Název kurzu: Vývojová psychologie SPP 210 Termín: zimní semestr 2004/2005 Rozsah: 1/1 Určeno pro: bakalářský stupeň Kredity: B Anotace: Náplní kurzu je přiblížení základních teorií týkajících se vývoje člověka, jeho chování, charakteristika jednotlivých období vývoje (stav psychických funkcí i specifické problémy daného stádia) se záměrem orientace v chování člověka a přístupu k němu s následným možným využitím v rámci sociální práce. Ukončení: esej, písemný test Doporučení: - souvisí se sociální psychologií a úvodem do sociologie - určeno zejména pro posluchače SPSP 1. Úvod do studia vývojové psychologie - předmět a metoda vývojové psychologie - vymezení předmětu VP- možné přístupy - metody VP 2. Prenatální období - fáze oplození, embryonální období, fetální období 3. Novorozenecké období - charakteristika vývoje psychologických procesů - chování novorozence - vztah k matce 4. Kojenecký věk - charakteristika 1. roku života - rozvoj poznávacích procesů - proces socializace 5. Období batolete - motorické dovednosti - rozvoj poznávacích procesů, řeči, osobnosti batolete - socializace v batolecím věku 6. Předškolní věk - vývoj poznávacích procesů - rozvoj dětské identity - proces socializace 7. Školní věk - nástup do školy - školská zralost - charakteristiky mladšího a středního školního věku - proces socializace 8. Období dospívání - adolescence - rozvoj poznávacích procesů, jeho prožívání - tělesná proměna jedince - rozvoj identity 9. Adolescence - pojetí vlastního těla - vývoj identity - proces socializace 10. Období mladé dospělosti - definice dospělosti, charakteristika období - rozvoj poznávacích procesů - proces socializace 11. Období střední dospělosti - tělesné změny - profesní role, proměna sociálních rolí (partnerské a rodičovské) - identita jedince středního věku 12. Období starší dospělosti - tělesné změny sovisející se stárnutím, poznávací procesy - profesní role a změny sociálních rolí - partnerský život a identita stárnoucího jedince 13. Stárnutí a stáří - obecná charakteristika období 14. Období raného stáří - fyzické i psychické změny ve stáří (včetně postojů a chování starých lidí) - odchod do důchodu - partnerství a rodinné vztahy 15. Období pravého stáří - chrakteristika závažnějších změn psychiky - životní styl - otázka umírání a smrti Literatura: § Alan,J. (1989): Etapy života očima sociologie. Pyramida, Praha § Bouchalová, M. (1982): Vývoj během dětství a jeho ovlivnění. Avicenum, Praha § Dainovsová, S. (1995): Jak přežít dospívání svých dětí. Portál, Praha § Haškovcová, H. (1989): Fenomén stáří. Panorama, Praha § Heidbrink, H. (1997): Psychologie morálního vývoje. Portál, Praha § Helus, Z. (1973): Psychologické problémy socializace osobnosti. SPN, Praha § Horská, P. a kol. (1990): Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy¨. Pyramida, Praha § Langmeier, J. (1991): Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Avicenum, Praha § Macek, P. (1999): Adolescence. Portál. Praha § Matějček, Z. (1986): Rodiče a děti. Avicenum, Praha § Matějček, Z. (1994): Co děti nejvíc potřebují. Portál, Praha § Matějček, Z. (1994): O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Portál, Praha § Matoušek, O. (1993): Rodina jako instituce a vztahová síť. Slon, Praha § Možný, I. (1990): Moderní rodina. Praha § Piaget, J.; Inhelderová, B. (1970): Psychologie dítěte. SPN, Praha § Říčan, P.(1990): Cesta životem. Pyramida, Praha § Taxová, J. (1987): Pedagog.-psychologické zvláštnosti dospívání. SPN, Praha § Vágnerová, M. (2000): Vývojová psychologie. Portál, Praha