Strategie prevence kriminality na léta 2004 - 2007 (včetně zprávy o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality na rok 2003) Obsah I. Usnesení II. Předkládací zpráva III.Strategie prevence kriminality na léta 2004 - 2007 IV. Úkoly vyplývající ze strategie prevence kriminality na rok 2004 V. Výsledky připomínkového řízení VI. Přílohy USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 28. dubna 2004 č. 393 o Strategii prevence kriminality na léta 2004 až 2007 V l á d a I. b e r e n a v ě d o m í 1. Zprávu o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality na léta 2001 až 2003, obsaženou v části VI příloze č. 1 materiálu č.j. 472/04, 2. Přehled přidělených finančních prostředků vyčleněných z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu České republiky na Programy prevence kriminality na místní úrovni v letech 2001 až 2003, obsažený v části VI příloze č. 7 materiálu č.j. 472/04; II. s c h v a l u j e 1. Strategii prevence kriminality na léta 2004 až 2007, obsaženou v části III materiálu č.j. 472/04 (dále jen "Strategie"), 2. Úkoly vyplývající ze Strategie, obsažené v části IV materiálu č.j. 472/04, 3. Statut a Jednací řád Republikového výboru pro prevenci kriminality, obsažené v části VI příloze č. 3 materiálu č.j. 472/04; III. u k l á d á 1. členům Republikového výboru pro prevenci kriminality zabezpečit plnění úkolů vyplývajících ze Strategie, obsažené v části III a IV materiálu č.j. 472/04, 2. 1. místopředsedovi vlády a ministru vnitra, ministrům spravedlnosti, zdravotnictví, práce a sociálních věcí, obrany a ministryni školství, mládeže a tělovýchovy vyčleňovat v příslušných letech v resortních rozpočtových kapitolách státního rozpočtu České republiky finanční prostředky na resortní programy prevence kriminality, 3. 1. místopredsedovi vlády a ministru vnitra a. předkládat vládě vždy do 31. března každého kalendářního roku zprávu o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie, obsahující též informace o vynaložení finančních prostředků vyčleněných v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu České republiky na rozvoj prevence kriminality na místní úrovni a na meziresortní specifické projekty, b. předložit vládě do 31. března 2005 zprávu o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie za rok 2004, obsahující též informace o vynaložení finančních prostředků vyčleněných v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu České republiky na prevenci kriminality na místní úrovni, 4. místopředsedovi vlády a ministru financí na návrh 1. místopředsedy vlády a ministra vnitra a při respektování střednědobého výdajového rámce státního rozpočtu České republiky a. vyčleňovat každoročně v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa při sestavování návrhu státního rozpočtu České republiky finanční prostředky na rozvoj prevence kriminality na místní úrovni a na meziresortní specifické projekty v příslušných letech, b. vyčlenit v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu České republiky finanční prostředky na rozvoj prevence kriminality na místní úrovni a na realizaci meziresortních specifických projektů v roce 2005 Provedou: 1. místopředseda vlády a ministr vnitra a předseda Republikového výboru pro prevenci kriminality, místopředseda vlády a ministr financí, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, ministři obrany, práce a sociálních věcí, spravednosti, zdravotnictví Předseda vlády PhDr. Vladimír Špidla, v.r. II. Předkládací zpráva Strategie prevence kriminality na léta 2004-2007 (dále jen "Strategie" se předkládá na základě usnesení vlády České republiky ze dne 14. dubna 2003 č. 362 (ke Zprávě o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality na léta 2001-2003 za rok 2002, včetně stanovení priorit na rok 2003 a Program partnerství). Strategii předkládá první místopředseda vlády, ministr vnitra a předseda Republikového výboru pro prevenci kriminality (dále jen "Republikový výbor"), jehož členy jsou Ministerstvo vnitra, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo obrany, Ministerstvo financí, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo dopravy, Nejvyšší státní zastupitelství, Policejní prezidium ČR, Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky a Rada vlády ČR pro záležitosti romské komunity. Materiál byl zpracován z podkladů resortů zastoupených v Republikovém výboru a prošel řádným připomínkovým řízením. Po zapracování připomínek byla Strategie projednána a schválena dne 25. března 2004 Republikovým výborem a doporučena k předložení vládě České republiky. Cílem materiálu je určit priority preventivní politiky na příští období a stanovit způsoby, jak budou Republikovým výborem a věcně příslušnými resorty naplňovány. Materiál současně podává informaci o dosažených výsledcích preventivní politiky, která je v České republice systematicky vytvářena a realizována od roku 1996. Struktura materiálu Materiál se skládá z šesti částí: Návrh usnesení (I), Předkládací zpráva (II), Strategie prevence kriminality na léta 2004-2007 (III), Úkoly vyplývající ze Strategie prevence kriminality na rok 2004 (IV), Výsledky připomínkového řízení (V) a Přílohy (VI). Strategie prevence kriminality na léta 2004- 2007 stanovuje priority a z nich vyplývající úkoly Republikového výboru a resortů v něm zastoupených na další období. Je doplněna o konkrétní úkoly na rok 2004, včetně uvedení finančních prostředků vyčleněných v kapitole Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu a v resortních rozpočtech. Ke Strategii se vztahují tři přílohy: Příloha č.1 Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminalit na léta 2001-2003 (dále jen "Zpráva") poskytuje přehled a hodnocení realizovaných aktivit Republikového výboru a resortů v něm zastoupených v letech 2001-2003. To se týká zejména zkvalitňování podmínek realizace programů prevence kriminality na místní a centrální úrovni a čerpání finančních prostředků vyčleněných na jejich podporu ze státního rozpočtu. Příloha č.2 Zásady pro poskytování dotací ze státního rozpočtu obcím na výdaje realizované v rámci Strategie prevence kriminality v roce 2004. Příloha č.3 Statut a jednací řád Republikového výboru pro prevenci kriminality předkládaný v souvislosti s aktualizací některých ustanovení a doplněný o nového člena výboru Ministerstvo dopravy. Ke Zprávě uvedené v příloze č. 1 se vztahuje pět příloh: Příloha č.4 Přehled projednaných témat a materiálů v Republikovém výboru pro prevenci kriminality za léta 2001-2003. Příloha č.5 Přehled plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality na léta 2001-2003 za rok 2003. Příloha č.6 Metodika přípravy Programu prevence kriminality na místní úrovni - partnerství. Příloha č.7 Přehled přidělených finančních prostředků vyčleněných z kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu na Programy prevence kriminality na místní úrovni v letech 2001- 2003. Příloha č. 8 Přehled usnesení vlády České republiky k prevenci kriminality a k materiálům zpracovaným Republikovým výborem pro prevenci kriminality v letech 1993-2003. Usnesení vlády České republiky je formulováno v souladu s uvedenými úkoly. V zásadě se jedná o úkoly pro jednotlivé ministry, které umožňují další rozvoj a zkvalitňování systému prevence kriminality v České republice, a jeho praktickou realizaci na místní úrovni (metodické vedení a finanční podpora ze státního rozpočtu). Ministru vnitra a předsedovi Republikového výboru pro prevenci