Adobe Systems Josef Procházka 1 STRATEGIE A EKONOMIKA OBRANY STÁTU OBRANNÉ A CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ Adobe Systems Josef Procházka 2 CÍL OBJASNIT SYSTÉMOVÉ A PROCESNÍ NASTAVENÍ: qOBRANNÉHO PLÁNOVÁNÍ qCIVILNĚ NOUZOVÉHO PLÁNOVÁNÍ (CNP); ̶ OBSAH • ÚVOD 1. POLITICKÉ, VOJENSKÉ A EKONOMICKÉ ASPEKTY – KONTEXT PLÁNOVÁNÍ 2. OBRANNÉ PLÁNOVÁNÍ 3. CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ 4. CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ NATO • ZÁVĚR LITERATURA •Vojenská strategie, s. 30 - 58 • BAXA, Fabian, MELICHAR, Josef, PETRÁŠ, Zdeněk, PROCHÁZKA, Josef, PROCHÁZKA, Dalibor, MIČÁNEK, František. Obranné plánování - plánování za nejistoty. Praha: Ministerstvo obrany ČR, 2018. 139 s. ISBN 978-80-7278-710-4. s. 25-29 •Baxa F. a kol. Obranné plánování při řízení obrany státu. Univerzita obrany v Brně. Brno 2020. ISBN 978-80-7582-124-9. s. 6-18, 39-59. •Ministerstvo vnitra: Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2025 s výhledem do roku 2030. Připravený občan. Připravený systém. Dostupné z: Koncepce_OOb_2025-2030.pdf •ÚVOD OBRANYSCHOPNOST POLITICKÝ POTENCIÁL VOJENSKÝ POTENCIÁL EKONOMICKÝ POTENCIÁL Fyzická dimenze Koncepční dimenze Morální dimenze „Plánování je důležité, ale plány jsou bezcenné.“ „Planning is everything, plan is worthless.“ Dwight David Eisenhower 4 4 4 „Žádný plán nepřežije první výstřel.“ „Kein Operationsplan reicht mit einiger Sicherheit über das erste Zusammentreffen mit der feindlichen Hauptmacht hinaus.“ Helmuth von Moltke 4 4 4 POLITICKÉ ASPEKTY •VÝCHODISKA OBRANNÉHO PLÁNOVÁNÍ: ØHODNOTY A ZÁJMY ØANALÝZA PROSTŘEDÍ ØBEZPEČNOSTNÍ HROZBY A SOUVISEJÍCÍ RIZIKA (KONTEXT); ØPŘÍLEŽITOSTI ØSLABÉ A SILNÉ STRÁNKY ØPOLITICKÉ ZADÁNÍ ØPŘEDPOKLADY ØPOLITICKO-VOJENSKÉ AMBICE ØROLE A ÚKOLY OZBROJENÝCH SIL ØZDROJE • VOJENSKÉ ASPEKTY •STRATEGIE OBRANY STÁTU (PLÁNY) •ZÁMĚRY POUŽITÍ OZBROJENÝCH SIL (SCÉNÁŘE) • •STRATEGICKÉ PLÁNOVACÍ PŘEDPOKLADY ØPRAVDĚPODOBNOST VZNIKU KONFLIKTU ØČAS (POHOTOVOST) ØSOUBĚH SCÉNÁŘŮ (KAPACITY) ØGEOGRAFICKÉ PODMÍNKY ØPROTIVNÍK • EKONOMICKÉ ASPEKTY •NELZE ROZVÍJET VEŠKERÉ SCHOPNOSTI = PRIORITIZACE POŽADAVKŮ NA ZÁKLADĚ ANALÝZY OPERAČNÍCH RIZIK. •STABILNÍ (PŘEDVÍDAVÉ) FINANCOVÁNÍ. •DEMOGRAFIE, VŮLE BRÁNIT VLAST. •SCHOPNOSTI PRŮMYSLU, VĚDA A VÝZKUM, INOVACE, SUROVINY •ÚČELNOST, HOSPODÁRNOST, EFEKTIVNOST, TRANSPARENTNOST. • ŘÍZENÍ BEZPEČNOSTI A OBRANY VYTVÁŘENÍ SIL SCHOPNOSTI Plánování rozvoje POUŽITÍ SIL OPERACE Plánování operací BEZPEČNOST A OBRANA 21.05.2019 11 OBRANNÉ PLÁNOVÁNÍ OPERAČNÍ PLÁNOVÁNÍ Scénář č.2 Scénář č.3 Scénář č.4 Scénář č.5 Scénář č.6 Scénář č.7 Scénář č.8 Scénář č.9 Scénář č.10 Scénář č.1 S7 … Sn … S8 S9 Sn+1 … S3 S21 S21 S22 Modul OS „A“ (ideální stav při maximalizaci zdrojových možností země) Modul OS „B“ (skutečný stav při aktuální alokaci zdrojů) Modul OS „C“ (variantní stav s potřebnou alokací zdrojů přepočtený na míru rizika a politické zadání ) Modul OS „D“ (variantní stav s potřebnou alokací zdrojů přepočtený na míru rizika a politické