název kursu: STAŤ -- TVORBA A PUBLIKACE vyučující: Doc. PhDr. Libor Musil CSc., spolupracují další učitelé katedry SPSP obor: sociální politika a sociální práce stupeň studia: magisterský typ kursu: volitelný rozsah kursu: 1 semestr/1 hod seminář počet kreditů: 12 ukončení kursu: zápočet požadavky zápočtu: získání nejméně 160 bodů z 210 možných (viz tabulka); vypracovaná zadání je možné v případě jejich nízkého ohodnocení nebo jejich neuznání po konzultaci přepracovat v případě, že byly odevzdány v požadovaném termínu; vzhledem k tomu, že systém hodnocení skýtá prostor pro kompenzaci jednoho neúspěchu jiným úspěchem, texty, které byly odevzdány pozdě, nebudou brány v potaz +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |výkon/týden zadání |odevzdal včas|výborně|velmi dobře|dobře|neodevzdal/ | | | | | | |neprospěl | |-----------------------------------+-------------+-------+-----------+-----+----------------| |úvodní úvaha o významu stati /1 |20 |. |. |. |0 | |-----------------------------------+-------------+-------+-----------+-----+----------------| |cíle a struktura stati /2 |. |30 |20 |10 |0 | |-----------------------------------+-------------+-------+-----------+-----+----------------| |pojetí předmětu a metoda zkoumání/4|. |30 |20 |10 |0 | |-----------------------------------+-------------+-------+-----------+-----+----------------| |poznatky a výklad/6 |20 |. |. |. |0 | |-----------------------------------+-------------+-------+-----------+-----+----------------| |celek a náležitosti/8 |20 |. |. |. |0 | |-----------------------------------+-------------+-------+-----------+-----+----------------| |recenze stati spolužáka/10 |. |30 |20 |10 |0 | |-----------------------------------+-------------+-------+-----------+-----+----------------| |hodnocení stati recenzetem učitelem|. |30 |20 |10 |0 | |-----------------------------------+-------------+-------+-----------+-----+----------------| |změny představ o významu stati/13 |. |30 |20 |10 |0 | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ cíl a obsah kursu: Kurs si klade dva cíle: (1) poskytnout studentům zkušenosti užitečné při tvorbě stati, jejíž zpracování je součástí magisterské diplomové práce, a (2) podpořit publikační zběhlost a aktivitu studentů. V průběhu kursu se studenti seznámí s logikou tvorby stati a poznatky své bakalářské práce nebo jiné poznatky získané během svého dosavadního studia nebo praxe zpracují do podoby stati, kterou nabídnou relevantním způsobem k publikaci. program kursu: 1. TÝDEN -- VÝZNAM PUBLIKOVÁNÍ ODBORNÉ STATI A ORGANIZACE KURSU literatura: KUHN, T.S.: Štruktúra vedeckých revolúcií. Pravda, Bratislava 1982, s. 47 a 48 (první dvě strany kapitoly 2) a s. 62 až 76 (třetí kapitola). Možno použít jiné vydání. zadání: Zvažte stručně (na 1 stranu PC-pisu) význam, jaký byste chtěli, aby mělo napsání stati v tomto kursu pro Vás osobně, pro vědu, pro sociální politiku a sociální práci jako obor, pro uživatele Vaší staťe (uveďte, kdo by jím podle Vás měl být a proč), pro širší akademickou a intelektuální obec, pro laickou veřejnost a širší společnost, případně pro další subjekty. Chtěli byste se něčemu svou statí vyhnout? 