1 ZURb1239 Úvod k tvorbě systematické přehledové statě Vyučující: prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. (přednášející), Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (přednášející), Mgr. Petra Pichaničová (přednášející) Garance: Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. Počet kreditů: 3 ECTS Ukončení: zápočet Výuka: úterý, 10:00–11:40, AVC Anotace Kurz je věnován problematice tvorby systematických přehledových statí. Představuje posluchačům tento typ odborné studie a seznamuje je s jednotlivými kroky, která jsou pro zpracování systematického přehledu nutná – od formulace oborově relevantní otázky a stanovení cílů přehledu, přes metody vyhledávání relevantní literatury, vyhodnocování poznatků jiných studií a jejich syntézu, až po prezentaci výsledků přehledu formou odborného textu. Kurz klade důraz na rozvíjení praktických dovedností. Cíl kurzu Cílem kurzu je seznámit posluchače s problematikou tvorby systematické přehledové statě, postupy a jednotlivými kroky tohoto procesu. Výstupy z učení Po absolvování kurzu studenti budou schopni: ▪ vysvětlit, co je systematická přehledová stať, popsat základní znaky tohoto typu studie a její možné funkce ▪ formulovat relevantní otázku a cíl vlastní přehledové studie v rámci studovaného oboru ▪ odůvodnit vlastní metodologická rozhodnutí při tvorbě přehledové studie ▪ provést systematickou rešerší odborné literatury a vést o ní záznam ▪ vyhodnotit poznatky získané z odborné literatury, posoudit jejich kvalitu a použit je při odpovídání na otázky ve vlastní přehledové studii ▪ provést syntézu poznatků získaných ze studií zařazených do přehledu ▪ prezentovat výsledky přehledově studie formou odborného textu Podmínky pro získání zápočtu Kurz je ukončen zápočtem. Podmínky pro získání zápočtů jsou: ▪ účast v seminářích (je možno absentovat na 1 hodině bez udání důvodu); ▪ odevzdání a přijetí všech průběžných úkolů ▪ odevzdání a získání přinejmenším 30 bodů za závěrečný úkol Výukové metody Výukové metody v hodině zahrnují přednášky a diskuzi. Samostatná práce studentů zahrnuje systematickou a kritickou četbu odborných textů, aplikaci dovedností. Studijní literatura Studijní literatura je rozdělená na povinnou a doporučenou. Znalost obsahu povinné literatury je vstupním předpokladem pro účast v hodině a pro zvládnutí zadaných úkolů. Doporučená literaturarozšiřuje základní znalosti. Studijní literaturu poskytne vyučující. 2 Průběžné úkoly Pro přijetí úkolu je třeba získat přinejmenším nadpoloviční počet bodů za každý z šesti průběžných úkolů. Student(ka) má možnost opravy nanejvýše třech průběžných úkolů za celý kurz. Opravu je třeba odevzdat vždy do 5 dnů od obdržení hodnocení. Název úkolu Zadání úkolu Max. počet bodů Termín odevzdání Strukturované shrnutí 1. a 2. Student(ka) vyhotoví souvislý odborný text shrnující přehledovou studii v rozsahu cca 200 slov. Shrnutí je třeba strukturovat dle následujících otázek: Co je tématem přehledové studie? Jaké jsou cíle přehledu? Na jakou otázku se snaží odpovědět? Jak autoři odůvodňují potřebnost své studie? Jak autoři analyzují poznatky jednotlivých studií a jak vytvářejí jejich syntézu? Jaké je/jaká jsou hlavní zjištění přehledu? Co, dle autorů, je přínos přehledu z hlediska daného obor? Konkrétní přehledové studie pro vyhotovení úkolu doporučí vyučující. 7 (1.) 24. 2. (2.) 3. 3. Formulace otázky, cíle přehledu Student(ka) vypracuje dokument v rozsahu max. 250 slov obsahující: a) formulaci oborově relevantní otázky přehledu, b) formulaci cílů přehledu, c) odůvodnění přehledu (proč je potřeba? – oborová a společenská relevance) Pozor! Otázka a cíle přehledu stanoveny v tomto úkolu jsou závazné pro následující úkoly. 9 14. 3. Vyhledávací výraz, kritéria výběru a flow diagram Student(ka) vypracuje dokument obsahující a) aktuální otázku svého přehledu b) vyhledávací výraz, c) identifikaci a odůvodnění zdrojů (databází), které použije pro vyhledávaní relevantní literatury, d) kritéria pro zařazení studií do přehledu, e) flow diagram na vzorku 50 výsledků vyhledávání (seřazených dle relevance) 15 28. 3. Tabulace poznatků Student(ka) vypracuje dokument obsahující tabulaci poznatků na základě analýzy 6 studií se zaměřením na přinejmenším 4 sledované proměnné. V dokumentu je třeba uvést výzkumnou otázku a vysvětlit, co jsou jednotlivé proměnné a proč jsou relevantní z hlediska otázky přehledu. 15 18. 4. Syntéza a interpretace poznatků Student(ka) vypracuje dokument v rozsahu max. 350 slov, v němž bude prezentovat pracovní syntézu poznatků (z úkolu Tabulace poznatků) a předběžnou interpretaci zjištění 9 2. 5. Závěrečný úkol Student(ka) vypracuje protokol přehledu dle poskytnuté šablony. Za úkol lze získat maximálně 50 bodů. Existuje možnost jedné opravy závěrečného úkolu. Opravu je třeba odevzdat do 7 dnů od obdržení hodnocení. Termín odevzdání: 23. května 2024. 