(Úkol 6) Klíčové koncepty a jejich operacionalizace, teoretická a pracovní hypotéza Metodologie sociálních věd, SOC706 Vedoucí týmu: Vladislav Jankových, Janky@mail.muni.cz učo 65130, sociologie + psychologie Členové týmu: Ivona Masaříková, 183090@mail.muni.cz učo 183090, sociologie + sociální politika a sociální práce Kateřina Vaňková, katerina.vankova@email.cz učo 79210, sociologie + psychologie Vyučující: Mgr. Igor Nosál, Ph.D. Datum odevzdání: 12.11.2005 Fakulta sociálních studií MU, 2005/2006 1) Identifikujte ve svém výzkumném problému (výzkumné otázce) klíčové koncepty. - Míra sociální izolovanosti vysokoškolských studentů s handicapem. - Druhy handicapu handicapovaných studentů ve vztahu k míře sociální izolovanosti těchto studentů. - Vnímání přátelskosti a otevřenosti studentů s handicapem jejich nehandicapovanými kolegy. - Míra ochoty a snahy studentů bez handicapu ke vstupování do sociální interakce a navazování důvěrnějších vztahů se svými handicapovanými spolužáky. 2) Formulujte teoretickou hypotézu o vztahu mezi klíčovými koncepty svého výzkumu, kterou chcete svým výzkumem dále ověřovat. Nehandicapovaní studenti vysoké školy vstupují do důvěrných a přátelských vztahů se spolužáky s handicapem. Vnímání studentů bez handicapu svých spolužáků s handicapem jako přátelské a otevřené komunikaci ovlivňuje míru jejich aktivity při navazování důvěrných a přátelských vztahů s těmito spolužáky. Míru navazování těchto vztahů ovlivňuje druh handicapu a délka společného studia. 3) Teoretické koncepty operacionalizujte (tj. navrhněte indikátory). Míra sociální izolovanosti handicapovaného studenta. Je vyjádřena hodnotou odpovědí jeho nehandicapovaných spolužáků na otázku v dotazníku, která se ptá počet jejich sociálních interakcí s jejich handicapovaným spolužákem během posledního týdne. Student s handicapem. Je držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P. Druh handicapu. Zrakový, sluchový, pohybový nebo jejich kombinace. Vnímání přátelskosti a otevřenosti. Je vyjádřeno odpověďmi nehandicapovaných studentů v dotazníku. Ochota a snaha studentů bez handicapu vstupovat do sociální interakce s handicapovanými spolužáky. Je vyjádřena odpověďmi nehandicapovaných studentů v dotazníku. 4) Vytvořte soubor pracovních hypotéz pro další ověřování výzkumem. Míra sociální izolovanosti studentů s handicapem nezávisí na jejich pohlaví. Míra sociální izolovanosti studentů s handicapem nezávisí na ročníku jejich studia. Míra sociální izolovanosti studentů s handicapem nezávisí na zaměření jejich studia (humanitní nebo přírodovědné). Míra sociální izolovanosti studentů s handicapem nezávisí na druhu jejich handicapu. Míra sociální izolovanosti studentů s handicapem nezávisí na tom, na kolik je jejich spolužáci vnímají jako přátelské a otevřené. Míra sociální izolovanosti studentů s handicapem nezávisí na míře ochoty a snahy vstupovat s nimi do důvěrnějších vztahů, kterou udávají jejich spolužáci bez handicapu.