Adobe Systems Jaro 2023 Psychologie médií Média a děti a dospívající: Developmentální perspektiva a online rizika a příležitosti Marie Bedrošová marie.bedrosova@mail.muni.cz Adobe Systems Psychosociální vývoj člověka ̶Erik Erikson (1902-1994) – vývojová stádia ̶Každá etapa je spojená s životním úkolem obsahující nějaký konflikt ̶Přínos pro ego člověka / pocit méněcennosti ̶ undefined Adobe Systems Děti a média Flat illustration stages of a baby boy Flat illustration stages of a baby girl Adobe Systems Výzkum dětí a médií ̶Intersekce dvou výzkumných linií: ̶Média a komunikace ̶Developmentální psychologie ̶ ̶Krcmar (2022) - implicitní předpoklady ve výzkumu dětí a médií ̶Děti a dospívající se kvalitativně liší od dospělých ̶Věk je hlavní proměnnou ̶Všechny rozdíly souvisejí s vývojem ̶Selektivní aplikace vývojových jevů a vývojové teorie na porozumění dětem a médiím ̶Role prostředí ̶ ̶Předpoklady nejsou nutně nesprávné, ale je třeba nebrat je jako samozřejmé a zvažovat, jak ovlivňují náš výzkum, empiricky je testovat, … Free vector curious analyst investigating question mark with magnifier Adobe Systems Děti a dospívající se kvalitativně liší od dospělých ̶Dříve děti jako zvláštní kategorie ve výzkumy chyběly ̶Jean Piaget (1926): teorie kognitivního vývoje ̶Děti myslí, vnímají a interpretují svět a interakce jinak než dospělí ̶Developmentální období: 0-2: Senzomotorické období 2-7: Předoperační období 7-12: Konkrétní provozní období 12+: Formální provozní období Adobe Systems Děti a dospívající se kvalitativně liší od dospělých ̶Protekcionistický přístup vůči dětem a jejich užívání médií ̶Děti při užívání médií potřebují ochranu a guidance ̶Dominantní přístup ̶ Is Media Violence Bad for my Child? – Help123 Adobe Systems Děti a dospívající se kvalitativně liší od dospělých ̶Protekcionistický přístup vůči dětem a jejich užívání médií ̶Děti při užívání médií potřebují ochranu a guidance ̶Dominantní přístup ̶Vs. perspektiva nahlížející na děti jako na sofistikované a empowered konzumenty médií, kteří konzumují různá nová média (e.g., Livingstone) ̶ Is Media Violence Bad for my Child? – Help123 Adobe Systems Děti a dospívající se kvalitativně liší od dospělých ̶Protekcionistický přístup vůči dětem a jejich užívání médií ̶Děti při užívání médií potřebují ochranu a guidance ̶Dominantní přístup ̶Vs. perspektiva nahlížející na děti jako na sofistikované a empowered konzumenty médií, kteří konzumují různá nová média (e.g., Livingstone) ̶Výzkum naznačuje „něco uprostřed“ ̶Děti nemusí obsahu rozumět, aby na ně měl účinek („TV není opravdová“) – nějaká ochrana je třeba ̶ Is Media Violence Bad for my Child? – Help123 Adobe Systems Věk je hlavní proměnnou ̶Věk jako klíčová proměnná ve výzkumu dětí a dospívajících (vs. výzkum na dospělé populaci) ̶Konzumace, zpracování mediálních textů a jejich účinky se odvíjí od věku Free vector group of people using technology devices Adobe Systems Věk je hlavní proměnnou ̶Věk jako klíčová proměnná ve výzkumu dětí a dospívajících (vs. výzkum na dospělé populaci) ̶Konzumace, zpracování mediálních textů a jejich účinky se odvíjí od věku ̶Ale: Věk vs. individuální vývoj ̶Věk není zástupným ukazatelem vývoje; vývoj je ovlivněný zkušeností = věk je indikátorem vývoje ( vývojem) ̶Vzrůstající věk: biologický vývoj, narůstající zkušenost s médii, více interakcí se světem mimo rodinu, expozice různorodějším a více stimulům, … Free vector group of people using technology devices Adobe Systems Všechny rozdíly souvisejí s vývojem ̶Tendence hledat změny u dětí v průběhu času a rozdíly brát jako důkaz vývoje a pokroku směrem k dospělosti ̶Ale změny mohou souviset s jinými proměnnými ̶Př. Výzkum na dospělé populaci: rozdíly v konzumaci médií nebo mediálních účincích interpretujeme ve vztahu k sociálním rozdílům, ekonomickým rozdílům, příslušnosti k subkultuře apod. Free vector a person in different ages Young people holding smartphones Adobe Systems Selektivní aplikace vývojových jevů a vývojové teorie ̶Důraz na kognitivní vývoj a další