VÝZKUM PŘED PREZIDENTSKÝMI VOLBAMI 2023 (2. KOLO) 4. VLNA sběr dat: 16. 1. – 19. 1. 2023 Zadavatel výzkumu Česká televize, Kavčí hory, Na Hřebenech II 1132/4, 140 70 Praha 4 Realizátor výzkumu Data Collect s.r.o., Geologická 575/2, 152 00 Praha 5 KANTAR CZ s.r.o., Strossmayerovo náměstí 1477/6, Holešovice, 170 00 Praha 7 Výběrový soubor Populace oprávněných voličů Termín sběru dat 16. až 19. ledna 2023 (1. vlna: 14. až 23. listopadu 2022, 2. vlna: 5. až 14. prosince 2022, 3. vlna: 2. až 5. ledna 2023) Způsob sběru dat Telefonické dotazování (CATI) v kombinaci s Internetovým dotazováním (CAWI) v poměru 70:30 Velikost výběrového souboru 1 562 respondentů (1. vlna: 1 238 resp., 2. vlna: 1 243 resp., 3. vlna: 1 265 resp.) Statistické vážení Výsledný datový soubor byl převážen podle pohlaví, věku, vzdělání, kraje a volebního chování. Statistická chyba ± 1,1 p.b. v případě, že názor zastává 5 % dotázaných ± 2,2 p.b. v případě, že názor zastává 25 % dotázaných ± 2,5 p.b. v případě, že názor zastává 50 % dotázaných ± 2,2 p.b. v případě, že názor zastává 75 % dotázaných ± 1,1 p.b. v případě, že názor zastává 95 % dotázaných Kontrola dat Výzkum prochází intenzivními kontrolami dle standardů SIMAR. Rozhovory CATI jsou při realizaci předmětem náslechů. Kromě toho jsou realizovány další kontroly tazatelů a validity dat. Chápání výstupů Výsledky výzkumu je třeba vztahovat k termínu sběru dat. Nejedná se tedy v žádném případě o prognózu výsledku voleb. METODIKA VÝZKUMU VOLEBNÍ CHOVÁNÍ OCHOTA ÚČASTNIT SE 2. KOLA PREZIDENTSKÝCH VOLEB Někteří lidé se druhého kola prezidentských voleb účastní, řada dalších k němu nepřijde. Zúčastníte se se vy osobně druhého kola přímé volby prezidenta? Celkem 71 % respondentů projevuje s určitostí ochotu účastnit se 2. kola prezidentských voleb, dalších 13 % by se jich spíše zúčastnilo. 15 % k volbám určitě nebo spíše nepřijde a zbylé 1 % si zatím svou účastí není jisto. Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Reprezentativní výběrový soubor 1562 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16. 1. až 19. 1. 2023 prostřednictvím technologií CATI a CAWI. 71 13 6 9 1 určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne neví/bez odpovědi 46 46 44 7 12 12 9 1 2 9 10 14 29 31 28 určitě pro Petra Pavla spíše pro Petra Pavla neví/bez odpovědi spíše pro Andreje Babiše určitě pro Andreje Babiše 2. vlna (5. až 14. 12. 2022) 4. vlna (16. až 19. 1. 2023) 3. vlna (2. až 5. 1. 2023) Pokud se druhého kola volby zúčastníte, pro koho budete hlasovat? 2. kolo prezidentských voleb by podle aktuálních preferencí respondentů vyhrál přesvědčivě Petr Pavel, jemuž by určitě nebo spíše dalo svůj hlas 53 % voličů. Pro Andreje Babiše by hlasovalo 38 %. Zbylých 9 % ještě není rozhodnuto. Pokud bychom nezapočítali aktuálně nerozhodnuté voliče byl by poměr preferencí obou kandidátů 58 % ku 42 % ve prospěch Petra Pavla. Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Reprezentativní výběrový soubor 1478 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16. 1. až 19. 1. 