PSY112 Podle čeho zvolit výzkumný design? Jak zvolit design svého výzkumu 1. Vytvoříme si seznam proměnných, které jsou pro výzkumný problém relevantní. Klasifikujeme je podle jejich funkce(postavení) ve výzkumu ­ závislé, nezávislé, vedlejší (intervenující) Klasifikujeme je podle toho, nakolik je dokážete kontrolovat ­ lze manipulovat, lze udržet konstantní (či minimalizovat vliv), nelze kontrolovat. Nezávislými chceme manipulovat, závislé nám stačí umět měřit, intervenující kontrolovat. Při úvahách o možnosti manipulovat proměnnými máme vždy na paměti etické aspekty či požadavky zákona. Zvážíme, nakolik lze tyto proměnné opakovaně měřit. 2. Zvážíme, nakolik se můžeme přiblížit ideálu experimentu Můžeme-li manipulovat nezávislými proměnnými a intervenující proměnné kontrolovat (tj. minimalizovat jejich vliv), začneme uvažovat o experimentálních designech. Můžeme-li manipulovat nezávislými proměnnými, ale některou z intervenujících proměnných nedokážeme uspokojivě kontrolovat, je třeba ji zapracovat do hypotéz jako jednu z nezávislých proměnných (její vliv na závislou by již měl být znám). Pak budeme pokračovat v úvahách o experimentálních designech. Potřebujeme-li prokázat vliv nezávislých proměnných, musíme uvažovat o experimentálních designech. Nemáme-li možnost manipulovat nezávislou proměnnou, začneme uvažovat o ex- post-facto designech (stejné jako experimentální designy, ale s omezenější jistotou kauzálních závěrů). 3. Podle charakteru proměnných (či tradice v dané oblasti) zvážíme výhody a nevýhody single-case (N=1) designů. 4. Zvážíme výhody a nevýhody designů s opakovanými měřeními (pretest-posttest, popř. longitudinálu) vs. designů s nezávislými vzorky. 5. Zvolíme konkrétní design a zvážíme veškeré možné faktory ohrožující validitu potenciálních závěrů (confounds). Pokud se s těmito faktory umíme vyrovnat, pak jsme našli svůj design. ˇ historie, zrání, vliv měření, změny v nástrojích, statistická regrese do průměru, výběrová zkreslení, změny vzorku (úbytek zkoumaných osob), difuze či imitace experimentálních podmínek, reaktivita (očekávané chování), novost PSY112 Podle čeho zvolit výzkumný design? Doporučení pro volbu výzkumného designu dle Robsona (s. 95 - 96) 1. Použití jakéhokoli čistě experimentálního designu je podmíněno možností náhodně přidělovat zkoumané osoby (jednotky) do různých skupin. 2. Použijte design se skupinami vyrovnanými (matched) podle určité proměnné, když: - máte vyrovnávající (matching) proměnnou, která vysoce koreluje se závislou proměnnou - měření této proměnné nebude mít vliv na závislou proměnnou - individuální rozdíly mezi jedinci by překryly rozdíly způsobené nezavislými proměnnými 3. Použijte design s opakovanými měřeními, když: - vliv pořadí je nepravděpodobný - nezávislé proměnné umožňují opakované měření - individuální rozdíly mezi jedinci by překryly rozdíly způsobené nezavislými proměnnými 4. Použijte jednoduchý design se dvěma skupinami, když: - vliv pořadí je pravděpodobný - nezávislé proměnné neumožňují opakované měření - pretest nebo měření párovací proměnné by ovlivnilo závislou proměnnou 5. Použijte pretest-posttest design, když: - je nepravděpodobné, že pretest nebude mít vliv na závislou proměnnou - si nejsme jistí, že náhodné rozdělení do skupin skutečně zajistilo ekvivalentní skupiny - individuální rozdíly mezi jedinci by překryly rozdíly způsobené nezavislými proměnnými 6. Použijte faktoriální design, když - vás zajímá více než jedna nezávislá proměnná - lze předpokládat interakce mezi nezávislými proměnnými 7. Použijte parametrický design, když - nezávislá proměnná má více úrovní (intenzity, kvality) - chcete zjistit, jakou podobu má vztah mezi závislou a nezávislou proměnnou