dimenze vývoje (např. emoce, morálka, sociální vývoj) brány jako jeho výsledek ̶ Vygotsky (1978, 1986) ̶Některé kognitivní procesy (např. sebe-regulace, problem-solving) jsou výsledkem našich sociálních interakcí a aktivit = dynamická povaha vývoje Adobe Systems Selektivní aplikace vývojových jevů a vývojové teorie ̶Důraz na kognitivní vývoj a další dimenze vývoje (např. emoce, morálka, sociální vývoj) brány jako jeho výsledek ̶ Vygotsky (1978, 1986) ̶Některé kognitivní procesy (např. sebe-regulace, problem-solving) jsou výsledkem našich sociálních interakcí a aktivit = dynamická povaha vývoje ̶Děti jako pasivní „příjemci“ vývoje (co jim ne/nabízí jejich sociální okolí) vs. děti jako aktivní účastníci svého vývoje Adobe Systems Selektivní aplikace vývojových jevů a vývojové teorie ̶Důraz na kognitivní vývoj a další dimenze vývoje (např. emoce, morálka, sociální vývoj) brány jako jeho výsledek ̶ Vygotsky (1978, 1986) ̶Některé kognitivní procesy (např. sebe-regulace, problem-solving) jsou výsledkem našich sociálních interakcí a aktivit = dynamická povaha vývoje ̶Děti jako pasivní „příjemci“ vývoje (co jim ne/nabízí jejich sociální okolí) vs. děti jako aktivní účastníci svého vývoje ̶Holistický přístup – kognitivní, emocionální, sociální atd. vývoj nejsou oddělené kategorie, ale ovlivňují se navzájem ̶Média nejsou zpracovávána jen kognitivně, ale roli hrají také emoce, morálka, sociálnost … ̶Např. emocionální a sociální vývoj může ovlivnit naši vazbu na mediální postavy a to, jaké na nás mají tyto postavy účinky Adobe Systems Role prostředí ̶Některé výzkumy nezvažují rodinné zázemí a opomíjí sociální dimenzi ̶Proč je to problematické? ̶Děti jen zřídka konzumují média samy a v izolaci ̶Dětské programy se často snaží v dítěti vyvolat sociální interakci (ptát se na otázky, interagovat a hrát si, …) ̶Viz Vygotsky – sociální dimenze vývoje a učení se je neoddělitelná od ostatních Free vector addicted family using digital gadgets for chatting on social media. parents and kid using smartphone, laptop, tablet at home Adobe Systems Dospívající Free vector happy young people showing positive emotions People shock face scared or surprised characters Adobe Systems Dospívající a média ̶Adolescence: 10-19 let ̶Erikson: sebeuvědomění, zmatení rolí – hledání vlastní identity v konfliktu s nejistotou ohledně své role mezi lidmi ̶Havighurst (1972): vývojové úkoly v adolescenci (USA adolescenti, 70. léta): ̶„A developmental task is a task that arises at or about a certain period in the life of the individual, successful achievement of which leads to his happiness and to success with later tasks, while failure leads to unhappiness in the individual, disapproval by the society, and difficulty with later tasks.” ̶ Adobe Systems Dospívající a média ̶Adolescence: 10-19 let ̶Erikson: sebeuvědomění, zmatení rolí – hledání vlastní identity v konfliktu s nejistotou ohledně své role mezi lidmi ̶Havighurst (1972): vývojové úkoly v adolescenci (USA adolescenti, 70. léta): ̶„A developmental task is a task that arises at or about a certain period in the life of the individual, successful achievement of which leads to his happiness and to success with later tasks, while failure leads to unhappiness in the individual, disapproval by the society, and difficulty with later tasks.” ̶ ̶Dosažení nových a vyzrálejších vztahů s vrstevníky obou pohlaví ̶Dosažení mužské nebo ženské sociální role ̶Přijetí vlastního těla a jeho efektivní ̶Dosažení citové nezávislosti na rodičích a ostatních dospělých ̶Příprava na manželství a rodinný život ̶Příprava na ekonomickou kariéru ̶Získání hodnot a etického systému, který povede chování a vytvoření socio-politicko-etické ideologie pro život ̶Přání a dosažení společensky odpovědného chování ̶ Adobe Systems Dospívající a média ̶Adolescence: 10-19 let ̶Erikson: sebeuvědomění, zmatení rolí – hledání vlastní identity v konfliktu s nejistotou ohledně své role mezi lidmi ̶Havighurst (1972): vývojové úkoly v adolescenci (USA adolescenti, 70. léta): ̶„A