Kurz: SOC106 METODOLOGIE SOCIÁLNÍCH VĚD Úkol 6: Klíčové koncepty a jejich operacionalizace, teoretická a pracovní hypotéza. Vypracovaly: Choroušová Jana, Natálie Ďurišová, Alena Ludvíková. Výzkumná otázka: Jaká je vývojová tendence sňatečnosti lidí se středoškolským a vysokoškolským vzděláním od roku 1989 v ČR? Klíčové koncepty: sňatečnost -- vstup do manželství; v této souvislosti nás bude zajímat jednak celková sňatečnost, jednak u osob se středoškolským a vysokoškolským vzděláním kohorta -- označení specifického souboru osob se společným znakem, zpravidla časového, příp. lokálního charakteru, sloužícího k provedení kohortní analýzy; v našem případě osoby, které uzavřely sňatek v letech 1989 -- 2005 Teoretická hypotéza: Předpokládáme, že se ve vývoji sňatečnosti v letech 1989 -- 2005 odrazí stupeň dosaženého vzdělání. Pracovní hypotézy: Hypotéza č.1: Předpokládáme, že vzniklé 2 křivky (1. celková sňatečnost; 2. sňatečnost osob s vyšším -- SŠ a VŠ -- typem vzdělání) vykáží trvale klesající tendenci a to z následujících důvodů: a) Česká republika vykazuje od roku 1989 trvalý úbytek obyvatelstva. b) Oproti době předcházející roku 1989 se možnost vycestovat do zahraničí na delší dobu ( např. za prací ) zvýšila, čímž se oddálila doba uzavření manželství. c) Vzrůstající životní úroveň obyvatel a zpřísňování sociální politiky státu může vést k trendu společných domácností nemanželských párů. Hypotéza č.2: Očekáváme, že pokles uzavřených manželství osob s vyšším typem vzdělání nebude tak výrazný jako pokles celkového počtu uzavřených manželství. Oproti minulosti má více lidí možnost studovat na vyšších typech škol (rovný přístup ke vzdělání), počet osob s vyšším typem vzdělání se bude tedy pravděpodobně zvyšovat. Nevýhody, kterých jsme si vědomy: ˙ V tomto výzkumu již není prostor pro určení, zda jde o manželství smíšené (osoby s různým typem vzdělání - VŠ a SŠ, SŠ a ZŠ, VŠ a ZŠ,) či rovnocenné (VŠ a VŠ, SŠ a SŠ ) a zda osobou se SŠ/VŠ vzděláním je žena či muž. ˙ V našem výzkumu nezjišťujeme vývojovou tendenci vzdělanosti obyvatel, nemůžeme tedy odpovědět na otázku, zda je uzavření manželství mimo jiné podmíněno i dosažením určitého stupně vzdělání.