Psychologie výchovy a vzdělávání Osobnost učitele Úvodem Význam učitelské profese při socializaci; vzor; reprezentant školy jako referenční istituce... Učitelská profese klade široké spektrum nároků: ­ Vzdělávání (vědomosti, dovednosti, způsoby myšlení a činnosti podle aprobace) ­ Výchova (rozvoj zájmů, postojů, schopností autoregulace, charakteru na základě respektu k individualitě žáků) Caselman ­ typy: logotrop vs. paidotrop Požadavky na učitele Osvojení oboru a soustavné doplňování kvalifikace v něm Osvojení ped-psych. poznatků, metod a způsobů myšlení (poznávání žáků a jejich efektivní ovlivňování) Péče o pomůcky, techniku atd. Realizování interakce s žáky, rodiči, učiteli, neped. Personálem... zdokonalování sociálních dovedností... Organizování vlastní činnosti, činnosti druhých, činností žáků ve třídě; součinnost s učiteli dané třídy, rodiči, vedoucími kroužků... Přiměřená účast na aktivitách komunity Péče o vlastní tělesnou i psychickou kondici atd. Osobnostní vlastnosti P. Witty (40. léta) - "učitel, který mi nejvíce pomohl" (demokratický, pochopení pro jednotlivce, trpělivost, široké zájmy, vzhled, přívětivost, spravedlivost, smysl pro humor, charakter a důslednost, pochopení pro běžné problémy žáků, přizpůsobivost, pozitivní motivování žáků, učitelské mistrovství) Mnoho dalších podobných výzkumů ­ Motivace ­ Subjektivní zodpovědnost za úspěšnost žáků ­ Nadprůměrný intelekt ­ Senzomotorické a estetické předpoklady ­ Odolnost k zátěži (mnoho podnětů "manažerská neuróza") ­ Clasroom management ­ Role prostředníka mezi generacemi i společenstvími ­ atd. Vedení soc. skupiny Zdroje vůdcovské autority (Weber, 1921) ­ Racionální autorita vyplývá z přesvědčení, že vůdce je reprezentantem legitimních norem a zákonů. ­ Tradiční autorita pramení z víry v důležitost tradice a kontinuity. ­ Charismatická autorita stojí na osobních vlastnostech vůdce. Šest druhů moci člena skupiny ­ moc odměňovat - donucovací moc - referenční moc - expertní moc - legitimní moc - informační moc Dva druhy vůdců, jeden soustředěný na úkoly, druhý na interpersonální vztahy (Bales, Slater, 1955) ­ srv. Caselmann Pedagogická komunikace Pedagogická komunikace Individuální zvláštnosti ped. komunikace (učitel ­ žák ­ skupina žáků ­ školní třída) ­ Mareš, Janoušek, Gavora, Helus,... Pedagogický takt Golem efekt, galathea efekt Negativní sebehodnocení učitele ­ důsl. (Cummins) ­ Reagují negativně na žáky, kteří je nemají rádi ­ Vyvolávají v žácích pocit viny za nedostatky ­ Podporují konkurenci mezi žáky ­ Předpokládají, že žáci budou podvádět ­ Tvrdí, že žáci potřebují seznámit s drsnou realitou života ­ Usilují o kázeň; přísně trestají ­ > záporný emoční vztah k dítěti Syndrom vyhoření (chronická zátěž) Chronické vyčerpání Utlumení aktivity, iniciativy, kreativity Depresivní a podrážděná nálada, otrávenost, nuda, absurdita, rezignace Změna v postoji k vykonávané činnosti (od nadšení k odporu) Změny v interpersonálním chování ­ obtížná komumunikace, neochota pomoci Nízké sebehodnocení Ztráta ideálů až cynismus a nihilismus Somatické problémy Riziko vzniku závislostí Učitelovo pojetí výuky Subjektivní výklad profesionální role Zjišťováno pomocí dotazníku s nedokončenými větami ­ Začínajícímu učiteli bych poradil, aby hlavně... ­ Při mých hodinách je nejdůležitější, aby žáci... Odpovědi kontaminovány odhadovanou sociální žádoucností, odbornou terminologií Často nereflektováno Učitelovo interpersonální chování Vychází z Learyho; např. Wubbels, Levy, 1993