developmental task is a task that arises at or about a certain period in the life of the individual, successful achievement of which leads to his happiness and to success with later tasks, while failure leads to unhappiness in the individual, disapproval by the society, and difficulty with later tasks.” ̶ ̶Dosažení nových a vyzrálejších vztahů s vrstevníky obou pohlaví ̶Dosažení mužské nebo ženské sociální role ̶Přijetí vlastního těla a jeho efektivní ̶Dosažení citové nezávislosti na rodičích a ostatních dospělých ̶Příprava na manželství a rodinný život ̶Příprava na ekonomickou kariéru ̶Získání hodnot a etického systému, který povede chování a vytvoření socio-politicko-etické ideologie pro život ̶Přání a dosažení společensky odpovědného chování ̶ ̶Dnes některé úkoly méně relevantní ̶Arnett (2000, 2004) – emerging adulthood, přechodné vývojové stádium některé úkoly „posunuté“ do pozdních dvacátých let života; závislé na kulturním kontextu; formování identity Adobe Systems Opakování Self Identity Vector Art, Icons, and Graphics for Free Download Self Identity Vector Art, Icons, and Graphics for Free Download Adobe Systems Co je to self a jaké podoby může mít? ̶ Adobe Systems Co je to self a jaké podoby může mít? ̶ ̶ Actual self Ideal self Ought self Adobe Systems Co je to self a jaké podoby může mít? ̶Já ̶ ̶Relativně stabilní vlastnosti (např. extroverze, otevřenost) vs. proměnlivost identity ̶Goffman – Všichni hrajeme divadlo (1959) Teorie sebeprezentace; jako herci hrajeme různé role pro různá publika – self je flexibilní, závisí na situaci, kontextu a reakci interakčních partnerů ̶Self jako stabilní vlastnosti, situační faktory určují, které aspekty self jsou aktivovány v danou situaci ̶ ̶Actual / real self – aktuální (byť dočasné) já ̶Ideal self – jací chceme být ̶Ought self – jací si myslíme, že bychom měli být podle ostatních ̶Future selves – motivační faktor, ovlivňuje naše jednání ̶ ̶ Actual self Ideal self Ought self Adobe Systems Jak může naši identitu ovlivnit identifikace s mediálními postavami? ̶ Adobe Systems Jak může naši identitu ovlivnit identifikace s mediálními postavami? –Identifikujeme se s mediálními postavami, vnímáme a zakoušíme jejich perspektivu a zkušenosti –Zažíváme role, které bychom jinak nezažili –Učíme se zprostředkovaně názory, postoje, chování –Co není identifikace? Nahrazení našeho self identitou postavy –Porozumění cizí zkušenosti – –Nejedná se vždy o postavy, které jsou nám demograficky podobné (Cohen et al., 2017) ð můžeme prozkoumávat různé alternativy našeho self – – – Describe Yourself in 3 Fictional Characters | Know Your Meme Adobe Systems Co jsou to parasociální vztahy? ̶ Adobe Systems Co jsou to parasociální vztahy? ̶Jednostranný „imaginární“ vztah, jenž navazuje publikum s mediálními postavami nebo celebritami prostřednictvím opakované expozice a imaginární interakce ̶Mediální figura nás ovlivňuje z hlediska chování, postojů a prožívání emocí ̶Derrick et al. (2008) – tendence navazovat parasociální vztahy s postavami blízkými našemu ideálnímu self (spíše než reálnému self) = přiblížení vlastnímu ideálnímu self ̶ What Is a Parasocial Relationship? Are You In A Parasocial Relationship? - Plat4om Adobe Systems Co je to zprostředkované experimentování (vicarious experimentation)? ̶ Adobe Systems Co je to zprostředkované experimentování (vicarious experimentation)? ̶Zprostředkovaně díky mediálním postavám můžeme experimentovat a zkoušet se vidět „v novém světle“ – důležitý prví krok pro reálnou změnu ̶ ̶Představujeme si naše alternativní self, bez rizika Commish - Dungeons and Dragons Dogs by MaximumImpulse on DeviantArt Adobe Systems Dospívající Free vector happy young people showing positive emotions People shock face scared or surprised characters Adobe Systems Nová média a vývojové potřeby dospívajících ̶Co jsou to nová média? ̶ ̶ Adobe Systems Nová média a vývojové potřeby dospívajících ̶Co jsou to nová média? ̶Interaktivita, user-generated content, mobilita zařízení (např. smartphone, laptop) a