2023 prostřednictvím technologií CATI a CAWI. Petr Pavel VOLBA VE 2. KOLE PREZIDENTSKÝCH VOLEB Andrej Babiš PŘEDCHOZÍ VLNY VOLEBNÍ CHOVÁNÍ – TŘÍDĚNÍ PODLE DEMOGRAFIÍ K volbě Andreje Babiše se přiklánějí zejména lidé ve věku 60 let a více a voliči s nižším vzděláním, u kterých získává podporu 51 %, respektive 54 %. Naopak Petra Pavla podporují voliči v produktivním věku. Mezi těmi nejmladšími (18-29 let) jeho podpora vystoupala až na 68 %. Ještě o něco málo vyšší (70 %) jsou jeho preference u vysokoškolsky vzdělaných voličů. Petr Pavel má také silnou podporu v Praze, kde se k němu přiklání 65 % voličů. Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Reprezentativní výběrový soubor 1478 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16. 1. až 19. 1. 2023 prostřednictvím technologií CATI a CAWI. 53 55 47 68 60 50 35 37 56 70 47 49 51 65 9 8 14 11 7 12 14 9 13 9 15 8 13 5 38 37 39 21 33 38 51 54 31 21 38 43 36 30 Celkem Muž Žena 18 až 29 let 30 až 44 let 45 až 59 let 60 let a více Základní + středoškolské bez maturity Středoškolské s maturitou Vysokoškolské Méně než 5.000 obyvatel 5.000 - 90.000 obyvatel 90.000 nebo více obyvatel Praha Petr Pavel neví/bez odpovědi Andrej Babiš pohlavívěkové skupiny vzdělánívelikostmísta bydliště % souhlasu (určitě + spíše) VOLEBNÍ CHOVÁNÍ - TŘÍDĚNÍ PODLE VOLBY V 1. KOLE PREZIDENTSKÝCH VOLEB 2023 Voliči neúspěšných kandidátů v 1. kole těchto prezidentských voleb se z většiny přiklánějí k Petru Pavlovi. Nejsilnější podporu mu projevují voliči Pavla Fischera (84 %), Danuše Nerudové (83 %) a Marka Hilšera (71 %). Naopak Andreje Babiše nejvíce podporují voliči Jaroslava Bašty (70 %). Voliči obou kandidátů z 1. kola svoji volbu v drtivé míře zopakují, nicméně 3 % voličů Andreje Babiše z 1. kola by ve 2. kole svůj hlas odevzdalo Petru Pavlovi. U nevoličů z 1. kola je podpora obou kandidátů téměř vyrovnaná, s mírně vyšší podporou Petra Pavla. Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Reprezentativní výběrový soubor 1478 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16. 1. až 19. 1. 2023 prostřednictvím technologií CATI a CAWI. Nízký počet příznivců Karla Diviše a Tomáše Zimy jejich výsledky nepodléhají analýze. 53 98 3 83 84 20 71 44 9 2 3 6 8 10 9 15 38 94 11 8 70 20 41 Celkem Petr Pavel Andrej Babiš Danuše Nerudová Pavel Fischer Jaroslav Bašta Marek Hilšer Nebyl(a) jsem volit Petr Pavel neví/bez odpovědi Andrej Babiš% souhlasu (určitě + spíše) VOLEBNÍ CHOVÁNÍ - TŘÍDĚNÍ PODLE VOLBY VE VOLBÁCH DO POSLANECKÉ SNĚMOVNY 2021 Petr Pavel má nejsilnější podporu u voličů současných vládních stran, kde u příznivců koalice SPOLU i Pirátů a Starostů dosahuje shodně 91 %. 6 % resp. 4 % voličů vládních stran by svůj hlas věnovala Andreji Babišovi. Toho podporují především příznivci hnutí ANO (80 %) a SPD (69 %). Nicméně i mezi těmito voliči Petr Pavel získává podporu 13 % resp. v případě SPD 20 %. Mezi nevoliči dosahuje mírně vyšší podpory Andrej Babiš (44 %). Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Reprezentativní výběrový soubor 1478 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16. 1. až 19. 1. 2023 prostřednictvím technologií CATI a CAWI. . 