kriminality je uloženo pravidelně informovat vládu o realizaci preventivní politiky. Shrnutí materiálu ˙ Úkoly vyplývající ze Strategie prevence kriminality na léta 2001-2003 byly splněny. V České republice je vytvořen systém prevence kriminality, který je koordinován Republikovým výborem pro prevenci kriminality. Systém tvoří resortní preventivní programy, programy prevence kriminality na místní úrovni, informační a dotační systém. Státní orgány plní úlohu koncepční, legislativní, metodickou, informační a částečně ekonomicko-podpůrnou. Za realizaci preventivních programů na místní úrovni odpovídají obce. ˙ Navrhovaná Strategie prevence kriminality na léta 2004- 2007 vychází z analytických materiálů popisujících aktuální stav a vývoj kriminality a vnímání pocitu bezpečnosti občanů, zkušeností z realizace preventivních programů v uplynulém období, z kriminologických výzkumů a ze zahraničních trendů v oblasti prevence. ˙ Prioritou nové Strategie bude omezování příležitostí k páchání trestných činů. Konkrétně se jedná o aktivity orientované na identifikaci podmínek, které umožňují pachatelům dopouštět se trestné činnosti s minimální mírou rizika a vysokou pravděpodobností zisku. ˙ Bude pokračovat podpora programů prevence kriminality na místní úrovni, jejichž cílem je ochrana lokálních komunit před kriminalitou, zvyšování pocitu bezpečnosti občanů, kooperace všech institucí působících na místní úrovni v oblasti prevence, včetně integrace Policie ČR do preventivních aktivit na místní úrovni. To se týká zejména projektů směřujících k omezování tzv. pouliční trestné činnosti a dalších trestných činů ohrožujících pocit bezpečnosti občanů. Nově budou do programu zařazeny i projekty prevence v dopravě. ˙ Z hlediska cílových skupin půjde zejména o projekty zaměřené na děti a mládež, sociálně vyloučené skupiny a komunity a oběti trestných činů, včetně obětí domácího násilí. ˙ Podporovány budou centrálně vyhlašované preventivní programy zaměřené na specifické problémy, jejichž řešení není na místní úrovni možné, a při nichž je žádoucí interdisciplinární přístup. Cílem těchto programů je pružně reagovat na negativní trendy v oblasti kriminality a tvorba metodických postupů při zpracování projektů, které budou zahrnovat i doporučení v oblasti personálního a finančního zabezpečení. V rámci této kategorie programů bude připravován i program prevence korupčního jednání. ˙ Důraz bude kladen na další zkvalitňování systému prevence kriminality po stránce analytické, vyhodnocovací, personální, informační a metodické a na zajištění rovnocenného postavení preventivního systému České republiky v rámci obdobných systémů demokratických zemí. ˙ Z hlediska dopadu na kapitolu Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu se předpokládá v letech 2004-2007 na rozvoj prevence kriminality na místní úrovni a realizaci meziresortních specifických programů vyčlenění částky 380 mil. Kč. III. Strategie prevence kriminality na léta 2004 - 2007 1. Úvod Kriminalitu lze chápat jako nejextrémnější článek sociální patologie. Její zdroje spočívají v oblasti sociální a situační. V souvislosti s faktory sociálními hovoříme o příčinách a v souvislosti se situačními o příležitostech. Eliminace sociálních příčin je předmětem širokého pojetí sociální politiky (výchova, vzdělávání, osvěta, sociální zabezpečení, trh práce atp., ale také trestní politika), zatímco situační aspekty spočívají v eliminaci příležitostí k páchání trestné činnosti. Konkrétně se jedná o identifikaci podmínek usnadňujících páchání trestné činnosti (např. "legislativní mezery", mechanismy fungování veřejné správy, přístupnost objektu trestného činu, nízká míra rizika pro pachatele a snadné vytváření zisků z trestné činnosti). Stručně vyjádřeno - sociální prevence se orientuje na pachatele a situační na omezování příležitostí k páchání trestné činnosti. Prevence kriminality je definována jako ofenzivní strategie boje s trestnou činností. Na rozdíl od represivních metod, koncipovaných zejména v rámci trestní politiky, využívá především metod nerepresivních, na nichž se podílí široká škála veřejných institucí i soukromých subjektů. Cílem preventivní politiky je snížení míry a závažnosti trestné činnosti a zvýšení pocitu bezpečnosti občanů. Preventivní politika se zaměřuje na eliminaci kriminogenních faktorů a kriminálně rizikových jevů a na pomoc obětem trestných činů. Oproti poměrně nedávné minulosti, kdy byla preventivní teorie spojována zejména s tzv. tradiční kriminalitou (majetkovou, násilnou a mravnostní), se její současné pojetí významně rozšiřuje. V rámci politických strategií, výzkumné činnosti i praktických opatření se zabývá eliminací sociálních příčin, které potencují šíření kriminální infekce mezi ohroženými sociálními skupinami populace. Z tohoto hlediska se stává prevence také významnou složkou strategií boje proti organizovanému zločinu, terorismu, ekonomické kriminalitě a korupci. Přijímaná opatření staví na analytické, vyhodnocovací i prognostické činnosti a na expertním přístupu. Obdobně jako u tradiční kriminality směřují do oblastí sociální a situační, ale i do složitých mechanismů fungování veřejné správy, legislativy, organizace práce policie a mezinárodní spolupráce atp. Prevenci organizovaného zločinu jsou zpravidla věnovány specifické koncepční vládní materiály. V České republice byly institucionální podmínky pro rozvoj preventivní politiky vytvořeny v roce 1993, kdy byl usnesením vlády při Ministerstvu vnitra zřízen meziresortní koordinační a metodický orgán - Republikový výbor pro prevenci kriminality (dále jen "Republikový výbor"). Členy Republikového výboru jsou Ministerstvo vnitra, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo spravedlnosti. Ministerstvo obrany, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo financí, Ministerstvo pro místní rozvoj, Nejvyšší státní zastupitelství, Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky a Rada vlády ČR pro záležitosti romské komunity. Předsedou Republikového výboru je ministr vnitra a výkonným místopředsedou je jeho první náměstek, do jehož gesce spadá oblast veřejného pořádku a bezpečnosti. Úkoly související s činností sekretariátu Republikového výboru plní odbor prevence kriminality Ministerstva vnitra. Předmětem činnosti Republikového výboru je vytváření preventivní politiky vlády České republiky na meziresortní úrovni a podpora její realizace na úrovni místní. Rozhoduje i o přidělování finančních prostředků na projekty vytvářené v rámci jednotlivých preventivních programů Republikového výboru. Hlavním výstupem, jímž lze charakterizovat předcházející období, je vybudování systému prevence kriminality, včetně jeho organizačního, personálního, informačního i finančního zabezpečení. Vytvořený systém se opírá o preventivní programy resortů zastoupených v Republikovém výboru, výzkumnou, analytickou, vyhodnocovací a preventivní činnost Ministerstva vnitra a Policie ČR, o spolupráci s nestátními neziskovými organizacemi a se subjekty podnikajícími zejména v oblasti situační prevence. Základním pilířem systému prevence kriminality v České republice je program prevence kriminality na místní úrovni, k jehož rychlému rozvoji výrazně přispěl státní dotační systém.1) Preventivní programy se staly součástí sociální a bezpečnostní politiky měst (města zřídila funkci manažera programu a vyčleňují ve svých rozpočtech cílené částky na prevenci kriminality). Byla vytvořena síť prevence, a to jak