připojení „kdekoliv a kdykoliv“ ̶Nejasná linie mezi novými a „starými“ médii – nová média často používaná podobně jako „stará“ (např. starý film na YouTube) ̶ Adobe Systems Nová média a vývojové potřeby dospívajících ̶Co jsou to nová média? ̶Interaktivita, user-generated content, mobilita zařízení (např. smartphone, laptop) a připojení „kdekoliv a kdykoliv“ ̶Nejasná linie mezi novými a „starými“ médii – nová média často používaná podobně jako „stará“ (např. starý film na YouTube) ̶ ̶Adolescence ̶Silná egocentrická perspektiva, „imaginary audience“ (Everyone is watching), „personal fable“ (I am unique) ̶Formace identity ̶Narůstající role vrstevníků ̶ ̶Nová média podporují tyto tendence Piaget's Egocentrism in Adolescence | Overview, Theory, & Examples - Video & Lesson Transcript | Study.com Personal fable - YouTube Adobe Systems Imaginary audience & personal fable ̶Imaginary audience ̶„ Everyone is watching“ ̶Zvýšené monitorování sebe sama, větší kritičnost sebe, i kdy žádné publikum není ̶Personal fable ̶Pocit vlastní výjimečnosti ̶Role nových médií? Piaget's Egocentrism in Adolescence | Overview, Theory, & Examples - Video & Lesson Transcript | Study.com Personal fable - YouTube Adobe Systems Imaginary audience & personal fable ̶Imaginary audience ̶„ Everyone is watching“ ̶Zvýšené monitorování sebe sama, větší kritičnost sebe, i kdy žádné publikum není ̶Personal fable ̶Pocit vlastní výjimečnosti ̶Role nových médií? ̶Profily na SNS, virtuální publikum ̶Exprese sebe sama, sebeprezentace ̶Impression management ̶„Celebrity status“ – dostáváme likes, máme fanoušky (sledující), … ̶Média jako prostředek naplnění těchto vývojových potřeb a jejich „materializace“ ve virtuálním prostředí Piaget's Egocentrism in Adolescence | Overview, Theory, & Examples - Video & Lesson Transcript | Study.com Personal fable - YouTube Adobe Systems Imaginary audience & personal fable ̶Imaginary audience ̶„ Everyone is watching“ ̶Zvýšené monitorování sebe sama, větší kritičnost sebe, i kdy žádné publikum není ̶Personal fable ̶Pocit vlastní výjimečnosti ̶Role nových médií? ̶Profily na SNS, virtuální publikum ̶Exprese sebe sama, sebeprezentace ̶Impression management ̶„Celebrity status“ – dostáváme likes, máme fanoušky (sledující), … ̶Média jako prostředek naplnění těchto vývojových potřeb a jejich „materializace“ ve virtuálním prostředí ̶Silný vliv sensation seekingu – vyhledávání nových a „rizikových“ zážitků – jednoduché a bezpečnější v prostředí internetu Piaget's Egocentrism in Adolescence | Overview, Theory, & Examples - Video & Lesson Transcript | Study.com Personal fable - YouTube Adobe Systems The Co-construction Model ̶Tradiční modely mediálních účinků ̶Média ovlivňují dětský vývoj (jejich postoje, vnímání a chování) ̶Média jsou něco externího vůči jejich uživatelům a konzumentům (kteří jsou pasivní) ̶ Adobe Systems The Co-construction Model ̶Tradiční modely mediálních účinků ̶Média ovlivňují dětský vývoj (jejich postoje, vnímání a chování) ̶Média jsou něco externího vůči jejich uživatelům a konzumentům (kteří jsou pasivní) ̶ ̶Co-construction model ̶Greenfield (1984); Subrahmanyam et al. (2004, 2006) ̶Uživatelé spoluutvářejí kontext užívání médií a online kulturu ̶Dospívající ko-konstruují online prostředí ̶Online a offline světy jsou propojené (z hlediska témat, chování, lidí, se kterými interagujeme a vztahů) Bidirectional relationship; rozostření hranice real/virtual (X dichotomie „reálný svět“ vs. „online svět“; spíše „fyzický/offline“ vs. „“digitální/online“) E.g., problem behaviours offline ó problem behaviours online ̶ ̶Důležité vývojové úkoly mohou probíhat online (sexualita, identita, intimita, interpersonální vztahy) I Grandi Vantaggi di un E-Commerce per le Imprese. Adobe Systems Formace identity a nová média ̶Součástí procesu formace vlastní identity je hledání vzorů (role models), se kterými se můžeme identifikovat – můžeme hledat v médiích ̶Experimentování s různými sociálními rolemi a možnými selves – v prostředí internetu jednoduché a bezpečné ̶Získání