Osobnost a ADHD Osobnost-definice (Smékal, 2004, str. 41) * Osobnost je organizovanou a integrovanou celostí složek, částí, jednotek a elementů. Je strukturou, která plní mnoho významných funkcí sloužících k sebezáchově i k rozvoji člověka. Osobnost je jednotou charakteristik, z nichž některé jsou individuální a specifické, některé univerzální a obecné. Osobnost je stálá v čase a konzistentní vůči situacím, ale zároveň více či méně otevřená změně. Osobnost je reaktivní i proaktivní. Osobnost je subjektem vědomí, poznání, prožívání, rozhodování a jednání. Osobnost je determinovaná i svobodná. Známé definice osobnosti * G.W. Allport (1937): osobnost je dynamická organizace psychofyzických systémů v jedinci, kt. určuje jeho adaptaci na prostředí a jeho charakteristické způsoby chování a prožívání * H.J. Eysenck: Osobnost je poměrně stálou jednotkou charakteru, temperamentu, intelektu a těla, což umožňuje její jedinečnou adaptaci na prostředí. Osobnost a psychopatologie * Dle diagnostických manuálů: * Osy DSM-IV * Osa I. Klinické poruchy * Jiné stavy, které mohou být v centru pozornosti * Osa II. Poruchy osobnosti * Mentální retardace * Osa III. Somatické stavy * Osa IV. Psychosociální problémy a problémy prostředí * Osa V. Globální hodnocení fungování * Osy MKN-10 * Klinické diagnózy + somatické poruchy * Postižení * Související faktory V DSM-IV jsou poruchy osobnosti vedeny jako zvláštní osa, v MKN-10 jsou poruchy osobnosti řazeny mezi klinické diagnózy Osobnost a psychopatologie: důležité otázky * Jaký je vztah mezi obecnými teoriemi osobnostmi a poruchami osobnosti? * Jaký je vztah mezi poruchami osobnosti a jinými psychiatrickými diagnózami? * Jaký je vztah mezi teoriemi osobnosti a psychopatologií celkově? Jak může být osobnostní vulnerabilita vztažena k duševnímu onemocnění? * Dle Akiskala a kol. (1983): * Vulnerabilní osobnost může způsobit duševní poruchu (v.o. je patogenním činitelem) * Vulnerabilní osobnost může ovlivňovat průběh a dopad onemocnění (v.o. je patoplastická) * Vulnerabilní osobnost je následkem opakovaných epizod duševního onemocnění * Vulnerabilní osobnost je součástí kontinua mezi zdravím a nemocí (v.o. je mírnější formou duševního onemocnění) Vztah mezi osobnostními rysy (dle NEO-FFI) a poruchami osobnosti * Dle Duggana a kol. (2003) se zdá, že neuroticismus je predisponujícím faktorem pro poruchy osobnosti, ostatní dimenze Big five (extroverze, otevřenost ke zkušenosti, přívětivost, svědomitost) působí naopak protektivně Osobnost jako kontinuum poruchy, normality a zdraví (K. Vincent, 1990) Vincentova typologie podobná trsům poruch osobnosti DSM-IV * Stažená o. -- trs A excentrici, podivíni * Nezralá o. -- trs B -- osobnosti dramatické, nestabilní * Neurotická o. -- trs C -- osobnosti anxiozní, ustrašené * Normální osobnost je ve srovnání s poruchou o. flexibilnější, adaptivnější Vrchol vývoje: zdravá osobnost * Přechod od poruchy o. k normální o. a poté ke zdravé o. je dobře postižitelný např. popisem postupu přes stadia prekonvenční, konformní, postkonvenční dle Loevingerové teorie vývoje ega * Mystická o. -- stažení se ze světa, zapření pozemských věcí * Odolná (hardy) o. (Kobasa, 1979): výkonná, náročná ? (rugged), stabilní, houževnatá * Základním postojem je měnit svět * Sebeaktualizovaná o. základním postojem je (z)měnit sám sebe ADHD a osobnost * Nigg, J.T., Blaskey, L.G., Juany-Pollock, C. L., Hinshaw, S.P., John, O. P., Willcutt, E.G., Pennington, B. (2002). Big five dimensions and ADHD symptoms: links between personality traits and clinical symptoms, Journal of Personality and Social Psychology, 83 (2), 451-469. * Důležité téma pro porozumění ADHD v dospělosti * Cílem studie: zkoumat souvislost osobnostních rysů se symptomy ADHD (ty zjišťovány sebeposouzením i posouzením ze strany blízkých osob v případě neklinické populace, klinickou posuzovací škálou v případě populace klinické) * Provedeno 6 výzkumů, které se staly součástí studie, s vysokým počtem zkoumaných osob (N=1620) Hypotézy o vztahu ADHD a Big-Five: * A) jádrové problémy s pozorností budou souviset s nízkou svědomitostí (dle definice se totiž svědomitost vztahuje k "společensky předepsané kontrole impulzů, která usnadňuje jednání zaměřené na cíl") * B) syndrom ADHD bude souviset také s neuroticismem (což je v souladu se souvislostí ADHD s internalizujícími obtížemi) * C) hyperaktivita a impulzivita budou souviset s nízkou přívětivostí (vyrušování a přerušování