TEOLOGICKÉ MYŠLENÍ O PŘÍRODĚ Rudolf DVOŘÁK Katedra environmentálních studií Fakulta sociálních studií Masarykova univerzita v Brně Působení -- pedagogická a vědecká činnost o Teologie -- Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci o Pastorační praxe o Humanitní environmentalistika FSS MU -- diplomová práce: "Vize konce -- eschatologické a apokalyptické myšlení v základech západní kultury" o Doktorský studijní program -- Humanitní environmentalistika Působení -- pedagogická a vědecká činnost o Příroda v náboženských systémech světa o Akreditace nových studijních programů a oborů o Člen RVŠ, Pracovní komise pro kvalitu vysokých škol a její hodnocení o Spolupracovník CSVŠ -- Hodnocení kvality vysokých škol o Spolupracovník MŠMT ČR -- reforma terciárního sektoru vzdělávání o Projekt: Environmentální aspekty eschatologie (FRVŠ ČR) Proč? Co? Jak? Kdo? Společnost, náboženství a teologie a jejich vztah k prostředí Proč se zabýváme náboženstvím a jeho vztahem k prostředí? o Společnost: "Různě velká skupina jedinců, kteří jsou spojeni prostorem, časem a ideologicky funkčními subsystémy." o Sociální konstrukce reality: "Každá společnost vytváří vlastní koncepce, kterými se zmocňuje skutečnosti, jež ji obklopuje." o Kultura: "Systém symbolů a znaků, které nám prostředkují veškerou realitu a umožňují nám s touto realitou v různé míře, více či méně účinně manipulovat." o Prostředí: "To v čem se uskutečňují lidské děje, co vzniklo nezávisle na nás, ale co my prostřednictvím svého jednání nebo jednání society, v níž žijeme, ovlivňujeme a čeho se stáváme součástí." Proč se zabýváme náboženstvím a jeho vztahem k prostředí? o Příroda: o Synonymum pro veškerenstvo -- celý vesmír. n To, co vzniklo, nebo bylo vytvořeno nezávisle na rozhodnutí člověka. o Náboženství: "Soustava normativních a žitých hodnot a věr, které jsou vnitřně v různé míře konzistentní, a jež ovlivňují přístup společnosti nebo jedince ke světu, společnosti a k sobě samému." o Teologie: "Systematicky propracovaná reflexe náboženství -- skutečností, zkušeností a norem." Náboženské představy -- vznik a účinnost x Náboženství jako systémy identity, orientace a smyslu x Náboženství jako systémy identity, orientace a smyslu o Identita -- otázka: KDO? vědomí přináležitosti (tradice, socializace, role, přechodové rituály) o Orientace -- otázka: JAK? schopnost žít (dogmatika x hereze, akceptace x exkluze, hodnoty x relativizace, hierarchie x charisma, proroctví x mystika) o Smysl -- otázka: PROČ? vědomí smysluplnosti (vznik a zánik, počátek a konec, zrození a smrt, štěstí a utrpení, naděje a zoufalství) VELKÁ PŘE o původ a příčiny ekologické krize o 70. léta 20. stol. o Lynn White: "Křesťanství díky desakralizaci světa může za vznik ekologické krize!" o Je ekologická krize skutečná nebo je pouze dalším ze sociálních konstruktů? => projevy => příčiny => opatření (politická, ekonomická, právní, hodnotová) Základní paradigmata Mezopotámie, Egypt, Řecko, Indie, Čína Mezopotámie - teocentrismus o Teocentismus a technologie o Problematické hydrologické poměry o Objevy a jejich použitelnost (pluh, kolo, metalurgie, astronomie) Egypt - thanatocentrismus o Stabilní prostředí o Jednotná zeměpisná struktura, stabilní klima a hydrologické poměry o Nedosahuje se žádných větších inovací o Nil jako matka země a životodárná řeka o Thanatologie Řecko - antropocentrismus o Antropocentrické paradigma o Zájem přesunut na život zde a nyní o Prostředí variabilní, proměnlivé a geograficky členité o Fragmentace společnosti Indie -- psychocentrismus o Psychocentrismus a panpsychismus o Nestabilní prostředí o Zánik mnoha kultur a civilizačních středisek o Víra v reinkarnaci Čína - kratocentrismus o Kratocentrická koncepce o Sympatie a harmonie mezi nebem a zemí, kterou zajišťuje vládce o Koncepce lidské přirozenosti mezi dobrem a zlem: Konfucius a legalisté, Lao c Společnost, náboženství, teologie Konstrukce prožívaného a vnímaného světa v křesťanské společnosti Oblast zrodu teologického myšlení Kontext západní civilizace o Tanatologická kultura starověkého Egypta (pojetí posmrtného života -- zrod etiky, srdce) o Technologická kultura Mezopotámie (nejistota tamního přírodního prostředí vede k pokusům o její ovládnutí) o Foinické pojetí spravedlnosti