9 SOC108/708 LEKCE 2: ANALÝZA ROZLOŽENÍ KATEGORIZOVANÝCH A SPOJITÝCH DAT: ZÁKLADY UNIVARIAČNÍ ANALÝZY (c) Petr Mareš a Ladislav Rabušic 2000 LEKCE02a ANALÝZA ROZLOŽENÍ KATEGORIZOVANÝCH DAT vzorový výsledek cvičení CVIČENÍ 2.1: Je česká populace věřící, nebo nevěřící? Tuto otázku odpovězte i s komentářem na základě analýzy rozložení proměnné Q28 v datovém souboru EVS_CR1999.sav. Ke komentáři použijte srovnání s výsledky Sčítání lidu 2001, které naleznete na www stránkách Českého statistického úřadu. 28. Nezávisle na tom, zda chodíte do kostela nebo ne, mohl(a) byste říci, že jste ... A Věřící................................. 1 ? B Nevěřící............................. 2 ? C Přesvědčený ateista............ 3 ? Neví.................................. - ? 1 Neodpověděl(a)................... - ? 2 Koláčoví grafy zadány v menu GRAPHS včetně missing value bez missing value Příliš mnoho analytických možností zde není, analýza se vyčerpává informací o počtu osob v jednotlivých kategoriích: ˙ 40% z dotázaných osob se považuje za věřící, stejně tak početná je skupina označující se za nevěřící, přesvědčených ateistů je jen asi 8% z těch, kdo odpověděli. ˙ Je to málo nebo hodně věřících? To záleží na kritériích, která pro porovnání zvolíme (je to málo, pokud předpokládáme, že je víra pro život jedince i společnosti nezbytná - normativní přístup, ale i tehdy, srovnáme-li situaci u nás s některou religióznější zemí). ˙ Co nám říká porovnání s výsledky sčítání lidu? Výsledky ze Sčítání lidu naleznete na internetové adrese Českého statistického úřadu: http://www.czso.cz/cz/sldb/tabulky/narodn.xls Musíte si je přetáhnout jako soubor v Excelu, sečíst výsledky v okresech, abyste dostali údaj za ČR: věřící římskok česk.ev husitsk ostatn bez nezjiš at. ang. á í vyzn. . absol. 3 288 2 740 117 212 99 103 330 6 039 901 088 780 993 991 981 věřící bez nezjišt CELKEM vyznání ěno absol. 3 288 6 039 901 981 10 230 088 991 060 % 32 59 9 100 Pozor! sčítáte jen věřící, bez vyznání a nezjištěno (jednotlivé konfese jsou již obsaženy v kategorii věřící). Pozor, musíme srovnávat s %, nikoliv validními % (abychom zohlednili kategorii nezjištěno). věřící bez nezjišt CELKEM vyznání ěno absol. 3 288 6 039 901 981 10 230 088 991 060 % 32 59 9 100 EVVS 41 53 6 100 CVIČENÍ 2.2: Myslí si česká populace, že je ospravedlnitelná manželská nevěra, prostituce a pohlavní styk s osobou pod právně povolenou věkovou hranicí? Tuto otázku odpovězte i s komentářem na základě analýzy otázek Q65_a6, Q65_b10, Q65_b9 v datovém souboru EVS_CR1999.sav. Srovnejte také rozptyl odpovědí v jednotlivých otázkách. Na základě vašeho rozboru napište krátký sociologický komentář. 65. Prosím řekněte mi pro každý z následujících výroků, zda dané jednání je vždy ospravedlnitelné, není nikdy ospravedlnitelné, nebo něco mezi tím. Použijte stupnici této karty. Q65_a6 Jako ženatý, vdaná mít milostný poměr. Q65_b10 Prostituce. Q65b_9 Pohlavní styk pod právně povolenou věkovou hranicí. Nikdy......... 1 ? 2 ? 3 ? 4 ? 5 ? 6 ? 7 ? 8 ? 9 ? Vždy.......... 10 ? Neví.......... -1 ? Neodpověděl(a -2 ? ) Procedura FREQUENCIES: Totéž: Procedura TABLES: Tables of Frequencies Zde jsou výsledky pro analýzu jak byla zadána přehledněji uspořádány než proceduře Frequencies. Vezmeme-li jako odmítnutí ospravedlnitelnosti první 3 stupně škály: ˙ Celkem 91% by netolerovalo pohlavní styk s nezletilou osobou, 68% prostituci a 70% mimomanželský vztah, ˙ Nejsilněji (nejpočetnější první stupeň škály) je odmítán pohlavní styk s nezletilou osobou (78%), méně prostituce (44,7%) a mimomanželský vztah (39,8%). ˙ Zajímavé by bylo teprve, jak by se lišily názory v konkrétních kategoriích, skupinách, komunitách, nebo na základě víry v Boha, názorů na místo ženy ve společnosti etc. Ale také jak rozdílné výsledky bychom dostali v různých kulturách či v různých historických obdobích. Síla poznání roste s provedenými komparacemi. Například: Porovnejte stejně barevná políčka! Jak vidíte, ti, kdo se označili za nevěřící méně příkře odsuzují jak mimomanželský vztah, tak i prostituci, obě skupiny se však shodují v příkrém odsouzení pohlavního styku s nezletilou osobou. CVIČENÍ 2.3: Popište všechny základní charakteristiky věkového rozložení (proměnná vek) v tomto souboru a uveďte, která hodnota věku odděluje 20% nejstarších respondentů. PROCEDURA FREQUENCIES Věk 63 let odděluje 20% nejstarších osob. PROCEDURA EXPLORE CVIČENÍ 2.4: Znázorněte graficky pro jednotlivé vzdělanostní kategorie (proměnná vzdelani) jejich aritmetické věkové průměry (tak aby jste je mohli vzájemně pohodlně porovnat). Která z nich má největší interkvartilové rozpětí věku? Procedura EXPLORE Největší interkvartilové rozpětí věku má kategorie osob se základním vzděláním. Mezikvartilové rozpětí máte možnost i vypočítat. Například v proceduře DESCRIPTIVES. Procedura DESCRIPTIVES