3 Rozdělení vyučujících do jednotlivých hodin: Mgr. Petra Pichaničová – 5. týden prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. – 12. týden Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. – ostatní týdny OSNOVA KURZU 1. týden (20. února): Úvodní hodina – seznámení s obsahem kurzu Informace k organizaci kurzu a podmínkám ukončení 2. týden (27. února): Systematická přehledová stať – základní vymezení ▪ přehledová studie ▪ typy přehledových studií ▪ systematický přehled ▪ úvodní představení protokolu PRISMA Povinná literatura: Kapitoly “The literature review: its role within research” a “Systematic approaches to the literature” (str. 1–35, výběr) In BOOTH, A., PAPAIOANNOU, D., SUTTON, A. (2016). Systematic approaches to a successful literature review. Los Angeles: Sage. Doporučená literatura: Kapitoly “Why do we need systematic reviews?” (str. 1–27, výběr) a “Systematic reviews: Urban: myths and fairy tales” (str. 265–276) In PETTICREW, M., ROBERTS, H. (2006). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. Malden, MA ; Oxford: Blackwell Pub. MAREŠ, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogické orientace, 23(4), 427–457. 3. týden (5. března): Plánování přehledu a definování jeho záběru ▪ volba tématu přehledové studie ▪ stanovení záběru a typu přehledu ▪ formulace otázky a stanovení cílů přehledu Povinná literatura: Kapitola „Defining the scope“ (str. 53–70) In BOOTH, A., PAPAIOANNOU, D., SUTTON, A. (2016). Systematic approaches to a successful literature review. Los Angeles: Sage. Sekce “Defining the question: break the question down” (2.7) a Tabulka “What sort of questions can systematic reviews answer?” (2.2) In PETTICREW, M., ROBERTS, H. (2006). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. Malden, MA ; Oxford: Blackwell Pub. 4. týden (12. března): Samostudium Rozvaha nad tématem a výzkumném problému řešeným v přehledu. Práce na úkolu Formulace otázky, cíle přehledu. 5. týden (19. března): Vyhledávání a identifikace relevantní literatury ▪ volba relevantních odborných zdrojů a typů studií ▪ formulace vyhledávacího výrazu 4 ▪ senzitivita a specifičnost vyhledávání ▪ formulace kritérií pro zařazení studií do přehledu ▪ strategie vyhledávání, postup filtrování výsledků vyhledávání ▪ flow diagram Povinná literatura: Kapitola “Searching for information” (str. 26–45) In JESSON, J., MATHESON. L., & LACEY, M. (2011). Doing your literature review: traditional and systematic techniques. Los Angeles: Sage. Doporučená literatura: Kapitola “Searching the literature (str. 70–96) In BOOTH, A., PAPAIOANNOU, D., SUTTON, A. (2016). Systematic approaches to a successful literature review. Los Angeles: Sage. Kapitola “How to find the studies: The literature search” (str. 79–124) In PETTICREW, M., ROBERTS, H. (2006). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. Malden, MA ; Oxford: Blackwell Pub. 6. týden (26. března): Samostudium Práce nad úkolem Vyhledávací výraz, kritéria výběru a flow diagram. Možnost konzultace postupu s vyučujícím. 7. týden (2. dubna): Těžení a vyhodnocování získaných poznatků ▪ volba, těžení (extrakce) a analýza poznatků z jednotlivých studií ▪ hodnocení kvality zařazených studií – postupy a dostupné nástroje ▪ kritéria pro posuzování kvality Povinná literatura: Výběr z kapitoly “Assessing the evidence base““ (str. 104–118) a výběr z kapitoly “Synthesising included studies” (str. 128–132) In BOOTH, A., PAPAIOANNOU, D., SUTTON, A. (2016). Systematic approaches to a successful literature review. Los Angeles: Sage. Doporučená literatura: Výběr z kapitoly “The systematic review“ (str. 116–123) In JESSON, J., MATHESON. L., & LACEY, M. (2011). Doing your literature review: traditional and systematic techniques. Los Angeles: Sage. 8. týden (9. dubna): Samostudium Práce nad úkolem Tabulace poznatků. Možnost konzultace postupu s vyučujícím. 9. týden (16. dubna): Den fakulty – děkanské volno Výuka se nekoná. 10. týden (23. dubna): Postupy syntézy výsledků v systematické přehledové studii ▪ narativní syntéza ▪ statistická syntéza ▪ ostatní postupy syntézy 5 Povinná literatura: Výběr z kapitoly “Synthesising included studies” (str. 125–128, 133–169) In BOOTH, A., PAPAIOANNOU, D., SUTTON, A. (2016). Systematic approaches to a successful literature review. Los Angeles: Sage. Doporučená literatura: Kapitola “Synthesizing the evidence” (str. 164–214) In PETTICREW, M., ROBERTS, H. (2006). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. Malden, MA ; Oxford: Blackwell Pub. 11. týden (30. dubna): Samostudium Práce nad úkolem Syntéza a interpretace poznatků. Možnost konzultace postupu s vyučujícím. 12. týden (7. května): Přehledová stať jako odborný text ▪ protokol PRISMA (podrobněji) ▪ doporučená struktura ▪ ostatní formální žánrové náležitosti systematické přehledové statě 13. týden (14. května): Samostudium Práce nad závěrečným úkolem. Možnost konzultace postupu s vyučujícím. Povinná literatura: LIBERATI A., ALTMAN, D. G., TETZLAFF, J., MULROW, C., GØTZSCHE, P.C. et al. (2009). The PRISMA Statement for Reporting Systematic Reviews and Meta-Analyses of Studies That Evaluate Health Care Interventions: Explanation and Elaboration. PLoS Med 6(7): e1000100. Doporučená literatura: Kapitola „Writing up and presenting data“ (str. 197–221) In BOOTH, A., PAPAIOANNOU, D., SUTTON, A. (2016). Systematic approaches to a successful literature review. Los Angeles: Sage.