virtuální prostřednictvím elektronických médií, tak i faktická, založená na vzájemné výměně informací a na osobních vztazích. Od roku 1996, kdy vláda poprvé v historii vyčlenila na prevenci kriminality finanční prostředky, byly takové programy vytvořeny v 95 městech České republiky s počtem obyvatel nad 10 tisíc a v roce 2003 bylo vytvořeno dalších 24 programů v menších městech a obcích. V rámci programů měst bylo podpořeno 3 188 dílčích projektů celkovou částkou 550 112 000,- Kč. Tyto programy integrují sociální a situační přístup s ohledem na bezpečnostní situaci v lokálních komunitách. Situační prevence V oblasti situační prevence, jejímž úkolem je ztížit dostupnost cílů trestné činnosti, bylo podpořeno 499 projektů částkou 317 316 800,- Kč. Za nejefektivnější jsou považovány projekty na zřizování městských kamerových dohlížecích systémů (dále jen "MKDS"). Základní charakteristikou MKDS je jejich preventivní funkce - vytváření bezpečných zón v exponovaných lokalitách. MKDS slouží k dohledu na dodržování veřejného pořádku a k předcházení trestné činnosti a přestupků. Zvyšují pocit bezpečí občanů v monitorovaných lokalitách. Zároveň jsou využitelné pro aktuální koordinaci postupu složek integrovaného záchranného systému (dále jen "IZS") při ohrožení bezpečnosti občanů. Splňují řadu dalších funkcí důležitých pro zkvalitňování života občanů v obcích. Nejčastějším realizátorem MKDS jsou místní samosprávy prostřednictvím městských policií. Z výsledků hodnocení MKDS vyplývá, že kriminalita v monitorovaných lokalitách výrazně poklesla nebo byla zcela vytlačena. S pomocí státní účelové dotace v celkové výši 262 769 000,- Kč bylo podpořeno 257 projektů MKDS v 95 městech a obcích. Sociální prevence V oblasti sociální prevence byly prioritně podporovány projekty směřující k prevenci kriminality mládeže, (např. bylo podpořeno 481 projektů rozšiřujících nabídku sportovních aktivit pro neorganizovanou mládež). Patří sem vybavení školních hřišť otevřených v odpoledních hodinách pro veřejnost, sídlištní a meziblokové sportovní plácky, skate a in line areály. Prakticky ve všech městech zapojených do dotačního systému byl podpořen některý z projektů rozšiřujících nabídku zájmových a klubových aktivit, projektů určených rizikovým skupinám dětí a mladistvých s již zaznamenanými kriminálními delikty a mládeži s výchovnými problémy. Podpořeno bylo zřizování poradenských a krizových zařízení, linek důvěry, nízkoprahových kluboven a řada projektů směřujících k sociálně vyloučeným skupinám obyvatelstva (azylová bydlení, sociální terénní práce - streetwork, rekvalifikační programy atd). Od roku 1996 bylo podpořeno 2024 projektů z oblasti sociální prevence částkou 220 584 500,- Kč. Z průběžného (každoročního) vyhodnocování programů prevence kriminality na místní úrovni vyplývá, že v řadě měst se výrazně zkvalitnila síť preventivních sociálních aktivit, zlepšila se spolupráce mezi subjekty, které je zabezpečují, stejně jako jejich koordinace na místní i regionální úrovni. Zejména díky dobře vytipovaným opatřením situační prevence dochází ke stabilizaci nebo dokonce poklesu vývoje trestné činnosti v "ošetřených" lokalitách 2). Nedořešeno zůstává postavení krajů v systému prevence kriminality. To je dáno jednak tím, že ze zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů, ani jiného zákona upravujícího záležitosti svěřené kraji v rámci přenesené působnosti, nevyplývá pro kraje povinnost zabezpečovat úkoly v oblasti prevence kriminality, ale i tím, že postoje vedení jednotlivých krajů jsou v této oblasti různé. V současné době jsou připraveny zapojit se do systému prevence jen dva kraje. V následujícím období bude této oblasti věnována ze strany Republikového výboru i Ministerstva vnitra pozornost. Pro manažery prevence kriminality na krajských úřadech bude vytvořena metodika práce, bude pro ně uspořádán další vzdělávací program. Od tohoto roku budou zástupci krajů účastníky výběrového řízení v rámci nového Programu prevence kriminality na místní úrovni - partnerství, který počítá se zapojením i menších měst a lokalit krajů. Preventivní programy resortů Ke konstituování preventivního systému přispěly i preventivní programy resortů zastoupených v Republikovém výboru. Vznikla řada nových institucí a profesí nezbytných pro rozvoj systému prevence kriminality v České republice. V oblasti sociální prevence byl vytvořen systém akreditací nevládních organizací a udělování licencí odborným pracovníkům. Byl kladen důraz na profesní vzdělávání a zpracovávání metodik úspěšných projektů a nejrůznějších informačních materiálů. Při všech okresních ředitelstvích Policie ČR byly zřízeny tzv. Preventivně informační skupiny Policie ČR (dále jen "PIS"). Činnost policejních preventistů je zaměřena na spolupráci s orgány veřejné správy při přípravě a realizaci preventivních opatření (community policing), na poradenskou činnost občanům, na preventivně osvětovou práci s mládeží a na přípravu a distribuci informativních materiálů z oblasti prevence kriminality. V 16 českých městech byla zřízena při PIS tzv. Poradenská centra, která poskytují širokou škálu preventivních služeb občanům.2) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v rámci rozvoje primární prevence sociálně patologických jevů na školách považuje za základní nástroj prevence v resortu školství tzv. Minimální preventivní program, jehož realizace je pro každou školu a školské zařízení závazné a podléhá kontrole České školní inspekce, a zřídilo na školách funkci školního metodika prevence. Velkou pozornost věnovalo rozvoji nových forem práce výchovného poradenství (např. pro děti s výchovnými problémy vznikla nová zařízení - střediska výchovné péče). Prioritou Ministerstva práce a sociálních věcí byl rozvoj různých typů sociálních služeb, včetně terénní sociální práce, vznik zcela nových zařízení (např. Domy na půl cesty určené pro mladé lidi vracející se z ústavní výchovy), zkvalitňování zaměstnanecké politiky pro absolventy škol a osoby obtížně umístitelné na trhu práce. V systému trestní justice se jednalo o zavedení institutu obecně prospěšných prací (jako alternativního trestu). Na základě přijetí zákona o Probační a mediační službě bylo od roku 2001 zřízeno 74 středisek, jejichž hlavním úkolem je rozhodování o alternativních postupech v trestním řízení a ukládání a zajištění výkonu alternativních trestů a také, především při řešení trestné činnosti mladistvých, nalézání odpovídající reakce na spáchaný trestný čin. Prioritou Ministerstva spravedlnosti byla v uplynulém období příprava zákona o soudnictví ve věcech mládeže (zákon č. 218/2003 Sb., byl přijat 25. června 2003 s účinností od 1. ledna 2004). Meziresortní projekty V letech 2000-2003 vznikla potřeba metodicky zpracovávat a finančně zabezpečit složité meziresortní projekty zaměřené na snižování trestné činnosti v rámci specificky ohrožených sociálních skupin. To se týká zejména dětí a mladistvých a sociálně deprivovaných romských komunit. V roce 1999 byl vládou schválen materiál Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy, jehož součástí byl projekt Centrum včasné intervence zařazený do programu prevence kriminality ve městě Ostrava. Projekt se realizuje od roku 2001, jeho posláním je rychlá a efektivní spolupráce příslušných institucí v situacích, kdy se děti a mladiství dostávají do konfliktu se zákonem. Na základě vyhodnocení projektu byla v roce 2003 zpracována Metodika systému včasné intervence, která je