Humanitární a rozvojová pomoc Evropské unie/Vztahy k rozvojovým zemím Vliv Evropské unie ve světové politice je na vzestupu. Růst integrace, zavádění eura a pokračující vývoj ekonomické, zahraniční čí bezpečnostní politiky, to všechno jsou jevy poskytované politickým a diplomatickým postavením Evropské Unii zaměřující sily k dalším ekonomickým mocnostem. Humanitární pomoc Evropské Unie byla vytvořena během minulého desetiletí a je ted' důležitým aspektem v mezinárodní politice. To je koordinovaná a organizovaná služba humanitární pomoci Evropské unie a její koncepce tkví v provedení efektivní humanitární pomoci pro obětí přírodní katastrofy a ozbrojených konfliktu. ECHO je dnes největší dárce humanitární pomoci. Podpora od ECHO je spojena s jejími partnerskými institucemi-více něž 170 nevládních organizací-jaké jsou Oxfam a další mezinárodní tělesa. Od roku 1992 má tato organizace více něž 7 000 podepsaných individuálních smluv o pomoci s hodnotou 5 miliard eur financující humanitární pomoc ve více než 85 státech. Pomoc není diskriminující a je určená pro všechny bez ohledu na jejích rasu, pohlaví, náboženství nebo na politické předsvědčení. Pomoc může zahrnout dodávky jídla, lékařské vybavení, léky a servis, jaké jsou lékařské ošetření, čištění vody atd. Naléhavá potřeba pomoci musí byt spojená s dlouhodobou rekonstrukcí. Politika ECHO je pro omezení zranitelností a pro podporu soběstačnosti aby se ti, kterých se humanitární pomoc týká, nestali na této humanitární pomoci závislí. K tomuto cíli je vhodné připravit dlouhodobé strategie. V našem každodenním životě jsou televizní obrazovky nebo články novin plné různých katastrof-přírodní a nebo způsobené člověkem. Jedna ze snah evropské unie je ulehčit trápení, umožnit dětem vzdělávání, dosáhnout rovnováhy mezi muži a ženami a zvýšit životní úroveň obyvatelích rozvojových zemí. Humanitární pomoc, která je poskytovaná evropskou unií, se střída od jedné zemí do druhé: oprava sítí pitné vody v Rovníkově Guineji, rekonstrukce nemocnic v Neloze, zemědělské diverzifikace v Mauritiu, obchodní podpory v Jamajce, základní a vysokoškolské vzdělání v Kaboně, lesní hospodářství a rybářství ve Vanutu. Velice zajímavé jsou vztahy Evropské unie s rozvojovými zeměmi. Jedním z takových regionů je jižní Kavkaz. Komise Evropy v květnu 2004 doporučila zahrnutí Arménie,Ázerbajdžánu a Gruzie v rámci politiky evropského sousedství. Rada ministrů rozhodne o tomto doporučeni Komise 2004. Evropská strategie bezpečností, schválena Evropskou Komisí ve prosinci 2003, názorně označuje Jižní Kavkaz jako jeden z regionů v kterém by Evropská unie měla mít "silnější a aktivnější zájmy". Ázerbajdžán je největším obchodným partnerem Evropské unie na Kavkaze, i když primárně obchoduje bavlnou, ropou a plynem. Od 1993 se celkový obchod zvyšuje neustále. Privatizace ve velkém měřítku je nutná a další ekonomická modifikace je nezbytná záležitost. Ázerbajdžán drží strategickou polohu mezi Evropskou Unii a Asii. Rozvinuti TRACECA dopravní obchodní cesty bude poskytovat základní kámen pro další ekonomický rozvoj. Evropská unie pomohla připravit multilaterální smlouvu o dopravě, která byla podepsána v Baku na samitě v září 1998. Schůzka o obchodu, investice, energii a dopravě se konala v dubnu 2004, kde se odehrála otevřená a přímá diskuse. Od 1993 do 1999 operační financování ECHO v jižním Kavkazu znamenala 64.225 milionů eur humanitární pomoci pro Arménii, 83.34 milionů Gruzii a 82.96 milionu pro Azeirbadjan. ECHO začala realizovat humanitární pomoc na jižním Kavkazu v roce 1996 a byla ukončena v roce 2000 s 3 855 miliony pro tři země. V 2000-01 ECHO poskytla 2,35 milionů jako příspěvek pro zlepšení situace po období sucha. Evropská unie kladně zaznamenala deklarovaný cíl Gruzinské vlády pěstovat bližší integraci s EU. A také závazek dosáhnout standardy EU přes přiblížení legislativy . To je klíčovým aspektem k prohloubení spolupráce EU a Gruzii. Volby, které nesledovaly po "růžové revoluci" dály silný signál, že lidé Gruzie chtějí nový začátek. To bylo jasné, že existují snaha o upevněni demokratického režimu založené na právním státě. "Růžová revoluce" 2003 v Gruzii otevřela nové perspektivy pro další vztahy mezi EU a Gruzii. Nový prezident Michael Saakašvili a premiér Zurab Žvania se svá nová populární opatření pro reformy. V důsledku těchto reforem jsou velké naděje, že se věci zlepšují. Věřím že, že tedˇ existuje příležitost, která pomůže vybudovat demokratickou a prosperující Gruzii, s mírem v sobě, schopná přispět ke zpevňování stability a bezpečnosti jižního Kavkazu a okolí. Sousední státy mají také velkou úlohu v řešení dlouhodobého konfliktu. Komise EU je spokojená, že je schopná dát do záruky přes 125 milionů eura pro prostředky evropské společenství Gruzii za 2004-2006 roku. Sečteno, s humanitární a jinou pomocí pro Gruzii v letech 2004-2006 představuje 137 milionu eura. EU má zájem stabilizovat politickou a ekonomickou prosperitu Gruzie a jižního Kavkazu. Evropská unie podporuje principy teritoriální integrity. A proto Komise Evropské unie přidělila 4 miliony eur pro podporu zranitelných lidi v Gruzii, kteří bily ovlivňováni nevyřešeným konfliktem mezi Abcházii a Gruzií. Finanční prostředky byly přiděleny ECHO. Pomoc bude realizován mezinárodními agenturami pracujícími v regionu. Tento program zahrnuje nejen potraviny, ale zdravotní péčí děti, nejenom v západní Gruzii a Abcházii, ale také 5 mateřských škol ve Tbilisi. Na závěr, bych chtěla říct, že evropská unie je mezinárodní organizace, která spolupracuje skoro s celým světem, zahrnuje vztahy nejen s vyspělými , ale také s rozvojovými zeměmi. Vztahy s jižním Kavkazem je jenom část jejího zájmů. Další prohloubení těchto vztáhu a dlouhodobé spolupracováni EU a jižním Kavkazem způsobí další rozvoj regionů. A doufám, že uskuteční cíl nové Gruzinské vlády, aby Gruzie vstoupila v EU a stala jejím rovnoprávným členem. Seznam použité literatury: Bretherton, Ch., Vogler, J.: The European Union as a Global Actor http://www.europa.eu.int/comm/world/index.htm