úkol 2 Jméno a příjmení: UČO: Imatrik. ročník: Úkol 2.1: V souboru EVS99_cvicny.sav zjistěte, zdali rozložení názoru na to, kdo by měl být odpovědný za zajištění bydlení (proměnná q54h), je normální. Řešte graficky i početně. Úkol 2.2: Popište všechny základní charakteristiky věkového rozložení (proměnná vek) v tomto souboru a uveďte, která hodnota věku odděluje 20% nejstarších respondentů. [V souboru EVS99_cvicny.sav by měla být proměnná vek již vytvořena (zjistíte to ve variable view), ale pokud není, budete si ji muset nejdříve vytvořit. Jelikož se jedná o proceduru transformace dat, kterou ještě neumíte, dáme vám nyní návod, jak na to. Využijeme k tomu příkazu syntaxe: COMPUTE vek = 99-rok_nar . EXECUTE . Tento příkaz říká, že abychom vytvořili novou proměnnou vek, musíme hodnoty proměnné rok narození (rok_nar), který je v datech zaznamenán jako poslední dvojčíslí, odečíst od roku, kdy byl proveden výzkum EVS (což bylo v roce 1999 a my musíme ve výpočtu použít opět pouze poslední dvojčíslí, aby měl výpočet smysl, tedy údaj 99). Co s tím? Nyní dejte SPSS příkaz (předpokládám, že již máte otevřený datový soubor EVS99_cvicny.sav), aby otevřel nové okno, okno pro práci se syntaxem: File -- New -- Syntax Do tohoto okna vkopírujte příkaz pro výpočet věku: COMPUTE vek = 99-rok_nar . EXECUTE . V tomto syntaxovém okně pak klikněte na lištu Run a pak na příkaz All. Příkaz se provede a vám se na konci matice objeví sloupec s novou proměnnou vek. Proměnnou vek lze vytvořit i v datovém souboru (bez syntaxe) pomocí příkazu Transform -- Compute Target variable = vek, Numeric expression = 99-rok_nar. Tuto proměnnou si můžeme dále nadefinovat (label apod.) ve variable view.] Úkol 2.3: Znázorněte věkové rozložení graficky pro jednotlivé vzdělanostní kategorie (proměnná vzdelani) tak, abyste mohli porovnat jejich věkové mediány a interkvartilové rozpětí. Která z nich má nejvyšší medián a která největší interkvartilové rozpětí?