zadání) S21 S8 S9 S21 S21 S22 S8 S9 S21 S21 S22 … Sn Oblasti popsaného rizika nízké riziko střední riziko I. vysoké riziko II. střední riziko I. vysoké riziko I. nízké riziko nízké riziko I. střední riziko I. nízké riziko II. střední riziko II. vysoké riziko I. střední riziko II. •SYSTÉM OBRANNÉHO PLÁNOVÁNÍ Volitelná poznámka uživatele titul, jméno,příjmení, funkce AČR Rezort MO ČR NATO, EU G:\Doktorandské studium\Disertační práce\Disertační práce\Podkladová dokumentace\Hierarchie oblastí schopností v.5.png •Metodika plánování schopností •NVMO: TKD •Metodika TKD •RMO 66/2012 •Zákon 222/1999, plánování obrany •NDPP •CDM Mezinárodní úroveň řízení Národní úroveň řízení Rezortní úroveň řízení Armádní úroveň řízení • •OBRANNÉ PLÁNOVÁNÍ NATO NATO DEFENCE PLANNING PROCES Volitelná poznámka uživatele G:\Doktorandské studium\Disertační práce\Disertační práce\Podkladová dokumentace\Hierarchie oblastí schopností v.5.png PLÁNOVÁNÍ OBRANY STÁTU •Soubor věcných, organizačních a personálních opatření určených k: •zajišťování obrany státu, •plnění mezinárodních smluvních závazků ČR o společné obraně, •podílu OS na činnostech mezinárodních organizací ve prospěch míru; •účasti OS na mírových operacích. • 20 Volitelná poznámka uživatele ÚPO •Zákon 222/1999, plánování obrany •Odpovídá rezort MO PLÁNY OBRANY STÁTU (1)ústřední plán obrany státu a dílčí plány obrany; (2)plán sil a prostředků nezbytných k zajišťování obrany státu za SOS, VS; (3)plán doplňování sil a prostředků nezbytných k zajišťování obrany státu za SOS a VS; (4)plány hospodářské mobilizace; (5)plán operační přípravy státního území a plán její realizace; (6)předběžné operační a stálé obranné plány; (7)seznam a katalog opatření národního systému reakce na krize pro potřeby řízení obrany státu; (8)plány přípravy občanů k obraně státu. • •PLÁNOVÁNÍ REZORTU MINISTERSTVA OBRANY Volitelná poznámka uživatele Systémové nastavení plánování činnosti a rozvoje rezortu obrany (RMO 66/2012) 25 Na tomto snímku jsou znázorněny hlavní kategorie dokumentů, zahrnující resortní a koaliční dokumenty v oblasti obranného plánování. Jedná se o: •Vojensko-politické dokumenty – národní a koaliční; •Strategické a koncepční materiály – kam patří i Dlouhodobý výhled; •Plánovací dokumenty; •Příslušné hodnotící dokumenty, tvořící „zpětnou vazbu“ celého plánovacího procesu Většinu z nich již máme, resp. je periodicky v rámci jednotlivých plánovacích cyklů aktualizujeme. K plné funkčnosti ještě musíme dokončit především soustavu strategických a koncepčních dokumentů. •Dlouhodobý výhled je dokončen a je těsně před projednáním ve vládě. •Rovněž KVAČR se nachází v konečné fázi zpracování. Na něj pak musí navázat další chybějící koncepce. V této souvislosti inicioval NŘ SOPS MO zpracování přehledu existujících koncepcí s cílem posoudit, které dokumenty jsou aktuální, které je potřeba upravit a které zatím chybí a bude je nutno dopracovat. •PLÁNOVÁNÍ SCHOPNOSTÍ • Volitelná poznámka uživatele titul, jméno,příjmení, funkce CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ CNP •Plánování opatření k zajištění ochrany a obrany obyvatelstva a ekonomiky, kritické infrastruktury. •Plánuje se pro vojenské i nevojenské hrozby. •Primárně příprava na radiační havárie. •Preventivní opatření proti použití ZHN a odstraňování následků jejich použití. •Sladění požadavků na civilní zdroje nezbytné pro zajištění bezpečnosti ČR. •V NATO je CNP součástí systému obranného plánování: zajišťování civilních zdrojů, ochrana a obrana obyvatelstva (CIVILNÍ OCHRANA). • • CIVILNÍ OCHRANA A OBRANA - VÝVOJ •1935: Zákon č. 82, o ochraně a obraně proti leteckým útokům. Vznik jednotek civilní protiletecké ochrany (CPO) podřízeny MV. •1939 – 1945: jednotky CPO podřízeny říšské Luftschutz. •1948 – 1951 vznik civilní obrany (CO), podřízenost MV, studená válka – atomová válka. •1976 – 1989: vojenské záchranné útvary rezortu MO. •1994 Hlavní úřad civilní ochrany ČR, ve struktuře AČR, statut nekombatantů. •2007 – 2008: záchranné vojenské prapory rezortu MO: zrušeny či reorganizovány. •Hlučínský prapor 2008 demilitarizován a převeden do struktury MV-GŘ HZS, AČR 2x záchranné roty (obrana za SOS a VS, ochrana v rámci nevojenského KŘ). • ZNAK „CO“ •Mezinárodní znak civilní obrany, 1977 doplňující Ženevskou konvenci z roku 1949. •Civilní obrana (též civilní ochrana, zkratka CO) soustava úkolů a opatření zaměřených na ochranu života, zdraví a majetku obyvatelstva, jakož i národního hospodářství. VÝBOR PRO CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ (VCNP) •Stálý pracovní orgán BRS. •Koordinace a plánování opatření k zajištění ochrany vnitřní bezpečnosti státu. •Meziresortní spolupráce s důrazem na oblast přípravy a zvládání mimořádných událostí a krizových situací. •Pravidla činnost: Statut, Jednací a Organizační řád. •Gesce: MV-GŘ ZHS CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ NATO (Civil Emergency Planning – CEP). Civilní nouzová připravenost a odolnost je národní odpovědností členských států přispívá k naplňování mezinárodních závazků ČR v rámci NATO. C:\Users\smejkalpavel\Desktop\HZS CR v3-05 (průhledná).png FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ CIVILNÍ NOUZOVÉ PLÁNOVÁNÍ NATO •NATO od svého založení klade důraz na ochranu civilního obyvatelstva. •Od 1953 kapacity k ochraně obyvatel během vojenských konfliktů slouží civilnímu obyvatelstvu během přírodních katastrof. •V roce 1998 založeno EADRCC: Euroatlantické koordinační středisko pro řešení mimořádných událostí pro koordinace odezvy členských států NATO a partnerských států na živelní a technické mimořádné události v rámci Euro-atlantické oblasti. ROLE CNP NATO 1.Civilní podpora operacím NATO v rámci čl. 5 (o kolektivní obraně), 2.Podpora operacím NATO mimo čl. 5 (operace v rámci mezinárodního krizového řízení), 3.Podpora národních vlád v případě katastrof (nevojenských krizových situací), 4.Podpora národních vlád v ochraně obyvatelstva proti následkům ZHN. 5.Opatření CNP součást NATO Crisis Response System (NCRS). 