nabídnuta obcím s rozšířenou působností ( tzn. obce III. typu). Velká pozornost byla věnována projektům v rámci sociálně deprivovaných romských komunit. Jednalo se především o nabídku volnočasových a vzdělávacích aktivit, terénní sociální práci a poradenskou činnost pro děti a mládež. Projekty byly součástí preventivních programů na místní úrovni i resortních programů. Rada vlády pro záležitosti romské komunity od roku 2000 realizuje program Podpory terénních sociálních pracovníků, jehož cílem je rozvoj sociální práce přímo v místech výskytu nejpalčivějších problémů. Terénní sociální práce v sociálně vyloučených romských komunitách se ukázala jako jedna z nejefektivnějších forem činností podporující integraci romské komunity. V souvislosti s plněním mezinárodních dohod a účastí České republiky v nadnárodních a mezinárodních organizacích byla formulována vládní politika k prevenci obchodování s lidmi a komerčnímu sexuálnímu zneužívání dětí a byla přijata konkrétní opatření. V roce 2002 byla v České republice zahájena realizace projektu OSN "Prevence potlačování a trestání obchodování s lidmi, zvláště se ženami a dětmi". Zkušenosti získané Českou republikou při realizaci projektu jsou využívány i v rámci dalších projektů OSN v jiných státech světa. Cílem těchto projektů je prevence obchodování s lidmi za účelem sexuálního vykořisťování. Mediální politika Výrazně se také zvýšilo povědomí veřejnosti o legálních metodách ochrany před trestnou činností a informovanost občanů o preventivních aktivitách. Prevence kriminality se ve městech a obcích stala srozumitelným pojmem a na komunální úrovni má velkou odezvu. Na tom má zásluhu především cílená mediální politika Ministerstva vnitra, preventivně informační činnost Policie ČR a medializace preventivních aktivit samosprávnými orgány měst. Pozn.: Podrobné vyhodnocení úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality na léta 2001-2003 je uvedeno v části VI, příloha č. 1. 2. Strategie prevence kriminality na léta 2004-2007 Strategie prevence kriminality na následující období je formulována na základě: ˙ analýzy vývoje trestné činnosti v České republice (rozbor TČ podle druhů slouží jako podklad pro plánování zejména situační prevence; rozbor struktury pachatelů slouží k plánování sociální prevence), ˙ zkušeností z předcházejících let v oblasti prevence kriminality, ˙ sociologických a kriminologických výzkumů na národní, regionální i místní úrovni, ˙ hodnocení efektivity preventivních opatření realizovaných v České republice, ˙ zahraničních zkušeností v oblasti prevence kriminality.3) Základním úkolem Strategie prevence kriminality na léta 2004- 2007 je omezování Příležitostí k páchání trestných činů. Konkrétně se jedná o cílené aktivity orientované na identifikaci a nápravu slabých míst v legislativě, v organizaci práce institucí veřejné správy, Policie ČR, finančních, podnikatelských a soukromých subjektů, které umožňují pachatelům dopouštět se trestné činnosti s minimální mírou rizika a s vysokou pravděpodobností zisku. Přitom lze vycházet z následujících tezí: Příležitosti ˙ jsou jednou z hlavních příčin všech trestných činů - majetkových, násilných, mravnostních, či ekonomického charakteru (např. podvody s kreditními kartami apod.), ˙ jsou vysoce specifické podle druhu spáchaného trestného činu, ˙ soustřeďují se v určitých lokalitách a časech, ˙ úzce souvisejí s každodenním pohybem aktivit osob (cesty do práce a z práce, do školy a ze školy, za zábavou apod.), ˙ mají bezprostřední vliv na další kriminální jednání (např. na vloupání navazuje krádež a prodej, násilí na osobách a věcech, opakování trestné činnosti apod.). Příležitost lze omezovat preventivními opatřeními, a to zejména prostředky situační prevence, které znesnadňují páchání trestného činu, zvyšují rizika pro pachatele, že bude dopaden, snižují zisky z trestné činnosti a odstraňují záminky pro trestnou činnost. Pro doplnění lze uvést, že z dosavadních zkušeností z realizace preventivních programů na místní úrovni vyplývá, že cílené omezení příležitostí k páchání trestné činnosti nevede obvykle k přesunu trestné činnosti. Naopak, může vést k rozsáhlejšímu snížení kriminality jako celku. Při vytváření preventivních programů na místní úrovni bude kladen důraz na situační prevenci. Projekty sociální prevence by měly být z těchto prostředků podporovány doplňkově a ve startovací fázi; prioritně budou podporovány z dotačních titulů resortů Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy za vzrůstajícího podílu krajů. 3. cíle a priority strategie prevence kriminality na léta 2004- 2007 3.1 Programy prevence na místní úrovni a. Prioritně budou podporovány projekty prevence následujících typů trestné činnosti a přestupků ˙ majetkové kriminality, ˙ násilné kriminality, ˙ kriminality s rasistickým a extrémistickým podtextem, včetně prevence xenofobie, ˙ projekty směřující ke zvýšení bezpečnosti v silničním provozu. b. Prioritně budou podporovány projekty zaměřené na následující cílové skupiny: ˙ děti a mládež § projekty primární prevence (volnočasové aktivity, osvěta), s možnosti podpory Minimálních preventivních programů škol a školských zařízení od více resortů, § projekty sekundární prevence (SVI)4) a následné programy pro mladistvé a dětské delikventy s možností dotační podpory u zařízení institucionální výchovy od více resortů, ˙ sociálně vyloučené skupiny a komunity, ˙ oběti trestných činů, včetně obětí domácího násilí. Cílem těchto programů je ochrana lokálních komunit před kriminalitou, zvyšování pocitu bezpečnosti občanů, kooperace všech institucí působících na místní úrovni v oblasti prevence a integrace Policie ČR do preventivních aktivit na místní úrovni. 3.2 Programy centrálně vyhlašované a směřující k řešení specifických problémů 5) ˙ prevence obchodování s lidmi za účelem sexuálního zneužívání, ˙ prevence násilí na ženách a dětech, včetně podpory rozjezdu programu EU Daphne II, ˙ pomoc obětem trestných činů a prevence opakované viktimizace, ˙ ˙ prevence domácího násilí, ˙ preventivní práce s fotbalovými fanoušky, ˙ prevence korupčního jednání. Hlavním cílem těchto programů je pružně reagovat na takové aktuální problémy v oblasti kriminality a negativní vývoj kriminálně rizikových jevů, jejichž řešení není na místní úrovni možné, a při nichž je žádoucí interdisciplinární přístup. Souvisejícím cílem je vytvoření jednotné metodiky tvorby projektů, systému profesního vzdělávání pracovníků, kteří v uvedených oblastech pracují, a systému financování těchto projektů z veřejných zdrojů. 3.3 Rozvoj systému prevence kriminality v České republice ˙ analytická, koncepční a metodická činnost v oblasti prevence kriminality, ˙ vědecký výzkum v oblasti prevence kriminality a kriminogenních jevů (zaměřený na vyhodnocování kriminálně rizikových faktorů, vyhodnocování efektivity jednotlivých typů projektů v oblasti situační a sociální prevence), ˙ příprava standardů k hodnocení jednotlivých typů projektů a vytváření modelových projektů, ˙ vzdělávání pracovníků v oblasti prevence, ˙ spolupráce a budování informačních systémů mezi subjekty prevence (meziresortní spolupráce, spolupráce s krajskými úřady, se správami krajů Policie ČR, s obcemi a dalšími subjekty v oblasti prevence kriminality), ˙ mezinárodní spolupráce v oblasti prevence kriminality; spolupráce v Evropské síti prevence kriminality (EUCPN), ˙ mediální politika v oblasti prevence, ˙ ekonomické zabezpečení rozvoje systému § racionální vynakládání finančních prostředků ze státního rozpočtu na rozvoj preventivních programů a projektů, § příprava podkladů a zpracování postupu k získávání finančních prostředků ze strukturálních fondů EU. Cílem je zkvalitňování systému prevence kriminality po stránce analytické, vyhodnocovací, personální, informační a metodické a zajištění rovnocenného postavení preventivního systému České republiky v rámci obdobných systémů demokratických zemí. 4. úkoly republikového výboru pro prevenci kriminality a jednotlivých resortů I. Republikový výbor pro prevenci kriminality 1. Rozvíjet prevenci kriminality na místní úrovni. 