ZURn6330 Kvalitativní výzkum mediálního publika I Sylabus verze 2, 2023 JS Čtvrtek 10:00-11:40 Vyučující a cvičící: Martina Novotná (martina.novotna@mail.muni.cz) Lucie Čejková Karolína Bieliková Při mailovém kontaktu s vyučujícími do názvu mailu vždy, prosím, uveďte kód kurzu (ZURn6330). Anotace Cílem metodologicky orientovaného kurzu je zprostředkovat studentům znalost kvalitativního výzkumu mediálních publik, a to v souvislosti s vybranými teoretickými a výzkumnými problémy z oblasti studií nových médií. Konkrétní témata, na něž se kurz soustředí, jsou v každém z vyučovaných semestrů jiná. V jarním semestru 2023 se kurz soustředí na problém online politické participace na sociálních sítích a roli dezinformací. Absolvování kurzu by mělo studentům zajistit praktickou obeznámenost s technikou kvalitativních polostrukturovaných rozhovorů a jejich analýzou. Podmínky zakončení ● Účast na cvičeních je povinná. Účastníci kurzu mohou absentovat nejvíce dvakrát během semestru. ● Kurz je zakončen zápočtem, jehož získání je podmíněno jednak pravidelnou docházkou a jednak splněním dále stanovených úkolů. Struktura práce v semináři a průběžné úkoly ● Předmět má charakter otevřeného semináře, v němž se setkávají prvky přednášky s prvky výzkumně orientovaného workshopu. V zásadě tak bude mít podobu modelového týmového výzkumu, přičemž v čase bude rozdělen do tří fází: ○ Fáze první je věnována uvedení do tématu, vyjasnění teoretických a metodologických východisek, metodologickému školení. ○ Fáze druhá je věnována výběru respondentů, sběru dat a jejich ošetření. ○ Fáze třetí se pak soustředí na problém analýzy, interpretace a vyvozování výsledků. ● Studenti budou na některých úkolech pracovat ve tří či čtyřčlenných týmech. ● Každý student absolvuje cvičný rozhovor jako tazatel a jako respondent s dalšími účastníky kurzu. ● Každý ze studentů během kurzu získá dva respondenty, kteří odpovídají týmovému zadání. S nimi provede a zpracuje polostrukturované kvalitativní rozhovory (jejichž přepisy odevzdá v dále stanovených termínech). ● Analýza rozhovorů a terénních poznámek z rozhovoru bude probíhat v týmech. Každý z týmů na konci kurzu bude prezentovat svá zjištění. Termíny Začátek výuky: 16. 2. 2023 Odevzdání nahrávky cvičného rozhovoru: 19. 3. 2023 Odevzdání přepisu prvního rozhovoru: 9. 4. 2023 Odevzdání druhého rozhovoru: 30. 4. 2023 Prezentace týmových výsledků: 11.5. 2023 Odevzdání závěrečné zprávy: 21.5. 2023 Literatura Povinná četba k teoretickým a výzkumným východiskům kurzu: (1) Teoretická východiska a problém – politická participace online: · Duffy, A., Tandoc, E. & Ling, R. (2020). Too good to be true, too good not to share: the social utility of fake news. Information, Communication & Society, 23(13), 1965-1979, DOI: 10.1080/1369118X.2019.1623904 · Ohme, J. (2019) Updating citizenship? The effects of digital media use on citizenship understanding and political participation. Information, Communication & Society, 22:13, 1903-1928, DOI: 10.1080/1369118X.2018.1469657 · Park, C.S. (2015). Pathways to Expressive and Collective Participation: Usage Patterns, Political Efficacy, and Political Participation in Social Networking Sites. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 59(4), 698-716, DOI: 10.1080/08838151.2015.1093480 · Theocharis, Y. (2015). The Conceptualization of Digitally Networked Participation. Social Media+ Society, 1(2). https://doi.org/10.1177/2056305115610140 (2) Metody I (obecný design a příprava na rozhovory): · Jak formulovat výzkumnou otázku: “Asking Good Questions”: s. 146–148 v Ḱozinets R., V. 2020. Netnography: the essential guide to qualitative social media research. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage. · Velmi stručné shrnutí/přehled o SSI: Adams, W. 2015. “Conducting Semi‐Structured Interviews.” in Newcomer, K. E., Hatry, H. P., Wholey, J. S. (eds.) Handbook of Practical Program Evaluation. · Příprava před vstupem do terénu a výběr respondentů: “Preparing for any Interviewing Sequence” a “Before Making Contact and Starting the Fieldwork Phase of the Research Process.” s. 72-109 a 184-190 v Wengraf, T. 2001. Qualitative Research Interviewing, London: Sage. · Opakované rozhovory a srovnání F2F a online: Weller, S. 2017. „Using internet video calls in qualitative (longitudinal) interviews: some implications for rapport,“ International Journal of Social Research Methodology p. 613-625. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13645579.2016.1269505 (3) Metody II (dramaturgie, dotazování, etika, přepisy): · Dramaturgie rozhovoru: “Preparing Moderately- or Heavily-Structured Interviews in Qualitative Research Interviewing.” s. 152-182 v Wengraf, T. 2001. Qualitative Research Interviewing, London: Sage. · Dramaturgie rozhovoru, reciprocita a role a vliv tazatele: “The Semi-Structured Interview as a Repertoire of Possibilities” a “Conducting the Interview: The Role of Reciprocity and Reflexivity.” s. 45-53 a 75-118 v Galletta, A. 2013. Mastering the Semi-Structured Interview and Beyond. New York: New York University Press. · Jak na přepis rozhovoru a poznámky: “Copying, Indexing and Transcribing.” s. 208-223 v Wengraf, T. 2001. Qualitative Research Interviewing, London: Sage. · Etika a rizika při hloubkovém dotazování: Corbin, J., Morse, J. M. 2003. “The Unstructured Interactive Interview: Issues of Reciprocity and Risks When Dealing With Sensitive Topics.” Qualitative Inquiry 9 (3): 335-354. · Deníčková metoda: Bartlett, Ruth, and Christine Milligan. Diary Method : Research Methods, Bloomsbury Publishing Plc, 2020. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/masaryk-ebooks/detail.action?docID=6379882. Kapitoly: Chapter 1: The development of diary techniques for research (str. 1-11); Chapter 3: Practical issues with diary techniques: Design and analysis (pouze str. 29-41). · Kümpel, A. S. (2021). Using messaging apps in audience research: An approach to study everyday information and news use practices. Digital Journalism, 1–12. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1864219. Doporučená literatura – deníčky · Berg, M. & Düve, C. (2012). Qualitative media diaries: An instrument for doing research from a mobile media ethnographic perspective. Interactions Studies in Communication & Culture. · Groot Kormelink, T. (2020). Seeing, Thinking, Feeling: A Critical Reflection on Interview-based Methods for Studying News Use. Journalism Studies, 21(7), 863–878. https://doi.org/10.1080/1461670x.2020.1716829. · Moretti, V., Chakraborty, A. (2020). Media Habits and Covid-19. Using Audio-Diaries Technique to Explore “Official” Information Consumption. Fuori Luogo Rivista di Sociologia del Territorio, Turismo, Tencologia, 7, 97 - 104. DOI: 10.6092/2723-9608/7043. · Schnauber-Stockmann, A., & Karnowski, V. (2020). Mobile devices as tools for Media and Communication Research: A scoping review on collecting self-report data in repeated measurement designs. Communication Methods and Measures, 14(3), 145–164. https://doi.org/10.1080/19312458.2020.1784402. (4) Metody III (analýza a interpretace dat): · Kódování podle metody “zakotvené teorie”: s. 39-105 v Strauss, A., J. Corbinová. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert. · Kodování – tematická analýza a její postup: Braun, C. (2008). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 77-101. