Environmentální etika Sociobiologie, pragmatismus, zelený marxismus Opakování nJakou roli hrály etické koncepty ve vývoji environmentálních hnutí v ČR? n nJak se vyvíjelo Hnutí Duha v letech 2000-2010? n nV čem se odlišuje vývoj Hnutí Duha a Nesehnutí? n n n Sociobiologie I. nSociobiologie a její představa role etiky n(teoretická východiska) n nDarwin a jeho omyly no co jde v evoluci ntransformace etiky v přírodní vědu nvše co děláme sleduje jediný – pozitivní cíl n Sociobiologie II. n nA. Darwin a jeho omyly n nVýchodiska klasického darwinismu: n nPočet mláďat a omezenost zdrojů „zajišťuje“ v každé generaci souboj o život, který je podmíněn zdatností a přizpůsobenosti prostředí. nTento tlak a dědičnost vloh zajišťuje přírodní výběr takových organizmů, které jsou danému prostředí přizpůsobeny nejlépe. nPřírodní výběr zaručuje soulad mezi požadavky prostředí a charakteristikami jednotlivých živých organizmů. Účelnost je důsledkem selekčního tlaku. nOrganismy jednají tak, aby přežily a rozmnožily se. Jednotkou evoluce je organismus nebo skupina organismů. Sociobiologie III. nB. Darwin a jeho omyly n nKlasický Darwinismus nemůže fungovat nI. Ředění vloh v každé další generaci napůl. Vlohy bychom ztráceli mnohem rychleji než je získávali. nII. Pohlavní rozmnožování by bylo nesmyslné – proč ředit, když můžeme zůstat „čistí“ navěky. nIII. Paradoxní – dle klasického darwinismu dochází k nejméně třem paradoxům evoluce. Klasický darwinismus a dědičnost vlastností se vylučují s evolucí jako principem nazírání na svět. Sociobiologie IV. n C. Darwin a jeho omyly n nZáchranu poskytl Darwinovi Mendel a jeho genetika. Jednotkou evoluce zůstává jedinec, ale dědičnost není analogická, ale digitální. nI tento pohled je však v rozporu s realitou i představou evoluční teorie – mnohdy se chováme tak, že to není výhodné pro nás samotné a mnohdy ani pro naše potomky „jako celek“. Viz zelenovous. Sociobiologie V. n D. Darwin a jeho omyly n nŘešením je podle sociobiologů sociobiologický pohled na svět: nI. Jednotkou evoluce není jedinec, ale gen. Geny se snaží o co největší zmnožení sebe samých do další generace a na to si vytvořily nás – organismy. My jsme pouze vehikuly genů a vše co děláme je v jejich zájmu, resp. v zájmu jejich replikace. Vše co děláme – výchova dětí, láska, rvačka, rychlá jízda, je vlastně důsledek programu, který do nás prostřednictvím svého fungování vkládají geny. nII. Tím se vysvětlují i zdánlivě nevysvětlitelné věci související s evolucí. nIII. Zároveň tím získáváme jednoduchý a podle sociobiologů i konečně vědecký pohled na morálku a etiku. nIV. Nevědeckou etiku tím můžeme položit na vědecký základ. Sociobiologie VI. nProblematické body sociobiologické teorie n nÚnik z etických dilemat do oblasti vědy je pouze zdánlivý. nSociobiologie má naprosto shodnou mentalitu „super-vědy“ katolické, marxisticko-leninské či psychoanalytické. nI v základech sociobiologie je hodnotová volba. nSociobiologie ve své radikální podobě je nevyvratitelná – vše ji pouze potvrzuje. Zelený marxismus I. nVelmi široký proud nFrankfurtská škola: nAdorno, Fromm, Horkheimer, Marcuse nTeologie osvobození: nGustavo Gutiérrez nSociální ekologie: nMurray Bookchin Zelený marxismus II. nZákladní ideje zeleného marxismu n(a ještě trocha teorie :-) n n1. Východiska nA. Charakter člověka nB. Společenský vývoj nC. Futurismus (zejména morální) n Pragmatismus nZákladní ideje pragmatického přístupu ... n1. Odpor vůči dichotomii hodnoty x realita n2. Subjektivismus n3. Demokratický princip n4. Odmítnutí „klasické“ vědy nA jdeme na to ... n n n n n