Terapeutické pískoviště Mgr. David Macek, Pd.D. u„Hra v pískovišti umožnuje projekci vnitřního světa dítěte do nestrukturovaného materiálu (písek), ze kterého může vytvářet obrazy. Výjevy jsou hmatatelné a uchopitelné a stávají se tak „zhmotnělou“ představou, kterou je možno sdílet s terapeutem. Obraz je zároveň možné stále upravovat, měnit, tím se nástroj stává flexibilním (a snadno tak kopíruje vnitřní procesy dítěte a umožňuje terapeutovi je aspoň částečně sledovat). Situace, které se v pískovišti rozvíjí, se stávají společnou zkušeností klienta a terapeuta a mají tedy své důležité místo ve vývoji terapeutického vztahu. Historie využívání terapeutického pískoviště uMargaret Lowenfeld - zakladatelka Institutu dětské psychologie (1931, Londýn) - zkušenost práce s „náročnými“ dětmi - vytvoření prostředí, kde se budou moci děti svobodně vyjadřovat a experimentovat – World Technique - dítě dokáže skrze hru vyjádřit, co je pro něj důležité (a ozdravné) - role terapeuta čistě fenomenologická a pozorovatelská u uDora Kalff - provázání práce s pískovištěm s teoretickým konceptem jungiánské psyhoanalýzy - ve výrazech v pískovišti lze spatřovat univerzální archetypy a obrazy - cílem práce je převádění nevědomých obsahů do vědomé roviny - ustanovení metody Sandspiel / Sandplay u uHumanistické pojetí - větší důraz na dialogický charakter - pískoviště jako prostor a nástroj pro kontakt s dítětem „tady a teď“ - primárně jde o vztah klienta a terapeuta u u u Role (humanistického) terapeuta v pískovišti uPískoviště je nástrojem pro experiment, ne terapií samotnou uTerapeut může být pasivním pozorovatelem i aktivním spolutvůrcem významů uUmisťuje proces v pískovišti do aktivního a dialogického vztahu s dítětem u Veškerý dialog a aktivita terapeuta se děje formou: - fenomenologického popisu výjevu - zvídavých otázek k výjevu a jeho významu - interpretace ve formě nabídek uPískoviště jako výsostný prostor dítěte: - nezasahujeme do něj bez jeho pozvání - cokoli si dítě vybere nebo vytvoří, přijímáme Vybavení do pískoviště uDoporučené (v Sandplay standartizované) rozměry pískoviště 57 x 72 x 7 cm u uDoporučené objekty: - lidi - budovy - nábytek - zvířata - dopravní prostředky - struktury (ploty, mosty, značky,…) - přírodní prvky - symbolické objekty (truhla s pokladem, křížek, čtyřlístek, náboženské předměty…) - symboly pro dobro a zlo - a cokoli dalšího u u u Sandplay Integrativ Master – SandPlay Academy Kdy nemusí být vhodné pískoviště použít uNeochota být v pískovišti uNedodržování pravidel uPískoviště jako únik od kontaktu s terapeutem (opakovaně) uKřehké self dítěte Typy pískoviště uSpontánní pískoviště - volné tvoření, bez zadání u uŘízené pískoviště - jakékoli zadání („vyber tři objekty“, podle tématu nebo oblasti života dítěte, přehrávání konkrétních situací ze života, „Můj vysněný ostrov“,…) u uDynamické pískoviště - pískoviště, kde neustále probíhá nějaký děj, něco se děje, není možné úplně držet postup práce - dítě si samo odžívá proces, který směřuje k naplnění nějaké potřeby - směrem od terapeuta by měl dostávat pozornost a zprávu: „vidím tě, slyším tě, chráním tvé bezpečí.“ Základní zadání – postav mi Volné tvoření může být problém u úzkostnějších typů dětí Doporučený postup práce 1)Tvoření obrazu - kontakt z pískovištěm („vyzkoušej si, jaký ten písek je“) - výběr figurek, postavení situace 2)Mapování obrazu - „Povím ti, co vidím“ - „Pověz mi víc o tom, co jsi postavil/a. Co se tam děje? Jak by to bylo dál?“ - „Když bys byl nějakou částí ty, která by to byla?“ - Dialogy mezi objekty 3)Experimentování / proměna - úprava obrazu na základě zjištění v předchozím kroku 4)Integrace, rekapitulace - zhodnocení práce