»•»I- •HO1 Roland Barthes MYTOLOGIE '" DOKOŘÁN 2004 'Ji l>*" prací 1'kaí.kv a i>ktkrí;i:nty Prací prášky a detcrgcnty První Svčtový kongres o detcrgcntcch (Paříž, září 1954) umožnil světu, aby se nechal unést euforií týkající se výrobku Onto: nejenže detcrgcnty nemají žádný škodlivý účinek na pokožku, ale dokonce možná dokáží horníky ochránit před silikózou. Nuže, tyto produkty jsou již po několik let předmětem tak mohutni: reklamní kampaní, že v současné době tvoří součást oné sféry každodenního Života Francouzů, na kterou by psychoanalytici - kdyby drželi krok s dobou - míli aspoň trochu zamířit pozornost. Potom by bylo možno psychoanalýzu tekutých Čisticích prostředku (J"vel) s užitkem konfrontoval s psychoanalýzou pracích práSkíi (ÍMX,í'asil) Či dclcrgeniú (AVw, ľaic.ťrio, Omo). Vztahy Íčku íi nemoct, produktu a špíny jsou od připadli k případu velmi odlišné. Tekutina jménem Javelbyla kupříkladu vždy chápána jako jakýsi tekutý oheň, jehož působení musí být pečlivě odměřováno, ncboi: pokud se tak nestane, dojde k poškození, ke „spálení" předmětu samého. Implicitní legenda tohoto typu produktu spočívá na představě násilné, abrazívni modifikace hmoty; jeho složky mají chemickou ci umŕtvuj ící povahu: tento produkt „zabíjí" Špínu. Prášky jsou naopak oddalujícími substancemi; jejich ideální úlohou je osvobodil předmět od příležitostné nedokona-losli: spina je zde „vyháněna", a ne již zabíjena. V rámci imaginäre io/vinuic kolem prostředku Omo je spina zlomyslným černým Soikem, který horempádem prchá Z krásného čistého prádla -• staČI jen pohrozit božím soudem ze strany Omo. Chloridy a čpavky jsou bezpochyby vyslanci jakéhosi všeobjímajícího, spasitelskcho. leč slepého ohně; prásky jsou naopak selektivní, 35 MYTOLOGIE 'IKľ vytlačují a odvádějí špínu v souladu se strukturou predmčiu, mají roli policistů, nikoli válečníků. Toto rozlišeni má svfi* etnografické koreláty: chemická tekutina prodlužuje gesto pradleny, která své prádlo naklepává, zatímco prásky nahrazují spíše gesto hospodyně, která prádlo mačká a stlačuje podél sten nakloněného lavóru. Ovšem i v oblasti prášků je ještě třeba proti sobě postavit reklamu psychologickou a reklamu psychoanalytičkou (tomuto slovu nepřikládám význam nějaké konkrétní školy). Bělicí prostředek Pěnil kupříkladu zakládá svou prestiž na očividnosti výsledku; ješitnost a sociální fikce se rozpohybuje tím, že se ke srovnání předloží dva předměty, z nichž jeden je bilejh'nci druhý. Reklama na Omo také upozorňuje na účinek produktu (děje se tak ostatně v podobě superlativu), ale především odhaluje proces jeho působení; zatahuje tím spotřebitele na jakousi pro-žilkovou rovinu této substance, činí je spojencem procesu působení, a ne již pouze někým, kdo těží z výsledku: materie je zde nadána stavovými hodnotami. Omo používá dvě takové hodnoty, v oblasti detergent ů dosti novátorské: hloubku a pěnivosl. Říci, že Omo ěisií do hloubky (viz scénku z televizní reklamy), znamená předpokládat, že prádlo je hluboké, na což člověk nikdy předtím nepomyslel, a nepopiratelné to rovněž znamená toto prádlo zveličit, ustavit je jako předmět lichotící všem těm temným touhám po zaobalení a hebkém laskání, které dřímají v každém lidském těle. Pokud jde o pěnu, její význam související s přepychem je dobře známý: především má vzezření něčeho neužitečného a její hojné, nenucené, takřka neomezené kypění zavdává podnět k předpokladu, Že v substanci, z níž vzchází, se nalézá jakýsi bujný zárodek, zdravá a mocná podstata, velké bohatství aktivních prvků vtěsnaných do malého původního objemu; a konečně n spotřebitele vzbuzuje představu vzdušné hmoty, současné lehkého a vertikálního způsobu kontaktu, po němž následuje cosi jako .štěstí, a to jak v oblasti chuti (husí játra, dezerty, víno), tak v oblasti .;<; PRACÍ PRÁSKY A DETERCENTY Odívání (mušelín, tyl) i v oblasti mýdel (koupající se filmová hvězda). Pěna může být dokonce znakem jisté spirituality, a to v té míře, v jaké se o duchu domníváme, že může vydolovat všechno Z ničeho, rozsáhlý povrch účinků z malého objemu příčin (krémy mají zcela odlišnou psychoanalýzu, psychoanalýzu zklidňující povahy: odstraňují vrásky, bolest, oheň atd.). Důležité je, že se podařilo zamaskovat abrazívni funkci detergentu rozkošným obrazem hluboké a současné vzdušné substance, jež může vylepšit molekulární řád tkaniny, aniž jej naruší. Díky této euforii bychom ostatně neměli zapomínat, že existuje rovina, na níž jsou Pěnila Omo jedno a totéž: rovina anglicko-holandského trustu Unilever. 37 4