a práva o Řecká filosofie -- problém bytí a jsoucna Teologie stvoření o Stvoření světa Gn 1,1 -- 2,4a Gn 2,4b -- 11 Hexahemeron Šabat Kol básar Megalomania Středověká představa podoby světa Křesťanská teologie o Vychází z biblického textu (problematika inspirace). o Od počátku je sloučena s platónskou a novoplatónskou filosofií a od 13. století s filosofií aristotelskou. o Příroda se vyskytuje v českém překladu Bible pouze v Novém zákoně 4x (Řím 11,24; 1 Kor 11,14; 2 Petr 2,12), taktéž přirozenost NZ 4x. o Svět se vyskytuje 239x -- zejména v prorockých a mudroslovných spisech. (tebel, OIKOYMENH, orbis terrarum x KOSMOS, universum). TEOLOGIE A PŘÍRODNÍ VĚDY- středověk o Křesťanství se při své misii mezi pohany, zejména mezi Germány a Slovany, musí vyrovnávat s konceptem božské přírody. o Přírodní náboženství a původní mytologie znají lidské oběti (viz Ohler). o Příroda pro středověkého člověka představuje knihu napsanou rukou boží -- věci přírody jsou vestigia Dei ve světě. o Hugo od sv. Victora: "Zkoumáme-li přírodu nebo nahlížíme-li do Písma, vyjadřují jeden a týž význam, a to způsobem odpovídajícím si a souhlasným." TEOLOGIE A PŘÍRODNÍ VĚDY- středověk o Během stěhování národů se ztratila kompletní znalost dosažená v oblasti přírodních věd. o Poznatky získané o přírodě mají charakter odpovědí na filosofické tázání, doplněná o poznatky arabských a židovských komentátorů Platóna a Aristotela. o Fyzika se transfiguruje v náboženskou vizi vesmíru. (Tullio Gregory) o Základní znalost antické přírodovědy se přenášela z arabského prostředí, zejména překlady Aristotela na biskupských dvorech v Toledu, Palermu, Římu. o Přírodní vědy jsou původně doménou teologů (na univerzitách neexistují přírodovědecké fakulty). o S rozvojem středověkých měst se mění pohled na přírodu. TEOLOGIE A PŘÍRODNÍ VĚDY- středověk o Středověký svět je zejména světem symbolickým, který v sobě nese zvláštní význam a zvláštní poselství. o Vše, co existuje je znamením -- signum, stopou -- vestigium, odkazuje k jiné skutečnosti, k Bohu. o Věci ve světě se klasifikují: utitur -- užitečné, frutitur -- nesoucí plody, exempla -- příklady, mirabilia -- zázraky. o Obliby dosahují zejména bestiáře a lapidáře. Problémy teologie a přírodních věd o Je teologie relevantní součástí naší doby? o Co nám teologie může říci o světě a přírodě? o Lze spojit teologii s přírodními vědami a přírodní vědy s teologií? Snaží se hledat odpověď o Teologové z pozice víry o Přírodovědci z pozice své vědy a své osobní víry Charles Robert Darwin (+ 1882) o Teolog anglikánské církve, věnuje se přírodním vědám. o Cesta na Galapágy -- Deník o cestě na lodi Bounty o Evoluční linie -- vliv viktoriánské doby a předchozích autorů: Adam Smith, Jean Baptista Lamarck, Thomas Robert Malthus. o Vliv smrti prvorozené dcery. o On the Origin of Species by Means of Natural Selection 1859, The Descend of Man, and Selection in Relation to Sex 1871. Evoluce a stvoření - syntéza o Pierre Teilhard de Chardin (+ 1955) o Snaha o sloučení evoluční teorie s křesťanskou vírou. o Svět se vyvíjí mezi bodem - počátkem stvoření a - dovršením stvoření o Navazuje Templeton nadace USA Vědecký kreacionismus o Zrod v 60. letech v USA o Literalismus -- doslovné čtení Bible o Archa Noemova -- 3 archy o Spor o výuku na státních školách v USA - Opičí procesy Albert Veliký (+ 1280) o Příroda je cenný dar od Boha. Má být podrobena zkoumání. o Veškerenstvo směřuje ke svému cíli. o Summa naturalium. o Alchymické pokusy, skleník. Tomáš Akvinský (+ 1274) o Zavádí nauku o analogii entis. o Řeší problém řádu v přírodě. o Jako první upozorňuje na nesmyslné pojetí rajského stavu. Bonaventura (+ 1274) o Teologia crucis o Nutnost vtělení Syna o Četba knihy přírody, je vyhrazena duchům nanej-výš kontemplativním a nikoli přírodním filosofům, protože znají přírodu o sobě a nikoli jen přírodu jako stopu. František z Assisi (+ 1226) o Tvorové jsou pro stvořitele, nikoli pro člověka. o Hymnus stvoření. o Patron ekologických iniciativ. o Reakce na potřeby současné doby -- aggiornamento, akomodace. Spor křesťanství a ekologie o Jde ozelenit církev? o Může církev akceptovat požadavky na rozšíření práv (zoocentrismus, biocentrismus, kosmocentrismus)? o Je člověk správcem nebo ničitelem stvoření?