nové identity formou avatarů – inter/aktivní konzumace médií (např. videohry) ̶Častá experimentace s genderovou identitou MMORPG | Gaming | Know Your Meme Cyberpunk 2077' Players Are Trying To Make The 'Perfect' V, Sharing Character Creation Presets Adobe Systems Similarity & wishful identification ̶ Adobe Systems Similarity & wishful identification ̶Similarity identification ̶Identifikace s mediální postavou na základě podobností s námi; podobnost v prožívání a myšlení ̶„Sloučení“ nás a postavy ̶ ̶ Adobe Systems Similarity & wishful identification ̶Similarity identification ̶Identifikace s mediální postavou na základě podobností s námi; podobnost v prožívání a myšlení ̶„Sloučení“ nás a postavy ̶ ̶Wishful identification ̶Naše přání být jako nějaké mediální postava, je to extenze identifikace ̶Chceme být jako někdo, kdo představuje naše ideal self (jací bychom chtěli být) ̶Jasné rozlišení nás a postavy ̶Může probíhat na různých rovinách: obecně jako role model pro naše jednání; konkrétně např. jako imitace specifického chování ̶ Ginger kitten looking in mirror and seeing a lion photo WP13545 Adobe Systems Similarity & wishful identification ̶Similarity identification ̶Identifikace s mediální postavou na základě podobností s námi; podobnost v prožívání a myšlení ̶„Sloučení“ nás a postavy ̶ ̶Wishful identification ̶Naše přání být jako nějaké mediální postava, je to extenze identifikace ̶Chceme být jako někdo, kdo představuje naše ideal self (jací bychom chtěli být) ̶Jasné rozlišení nás a postavy ̶Může probíhat na různých rovinách: obecně jako role model pro naše jednání; konkrétně např. jako imitace specifického chování ̶Identifikace a videohry ̶Může být spojená s tzv. embodiment (vtělení); př. prostřednictvím avataru ve hře ̶Spojení similarity a wishful identification – vytváříme avatary, kteří se nám podobají v některých našich vlastnostech (např. gender, věk, sociodemografie), ale také, kteří představují, jací bychom chtěli být ̶ Ginger kitten looking in mirror and seeing a lion photo WP13545 Adobe Systems Vrstevníci a nová média ̶Adolescence – menší role rodičů, narůstající vliv vrstevníků na emoční i sociální vývoj ̶Vliv může být pozitivní i negativní ̶ ̶Nová média ̶Nové komunikační a interakční možnosti ̶Expozice velkému množství relevantních druhých (ne jen celebritám a fiktivním postavám jako u tradičních médií) ̶Možnost navazovat online vztahy a přátelství ̶Negativní jevy – kyberagrese, kyberšikana, sociální vyloučení, peer rejection, … Internet Friends GIFs | Tenor تويتر \ ThroughLine على تويتر: "A special shout out to the friends we make online! Even if we've never met, your support means the world 🥰🙌💕 #mentalhealth #mentalillness #friendship #support #online #friends # Bullying Online Stock Illustration - Download Image Now - Cyberbullying, Loneliness, Cartoon - iStock Adobe Systems Regulace emocí a morálka ̶Nová média – platforma pro zkoumání a experimentování s emocemi a pro coping s negativními emocemi ̶Např. videohry jako coping s prožívaným vztekem a frustrací ̶Adolescence – období, kdy se morálka a dovednosti pro regulaci emocí a coping stále vyvíjejí Adobe Systems Regulace emocí a morálka ̶Nová média – platforma pro zkoumání a experimentování s emocemi a pro coping s negativními emocemi ̶Např. videohry jako coping s prožívaným vztekem a frustrací ̶Adolescence – období, kdy se morálka a dovednosti pro regulaci emocí a coping stále vyvíjejí ̶Coping může být i maladaptivní ̶Př. negativní emoce z peer-rejection ð nižší morální úsudek, vyhledávání a tolerance vůči antisociálnímu obsahu ̶Tzv. Cyclic Process Model ̶Vicious circle of violence – oběti (kyber)agrese se často stávají kyberagresory Role médií? Mohou nabízet jednodušší prostředek, jak to někomu oplatit, jak se cítit silně, apod. a být přitom anonymní Free vector feeling angry concept illustration 132 ícones animados de Circle em GIF, JSON e After Effects Sad emoticon square face with closed eyes Adobe Systems Online rizika a příležitosti pro děti a dospívající Free