Projekce a projektivní techniky Mgr. David Macek, Ph.D. Projekce uV psychoanalýze jde o obranný mechanismus, v němž osoba promítá své vlastnosti do osoby jiné za účelem ochrany před negativním sebeobrazem u uV širším slova smyslu jde o proces, v němž osoba promítá obsahy svých duševních procesů navenek mimo sebe, připisuje je jiným nebo je spatřuje v jiných lidech, zvířatech, rostlinách, předmětech či dějích. u uV terapii dochází prostřednictvím projekce k metaforickému zpodobnění osobnosti a života dítěte Psychological Projection - TV Tropes Projektivní techniky Automatická kresba – cesta k sobě | Moje dílna CESTY | THE ROADS Projektivní karty Sandtray :: Poradenstvi-pro-deti-a-mladez-benesov Maňásci - Emoce Plastelína: Rozvoj motoriky a zábava v jednom | NiniNana.sk Masters of the Universe Wave 2 - 24h delivery | getDigital Projekce terapeuta vs. projekce dítěte Tygr bílý | kdosihraje.cz Přímá práce s projekcí u„Vyber si figurku/kartu/obrázek, který je jako ty/nejvíc tě vystihuje“ u u u u u u u uPřes přímou projekci můžeme otevírat různá osobní témata dítěte uPojmenováváme figurku/obrázek, ne dítě, což nám umožňuje udržovat jistý odstup – a dítě přes projekci může bezpečněji popisovat charakteristiky. Ne dítě, ale figurka, je nositelem vlastností (pozitivních i negativních) u uPříklad práce rodiny se zvířátky, viz. Geraldová a Gerald str. 172 Karty Symbolon | Výklad karet Symbolon 💰Koupit online: Simulation Plastic Animals Figure Kids Educational Toys Giraffe — nejlepší cena a doručení zdarma | ⭐online shop na marketplace Joom Nepřímá práce s projekcí uVolná hra u u u u u u u uProjektivní obsahy s dítětem nehledáme/nepojmenováváme uPředpokládáme, že k projekci při hře dochází u Why Play Therapy is Important for Your Child | Psychowellness Center Dodatečné propojování přímé a nepřímé projekce u„A myslíš, že byste tohle mohli mít společné?“ u uPropojování (ať už hned nebo dodatečně) zážitku z techniky s osobností dítěte může dát dítěti porozumění sobě, vlastnímu příběhu a vlastního významu ve světě. u u…a my tomuto významu pomáháme dodat důležitost tím, že nás jeho příběh zajímá u uK propojení ale může docházet i na podvědomé úrovni. Někdy jsou ochrany příliš silné (a příliš potřebné) na to, aby si dítě mohlo projekci bezpečně vztáhnout na své já. u uRůžový keř Monochrome isolated rosebush with buds on white backgrounds Pravidla uPozorovatelé: uNevynášíme informace uRespektujeme se uPozorujeme potichu, nenarušujeme průběh u uPráce ve skupinách: uNevynášíme informace uPrávo na odmítnutí odpovídat/neúčast uVzájemný respekt uPozorovatel se stará o bezpečí u u Na co se ptát a jak se ptát uNejprve necháme klienta o svém keři mluvit, jakoby jím byl. Klient začne „Jsem růžový keř…“ uPopíšeme pak i, co sami vidíme a zparafrázujeme popis klienta uZajímáme se otevřeně o každý aspekt obrázku, který upoutá naši pozornost uMluvíme primárně o obrázku a „k obrázku“ uPokud chceme o nějaké části obrázku zjistit víc, můžeme se doptat prostřednictvím otázek směrem k dané části (vyzveme klienta, aby se teď stal onou částí obrázku a odpovídal za ni) uMožná i podpora dialogu mezi částmi obrázku (opět klient mluví za obě části) uMyšlenky a interpretace nabízíme opět směrem k obrázku uMožné ověření: „Cítíš se někdy, jako ta část obrázku? Připomíná ti to něco z toho, co znáš?“ u„Je něco z toho, co jsi o sobě řekl jako růžový keř, vlastní i tobě?“ u uKromě obrázku pozorujeme také klienta, vnímáme jeho komfort/nepohodu a reagujeme na ně u uÚkol pro pozorovatele: Sledovat práci terapeuta, jeho nabídky, intepretace, jak si všímá klienta u u