1.1 Pokračovat v realizaci Programů prevence kriminality na místní úrovni a Programu prevence kriminality na místní úrovni - partnerství (dále jen "Program partnerství"). 1.2 Transformovat preventivní programy ve městech 6) do Programu prevence kriminality > na místní úrovni - partnerství (od roku 2005 realizovat Program partnerství). 1.3 Spolupracovat s orgány krajů v oblasti sociální prevence, připravovat metodické materiály, koordinovat aktivity v oblasti prevence na nižší úrovni státní správy a samosprávy. 1.4 Spolupracovat s krajskými úřady a poskytovat jim metodickou pomoc při zapojování do systému prevence kriminality na místní úrovni a při plánování preventivních opatřeních, která přesahují hranice jednotlivých obcí (příprava programů reagujících na specifické problémy kraje). 2. Vytvářet a podporovat specifické preventivní programy, jejichž realizátory budou obce a nestátní neziskové organizace zaměřené především na dětské a mladistvé delikventy, sociálně vyloučené skupiny, oběti trestné činnosti a oběti domácího násilí. 3. Vytvářet podmínky pro rozvoj systému prevence kriminality v České republice. 3.1 Provádět a zdokonalovat analytickou, koncepční a metodickou činnost v oblasti prevence kriminality. 3.2 Pokračovat ve vědecko-výzkumné činnosti kriminálně rizikových jevů a prevence kriminality; ve vyhodnocování trendů v oblasti kriminality; vyhodnocování efektivity jednotlivých typů projektů realizovaných v České republice a v zahraničí. 3.3 Vzdělávat pracovníky v oblasti sociální prevence a prevence kriminality. 3.4 Rozvíjet mezinárodní spolupráci. 3.5 Rozvíjet mediální politiku v oblasti prevence kriminality a realizovat mediální kampaně k aktuálním tématům. 3.6 Pokračovat v racionalizaci vynakládání finančních prostředků ze státního rozpočtu na prevenci kriminality a připravovat podklady a postupy pro financování preventivních programů v rámci strukturálních fondů Evropské unie. II. ministerstvo vnitra 1. Metodicky a konzultačně zajišťovat Program prevence kriminality na místní úrovni a Program partnerství, včetně správy dotačního systému. 2. Zajišťovat vzdělávání manažerů prevence kriminality měst a koordinátorů prevence kriminality policejních krajských správ a krajských úřadů. 3. Spolupracovat s krajskými úřady v oblasti prevence kriminality při přípravě a realizaci Programu partnerství. Poskytovat metodickou pomoc při vyhodnocování analýzy bezpečnostní situace kraje a při zpracovávání programů prevence kriminality reagujících na specifika kraje. 4. Připravovat a metodicky vést specifické projekty z oblasti situační prevence, především projekty prevence majetkové trestné činnosti (metodické vedení programu Bezpečná lokalita; vytváření modelových projektů prevence kriminality v nákupních zónách; modelových postupů k předcházení trestné činnosti, vandalismu a dalších sociálně patologických jevů v místech vysoké koncentrace mládeže např. na hudebních produkcích apod.). 5. Vytvořit metodiku hodnocení účinnosti projektů z oblasti situační prevence, včetně zpracování základních standardů a doporučení. 6. Připravovat projekty ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu. 7. Připravovat a metodicky vést specifické projekty k prevenci kriminálně rizikových jevů, na jejichž realizaci se podílí více subjektů: ˙ projekt Systém včasné intervence (metodicky a konzultačně zajišťovat realizaci v obcích s rozšířenou působností), ˙ Model ochrany obětí - svědků v trestním řízení proti pachatelům obchodování s lidmi za účelem sexuálního vykořisťování, ˙ projekty týkající se prevence násilí na ženách a dětech, včetně podpory rozjezdu programu EU "Daphne II", ˙ pomoc obětem trestných činů, ˙ pomoc obětem domácího násilí, ˙ preventivní práce s fotbalovými fanoušky, ˙ projekty prevence kriminality související s drogami - snižování nabídky a dostupnosti drog. 8. Připravovat projekty a návrhy opatření směřující k prevenci korupce. 9. Pokračovat v realizaci pilotního projektu Crime Stoppers - Anonymní svědek a na základě jeho vyhodnocení zpracovat typový projekt. 10. Integrovat Policii ČR do preventivních systémů (community policing): ˙ zavádět proaktivní metody do práce Policie ČR, ˙ zintenzívnit zapojování Policie ČR do přípravy a realizace Programu partnerství, ˙ připravit a realizovat základní vzdělávací program pro policisty a speciální program pro analytiky Policie ČR k Programu partnerství, ˙ připravovat vzdělávací kurzy k aktuálním a prioritním tématům a zajišťovat jejich pilotní ověřování, ˙ poskytovat metodickou a konzultační pomoc při zřizování Preventivně informačníchskupin Policie ČR a jejich poradenských center. 11. Vyhodnotit výsledky pilotního projektu "Zavádění prvků community policing do praxe Policie ČR" a implementovat výsledky projektu do praxe. 12. Pokračovat v medializaci úspěšných preventivních aktivit a informačním působení na formování postojů veřejnosti k vlastní bezpečnosti, veřejnému pořádku a k bezpečnosti v silničním provozu, včetně zkvalitňování informačního systému v resortu. 13. Pokračovat v aktivitách, které vyplývají z účasti České republiky v mezinárodních organizacích, rozvíjet bilaterální spolupráci a prezentovat systém prevence kriminality v zahraničí. III. ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 1. Na základě vyhodnocení Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na období 2001- 2004 zpracovat Koncepci prevence sociálně patologických jevů v resortu školství do roku 2007 v návaznosti na Strategii prevence kriminality a Národní strategii protidrogové politiky. 2. Realizovat systémová opatření a podporu programů zaměřených na prevenci násilí ve školách a školských zařízeních (šikana a agresivita, xenofobie a rasismus), a to jak na úrovni pedagogických pracovníků, tak žáků a studentů. 3. Vytvářet a podporovat nabídky volnočasových aktivit pro organizované i neorganizované děti a mládež se zaměřením na rizikové skupiny, národnostní menšiny a etnické skupiny. ˙ Podporovat neformální vzdělávání dětí a mládeže v oblasti zdravého životního stylu a nabídky pozitivních alternativ a programy zaměřené na kvalitní využívání volného času. ˙ Cíleně uplatňovat aktivity zaměřené na včasný začátek prevence, ideálně již v předškolním věku. ˙ Podporovat činnosti nestátních neziskových organizací v rámci pravidelně vyhlašovaných Programů MŠMT. 4. Vytvářet programy podporující spolupráci školy s rodiči a veřejností, zejména v rámci Minimálních preventivních programů ve školách a školských zařízeních. V Minimálních preventivních programech bude kladen důraz na posilování právního vědomí dětí a mládeže. 5. Podporovat programy zaměřené na prevenci zneužívání drog s důrazem na škodlivé působení alkoholu a tabáku. 6. Vytvářet a realizovat programy zaměřené na prevenci záškoláctví, resp. děti a mládež odmítající vzdělávání a profesní přípravu. 