53 91 13 91 20 60 41 25 37 40 9 3 7 5 11 26 20 9 16 38 6 80 4 69 14 39 75 54 44 Celkem SPOLU (ODS, KDU-ČSL, TOP09) ANO Piráti a Starostové SPD Přísaha* ČSSD* KSČM* jiná strana nebo hnutí nebyl(a) jsem volit Petr Pavel neví/bez odpovědi Andrej Babiš * Nízký počet respondentů. Výsledky jsou indikativní. % souhlasu (určitě + spíše) VOLEBNÍ CHOVÁNÍ - TŘÍDĚNÍ PODLE VOLBY VE 2. KOLE PREZIDENTSKÝCH VOLEB 2018 Dvě třetiny lidí, kteří ve 2. kole posledních prezidentských voleb dali hlas Miloši Zemanovi, by nyní za svého prezidenta volili Andreje Babiše. 23 % by se přiklonilo k Petru Pavlovi. Naopak voliči Jiřího Drahoše by aktuálně volili v drtivé většině Petra Pavla (86 %). Mezi těmi, kteří v prezidentských volbách v roce 2018 nevolili nebo ještě nemohli volit, dosahuje mírně vyšší podpory Andrej Babiš (44 %). Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Reprezentativní výběrový soubor 1478 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16. 1. až 19. 1. 2023 prostřednictvím technologií CATI a CAWI. 53 23 86 41 9 11 5 15 38 66 9 44 Celkem Miloš Zeman Jiří Drahoš Nebyl(a) jsem volit Petr Pavel neví/bez odpovědi Andrej Babiš% souhlasu (určitě + spíše) DOBA ROZHODNUTÍ PRO VOLBU KANDIDÁTA Jak dlouho jste rozhodnutý(á) o tom, koho z kandidátů budete volit v druhém kole? Tento graf ukazuje, v jakém období se respondenti rozhodli nebo rozhodují pro volbu svého preferovaného kandidáta. Téměř polovina (48 %) voličů Petra Pavla byla rozhodnuta již delší dobu před 1. kolem voleb. Větší podíl této skupiny voličů se objevuje u podporovatelů Andreje Babiše (58 %). Oproti voličům Petra Pavla zde ale existuje větší podíl těch, kteří se definitivně rozhodnou až v týdnu mezi oběma koly voleb (13 %, respektive 8 % u Petra Pavla). Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Náhodný výběr, reprezentativní vzorek 1478 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16.1. až 19.1. 2023 prostřednictvím technologie CATI a CAWI. 47 48 58 10 13 9 23 31 20 20 8 13 všichni voliči voliči Petra Pavla voliči Andreje Babiše již delší dobu před prvním kolem voleb v posledních pár týdnech před prvním kolem hned, jak byly známy výsledky prvního kola definitivně se rozhodnu až v týdnu mezi oběma koly voleb * Nedotazováno pro nevoliče POSTOJ K VOLBĚ KANDIDÁTA Jak byste popsal(a) svůj postoj k volbě kandidáta v druhém kole, budete volit...? Bez ohledu na preferovaného kandidáta voliči v drtivé většině (84-85 %) deklarují, že budou volit spíše rozumem než srdcem. Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Náhodný výběr, reprezentativní vzorek 1371 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16.1. až 19.1. 2023 prostřednictvím technologie CATI a CAWI. 12 12 10 4 3 6 84 85 84 spíše srdcem neví/ bez odpovědi spíše rozumem všichni voliči voliči Petra Pavla voliči Andreje Babiše MOTIVACE K VOLBĚ KANDIDÁTA Někteří lidé volí kandidáta proto, aby se stal prezidentem, jiní proto, aby se nestal prezidentem druhý kandidát. Co je vaší hlavní motivací? Voliči v nadpoloviční většině deklarují, že svého kandidáta volí, aby se stal prezidentem, nikoliv, aby se nestal prezidentem druhý kandidát. Výrazněji se tento poměr projevuje u voličů Andreje Babiše (65 %), než u voličů Petra Pavla (55 %). Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Náhodný výběr, reprezentativní vzorek 1371 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16.1. až 19.1. 