(Úkol 2) Formulace výzkumného problému a výzkumné otázky Metodologie sociálních věd, SOC706 Vedoucí týmu: Vladislav Jankových, Janky@mail.muni.cz učo 65130, sociologie + psychologie Členové týmu: Ivona Masaříková, 183090@mail.muni.cz učo 183090, sociologie + sociální politika a sociální práce Kateřina Vaňková, katerina.vankova@email.cz učo 79210, sociologie + psychologie Vyučující: Mgr. Igor Nosál, Ph.D. Datum odevzdání: 22.10.2005 Fakulta sociálních studií MU, 2005/2006 1) Formulujte výzkumný problém (téma) a výzkumnou otázku svého simulovaného výzkumu. (Při vymezení problému a otázky myslete na to, že výzkum bude mít charakter kvantitativního výzkumu.) Výzkumným tématem našeho simulovaného výzkumu jsou: "Vysokoškolští studenti se specifickými nároky". Výzkumná otázka, kterou si klademe zní: "Jak studenti VŠ vnímají své handicapované spolužáky?". 2) Svůj výběr tématu zdůvodněte a obhajujte je jako významné a relevantní pro sociologický výzkum. Zdůvodnění výběru tématu: Téma jsme si vybrali na základě našich společných zájmů, daných našimi oborovými kombinacemi. Dva členové týmu mají, v rámci kombinovaného studia psychologie na FSS, spolužáka s pohybovým handicapem. Jedna členka týmu je studentkou sociologie v kombinaci se sociální politikou a sociální prací, což s tématem úzce souvisí. Jeden člen týmu externě spolupracuje se střediskem Teiresiás (Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky) na MU Brno. Obhajoba významnosti a relevance tématu pro sociologický výzkum: Téma našeho výzkumu považujeme za významné a společensky důležité. Naším tématem jsou studenti se specifickými nároky. Začlenění různě handicapovaných jedinců do společnosti bez bariér považujeme za něco, co by mělo být samozřejmostí. Dnes jsme svědky toho, že se tomu tak začíná dít. Stále většímu počtu těchto lidí je umožněno studovat na vysoké škole, mají-li k tomu předpoklady. Nemohli jsme však přehlédnout jejich relativní sociální izolovanost od ostatních spolužáků. Napadají nás různé hypotézy, proč tomu tak je. Napadají nás myšlenky, jak to změnit. A rozhodli jsme se ověřit, nakolik je problém na straně "zdravých" spolužáků, jak vlastně vnímají své handicapované kolegy. Domníváme se, že mezi studenty VŠ neexistují natolik velké rozdíly, abychom nemohli najít společné obecně platné pojmy, podle kterých bychom posuzovali jejich postoje k handicapovaným spolužákům, což toto téma činí vhodným pro kvantitativní výzkum. Zejména se však domníváme, že výstup našeho výzkumu může být užitečný pro pochopení a následné prolomení sociálních bariér mezi handicapovanými studenty a studenty bez handicapu. 3) Text tohoto úkolu vyvěste ve složce "úkoly" na "studijních materiálech" ke kurzu v IS. Termín: do 24.10.