7. Podporovat a rozvíjet preventivní a poradenské instituce poskytující preventivní a pedagogicko-psychologickou podporu vzdělávání ve všech školách a školských zařízeních (jak pedagogicko-psychologických poraden, tak středisek výchovné péče pro děti a mládež), která se zaměřují primárně na prevenci poruch chování u školní mládeže. 8. Vytvářet podmínky pro pravidelnou a systematickou spolupráci s orgány krajů v oblasti prevence sociálně patologických jevů ve školách a školských zařízeních, připravit metodické materiály, koordinovat aktivity v oblasti prevence na nižší úrovni státní správy a samosprávy. 9. Vyhodnocovat úroveň Minimálních preventivních programů na školách a ve školských zařízeních a navrhovat postupy k jejich zkvalitňování. 10. Pokračovat ve vzdělávání školních metodiků prevence na školách a školských zařízeních a ve vzdělávání dalších pedagogických pracovníků v rámci aktualizovaných Národních vzdělávacích osnov. 11. Vydat a distribuovat Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnému užívání Internetu. IV. ministerstvo práce a sociálních věcí MPSV se v následujících létech zaměří na specifické oblasti prevence sociálně patologických jevů, zejména na nové fenomény jako je např. domácí násilí. Možnosti MPSV jsou: ˙ finanční podpora projektů prostřednictvím dotací ze státního rozpočtu, ˙ spolupráce s krajskými úřady, na které II. fází reformy veřejné správy přešly metodické kompetence, ˙ stanovení kvalifikačních požadavků pro výkon sociálně právní ochrany dětí a poskytování sociálních služeb. Z pohledu obecných priorit na uvedené období je nezbytné v širší míře podporovat činnost jednotlivých nestátních subjektů poskytujících ˙ programy prevence sociálně patologických jevů, zejména domácího násilí a obchodování s lidmi, ˙ resocializační programy, ˙ programy orientované na romské děti. 1. Zabezpečit odbornou kvalitu poskytovaných služeb v zařízení sociálně-právní ochrany prostřednictvím stanovení kvalifikačních požadavků pro osoby pracující v těchto zařízeních. 2. V rámci stávající odborné přípravy sociálních pracovníků v oblasti sociálně-právní ochrany dětí směřující k získání zvláštní odborné způsobilosti věnovat pozornost rovněž přístupům k řešení problematiky domácího násilí z pohledu možností současné právní úpravy a specifik pomoci poskytované obětem domácího násilí. 3. Z hlediska systémového přístupu dále rozvíjet vzájemnou spolupráci především s Probační a mediační službou, a to zejména z pohledu koordinace činností probačních pracovníků a pracovníků orgánů sociálně-právní ochrany dětí při poskytování pomoci mladistvým páchajícím trestnou činnost či dětem dopouštějícím se činů jinak trestných v souvislosti s nabytím účinnosti zákona č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. 4. Modernizovat veřejné služby zaměstnanosti v rámci Sektorového operačního programu Rozvoj lidských zdrojů pro léta 2004--2006 podporovaného Evropským sociálním fondem. 5. Realizovat projekty programu EQUAL, které směřují proti diskriminaci na trhu práce. Finanční rámec pro Opatření 1.2 OP RLZ (Modernizace veřejných služeb zaměstnanosti) v letech 2004 -- 2006 (EUR) 2004 2005 2006 ESF Státní ESF Státní ESF Státní finance finance finance 3 911 654 1 303 885 5 602 737 1 867 579 7 268 430 2 422 810 V. ministerstvo spravedlnosti 1. Vyhodnocovat preventivní dopady aplikace zákona č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. 2. V rámci činnosti Probační a mediační služby věnovat metodologickou péči práci s mladistvými odsouzenými a drogově závislými. 3. Pokračovat ve vzdělávání probačních úředníků ve věcech zacházení s mládeží a drogově závislými. 4. Z hlediska činnosti Vězeňské služby budou úkoly budoucí Strategie prevence kriminality směrovat ke zvýraznění aspektu prevence recidivy kriminálního chování, přičemž důraz bude kladen zejména na : ˙ zacházení s mladistvými a mladými vězni, ˙ zacházení s drogově závislými a drogou ohroženými vězni, ˙ zajištění výkonu ochranných léčení v ústavní formě během výkonu trestu odnětí svobody, ˙ rozšiřování diferencovaného výkonu trestu ve specializovaných odděleních, ˙ realizaci programů přípravy odsouzených na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody. 5. Zaměřit výzkumnou činnost v resortu na: ˙ potřeby společnosti v oblasti trestní politiky a z nich vyplývající podněty pro změny v trestním zákonodárství, pro zvýšení vymahatelnosti práva, ke zdokonalení sankčního systému; tyto podněty budou zjišťovány zejména prostřednictvím zkoumání účinnosti vybraných institutů trestního práva, efektivity justice a vězeňství, ˙ formy trestné činnosti představující významná sociální a bezpečnostní rizika pro stát (organizovaný zločin, ekonomická kriminalita, interetnické konflikty, kriminalita a sociální patologie spojená s drogami, rizika plynoucí z integračních procesů a jevů souvisejících s globalizací), ˙ vývojové trendy kriminality a s ní souvisejících sociálně patologických jevů, problémy obecné kriminality, kriminality dětí a mládeže, problematika pachatelů a obětí trestné činnosti, problematika žen, ˙ možnosti a metody prevence, účinnost preventivních programů a postupů. Střednědobý plán konkrétních výzkumných úkolů obsahuje z hlediska prevence kriminality následující úkoly: ˙ Vliv legislativních změn na kvalitu a rychlost trestního řízení (doba řešení 2004-2007). ˙ Nové možnosti preventivní práce v podmínkách vyšších zzemně správních celků (2004-2006). ˙ Ženy jako pachatelky závažné trestné činnosti (2004-2005). ˙ Bezdomovectví a bezdomovci (2004-2005). ˙ Mezinárodní výzkum obětí trestné činnosti (2004-2005; realizace tohoto úkolu je podmíněna získáním potřebných finančních prostředků. ˙ Domácí násilí se zaměřením na špatné zacházení se seniory v rodině (2004-2006). ˙ Drogy a trestní právo v České republice (2005-2006). ˙ Uplatňování prvků probace a mediace v systému trestní justice - účinnost alternativních trestů na pachatele (2005- 2007). ˙ Uplatňování zákona č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže s ohledem na vývoj a stav kriminality a sociálně patologických jevů u mládeže a dětí (2006-2007). ˙ Vyhodnocování způsobu a efektivity využívání prostředků preventivní práce v oblasti sociální prevence Programů prevence kriminality na místní úrovni. ˙ Zpracování metodických doporučení se zaměřením na aktivizaci profesionálních i dobrovolných pracovníků na programech prevence a na získávání mládeže ohrožené kriminalitou pro účast v adekvátních preventivních programech. VI. ministerstvo obrany V následujícím období je nutné vzhledem k reorganizaci vojenských útvarů a zařízení navázat spolupráci s novými pracovníky v této oblasti. 1. Nadále důsledně sledovat účelnost a efektivitu čerpání účelově vyčleněných prostředků na aktivity prevence sociálně patologických jevů . 2. V souvislosti s Reformou ozbrojených sil ČR a celkovým trendem nárůstů různých sociálně patologických jevů v celé společnosti nadále věnovat zvýšenou pozornost, a to zejména novým budoucím vojenským profesionálům (změna cílové skupiny), především v oblasti výběru a přípravy na výkon profese a důkladně připravovat velitele na všech stupních velení. 3. Přípravu psychologů skupiny aplikované psychologie středisek pro výběr personálu doplnit o vzdělávání v oblasti prevence sociálně patologických jevů tak, aby se mohli stát nositeli této přípravy vůči profesním poradcům a pracovníkům rekrutačních center. 