Stať, podzim 04 -- význam II, 8. ledna 2005 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |cejnarová |30|Neříkáte, proč si myslíte, že Váš text nemá "hlubší význam pro vědu". Snad by| | | |nebylo od věci, kdybyste si tento obecně konstatovaný názor zformulovala a | | | |zdůvodnila pro sebe konkrétněji. Pomohlo by vám to uvědomit si, zda chcete | | | |(té naší aplikované) vědě něco přinést (Vaše úvodní úvahy signalizují, že | | | |ano) a co je případně třeba dělat, aby Váš přínos byl "hlubší". (Kvůli tomu | | | |se nemusíte nutně stát profesorem, i když proč ne.) | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |elznic ? |20|Váš text budí dojem, že si nelámete hlavu s tím, zda Vaše "zistenia" obstojí | | | |z hlediska jejich metodického a argumentačního zdůvodnění. Fakt, že jste něco| | | |zjistil ještě sám o sobě není důvodem k aplikaci zjištění. Podmínkou | | | |aplikvatelnosti -- nutnou, nikoli však dostačující -- je, zda jsou zjištění | | | |relevant-ní a opodstatněná. V této souvislosti je vhodné rozlišovat | | | |"zjištění" (primární informace) a "poznatky" (relevantním způsobem | | | |interpretované primární informace). | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Fialová | | | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |haluzová |30|Jestli tomu dobře rozumím, zabýváte se myšlenkou, že předpokladem řešení | | | |problému či provedení žádoucí změny je dobré poznání toho,co chci změnit. Pro| | | |kvalitu takového poznání je -- mimo jiné -- velmi důležité umět rozpoznat, jaké| | | |závěry mohu z informací, které jsem získal, vyvodit a jaké ne. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Hotová |30|Vše, co píšete by se dalo dále v diskusi rozvést. Souhlasím s Vámi a nemám, | | | |co podstatného bych dodal. Některé Vaše postřehy jsem jinými slovy | | | |zformuloval v úvahách, které jsem věnoval dalším studentům tohoto kursu. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |huzlíková |30|Škoda, že jste nenapsala, v čem Vám byly recenze konkrétně přínosem. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Janská |30|Mám radost z toho, že Vaše definice přínosu předmětu spojuje přínos | | | |z hlediska "učení s psát" ("pochopení očekávané a žádoucí struktury odborného| | | |textu", "jasnost a kontinuita textu", "zefektivnění přípravy ...") s přínosem | | | |z hlediska způsobu poznávání ("naučení se kladení si relevantních otázek"). | | | |Psaní je poznávání a naopak. Na určité věci člověk bez toho, že by své | | | |myšlenky napsal, nepřijde. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Kosina | | | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Mikulková ?|30|Mám dojem, že příliš oddělujete význam stati pro vědu a pro sociální práci? | | | |Osobně si myslím, že sociální práce je aplikovaná věda a že teoretická | | | |východiska naší praktické činnosti by měla vznikat podle stejných pravidel | | | |jako poznatky jiných věd. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Schenková |30|Souhlasíte s názorem, že lepší formulace pro čtenáře zpravidla přinese lepší | | | |porozumění tomu, čem píšeme? Jinak řečeno, že psaní je jedním ze způsobu | | | |poznávání toho, co nás zajímá? | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |Škramlíková|30|Téměř nemám, co bych dodal. Snad jen, že s Vámi souhlasím v tom, že umět psát| | | |a relevantním způsobem bádat spolu do té míry souvisí, že to téměř nejde | | | |oddělit. Jedno vychází ze druhého a naopak. (Viz též to, co jsem napsal | | | |Zelenkové a Janské.) | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |vašková |30|1. Školy mají různé přístupy. Jde o to, jak Vás ta či ona škola naučí | | | |sledovat kritéria, která uznávají akademicky uznávané časopisy. 2. Dobré | | | |populární články by se měly řídit stejnými kritérii, jako akademické, musí | | | |ale totéž sdělovat zcela jiným způsobem. Třeba Matějček vždycky mluvil na | | | |veřejnosti sdělně, protože z akademického hlediska věděl, co chce říci. 3. | | | |Všichni lidi na katedře se při posuzování diplomek řídí rámcově stejnými | | | |kritérii a ta podstatná z nich jsou blízká těm, které jsem uplatnil v tomto | | | |kursu. Kritérií je ale skutečně hodně -- chtělo by to konkrétnější diskusi. | | | | | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |zapletalová|30|Budu rád, když se Vám to podaří otisknout. Pokud se týče textu pro bezdomovce| | | |samotné, myslím, že dobré populární články by se měly řídit stejnými | | | |kritérii, jako akademické, musí ale totéž sdělovat zcela jiným způsobem. | | | |Třeba Matějček vždycky mluvil na veřejnosti sdělně, protože věděl, co chce | | | |říci -- měl to z akademického hlediska ujasněno. | |-----------+--+-----------------------------------------------------------------------------| |zelenková |30|Myslím, že nejde jen o umění "napsat to", ale také o to, aby poznatky, které | | | |prezentuji byly korektní a zdůvodněné. Bádání a psaní spolu těsně souvisí a | | | |jedno se řídí pravidly druhého: Bádání, čili hledání pravdy, se neobejde bez | | | |sdělné formulace -- když něco zjistím a neumím to sdělit, jako bych nic | | | |nevymyslel. Když umně sdělím polopravdu, není to příspěvek do diskuse, ale | | | |demagogie a manipulace. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+