vector girl with headphones at the computer Free vector hand drawn flat design overwhelmed people illustration Adobe Systems Online rizika a příležitosti pro děti a dospívající ̶Livingstone et al. – online risks and opportunities ̶Projekt EU Kids Online ̶Online zkušenost dětí a dospívajících: ̶Online rizika (např. kyberagrese, harmful content, sexting) ̶Online příležitosti – online aktivity a jejich pozitivní role ̶Je třeba konceptualizovat odděleně riziko a újmu (harm); příležitost a benefit (ale nezapomínat na ně) ̶ Obsah obrázku text, klipart, vizitka, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Online rizika a příležitosti pro děti a dospívající ̶Livingstone et al. – online risks and opportunities ̶Projekt EU Kids Online ̶Online zkušenost dětí a dospívajících: ̶Online rizika (např. kyberagrese, harmful content, sexting) ̶Online příležitosti – online aktivity a jejich pozitivní role ̶Je třeba konceptualizovat odděleně riziko a újmu (harm); příležitost a benefit (ale nezapomínat na ně) ̶Online rezilience ̶Proč jsou některé děti, zažívající online rizika, lépe schopné se s nimi vypořádat a zažívají menší újmu? ̶Dynamický proces ̶Díky zkušenosti s riziky si děti budují „odolnost“, učí se navigovat online svět a učí se vyrovnávat s potenciálními riziky a újmou ̶Multidimenzionální konstrukt: psychologická rezilience a copingové dovednosti ̶ Obsah obrázku text, klipart, vizitka, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Online rizika a příležitosti pro děti a dospívající ̶ ̶ Adobe Systems Online rizika a příležitosti pro děti a dospívající ̶Více aktivit online ð více rizik i více příležitostí (pozitivní korelace mezi riziky a příležitostmi), vyšší digitální dovednosti ̶Méně aktivit = méně rizik, ale také méně příležitostí, menší digitální dovednosti a méně rezilience ̶ ̶Tzv. digital divide ̶ Adobe Systems Online rizika a příležitosti pro děti a dospívající ̶Více aktivit online ð více rizik i více příležitostí (pozitivní korelace mezi riziky a příležitostmi), vyšší digitální dovednosti ̶Méně aktivit = méně rizik, ale také méně příležitostí, menší digitální dovednosti a méně rezilience ̶ ̶Tzv. digital divide Nerovnosti v přístupu k internetu ð nerovnosti v digitálních dovednostech - Souvislost s věkem, genderem, SES ̶ What Is the Digital Divide of The Future? | the e-nvironmentalist Adobe Systems Online rizika a příležitosti pro děti a dospívající ̶Více aktivit online ð více rizik i více příležitostí (pozitivní korelace mezi riziky a příležitostmi), vyšší digitální dovednosti ̶Méně aktivit = méně rizik, ale také méně příležitostí, menší digitální dovednosti a méně rezilience ̶ ̶Tzv. digital divide Nerovnosti v přístupu k internetu ð nerovnosti v digitálních dovednostech - Souvislost s věkem, genderem, SES ̶ ̶Tzv. žebříček online příležitostí Mobile Opportunities for Children | | Polis Adobe Systems Online rizika a příležitosti pro děti a dospívající ̶Více rizik ≠ vyšší újma ̶Důležité rozlišovat různá rizika, některá jsou závažnější (např. kyberšikana) ̶Zkušenost s méně závažnými online riziky, může vést k lepšímu copingu (a ve výsledku nižší pociťované újmě) ̶ ̶Role demografie a psychologických charakteristik ̶Věk (více aktivit, více rizik a příležitostí) ̶Self-efficacy, sensation-seeking, dgital skills – více rizik ̶… Free vector hater cartoon character writing bad comments on social media. cyberbullying, cyberhate, cyberharrasment. internet trolling, hate speech. Adobe Systems Digitální dovednosti (digital skills) ̶Definice: Schopnost používat informační a komunikační technologie způsobem, který pomáhá dosahovat užitečných a kvalitních výsledků v každodenním životě. ̶= zvýšení online benefitů a příležitostí ̶= snížení online újmy a rizik ̶ ̶Multidimenzionální – jaké typy digitálních dovedností můžeme rozlišit? Adobe Systems Digitální dovednosti (digital skills) ̶Technical and operational ̶Programming ̶Information navigation and processing ̶Communication and interaction ̶Content creation and production Obsah obrázku logo Popis byl