6.Cvičení orgánů krizového řízení CMX. 7.Spolupráce s partnery. 8. 8. ZÁKLADNÍ DOKUMENT CNP •Politická směrnice CNP NATO: •Civilní podpora pro plánování a vedení vojenských operací •Odolnost a schopnosti zvládat mimořádné události •Spolupráce s partnery •Koordinace s ostatními mezinárodními organizacemi/aktéry VÝBOR PRO ODOLNOST (RC) •Gestor v ČR: MV-GŘ HZS ČR sjednocuje postupy ministerstev a jiných ústředních správních úřadů •Vrchním politickým a poradním orgánem Severoatlantické rady (NAC) v záležitostech CNP. •Koordinace národních plánovacích činností členských i partnerských států. •Efektivní využití civilních zdrojů při společném dosahování strategických cílů Aliance. •Formáty: permanentní, plenární, členský (32), partnerský, 32+n •Řídí práci plánovacích skupin. • VÝBOR PRO ODOLNOST (RC) SKUPINA PRO CIVILNÍ OCHRANU (CPG) •Civil Protection Group (CPG) •Gestor: MV-GŘ HZS ČR • •Založena roku 1952, •Dříve se zabývala primárně vojenským aspektům civilní obrany (varování, ukrytí) •V současnosti se zaměřuje na civilní mimořádné události. DOPRAVNÍ SKUPINA (TG) •Gestor v ČR: Ministerstvo dopravy •Skupina vznikla sloučením: • Civil Aviation Planning Committee (CAPC) • Planning Board for Ocean Shipping (PBOS) • Planning Board for Inland Surface Transport (PBIST) •Skupina koordinuje a monitoruje národní opatření a opatření NATO pro civilní nouzovou připravenost a krizový management v oblasti přepravy: –letecké –námořní –vnitrozemské povrchové PLÁNOVACÍ SKUPINA PRO ENERGETIKU (EPG) •Gestor: Ministerstvo obchodu a průmyslu, Správa státních hmotných rezerv (SSHR) – PLÁNOVACÍ SKUPINA PRO CIVILNÍ KOMUNIKAČNÍ SLUŽBY (CCPG) •Gestor: Český telekomunikační úřad (ČTÚ) – SPOLEČNÁ SKUPINA PRO ZDRAVÍ (JHG) •Gestor: Ministerstvo zdravotnictví •Zabezpečení civilně-vojenské spolupráce při zdravotnickém plánování při mimořádných událostech. •Podpora tvorby zdravotních plánů a legislativy pro mimořádné události v rámci Aliance • • – PLÁNOVACÍ SKUPINA PRO POTRAVINY A ZEMĚDĚLSTVÍ (FAPG) •Gestor: Ministerstvo zemědělství •Připravuje a používá procedury a prvky pro podporu dodávky potravin členským státům v případě mimořádných událostí. • • VARŠAVSKÝ SUMMIT NATO •Poprvé v historii problematika CNP na úrovni představitelů vlád (summitu) • •Závazek pokračovat ve zvyšování alianční odolnosti a vylepšení civilní připravenosti proti širokému spektru hrozeb (včetně hybridních) • •CNP v Komuniké ze Summitu v odstavci 4 a 73 ZÁVĚR •Obranné plánování: rozvoj schopností, výstavba komplexního systému obrany na národní i mezinárodní úrovni •Systémové a procesní nastavení vykazuje obdobné charakteristiky (ČR, NATO, EU) •Systém CNP ČR a NATO je určen na podporu vedení vojenských operací (SOS, VS) a podporu nevojenského krizového řízení •Má roli při posilování společenské odolnosti i vůči hybridnímu působení •CNP NATO pokrývá ochranu obyvatelstva, přepravu, komunikaci, průmyslové zdroje a potraviny •Procedury prověřovány každoročně cvičením krizového řízení (CMX)