ostatních; přívětivost je spojena se zájmem o druhé, důvěrou, vyhověním, altruismem) * autoři nezeřadili hypotézu o souvislosti ADHD s extroverzí, neboť Eysenck vyřadil impulzivitu z konstruktu extroverze: nekorelovala s ostatními rysy, které extroverzi vytvářejí (aktivita, pozitivní emotivita, sociabilita) * autoři nepředpokládali těsnější vztah mezi ADHD a otevřeností ke zkušenosti, upozorňovali na vztah mezi otevřeností ke zkušenosti a školním výkonem Zhodnocení hypotéz: hypotézy se potvrdily Vztah mezi Big Five a ADHD * Symptomy ADHD silně korelovaly se 3-mi dimenzemi Big Five: * s nízkou svědomitostí * nízkou přívětivostí * s vysokým neuroticismem 2 základní oblasti v rámci ADHD/korelace s osobností * Symptomy nepozornosti + špatné organizace * Spojeno častěji s anxietou, depresí * Spojeno s nízkou svědomitostí * Spojeno těsněji s neuroticismem * Symptomy hyperaktivity a impulzivity * Spojeno s agresí, antisociálním chováním, odmítáním vrstevníky * Spojeno s nízkou přívětivostí Jak vysvětlit nejsilnější korelaci: ADHD s nízkou svědomitostí? * Raný temperamentový předchůdce osobnostní dimenze svědomitost (což může být např. raná sebekontrola, spojená se schopností usměrňovat pozornost) se vyvíjí současně se zráním prefrontálního kortexu * Pokud se tato temperamentová vlastnost vyvíjí směrem k nižší schopnosti usměrňovat pozornost, mohou se objevit symptomy ADHD * Svědomitost tak může být indikátorem rozvoje exekutivních funkcí, které jsou ovlivňovány především funkcí prefrontální kůry Jak vysvětlit vztah ADHD a osobnosti celkově? * 2 možnosti kauzálního vysvětlení: * ADHD se objevuje při extrémních hodnotách osobnostních rysů, neboť raní předchůdci osobnostních (původně temperamentových) rysů i neurálního vývoje jsou si blízcí (např. rozvoj prefrontálního kortexu podmiňuje kvalitu exekutivních funkcí i osobnostní rys svědomitost -- jde o projevy stejné příčiny na různých úrovních analýzy) * Symptomy ADHD ovlivňují vývoj osobnostních rysů (spolu s temperamentem, vlivy prostředí atd.) Antisociální porucha měřena osobnostním testem určeným pro normální populaci (NEO-FFI) (Axelrod a kol., 1997) * Nízká svědomitost * Nízká přívětivost * Zvýšený neuroticismus (nevýrazný vztah) * Extroverze (nevýrazný vztah) * Podobnost s osobnostním profilem ADHD Klinicky zaměřený výzkum vztahu osobnosti a ADHD * May, B., Bos, J. (2000). Personality characteristics of ADHD adults assessed with the Millon clinical multiaxial inventory-II: evidence of four distinct subtypes, Journal of Personality Assessment, 75 (2), 237-248. * N=104 * Cílem bylo zjistit, zda se liší osobnost dospělých s ADHD s rozdílnou komorbiditou Výsledky: * ADHD: mírné histriónské rysy * ADHD + komorbidita kromě ODD: vyhýbavé a závislé rysy * ADHD + ODD[1]: narcistické, agresivně-sadistické, negativistické rysy * ADHD+ODD+další komorbidita: kombinace vyhýbavých, narcistických, antisociálních, agresivně-sadistických, negativistických, defenzivních rysů [1] Vzdorovité opoziční chování Skupina ADHD bez komorbidity * Tendence jednat dramaticky, projevují hlad po nových zážitcích, vyhledávají vzrušení * Dokáží se nadchnout, ale jejich nadšení nevytrvá delší dobu (platí to i pro mezilidské vztahy) * Reagují flexibilně na situační podněty, mohou se rychle zorientovat * Nízká tolerance k rutině * Doporučení pro léčbu: koučování, přímé techniky zaměřené na plánování času a zavádění nových způsobů chování Skupina ADHD + komorbidita mimo ODD * Mají málo blízkých přátel, odtažitější, vnímají se jako slabší než druzí, percipují se jako méně schopní, méně nápadití * Přejí si silně být milováni, akceptováni, ovšem velmi se obávají odmítnutí * Trémisté, plaší, ve společnosti nervózní * Život mohou prožívat jako konflikt mezi nenaplňující prázdnotou samoty a nepříjemným rizikem pokusit se navázat nějaké vztahy * Doporučení pro léčbu: "klasičtější" forma terapie, založená na terapeutickém vztahu Skupina ADHD + ODD * Obvykle soutěživí a dramatizující * Pocity zlosti, problémy se zvládáním hněvu * Jeví se konfliktní, náladoví, vrtkaví v postojích * Vztahy vnímají silově, rozlišují vítěze a poražené * Podřízenými pohrdají, vůči nadřízeným jsou pasivně-agresivní * Neúspěchy ve vztazích přičítají situaci nebo jiné osobě Skupina ADHD+ODD+další komorbidita * Otevřeněji agresivní a hněviví než skupina ADHD + ODD, v kombinaci s vyšší vulnerabilitou * Vyhýbavé, hněvivé a obviňující způsoby chování užívají jako způsob, jak se vyhnout kritice