Psychologie výchovy a vzdělávání Výchova, výchovný styl Výchova Záměrné, cílevědomé, směřující k určitému výchovnému cíli (= rozvinout ve vychovávaném určité vlastnosti, názory, postoje i hodnotové orientace) Využívá výchovných prostředků a metod založených na zkušenosti, tradici i vědeckých poznatcích Vztah výchova ­ působení prostředí je nejednoznačný v obou směrech Současné názory Obousměrný proces (vztah vychovavájící ­ vychovávaný; problematika očekávání); př. Téma retroaktivní výchova (= působení dětí na rodiče) Aktuáůní otázky ­ relativizace autorit, problémové chování atd. Řešené otázky - např. Jaké jsou účinky dílčích prostředků a metod? Jaké jsou účinky odměn a trestů? Jak ovl. vztahy účinek odměn a trestů? Za jakých podmínek funguje persuaze? Jak funguje účinek sociálních modelů? Jaký účinek mají různé druhy činností? Lze formulovat obecnější modely výchovy? Jak pozitivně ovlivňovat osobnost? atd. Hlavní témata Vztah mezi vychovávajícím a vychovávaným ­ Pedagogický takt, UPV Kladení požadavků a kontrola jejich plnění ­ Přiměřenost, pravidelnost Odměny, tresty, povzbuzení (trest omezuje) Slovní působení Osobní příklad, sociální vzor Sociální skupiny (sourozenci, vrstevníci...) Výchova a činnost (hra, výuka, práce, volnočasové aktivity) Sebevýchova Podmínky ovlivňující styl výchovy Vlastnosti a zkušenosti vychovatelů Vzájemné vztahy a interakce mezi vychovávajícím a vychovávaným Vlastnosti a zkušenosti vychovávaných Události a změny v nejbližším okolí dítěte Sociokulturní podmínky Styl výchovy Známý též jako způsob výchovy ­ zdůraznění významných částí procesu: ­ Emoční vztahy ­ Způsob komunikace ­ Velikost požadavků, způsob jejich kladení a kontroly ­ Je určující pro preferenci výchovných prostředků a projevuje se i v reakcích dítěte na ně K. Lewin, E.S. Schaeter, H.J. Eysenck (...) J. Čáp Tradiční dělení (Lewin) Autokratické (autoritativní, dominantníú vedení ­ Silné řízení, tresty, ignorování potřeb vychovávaných, determinace zkušeností úsudky a rozhodnutími vych., málo prostoru pro samostatnost a iniciativu Slabé vedení (liberální vedení, výchova) ­ Minimální řízení, absence vedení, kontroly Sociálně integrační (integrativní, demokratické) Velká redukce; pozor na vymezení!!! Model dvou dimenzí (Eysenck) Dimenze emočního vztahu k dítěti (láska, kladný postoj ­ nepřátelství, záporný, chladný, zavrhující) Dimenze řízení (autonomie, minimální řízení ­ přísná kontrola, maximální řízení) Záporný vztah Kladný vztah Silné řízení Slabé řízení A L I Model devíti polí (Čáp) 1. tradiční autokratická patriarchální 2.liberální s nezájmem o dítě 3. nejhorší; rozporné s negativním vztahem 9. emočně rozporná výchova; jeden z rodičů zavrhující, druhý extrémně kladný nebo s dítětem v koalici 4. přísná ale laskavá výchova 6. laskavá výchova bez pož. a hranic 7. kamarádský vztah dobrovolné dodrž. norem 8. rozporné řízení relativně vyvážené kladným emoc. vztahem Řízení silné střední slabé rozporné 5. optim.; poroz.; přim. řízení Emoční vztah záporný záporněkladný kladný extrémně kladný Roviny uvažování (Čáp) Chování v jednotlivé situaci Zobecnění na interakci určitého druhu Jednotlivé komponenty (otec, matka, učitel...) Kombinování ­ komplexní charakteristika Kombinací emoc. vztahu ­ rodina jako celek Nejobecnější ­ zařazení do polí Způsob výchovy má širší pedagogické, společensko-historické a filozofické souvislosti Další souvislosti - např.: Deprivace a subdeprivace Attachement Rodičovský postoj (+/-) Interakce si dítětem Základní důvěra ke světu (Ericson) Klima ve skupině Vztah k lidem