Externí náklady v dopravě Externalita je, když... Nic nového pod sluncem * již Adam Smith si všiml, že existuje něco jako externality * Arthur Cecil Pigou navrhoval uvalení specifické daně * Ronald Henry Coase kontroval "vyjednávacím" řešením Coasův teorém "počáteční rozdělení práv není z hlediska ekonomické efektivity důležité, pokud mohou být práva směňována na dokonale konkurenčním trhu" Odbočka I: pojetí efektivnosti v pojetí ekonomie blahobytu: mezní přínosy = mezní náklady; směřuje přímo ke konceptu tzv. optimálního znečištění (nikoliv tedy dosažení cílů s nejnižšími náklady) Předpoklady Coasova teorému * jasně definovaná vlastnická práva * racionální jednání akterů * minimální transakční náklady Externality v dopravě I. Externality v dopravě II. Dopravní nehody Přístup "lidského kapitálu" * ztráta na produkci * náklady na první pomoc a na léčení * náklady na dopravní policii * náklady soudy * a další Odbočka II: hodnota statistického života Příklad: * populace 1 000 lidí * pravděpodobnost úmrtí každého během následujícího roku 0,004 * opatření s jistotou snižující pravděpodonost úmrtí o 0,001 * ochota platit každého 1 000 Kč za toto opatření * úspora 1 života (1000 x 0,001) Výsledek: VSL 1 mil. Kč (1 000 x 1 000) Hluk I. zkoumá se počet obyvatel zasažených různou intenzitou hluku a jejich teoretická ochota zaplatit za snížení hluku Hluk II. Lokální emise [* ] zejména NO[x], CO, O[3], PM[10] resp. PM[2,5], SO[2 ]* kauzální vztahy na základě funkcí dávka-odpověď, případně expozice-odpověď * dopady na lidské zdraví (mortalita a morbidita), zemědělskou produkci a korozi materiálů Globální emise [* ] zejména CO[2] a CH[4], též N[2]O * preventivní náklady [* ] 2 - 138 EUR/t CO[2] * střední hodnota 19 EUR Jak externality řešit? * technická / technologická opatření * regulační opatření * ekonomické nástroje Díky za pozornost!