2023 prostřednictvím technologie CATI a CAWI. 59 55 65 2 1 3 39 44 32 aby se stal prezidentem můj vybraný kandidát neví/bez odpovědi aby se nestal prezidentem druhý kandidát všichni voliči voliči Petra Pavla voliči Andreje Babiše V této otázce respondenti hodnotili, jaké vlastnosti vykazují oba kandidáti. Všechny z nich jsou ve větší míře přisuzovány Petru Pavlovi. Tento kandidát je nejčastěji vnímán jako člověk, který důstojně reprezentuje v zahraničí (78 %), je morální (71 %) a přináší změnu (66 %). Jako nejvýraznější vlastnosti Andreje Babiše respondenti hodnotí důstojnou reprezentaci v zahraničí a sociální citlivost (shodně 54 %) a dále to, že přináší změnu (46 %). Speciálně v souvislosti s vnímáním Petra Pavla padla otázka na to, zda je kandidátem vládních stran. Takto jej hodnotilo 41 % respondentů. Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Náhodný výběr, reprezentativní vzorek 1478 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16.1. až 19.1. 2023 prostřednictvím technologie CATI a CAWI. Nyní Vám budu postupně číst různé protikladné vlastnosti. U každé z nich uveďte, jak vystihuje daného kandidáta na prezidenta. % souhlasu (určitě + spíše) VNÍMÁNÍ JEDNOTLIVÝCH KANDIDÁTŮ * Nedotazováno pro Andreje Babiše 78 71 66 63 55 54 41 38 54 40 46 39 54 29 33 důstojně reprezentuje v zahraničí morální přináší změnu důvěryhodný sociálně citlivý spojuje národ kandidátem vládních stran* ovlivnitelný Petr Pavel Andrej Babiš DOPORUČENÍ NEPOSTUPUJÍCÍHO KANDIDÁTA Kandidáti na prezidenta, kteří nepostoupí do druhého kola, často dávají svým voličům doporučení, koho ve druhém kole volit. Do jaké míry je pro Vás toto doporučení důležité? Co se týče doporučení nepostupujícího kandidáta ohledně volby ve 2. kole, respondenti jej v nadpoloviční většině nejčastěji vnímají jako nedůležité (57 %). Jen 13 % z nich jej vnímá jako velmi důležité a 28 % mu přisuzuje alespoň částečnou důležitost. Zbylá 2 % si v této otázce není jista. Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Náhodný výběr, reprezentativní vzorek 1478 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16.1. až 19.1. 2023 prostřednictvím technologie CATI a CAWI. 13 28 57 2 velmi důležité jen částečně důležité vůbec není důležité neví/bez odpovědi VLIVY NA ÚČAST VE 2. KOLE VLIV PROJEVU ANDREJE BABIŠE (PO 1. KOLE) NA ÚČAST VE 2. KOLE Do jaké míry přispěl projev Andreje Babiše po prvním kole voleb k vašemu rozhodnutí koho, případně zda volit ve druhém kole? V této otázce jsme se respondentů ptali, jaký vliv na jejich rozhodnutí o volbě ve 2. kole měl projev Andreje Babiše na tiskové konferenci po zveřejnění výsledků 1. kola. Voliči Petra Pavla byli v 40 % díky tomuto projevu utvrzeni ve své volbě a 8 % z nich namotivoval přijít ke 2. kolu. Dalších 30 % to nijak neovlivnilo. Skoro polovina voličů Andreje Babiše (49 %) byla rozhodnuta již před jeho projevem, dalších 16 % utvrdil v jejich volbě a 7 % namotivoval volit ve 2. kole. Celkem více než pětina voličů (26 %) projev Andreje Babiše neviděla nebo neslyšela. Pouhé 1 % projev od účasti ve volbách odradil. Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Náhodný výběr, reprezentativní vzorek 1562 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16.1. až 19.1. 