Psychologie výchovy a vzdělávání Osobnost učitele Úvodem 0M Význam učitelské profese při socializaci; vzor; reprezentant školy jako referenční istituce... 0M Učitelská profese klade široké spektrum nároků: -- Vzdělávání (vědomosti, dovednosti, způsoby myšlení a činnosti podle aprobace) -- Výchova (rozvoj zájmů, postojů, schopností autoregulace, charakteru na základě respektu k individualitě žáků) 0M Caselman -- typy: logotrop vs. paidotrop Požadavky na učitele 0M Osvojení oboru a soustavné doplňování kvalifikace v něm 0M Osvojení ped-psych. poznatků, metod a způsobů myšlení (poznávání žáků a jejich efektivní ovlivňování) 0M Péče o pomůcky, techniku atd. 0M Realizování interakce s žáky, rodiči, učiteli, neped. Personálem... zdokonalování sociálních dovedností... 0M Organizování vlastní činnosti, činnosti druhých, činností žáků ve třídě; součinnost s učiteli dané třídy, rodiči, vedoucími kroužků... 0M Přiměřená účast na aktivitách komunity 0M Péče o vlastní tělesnou i psychickou kondici atd. Osobnostní vlastnosti 0M P. Witty (40. léta) - "učitel, který mi nejvíce pomohl" (demokratický, pochopení pro jednotlivce, trpělivost, široké zájmy, vzhled, přívětivost, spravedlivost, smysl pro humor, charakter a důslednost, pochopení pro běžné problémy žáků, přizpůsobivost, pozitivní motivování žáků, učitelské mistrovství) 0M Mnoho dalších podobných výzkumů -- Motivace -- Subjektivní zodpovědnost za úspěšnost žáků -- Nadprůměrný intelekt -- Senzomotorické a estetické předpoklady -- Odolnost k zátěži (mnoho podnětů "manažerská neuróza") -- Clasroom management -- Role prostředníka mezi generacemi i společenstvími -- atd. Vedení soc. skupiny 0M Zdroje vůdcovské autority (Weber, 1921) -- Racionální autorita vyplývá z přesvědčení, že vůdce je reprezentantem legitimních norem a zákonů. -- Tradiční autorita pramení z víry v důležitost tradice a kontinuity. -- Charismatická autorita stojí na osobních vlastnostech vůdce. 0M Šest druhů moci člena skupiny -- moc odměňovat - donucovací moc - referenční moc - expertní moc - legitimní moc - informační moc 0M Dva druhy vůdců, jeden soustředěný na úkoly, druhý na interpersonální vztahy (Bales, Slater, 1955) -- srv. Caselmann Pedagogická komunikace 0M Pedagogická komunikace 0M Individuální zvláštnosti ped. komunikace (učitel -- žák -- skupina žáků -- školní třída) -- Mareš, Janoušek, Gavora, Helus,... 0M Pedagogický takt 0M Golem efekt, galathea efekt 0M Negativní sebehodnocení učitele -- důsl. (Cummins) -- Reagují negativně na žáky, kteří je nemají rádi -- Vyvolávají v žácích pocit viny za nedostatky -- Podporují konkurenci mezi žáky -- Předpokládají, že žáci budou podvádět -- Tvrdí, že žáci potřebují seznámit s drsnou realitou života -- Usilují o kázeň; přísně trestají -- > záporný emoční vztah k dítěti Syndrom vyhoření (chronická zátěž) 0M Chronické vyčerpání 0M Utlumení aktivity, iniciativy, kreativity 0M Depresivní a podrážděná nálada, otrávenost, nuda, absurdita, rezignace 0M Změna v postoji k vykonávané činnosti (od nadšení k odporu) 0M Změny v interpersonálním chování -- obtížná komumunikace, neochota pomoci 0M Nízké sebehodnocení 0M Ztráta ideálů až cynismus a nihilismus 0M Somatické problémy 0M Riziko vzniku závislostí Učitelovo pojetí výuky 0M Subjektivní výklad profesionální role 0M Zjišťováno pomocí dotazníku s nedokončenými větami -- Začínajícímu učiteli bych poradil, aby hlavně... -- Při mých hodinách je nejdůležitější, aby žáci... 0M Odpovědi kontaminovány odhadovanou sociální žádoucností, odbornou terminologií 0M Často nereflektováno Učitelovo interpersonální chování Vychází z Learyho; např. Wubbels, Levy, 1993