Produkce a reprodukce gender rolí v mateřské škole Fakulta sociálních studií MU SOC 455 - Sociologie dětství Vypracoval: Ondřej Bouša Gender a pohlaví l pohlaví - biologický termín l gender - psychologicko-kulturní pojem Mateřská škola l instituce (často první, se kterou se jedinec osobně setká) l vedle rodiny druhá významná výchovná situace -- vede k osamostatnění dítěte -- vede k podřizování se normám -- ustalování a ujasňování sociálních rolí l poprvé lze postihnout rozdíly v rodovém chování (Clauss,G., Heibsch,H.:1965) Design výzkumu l dvě vlny výzkumu v MŠ -- 16 a 26 dětí ve věku 4 až 6let l Metody -- pozorování (zejména hry) -- rozhovor s personálem (zejména učitelky) -- "analýza produktů" (zejména kresby) Cíl výzkumu l Projevují se děvčata a chlapci v MŠ rozdílně v souvislosti s jejich gender rolí? (hra, interakce s dospělými, barevné preference) l Podílí se MŠ jako instituce aktivně na produkci ženských a mužských rolí? (hra, interakce,barevné odlišování, prostorová kontrola) Výsledky - reprodukce Výsledky: reprodukce - hra l Dívky: -- dívky si častěji hrály spolu -- preferovaly malování -- u některých hra méně dynamická l Chlapci: -- preferují autíčka, stavebnice a "lego-roboty" -- u některých byla hra více energická -- větší užívání otevřeného prostoru Výsledky: reprodukce - interakce l Dívky: -- více se pohybovaly a komunikovaly s učitelkou -- zdravily spíše "dobrý den" -- kontakt s pozorovatelem navozovaly dříve a častěji l Chlapci: -- zdravili spíše "čau" -- kontakt s neznámou osobou až po delší době Výsledky: reprodukce - barevné preference Výsledky: produkce - hra a interakce l Hra: -- volba hraček, způsob hry a interakce při hře byl ponecháno na libovůli dítěte -- napomínání (v souvislosti s manipulací s hračkami) bylo prakticky stejné pro chlapce i dívky l Interakce: -- na pozdrav se odpovídalo stejně -- "na klín" byly děti bráni stejně často Výsledky: produkce - barevné odlišování a prostorová kontrola l Barevné odlišování -- výběr barevné značky byl nechán na dítěti či na jeho rodiči l Prostorová kontrola (kontrola těl) -- děti seděly, řadily se do dvojstupů a hrály si podle své volby -- převlékaly se společně Neobvyklá situace l Odlišné reakce dětí na čerta -- dívky: bály se více a strach netajily, vyhledávaly blízkost učitelky -- chlapci: strach nedávali tolik najevo, "triky" k úniku ze situace l Odlišné reakce čerta na děti -- více káral a "strašil" chlapce Závěr l Gender role se v mateřské škole objevují, i když v nižší intenzitě než by se očekávalo. l Výsledky výzkumu nepodporují hypotézu o přispívání MŠ k tvorbě a ustálení mužských a ženských rolí. Pokud k tomu dochází, tak spíše nepřímou formou. Děkuji za pozornost.