2023 prostřednictvím technologie CATI a CAWI. 37 30 49 28 40 16 1 1 1 7 8 7 26 20 26 1 1 1 všichni voliči voliči Petra Pavla voliči Andreje Babiše byl(a) jsem rozhodnutý(á) již předtím, nijak mě to neovlivnilo jen mě to utvrdilo v rozhodnutí, koho budu volit odradilo mě to od účasti ve druhém kole* namotivovalo mě to přijít ke druhému kolu projev jsem neslyšel(a) neví/bez odpovědi * Nedotazováno pro rozhodnuté voliče VLIV BILLBOARDU S ANDREJEM BABIŠEM NA ÚČAST VE 2. KOLE Po prvním kole se objevil billboard Andreje Babiše, na kterém tvrdí, že nezavleče Česko do války, je diplomatem, ne vojákem. Do jaké míry přispěl k vašemu rozhodnutí koho, případně zda volit ve druhém kole? V této otázce jsme se respondentů ptali, jaký vliv na jejich rozhodnutí o volbě ve 2. kole měl billboard Andreje Babiše odkazující na Petra Pavla. Voliči Petra Pavla byli v 41 % díky tomuto billboardu utvrzeni ve své volbě a dalších 6 % namotivoval přijít k volbám. 34 % z nich billboard nijak neovlivnil. Skoro polovina voličů Andreje Babiše (47 %) byla rozhodnuta již před zveřejněním billboardu, dalších 21 % utvrdil v jejich volbě. Celkem více než pětina voličů (22 %) billboard neviděla. Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Náhodný výběr, reprezentativní vzorek 1562 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16.1. až 19.1. 2023 prostřednictvím technologie CATI a CAWI. 43 41 47 27 34 21 6 6 7 22 18 23 2 1 2 všichni voliči voliči Petra Pavla voliči Andreje Babiše byl(a) jsem rozhodnutý(á) již předtím, nijak mě to neovlivnilo jen mě to utvrdilo v rozhodnutí, koho budu volit namotivovalo mě to přijít ke druhému kolu billboard jsem neviděl(a) neví/bez odpovědi KONFLIKT NA UKRAJINĚ 12 14 11 13 14 10 14 35 74 76 75 52 rozhodně bude hledat cestu k co nejrychlejšímu míru na Ukrajině, i kdyby to znamenalo ústupky vůči Rusku neví/bez odpovědi rozhodně bude podporovat vojenskou pomoc Ukrajině, dokud to bude potřeba voliči Petra Pavla voliči Andreje Babiše nevoliči ve 2. kole STRATEGIE VŮČI KONFLIKTU NA UKRAJINĚ, KTEROU BUDE PROSAZOVAT PETR PAVEL Jakou strategii vůči konfliktu na Ukrajině bude, podle Vás, prosazovat Petr Pavel? Respondentů jsme se ptali na to, jakou strategii vůči konfliktu na Ukrajině by podle nich uplatňoval Petr Pavel. Jak jeho voliči, tak voliči Andreje Babiše častěji deklarují, že by rozhodně podporoval vojenskou pomoc Ukrajině, dokud to bude potřeba (76 %, respektive 75 %). Podstatně menší podíl voličů deklaruje, že bude hledat cestu k co nejrychlejšímu míru i za cenu ústupků vůči Rusku (14 %, respektive 11 %). Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Náhodný výběr, reprezentativní vzorek 1562 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16.1. až 19.1. 2023 prostřednictvím technologie CATI a CAWI. všichni voliči 51 46 62 31 24 26 20 35 25 28 18 34 rozhodně bude hledat cestu k co nejrychlejšímu míru na Ukrajině, i kdyby to znamenalo ústupky vůči Rusku neví/bez odpovědi rozhodně bude podporovat vojenskou pomoc Ukrajině, dokud to bude potřeba všichni voliči STRATEGIE VŮČI KONFLIKTU NA UKRAJINĚ, KTEROU BUDE PROSAZOVAT ANDREJ BABIŠ Jakou strategii vůči konfliktu na Ukrajině bude, podle Vás, prosazovat Andrej Babiš? voliči Petra Pavla voliči Andreje Babiše nevoliči ve 2. kole Respondentů jsme se ptali na to, jakou strategii vůči konfliktu na Ukrajině by podle nich uplatňoval Andrej Babiš. Jak jeho voliči, tak voliči Petra Pavla častěji deklarují, že by rozhodně hledal cestu k co nejrychlejšímu míru i za cenu ústupků vůči Rusku (62 %, respektive 46 %). Menší podíl voličů deklaruje, že bude rozhodně podporovat vojenskou pomoc Ukrajině, dokud to bude potřeba (18 %, respektive 28 %). Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Náhodný výběr, reprezentativní vzorek 1562 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16.1. až 19.1. 2023 prostřednictvím technologie CATI a CAWI. 45 22 74 59 12 11 11 21 43 67 15 20 rozhodně hledat cestu k co nejrychlejšímu míru na Ukrajině, i kdyby to znamenalo ústupky vůči Rusku neví/bez odpovědi rozhodně podporovat vojenskou pomoc Ukrajině, dokud to bude potřeba voliči Petra Pavla voliči Andreje Babiše nevoliči ve 2. kole všichni voliči PREFERENCE STRATEGIE VŮČI KONFLIKTU NA UKRAJINĚ A jaká z těchto dvou strategií je Vám osobně bližší? Voliči Petra Pavla si nejčastěji přejí podporovat vojenskou pomoc Ukrajině, dokud to bude potřeba (67 %), a voliči Andreje Babiše naopak hledání cesty k co nejrychlejšímu míru i za cenu ústupků vůči Rusku (74 %). Tyto výsledky preferencí se kryjí s tím, jak budou podle očekávání respondentů ke konfliktu přistupovat oba kandidáti. Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. Náhodný výběr, reprezentativní vzorek 1562 respondentů. Dotazování probíhalo ve dnech 16.1. až 19.1. 2023 prostřednictvím technologie CATI a CAWI. VLIV NA VOLBU KANDIDÁTA Voličů jsme se dále ptali, jaký vliv na jejich volbu nebo naopak odmítnutí volit Andreje Babiše měly výše uvedené události. Žádná z nich neměla na rozhodnutí voličů zásadní vliv a jediné dvě, které respondenti uvádí častěji, bylo zproštění obžaloby Andreje Babiše v kauze Čapí hnízdo a televizní debaty v posledním týdnu před 1. kolem voleb. Tyto dvě události uvádí shodně 7 % voličů jako zásadní na jejich rozhodnutí volit Andreje Babiše. Naopak 5 % voličů od volby Andreje Babiše odradily televizní debaty. Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. N=531. Dotazování probíhalo ve dnech 16.1. až 19.1. 2023 prostřednictvím technologie CATI a CAWI. VLIVY NA VOLBU KANDIDÁTA Nyní Vám přečtu několik událostí, které se staly těsně před prvním kolem. Jak každá z nich ovlivnila vaši volbu? 7 3 3 4 7 54 56 54 54 52 8 11 11 11 12 29 28 29 28 24 2 2 3 3 5 mělo to zásadní vliv, díky tomu jste se rozhodl(a) VOLIT Andreje Babiše nemělo to žádný nebo jen malý vliv, Andreje Babiše jste CHTĚL(A) volit i předtím neví/bez odpovědi nemělo to žádný vliv, Andreje Babiše jsem NECHTĚL(A) volit ani předtím mělo to zásadní vliv, díky tomu jsem se rozhodl/a NEVOLIT Andreje Babiše zproštění obžaloby Andreje Babiše v kauze Čapí hnízdo setkání Andreje Babiše s francouzským prezidentem Macronem vyjádření významných členů hnutí ANO Tomáše Macury a Ivo Vondráka, že Andreje Babiše v 1. kole volit nebudou odstoupení Josefa Středuly z prezidentské volby televizní debaty v posledním týdnu před prvním kolem DŮVODY NEÚČASTI VE VOLBÁCH Nejčastěji uvedený důvod neochoty zúčastnit se prezidentských voleb byl nezájem o politiku a také fakt, že se potenciální voliči neztotožňují ani s jedním kandidátem nebo se jejich kandidát neprobojoval do 2. kola. Proč byste se nezúčastnil(a) voleb, nebo váháte s účastí? DŮVODY NEÚČASTI V PREZIDENTSKÝCH VOLBÁCH Oprávnění voliči v České republice starší 18 let. N=288. Dotazování probíhalo ve dnech 14.11. až 23.11., 5.12. až 14.12. 