Závěrečná esej Podrobnější zadání a kritéria hodnocení § Téma eseje je třeba předem (v dostatečném předstihu) konzultovat – osobně nebo e-mailem. § Zpracování závěrečné eseje je jednou z podmínek pro absolvování kurzu. Za tento úkol lze získat 0 až 50 bodů. Tento úkol se zpracovává ve trojicích. Esej je třeba v patřičném termínu vložit do Odevzdávárny v ISu. § Rozsah eseje se má pohybovat od 4 500 do 5 500 slov (včetně seznamu literatury, poznámek pod čarou apod). § Esej by měla přehledně analyzovat vybrané téma českého mediálního systému v komparativní perspektivě (tj. srovnávat jej s alespoň jednou, ale ideálně více zeměmi). Výběr tématu, stejně jako výběr zemí a zdůvodnění tohoto výběru je součástí Vaší analytické úlohy. Smyslem eseje je nejen demonstrovat, že máte o tématu dobrý přehled, ale i to, že umíte zvolit patřičný teoretický rámec pro komparaci a korektně jej aplikovat, metodologicky svoji analýzu zařadit pod určitý přístup ke komparativnímu výzkumu, jasně formulovat cíl komparace a zdůvodnit její přínos, identifikovat vhodné případy pro komparaci (a výběr zdůvodnit), analyzovat podobnosti a odlišnosti, syntetizovat je a vysvětlit, zasadit tato zjištění zpětně do zvoleného teoretického rámce, dovodit z nich implikace pro teorii a případně i pro praxi. Jinými slovy: po stručném popisu situace by měla následovat analýza a interpretace tvořící těžiště práce. Nudné popisy a kompilace nestačí. § Esej by měla správně citovat akademické zdroje (knihy, vědecké články atd.). Odkazy na běžnou žurnalistickou produkci (články, rozhovory), Wikipedii apod. (bez adekvátního zdůvodnění) se důrazně nedoporučují (poznámky z přednášek jen ve výjimečném případě). Esej musí obsahovat: 1. Název 2. Úvod: · popis tématu a explicitní zdůvodnění jeho důležitosti/významu (akademického i společenského); · jednoznačné a explicitní stanovení cíle eseje, případně i výzkumné otázky, kterou chcete v eseji zodpovědět; · popis struktury výkladu; 3. Teoreticko-metodologické ukotvení: co, proč a jak srovnáváte? · jasná a konkrétní identifikace teoretického rámce (vč. patřičných odkazů na klíčové autory); poučená a v odborné literatuře ukotvená definice klíčových pojmů (např. mediální systém; žurnalistická kultura; nezávislost; svoboda médií; diverzita;…); · jasné a věcně korektní metodologické zařazení analýzy pod jeden z designů komparativní analýzy (popis toho, o jaký typ komparativního výzkumu jde); · adekvátní výběr komparovaných zemí/systémů/kultur a jeho jasné přesvědčivé zdůvodnění; · jasná a přesvědčivá identifikace a definice hlavních kritérií/indikátorů/oblastí srovnávání a zdůvodnění jejich výběru; 4. Popis a analýza (hlavní část/jádro eseje): · jasný, strukturovaný a přesvědčivý popis hlavních podobností a odlišností ve zvolených oblastech, resp. dle zvolených indikátorů a kritérií; · pozor: není účelem za sebou řadit individuální popisy srovnávaných zemí, snažte se text od začátku stavět komparativně a srovnávat průběžně; samotná komparace musí být jádrem textu, ne ornamentem na konci; 5. Závěrečné shrnutí hlavních bodů a zjištění: · nemá být prostým opakováním předchozí kapitoly! · pokus o vysvětlení identifikovaných podobností a odlišností; · interpretace zjištění z pohledu výchozího teoretického rámce; · implikace pro tento teoretický rámec; případně i implikace pro praxi (doporučení, návrh změn) 6. Seznam zdrojů a literatury Kritéria hodnocení: 1. Analyticko-argumentační úroveň (0-35 b.): § Volba vhodného tématu pro komparaci § Dodržení všech bodů zadané struktury (části 1 až 6; podrobnější popis viz výše) a korektnost a důkladnost jejich naplnění § Kromě toho: § Text je skutečně komparací, ne (zejména) popisem individuálních zemí s drobným komparativním přívěskem nakonec § Text má jasnou argumentační strukturu, argumenty jsou řádně vysvětlené, zdůvodněné a podložené kvalitními důkazy § Hloubka a záběr zpracovaných informací § Věcná korektnost při práci s argumenty a informacemi § Důkladnost a přesvědčivost při podkládání a zdůvodňování argumentů a závěrů § Jasnost, konkrétnost a korektnost hlavních argumentů a zjištění § Originalita a celkový přínos zjištění 2. Forma, práce se zdroji a styl (0-15 b.): § Esej obsahuje název, je strukturována do kapitol a případně podkapitol a tyto kapitoly a podkapitoly jsou řádně označené a číslované § Dodržení předepsaného rozsahu § Adekvátní počet relevantních teoretických i empirických zdrojů (pro patřičnou hloubku a rozsah analýzy a dostatečné podložení argumentů) § Korektní odkazování na zdroje a seznam zdrojů na konci eseje § Dodržování jednotné citační normy (konkrétní výběr je na Vás; je ale nutné být konzistentní) § Jasnost, koherence, vzájemná provázanost a logická návaznost textu (jednotlivých vět, odseků i kapitol) § Gramatika: absence gramatických chyb a překlepů § Stylistika, dodržení odborného stylu (vyvarujte se kromě jiného dlouhých přímých citátů nebo vypisování názvů studií v textu; pište hutnou a vyargumentovanou analýzu, ne chronologickou popisnou kompilaci předchozí literatury) § Konzistentní a přehledná grafická úprava a formátování textu