4. Z hlediska dotační politiky resortu MO v oblasti prevence sociálně patologických jevů, specificky pak kriminality, položit důraz na postupné propojení programů prevence sociálně patologických jevů MO s dotačními programy pro nestátní neziskové organizace ve vojenských posádkách a zařízeních resortu. 5. Zaměřit preventivní činnost Vojenské policie na odhalování a postih závažných negativních jevů a úmyslného porušování služebních povinností v návaznosti na Koncepci výstavby profesionální Armády ČR. 6. Nadále zabezpečovat odhalování, předcházení a šetření protiprávních jednání (trestných činů, přestupků). 7. Pokračovat v plnění úkolu v součinnosti s Policií ČR a po ujasnění dislokace vojenských útvarů navázat součinnost s představiteli obcí a obecní policií. 8. Propojit realizaci jednotlivých úkolů Strategie prevence kriminality s úkoly stanovenými v již schváleném resortním protikorupčním programu (č.j. 5926/2002-8764). Jde např. o využití kontaktní stránky Inspekce MO na serveru ARMY.cz. zřízeného podle bodu B-l-4 resortního protikorupčního programu nebo využití webové stránky Inspekce MO umístěné na Intranetu MO, kde jsou zveřejňovány dokumenty týkající se boje proti korupci - resortní protikorupční program, roční vyhodnocení boje proti korupci v resortu atd. ˙ Využít specializovaného kurzu k problematice boje s korupcí, který připravuje Inspekce MO ve spolupráci s Vojenskou akademií Brno v roce 2004, k prezentaci problematiky prevence kriminality v resortu. ˙ Spolupracovat při přípravě a vydávání metodických materiálů a pomůcek k problematice boje proti korupci a prevence kriminality. (Aktuálně k Manuálu pokynů pro postup zaměstnance resortu při vzniku nebezpečí korupce.) ˙ Vzájemně si předávat zkušenosti a informace z boje proti korupci a kriminalitě v resortu. VII. ministerstvo zdravotnictví 1. Doplnit vzdělání zdravotnických pracovníků v oblasti primární, sekundární a terciární prevence kriminality a vydat příslušné standardní postupy ve Věstníku MZ. Pokračovat v podpoře preventivních zdravotnických programů týkajících se problematiky prevence kriminality, včetně prevence problematiky domácího násilí, náhradní rodinné péče apod. a při naplňování meziresortního programu Zdraví 21 v souladu s usnesením vlády č. 1046/2002. Pokračovat v programech prevence zneužívání návykových látek v souladu s usnesením č. 1045/2000, č. 1046/2002 a č. 549/2003. 2. Zaměřit soustředěnou kampaň na propagaci zdravého životního stylu bez drog, tabákových výrobků a alkoholu. 3. Realizovat specializované léčebné programy pro děti a dospívající s cílem podpořit rozvoj ambulantních programů na léčbu návykových nemocí, včetně substitučních programů. Vydat standardní postupy pro praktické lékaře pro děti a dorost a pro ostatní zdravotnické pracovníky týkající se problematiky prevence, diagnostiky a léčby užívání návykových látek. 4. Pokračovat v realizaci akreditačního procesu v zařízeních pro léčbu návykových nemocí. 5. V rámci opatření na pomoc obětem trestných činů pokračovat v rozšiřování sítě linek bezpečí. 6. Pokračovat v účinné podpoře aktivit prevence úrazů se zaměřením na prevenci úrazů dětí a seniorů. Rozšiřovat projekt Světové zdravotnické organizace Bezpečná komunita, zejména ve městech sdružených v Národní síti Zdravých měst a ve městech realizujících Program prevence kriminality na místní úrovni. 7. Snížit úmrtnost a zdravotní postižení způsobené nehodami a násilím páchaném na dětech dodržováním doporučeného postupu pro všechny praktické lékaře při podezření ze syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte, včetně komerčního sexuálního zneužívání dětí a podporováním vytváření sociálně preventivních programů zamezujících páchání násilí na dětech. Systémem cílené provázené komunitní péče vytvářet podmínky pro prevenci zneužívání rizikových skupin (dětí, starých občanů, tělesně handicapovaných, duševně nemocných). Pokračovat v procesu transformace a humanizace dětských psychiatrických oddělení a léčeben, vydat příslušné standardní pokyny, zrevidovat příslušné postupy lege artis. Pokračovat v řešení problematiky domácího násilí a obchodu s lidmi. Zapojit se do řešení problematiky prevence násilí na dětech, mladistvých a ženách v rámci programu EU "Daphne II". 8. Účinné řešení problematiky -- ochranné léčby. Předpokládané finanční účast Odboru zdravotní péče v letech 2004 - 2007 (v mil. Kč) 2004 2005 2006 2007 celkem 1,2 1,2 1,2 1,5 5,1 Předpokládaná finanční účast Odboru zdravotně sociální péče v letech 2004 -2007, odhad (v mil. Kč) 2004 2005 2006 2007 celkem 3,0 3,0 3,0 4,0 13,0 VIII. ministerstvo pro místní rozvoj 1. V rámci Státního programu podpory cestovního ruchu podporovat v letech 2004-2007 budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně-rekreační aktivity, včetně cykloturistiky a dalších aktivit, vyhledávaných zejména věkově mladšími účastníky cestovního ruchu. Podpora bude určena sdružením (sportovním a turistickým svazům, klubům, spolkům apod.) a podnikatelským subjektům (právnickým nebo fyzickým osobám) na rekonstrukci a vybudování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně--rekreační aktivity účastníků cestovního ruchu ve formě dotace až do výše 50% celkových rozpočtových investičních nákladů akce v příslušném roce. 2. V rámci programu výstavby podporovaných bytů podporovat výstavbu bytů na půl cesty, které jsou určeny pro osoby nacházející se v nepříznivé situaci zapříčiněné konfliktním způsobem života nebo rizikovým prostředím, ve kterém žijí, případně absencí rodinného zázemí (např. děti z dětských domovů, osoby propuštěné z výkonu trestu, osoby mající problémy s dodržováním povinností spojených s nájemným bydlením). Finanční nároky na státní rozpočet pro podprogram Výstavba podporovaných bytů programu Podpora rozvoje bydlení: (v mil. Kč) Rok 2004 2005 2006 2007 finanční 191 600 700 800 nároky IV. Úkoly vyplývající ze strategie prevence kriminality na rok 2004 I. Republikový výbor pro prevenci kriminality 1. Zpracovat a předložit vládě ČR: 1.1 Strategii prevence kriminality na léta 2004-2007 (úkol je plněn tímto materiálem). 1.2 Vyhodnocení účinnosti přijaté legislativy související se systémovým přístupem k péči o delikventní mládež a vyhodnocení činnosti a efektivity experimentálního projektu Centra včasné intervence (červen 2004). 2. Pokračovat v realizaci programů prevence kriminality na místní úrovni a připravit transformaci preventivních programů ve městech do Programu prevence kriminality na místní úrovni -- partnerství. 3. Pokračovat ve spolupráci s orgány krajů v oblasti sociální prevence a prevence kriminality. 4. Pokračovat v realizaci specifických meziresortních projektů zaměřených především na prevenci kriminality mládeže, sociálně vyloučených komunit, na prevenci domácího násilí a pomoc obětem trestné činnosti. 5. Zajistit přípravu nových specifických meziresortních projektů vyplývajících z priorit Strategie (např. mezinárodní program EU "Daphne II", projekty směřující k prevenci korupčního jednání). 6. Rozvíjet analytickou činnost a vědecký výzkum v oblasti prevence kriminality. 7. Rozvíjet mezinárodní spolupráci. Na rozvoj prevence kriminality na místní úrovni a realizaci meziresortních specifických projektů jsou pro rok 2004 v kapitole Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu vyčleněny finanční prostředky ve výši 80 000 000,- Kč. II. Ministerstvo vnitra 1. Metodicky a organizačně zajišťovat programy prevence kriminality na místní úrovni, včetně správy dotačního systému. 