DRUHÝ PLÁN související s tématem  KLID NEBO MÉNĚ ZVUKŮ V POZADÍ  POUŽÍVAT STATIV DVA PŘÍSTUPY  „Vím co chci, víc mě nezajímá.“ + málo materiálu na procházení - můžete přijít o zajímavé souvislosti  „Jen mluvte, něco se dozvím.“ + možná nečekaná odhalení - víc materiálu, víc práce při psaní Dobrá kombinace obou způsobů. Když jedete na natáčení měli byste vědět většinu toho, co Vám respondent může říct – mluvíte s ním při přípravě, musíte znát své téma. Ale na místě Vás může překvapit. Musíte poslouchat a „stříhat“ v hlavě – potřebujete maximálně 5-10 sekund!!! PTÁM SE - POSLOUCHÁM  POSLOUCHEJTE – nedržte se jen plánovaného seznamu  REAGUJTE NA RESPONDENTA – nic není trapnějšího než zeptat se na to, co Vám někdo zrovna řekl…  NEPTEJTE SE OTÁZKAMI „ANO-NE“ - uslyšíte právě to  PTEJTE SE NA JEDNU VĚC ZARÁZ  ZEPTEJTE SE ZNOVU – A znovu! A znovu!  MLČENÍ – i to je otázka  CHTĚL/A BYSTE NĚCO DODAT? – vyplatí se  NEŘÍKEJTE S OTÁZKOU I ODPOVĚĎ – Na to nejde říct nic jiného, než „Tak určitě…“