2022, 2. 1. až 5. 1. 2023 a 16. 1. až 19. 1. 2023 prostřednictvím technologií CATI a CAWI. Nízký počet respondentů. Výsledky jsou indikativní. Jsou zobrazeny spojené výsledky za 1., 2., 3. a 4. vlnu dotazování. 40 30 22 15 11 3 9 nezajímám se vůbec o politiku – nikdy nechodím volit nelíbí se mi příliš ani jeden kandidát/můj kandidát se neprobojoval do 2. kola můj hlas nic nezmění – výsledek je jasný nejsem ve dny voleb v ČR / ve svém bydlišti prezidentské volby nejsou tak důležité moje okolí neschvaluje kandidáta, kterého preferuju nevím, odmítám odpovědět ORGANIZAČNÍ INFORMACE ORGANIZAČNÍ INFORMACE Realizační tým Data Collect s.r.o. Vedoucí týmu Pavel Čejka Management projektu a sběr Pavel Čejka, Zdeněk Sláma, David Platil Mediální prezentace Michal Ševera Zpracování dat Lucie Luhanová, David Platil Realizační tým Kantar, vedoucí týmu Vedoucí týmu Petr Šobotník Management sběru dat a metodický dozor Petr Šobotník, Pavel Ranocha, Daniel Horna, Lukáš Černoch, Nikola Kopáčová Mediální prezentace Pavel Ranocha Zpracování dat Petr Bucek Realizační tým Česká televize Vedoucí oddělení výzkumu a analýz ČT Renata Týmová Analytik ČT Jiří Kubíček Metoda sběru dat Projekt byl realizován ze 70 % jako telefonické dotazování s využitím počítače, tazatel byl veden dotazovacím systémem, telefonní čísla byla vytáčena nezávisle bez zásahu tazatelů a členů týmu. 30 % bylo realizováno Internetovým dotazování z panelů realizátorů. Výběr respondentů Výběr respondentů byl náhodný (CATI) a kvótní (CAWI). Pro náhodnost bylo využito opory v podobě náhodně generovaných telefonních čísel. Postup náhodného generování lze přirovnat k náhodnému losování, kdy se losují (vybírají) telefonní čísla ze všech možných kombinací. Kombinace jsou sestavovány algoritmem, který se opírá o existující předvolby mobilních operátorů a doplnění číslicemi 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 a 9 tak, aby vzniklé číslo mělo přesně 9 pozic. Čísla vznikají elektronickou syntézou (na základě algoritmu, algoritmickou randomizací), která je řízena umělou inteligencí a do náhodnosti nevstupuje lidský faktor. Kontrola sběru dat Sběr dat kontrolován supervizory v reálném čase i zpětnou kontrolou nahrávek rozhovorů. Ze všech CATI rozhovorů existuje audiozáznam. Záznamy rozhovorů jsou k dispozici pro následné kontroly dle platné legislativy ČR. V rámci CAWI rozhovorů byla kontrolována délka vyplnění dotazníků, duplicity mezi respondenty a u všech respondentů byla ověřena identita. Zpracování dat Zpracování dat probíhalo dle běžných oborových postupů s využitím softwarových nástrojů. K datům měli přístup jen členové realizačního týmu a data nemohla být při zpracování jakkoli ovlivněna. STRUKTURA VÝBĚROVÉHO SOUBORU Pohlaví Muž Žena 48.8 % 51.2 % Věk 18 až 29 let 30 až 34 let 45 až 59 let 60 let a více 14.9 % 27.2 % 25.8 % 32.1 % Vzdělání Základní + středoškolské bez maturity Středoškolské s maturitou Vysokoškolské 43.5 % 35.4 % 21.1 % Region Praha Čechy Morava 12.6 % 48.9 % 38.5 %