2. Realizovat vzdělávací programy pro: 2.1 manažery prevence kriminality ve městech, koordinátory prevence kriminality krajských úřadů a správ krajů Policie ČR k přípravě Programu prevence kriminality na místní úrovni - Partnerství, 2.2 analytické pracovníky Policie ČR k přípravě Programu prevence kriminality na místní úrovni - Partnerství, 2.3 zástupce Preventivně informačních skupin okresních ředitelství Policie ČR, na jejichž územní působnosti jsou umístěna zařízení pro uprchlíky, na téma tolerance a prevence xenofobie (ve spolupráci se Správou uprchlických zařízení MV a o.s. Partners Czech). 3. Připravit standardy k vyhodnocování efektivity městských kamerových dohlížecích systémů. 4. Pokračovat v realizaci specifických projektů: 4.1 Metodicky a konzultačně zajišťovat realizaci projektu Systém včasné intervence v obcích s rozšířenou působností. 4.2 Realizovat Model ochrany obětí -- svědků v trestním řízení proti pachatelům obchodování s lidmi za účelem sexuálního vykořisťování. 4.3 Projekty prevence kriminality související s drogami (Komunitní projekt v Praze 5; preventivní projekt pro střední školy). 4.4 Metodicky a odborně vést a vyhodnotit program Bezpečná lokalita. 4.5 Připravit pilotní projekt prevence kriminality v nákupních zónách. 4.6 Pokračovat v realizaci projektu Crime Stoppers a zpracovat jeho vyhodnocení. 4.7 Shromáždit dostupné zahraniční a domácí prameny a zahájit přípravu projektů prevence korupčního jednání. 4.8 Zahájit přípravu projektů zaměřených na bezpečnost silničního provozu. 5. Pokračovat v integraci Policie ČR do preventivních systémů (community policing); zavádět proaktivní metody práce Policie ČR. 6. Poskytovat metodickou pomoc Preventivně informačním skupinám Policie ČR (PIS) a odbornou pomoc při zřizování Poradenských center PIS. 7. Pokračovat v realizaci mediální politiky resortu v oblasti prevence kriminality; medializovat úspěšné preventivní aktivity realizované v rámci programů prevence kriminality na místní úrovni. 8. Plnit úkoly vyplývající z účasti České republiky v mezinárodních organizacích v oblasti prevence kriminality, zejména v rámci Evropské sítě prevence kriminality EU. Pro rok 2004 jsou vyčleněny na prevenci kriminality v rozpočtové kapitole Ministerstva vnitra finanční prostředky ve výši 3 900 000,- Kč. III. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 1. Na základě vyhodnocení Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na období 2001- 2004 zpracovat Koncepci prevence sociálně patologických jevů v resortu školství do roku 2007 v návaznosti na Strategii prevence kriminality a Národní strategii protidrogové politiky. 2. Realizovat systémová opatření a podporu programů zaměřených na prevenci násilí ve školách a školských zařízeních (šikana a agresivita, xenofobie a rasismus), a to jak na úrovni pedagogických pracovníků, tak žáků a studentů. ˙ Vyhlásit dotační řízení v rámci Programů na podporu aktivit v oblasti prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti MŠMT. 3. Vytvářet a podporovat nabídky volnočasových aktivit pro organizované i neorganizované děti a mládež se zaměřením na rizikové skupiny, národnostní menšiny a etnické skupiny. ˙ Podporovat neformální vzdělávání dětí a mládeže v oblasti zdravého životního stylu a nabídky pozitivních alternativ, programy zaměřené na kvalitní využívání volného času. ˙ Cíleně uplatňovat aktivity zaměřené na včasný začátek prevence, ideálně již v předškolním věku. ˙ Podporovat činnosti nestátních neziskových organizací v rámci pravidelně vyhlašovaných Programů MŠMT. ˙ Vyhlásit dotační program střechy- sdružení- zahraničí- investice. 4. Vytvářet programy podporující spolupráci školy s rodiči a veřejností, zejména v rámci Minimálních preventivních programů ve školách a školských zařízeních. V Minimálních preventivních programech bude kladen důraz na posilování právního vědomí dětí a mládeže. ˙ Vyhlásit dotační řízení v rámci Programů na podporu aktivit v oblasti sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti MŠMT pro Program č. 1 a finanční prostředky v přenesené působnosti poskytnout krajským úřadům pro jejich výběrové řízení. 5. Podporovat programy zaměřené na prevenci zneužívání drog s důrazem na škodlivé působení alkoholu a tabáku. ˙ Ověřovat programy výchovné léčebné péče ve výchovných ústavech Dvůr Králové n. L. a Žulová, Středisku pro mládež Praha -- Klíčov a Diagnostickém ústavu pro mládež Ostrava. 6. Vytvářet a realizovat programy zaměřené na prevenci záškoláctví, resp. děti a mládež odmítající vzdělávání a profesní přípravu. ˙ Vyhlásit dotační řízení v rámci Programů na podporu aktivit v oblasti sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti MŠMT a zafinancovat v přenesené působnosti vlastní výběrové řízení krajů u projektů reagujících na "Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a posti záškoláctví" ze dne 11.3.2002, č.j. 10 194/2002-14. 7. Podporovat a rozvíjet preventivní a poradenské instituce poskytující preventivní a pedagogicko-psychologickou podporu vzdělávání ve všech školách a školských zařízeních (jak pedagogicko-psychologických poraden, tak středisek výchovné péče pro děti a mládež), která se zaměřují primárně na prevenci poruch chování u školní mládeže. ˙ Zajistit plnění úkolů v souladu se zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. 8. Vytvářet podmínky pro pravidelnou a systematickou spolupráci s orgány krajů v oblasti prevence sociálně patologických jevů ve školách a školských zařízeních, připravit metodické materiály, koordinovat aktivity v oblasti prevence na nižší úrovni státní správy a samosprávy. ˙ Realizovat dva dvoudenní semináře pro krajské školské koordinátory prevence a dva dvoudenní semináře pro okresní metodiky preventivních aktivit s cílem sjednocení postupu a výměny zkušeností. 9. Vydat a distribuovat Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnému užívání Internetu. Pro rok 2004 je v rozpočtu MŠMT na prevenci kriminality vyčleněno 10 202 000,- Kč. IV. Ministerstvo práce a sociálních věcí 1. Připravit novelizaci zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně- právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, kterou se stanoví kvalifikační požadavky pro pověřené osoby k výkonu sociálně-právní ochrany dětí a specifikuje fungování zařízení sociálně-právní ochrany. 2. Pokračovat v přípravě sociálních pracovníků k získání zvláštní odborné způsobilosti (vyhl. MV č. 512/2002 o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, kterou se provádí zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků) a orientovat ji na problematiku domácího násilí. 3. Realizovat pravidelné metodické porady se zástupci krajských úřadů a v jejich rámci se zaměřovat na rozvíjení vzájemné spolupráce s Probační a mediační službou. 4. Z hlediska dotační politiky MPSV vyčlenit potřebné prostředky na programy sociální prevence a prevence kriminality, programy protidrogové politiky a na podporu projektů romské komunity. 5. Postupně zavádět Individuální akční plány "První příležitost" do praxe všech úřadů práce v rámci poradenství pro zprostředkování, jako nástroje snižujícího dlouhodobou nezaměstnanost a tím i možnost vzniku patologických sociálních jevů. 6. Naplňovat opatření Sektorového operačního programu RLZ (Modernizace veřejných služeb zaměstnanosti), které prostřednictvím zkvalitňování Služeb zaměstnanosti povede k vyšší motivaci a aktivaci uchazečů o zaměstnání a tím ke zlepšení jejich uplatňování na trhu práce. Finanční rámec dotací pro rok 2004 (v tis. Kč)