vytvořen automaticky Free vector video tutorial abstract concept vector illustration web education video blog online courses training elearning tutorial blogger influencer recording watching webinar abstract metaphor Adobe Systems Digitální dovednosti (digital skills) ̶Technical and operational ̶I know how to adjust privacy settings ̶I know how to turn off the location settings on mobile devices ̶I know how to protect a device (e.g. with a PIN, a screen pattern, a finger print, facial recognition) ̶I know how to store photos, documents or other files in the cloud (e.g. Google Drive, iCloud) ̶I know how to use private browsing (e.g. incognito mode) ̶I know how to block unwanted pop-up messages or ads Obsah obrázku logo Popis byl vytvořen automaticky Free vector electronic insurance hardware. digital insurers website, responsive web design, malware protection software. gadgets security assurance. vector isolated concept metaphor illustration Adobe Systems Digitální dovednosti (digital skills) ̶Technical and operational ̶I know how to use programming language (e.g. XML, Python) Obsah obrázku logo Popis byl vytvořen automaticky Free vector hand coding concept illustration Adobe Systems Digitální dovednosti (digital skills) ̶Information navigation and processing ̶I know how to choose the best keywords for online searches ̶I know how to find a website I have visited before ̶I know how to find information on a website no matter how it is designed ̶I know how to use advanced search functions in search engines ̶I know how to check if the information I find online is true ̶I know how to figure out if a website can be trusted Obsah obrázku logo Popis byl vytvořen automaticky Free vector user looking for information in tablet with magnifier illustration Adobe Systems Digitální dovednosti (digital skills) ̶Communication and interaction ̶Depending on the situation, I know which medium or tool to use to communicate with someone (e.g. make a call, send a WhatsApp message, send an email) ̶I know when I should mute myself or disable video in online interactions ̶I know which images and information of me it is OK to share online ̶I know when it is appropriate and when it is not appropriate to use emoticons (e.g. smileys, emojis), text speak (e.g. LOL, OMG) and capital letters ̶I know how to report negative content relating to me or a group to which I belong ̶I know how to recognise when someone is being bullied online Obsah obrázku logo Popis byl vytvořen automaticky Free vector distance working abstract concept vector illustration. distance office, working from home, remote job possibility, communication technology, online team meeting, digital nomad abstract metaphor. Adobe Systems Digitální dovednosti (digital skills) ̶Content creation and production ̶I know how to create something that combines different digital media (e.g. photos, music, videos, GIFs) ̶I know how to edit existing digital images, music and videos ̶I know how to ensure that many people will see what I put online ̶I know how to change the things I put online depending on how other people react to it ̶I know how to distinguish sponsored and non-sponsored content online (e.g. in a video, in a social media post) ̶I know how to reference and use content covered by copyrigh Obsah obrázku logo Popis byl vytvořen automaticky Free vector graphic design video tutorial. traditional art internet course. painter online masterclass. web designer distance class. painting, e learning, education. Adobe Systems Digitální dovednosti (digital skills) ̶Gender divide ̶Chlapci vyšší skills než dívky – proč? ̶ ̶ Adobe Systems Digitální dovednosti (digital skills) ̶Gender divide ̶Chlapci vyšší skills než dívky – proč? ̶ ̶Self-report vs performance test ̶Chlapci častěji skórují výše v nepřímém měření digitálních dovedností (např. dotazníky) ̶ ̶Ale performance testy genderové rozdíly neukazují ̶ Role sebevědomí a vnímané self-efficacy ̶ Adobe Systems Digitální dovednosti (digital skills) Adobe Systems Digitální