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa · Užitečné tipy, postup a trocha pragmatiky, jak pracovat s kvali daty: “Some pragmatics of qualitative data analysis.” s. 273-290, Rapley, T. 2011. In Silverman D. (ed.) Qualitative Research (3d ed.). Sage. · Tipy, jak na výzkumnou zprávu: s “Writing Your Report” s. 383-396, v Silverman, D. 2014. Interpreting Qualitative Data. London: Sage. Doporučená literatura – teorie: · Boulianne, S. (2015) Social media use and participation: a meta-analysis of current research. Information, Communication & Society, 18(5), 524-538. DOI: 10.1080/1369118X.2015.1008542 · Bode, L., E. K. Vraga, P. Borah, D. V. Shah. (2014).A new space for political behavior: Political social networking and its democratic consequences. Journal of Computer-Mediated Communication, 19, 414-429. · Dahlberg, L. (2007). The Internet, deliberative democracy, and power: Radicalizing the public sphere. International Journal of Media and Cultural Politics, 3 (1), 47-64. · Dahlgren, P. (2005). The Internet, Public Spheres, and Political Communication: Dispersion and Deliberation. Political Communication, 22 (2), 147-162. · Dean, J. (2019). Sorted for Memes and Gifs: Visual Media and Everyday Digital Politics. Political Studies Review, 17(3), 255 – 266. · George, J., & Leidner, D. (2019). From clicktivism to hacktivism: Understanding digital activism. Information and Organization, 29(3). https://doi.org/10.1016/j.infoandorg.2019.04.001 · Gustafsson, N. (2012). The subtle nature of Facebook politics: Swedish social network site users and political participation. New Media & Society, 14(7), 1111–1127. https://doi.org/10.1177/1461444812439551 · Halpern, D., J. Gibbs. (2013). Social Media as a Catalyst for Online Deliberation? Exploring the Affordances of Facebook and YouTube for Political Expression. Computers in Human Behavior, 29 (3), 1159-1168, · Jetmar, J. (2017).Deliberativní demokracie: Od Habermase k sociálním sítím. Diplomová práce, Masarykova univerzita: Brno. · Kim, C., & Lee, S. (2021). Does social media type matter to politics? Investigating the difference in political participation depending on preferred social media sites. Social Science Quarterly, 102(6), 2942-2954. https://doi.org/10.1111/ssqu.13055 · Macková, A. 2017. Nová média v politické komunikaci: politici, občané a online sociální sítě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Mezinárodní politologický ústav, ISBN 978-80-210-8745-3. · Madison, N., & Klang, M. (2020). The Case for Digital Activism: Refuting the Fallacies of Slacktivism. Journal of Digital Social Research, 2(2), 28-47. https://doi.org/10.33621/jdsr.v2i2.25 · Quandt, T. (2018). Dark Participation. Media and Communication, 6(4), 36-48. https://doi.org/10.17645/mac.v6i4.1519 · Theocharis, Y., & Lowe, W. (2016). Does Facebook increase political participation? Evidence from a field experiment. Information, Communication & Society, 16(10), 1465-1486. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1119871 · Theocharis, Y., & Van Deth, J. (2018). The continuous expansion of citizen participation: A new taxonomy. European Political Science Review, 10(1), 139-163. doi:10.1017/S1755773916000230 · Valenzuela, S., Halpern, D., Katz, J. E., & Miranda, J. P. (2019). The Paradox of Participation Versus Misinformation: Social Media, Political Engagement, and the Spread of Misinformation. Digital Journalism, 7(6), 802-823. Doporučená literatura – metoda: · Arksey, H., & Knight, P. (1999). Interviewing for Social Scientists: An Introductory · Resource with Examples. SAGE. o Kapitoly: Achieving a Successful Interview, Why Interviews, Approaches to Interviewing · Babbie, E. R. 2016. The practice of social research (14th ed.). Cengage Learning. · Brett, B. M. & Wheeler (2022). How to Do Qualitative Interviewing. SAGE. · Bryman, A. (2012). Social Research Methods (4^th ed.). Oxford University Press. o Kaptiola: Interviewing in qualitative research Ezzy, Douglas. 2002. Qualitative Analysis: Practice and Innovation. New York: Routledge. · Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. · Lupton, D. (2020). Doing fieldwork in a pandemic. Retrieved from: https://docs.google.com/document/d/1clGjGABB2h2qbduTgfqribHmog9B6P0NvMgVuiHZCl8/preview?fbclid=IwAR 3-4TES2KGg-poDu5ockPq5EOD3EiOPC6QVD-OuHm0wdGofH25qhaVS6Z8#heading=h.hx58zhng8hgk · Strauss, A., J. Corbinová. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert. · Silverman, D. (2022). Interpreting Qualitative Data. London: Sage. · Tracy, S. J. (2010). Qualitative Quality: Eight “big-tent” criteria for excellent qualitative research. Qualitative Inquiry, 16(10), 837–851. Detailní harmonogram: 16. 2. Úvodní přednáška: vymezení cílů a obsahu předmětu Zadání: četba zadané teoretické literatury (do 23. 2.) 23. 2. Výzkumný problém: online politická participace a role dezinformací · Úvod do teorie – vymezení tématu a teoretického problému · Otázky a cíl výzkumu · Úloha teorie ve výzkumu, ukotvení problému v teorii Zadání: četba zadané metodologické literatury – balík I (do 2. 3.) 2. 3. Na cestě k výzkumu a k datům: výzkumná metoda I · Role, silné stránky a limity kvalitativního výzkumu · Etnografický výzkum · Typy výzkumných rozhovorů – rozhovory s návodem · Expertní a elitní rozhovory · Terénní poznámky a jejich role Zadání: četba zadané metodologické literatury – balík II (do 9. 3.) Zadání: uskutečnění cvičného rozhovoru a odevzdání nahrávky (do 19. 3.) 9. 3. Na cestě k výzkumu a k datům: výzkumná metoda II · Dramaturgie rozhovorů a role tazatele (na co se ptát a na co ne, kdy) · Rozprava nad zadáním rozhovoru a jeho vedením · Vzorkování - zadání a výběr respondentů · Oslovení respondentů a etika (informovaný souhlas) · Rozdělení do týmů Zadání: uskutečnění cvičného rozhovoru a odevzdání nahrávky (do 19.3.) Zadání: uskutečnění prvního rozhovoru a odevzdání přepisu (do 9.4.) 16. 3. ❗ Změna učebny, hodina bude výjimečně probíhat ve studiu 5.27. Na cestě k výzkumu a k datům: výzkumná metoda III · Doplňkové metody sběru dat · Přepisy rozhovorů a anonymizace · Specifika online rozhovorů · Úvod do používání programu Atlas.ti Zadání: uskutečnění prvního rozhovoru a odevzdání přepisu (do 9.4.) Zadání: četba zadané metodologické literatury – balík III (do 23.3.) 23. 3. ❗ Změna učebny, hodina bude výjimečně probíhat ve studiu 5.27. Analýza dat I · Analýza a kódování rozhovorů (pokračování s programem Atlas.ti) · Rozprava nad cvičnými rozhovory · Rozprava a zpětná vazba k hledání respondentů pro rozhovor 1 Zadání: uskutečnění prvního rozhovoru a odevzdání přepisu (do 9.4.) 30. 3. Analýza dat II • Výzkumná zpráva a její struktura · Jak psát analytickou část (jak reportovat výsledky) – jak se liší výzkumná zpráva od DP? · Rozprava a zpětná vazba k hledání respondentů pro rozhovor 1 · Rozprava k hledání respondentů pro rozhovor 2 Zadání: uskutečnění prvního rozhovoru a odevzdání přepisu (do 9.4.) 6. 4. Na cestě k výzkumu a k datům: výzkumná metoda IV · Rozprava a zpětná vazba k přepisům prvních rozhovorů · Rozprava k hledání respondentů pro rozhovor 2 Zadání: uskutečnění prvního rozhovoru a odevzdání přepisu (do 9.4.) Zadání: uskutečnění druhého rozhovoru a odevzdání přepisu (do 30.4) 13. 4. Analýza dat III · Tématická analýza · Zakotvená teorie · Interpretace dat Zadání: uskutečnění druhého rozhovoru a odevzdání přepisu (do 30.4) Zadání: analýza dat a vypracování výzkumné zprávy (do 21.5.) 20. 4. ❗ Výuka neprobíhá (Den fakulty) Zadání: návrhy výzkumných otázek pro analýzu (do 27.4.) do příští hodiny Zadání: uskutečnění druhého rozhovoru a odevzdání přepisu (do 30.4) Zadání: analýza dat a vypracování výzkumné zprávy (do 21.5.) 27. 4. Analýza dat IV · Výzkumné otázky · Diskuse nad probíhající analýzou · Diskutování dílčích výsledků, zajímavostí · Týmové konzultace Zadání: analýza dat a vypracování výzkumné zprávy (do 21.5.) 4. 5. Výzkum politické participace (dr. Patrície Rossini, University of Glasgow) · Hostující přednáška Zadání: analýza dat a vypracování výzkumné zprávy (do 21.5.) 11. 5. ❗ Výuka neprobíhá (Rektorské volno) Zadání: analýza dat a vypracování výzkumné zprávy (do 21.5.) 18. 5. Prezentace týmových výsledků – závěrečných zpráv Zadání: analýza dat a vypracování výzkumné zprávy (do 21.5.)