dovednosti (digital skills) Adobe Systems Role rodičů a rodiny ̶Generační rozdíly v používání internetu ̶„Starší“ vs. „mladší“ rodiče (offline dětství vs. dětství s internetem) ̶ ̶Individuální rozdíly v rodinách ̶Low … heavy internet users ̶ Free vector family using laptops and phone instead of real communication. addicted people sitting with digital devices on home floor and couch flat vector illustration. dependence on social media concept Adobe Systems Rodičovské mediace ̶Strategie rodičů pro kontrolu, supervizi, monitorování nebo diskuzi konzumace médií jejich dětmi (Livingstone & Helsper, 2008; Warren, 2001) ̶Snaha ovlivnit používání technologií dítětem tak, aby se maximalizovali benefity a minimalizovala rizika a újma ̶V literatuře různé typologie mediací Types of parental mediation | Parents, media, and children Adobe Systems Rodičovské mediace ̶Enabling (aktivní / autonomní / co-use) ̶Společné užívání médií, diskuze o online aktivitách (a případných rizicích), vysvětlování toho, jak interpretovat online obsahy, jak se chovat a proč, … ̶ ̶Nekonzistentní výsledky ̶V některých studiích žádný efekt na míru setkání s rizikem, někde souvisí s vyšší četností setkání potenciálně rizikové situace ̶ ̶Souvisí také s nižšími negativními dopady po setkání s rizikem a s vyšším digitálním self-efficacy a digitálními dovednostmi ̶ ̶Je nejvíce doporučovaná, protože nejlépe připravuje dítě na samostatné řešení situací Adobe Systems Rodičovské mediace ̶Monitoring ̶Monitorování toho, co dítě dělá online: ̶Současně s aktivitou ̶Retrospektivně (kontrala historie, kontrola profilu na SNS, …) – problematické z hlediska soukromí dítěte ̶ ̶Ve studiích nejčastěji žádné nebo jen malé efekty na zažitá rizika a míru újmy Adobe Systems Rodičovské mediace ̶Restriktivní (omezující / autoritativní) ̶Omezování aktivit na itnernetu, zákazy některých aktivit, pravidla ohledně času na počítači nebo na mobilu, … ̶ ̶Nejsilnější efekty u zažitých rizik, ale stejně tak snižuje pozitivní online aktivity a je spojována s nižšími digitálními dovednostmi ̶ ̶Efektivnější u mladších dětí ̶ ̶Kdo ji častěji používá? Starší rodiče, nižší digitální dovednosti, rodiče mladších dětí ̶ Adobe Systems Online rizika ̶Typologie 4C (Livingstone & Stoilova) ̶ ̶Content risks ̶ ̶Contact risks ̶ ̶Conduct risks ̶ ̶Contract risks Obsah obrázku text, klipart, vizitka, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Adobe Systems EU Kids online IV - výsledky ̶Děti a dospívající (9-16 let) ̶2017-2019 ̶19 evropských zemí ̶N = 25,101 ̶ Adobe Systems EU Kids online IV - výsledky ̶Přístup ̶Dospívající více používají smartphony ̶ ̶Dívky o něco více používají smarphony než počítače (v některých zemích) ̶ ̶Chlapci o něco více tráví čas na internetu ̶ ̶ Adobe Systems Adobe Systems Adobe Systems EU Kids online IV - výsledky ̶Online aktivity ̶Nejčastější aktivity: sledování videí, poslouchání hudby, komunikace s přáteli a rodinou ̶ ̶Proměna používaných SNS (populární Instagram, YouTube) ̶ ̶Zanedbatelné genderové rozdíly vpoužívání SNS ̶ ̶Genderové rozdíly v hraní her ̶ ̶Využívání internetu pro práci do školy (roste s věkem) ̶ ̶Digitální dovednosti – narůstají s věkem, malé genderové rozdíly Adobe Systems Adobe Systems Adobe Systems EU Kids online IV - výsledky ̶Online rizika ̶„In the PAST YEAR, has anything EVER happened online that bothered or upset you in some way (e.g., made you feel upset, uncomfortable, scared or that you shouldn’t have seen it)?“ ̶ ̶Negativní online zkušenosti narůstají s věkem (ale jsou spíše méně časté) ̶ ̶Děti jsou seběvědomé v tom, že ví, jak se v takových situacích zachovat (žádné genderové rozdíly, sebevědomí se zvyšuje s věkem) ̶ ̶Děti se s negativní zkušeností nejčastěji svěří rodičům nebo přítelům, jen malá část např. učitelům ̶ ̶Nejčastější forma „copingu“ – ignorování problému Adobe Systems Adobe Systems Adobe Systems Adobe Systems Děkuji za pozornost Images retrieved from Freepik, Flaticon and Midjourney. Jaro 2023 Psychologie médií Marie Bedrošová marie.bedrosova@mail.muni.cz