2. TÝDEN -- CÍLE A STRUKTURA STATI (symbolický, poznávací a aplikační cíl, otázka, na kterou chcete odpovědět a její smysl, očekávání vydavatele, forma pojednání, obecná struktura textu a její aplikace na vybrané téma) kontrola: Odevzdejte úvahu o významu Vaší stati z 1. týdne. literatura: Dle vlastního výběru Vám tématicky blízké dvě stati (jedna teoretická a jedna empirická) v odborném časopise. Přečtěte je a ujasněte si rozdíl jejich účelu, povahy jejich cílů a na něj navazující rozdíl ve struktuře textu. Všímejte si návaznosti cíle a struktury pojednání a případných nelogičností stavby textu a diskutujte o nich s ostatními studenty kursu. V případě potřeby přijďtě na konzultaci. zadání: Popište a zdůvodněte (na 1 stranu PC-pisu) symbolický, poznávací a aplikační cíl Vaší stati a uveďte: - poznávací otázku, na kterou chcete odpovědět, - symbolický a aplikační cíl, jemuž má zodpovězení Vaší poznávací otázky sloužit, - nakolik je třeba přímo v textu stati kromě poznávacího cíle uvádět také symbolický a aplikační cíl a proč, - v čem jste své cíle přizpůsobili očekávání časopisu nebo konference, na níž chcete text publikovat, - dále popište (na 0,5 až 1 straně PC-pisu) strukturu (osnovu) své stati a vyjasněte tak kroky, jimiž chcete dospět k vytyčenému cíli (to je k zodpovězení poznávací otázky). 3. TÝDEN -- KONZULTACE O CÍLECH A STRUKTUŘE STATI 4. TÝDEN -- POJETÍ ZKOUMANÝCH JEVŮ A METODA ZKOUMÁNÍ (zdůvodnění volby pojetí, formulace otázek nebo hypotéz, které z něj plynou, popis a zdůvodnění způsobu zkoumání) kontrola: Odevzdejte úvahu o cílech a struktuře Vaší stati ze 2. týdne. zadání: Napište pasáž textu (na 1až 1,5 strany PC-pisu), ve které čtenářům vyložíte Vaše pojetí zkoumaných jevů, zdůvodnění volby tohoto pojetí, otázky nebo hypotézy z něj plynoucí a způsob (metody a techniky) jejich zodpovězení či ověření. 5. TÝDEN -- KONZULTACE POJETÍ PŘEDMĚTU A METODY ZKOUMÁNÍ 6. TÝDEN -- VLASTNÍ POZNATKY STATI A JEJICH VÝKLAD Z HLEDISKA POJETÍ ZKOUMANÝCH JEVŮ kontrola: Odevzdejte pojednání o pojetí zkoumaných jevů a metodě zkoumání ze 4. týdne. zadání: Na 2 až 5 stran pojednejte hlavní poznatky, o které opíráte své odpovědi na položené otázky, a vyložte jejich význam z hlediska Vašeho pojetí předmětu zkoumání. Text a jednotlivá zjištění uspořádejte podle struktury pojetí předmětu zkoumání, kterou jste pojednali výše v textu ze 4. týdne. 7. TÝDEN -- KONZULTACE HLAVNÍCH POZNATKŮ A JEJICH VÝKLADU 8. TÝDEN -- CELEK STATI A JEJÍ NÁLEŽITOSTI kontrola: Odevzdejte pojednání o hlavních poznatcích a jejich výkladu z hlediska pojetí předmětu zkoumání z 6. týdne. zadání: Sestavte stať, promyslete ještě jednou její vnitřní propojení jednotlivých pasáží a vybavte stať náležitostmi. 9. TÝDEN -- KONZULTACE K CELKU A NÁLEŽITOSTEM STATI 10. TÝDEN -- RECENZNÍ ŘÍZENÍ kontrola: Odevzdejte celou stať včetně náležitostí k receznímu řízení. zadání: Recenzi (1 strana PC-pisu), jejímž účelem je posoudit způsobilost stati k publikaci a doporučit případné úpravy , provedou (1) pověření učitelé katedry a (2) studenti navzájem. 11. TÝDEN -- KONZULTACE K RECENZI 12. TÝDEN -- REAKCE NA RECENZE A ÚPRAVY TEXTU kontrola: Odevzdejte recenzi práce svého kolegy/kolegyně (1x učiteli, 1x autorovi recenzovaného textu). zadání: Zvažte povahu připomínek recenzentů a jejich závažnost pro vydavatele a proveďte závěrečné úpravy stati. 13. TÝDEN -- DISKUSE O REAKCI NA PŘIPOMÍNKY RECENZENTŮ kontrola: Odevzdejte návrh závěrečné podoby stati po reakci na připomínky recenzentů. zadání: Zvažte po diskusi připomínky recenzentů a napište znovu úvahu o tom, jak se změnily Vaše představy o tom, jaký by měla Vaše stať mít z různých hledisek (viz zadání 1. týdne) význam. ZÁVĚREČNÁ KONTROLA: Termín odevzdání konečné podoby stati z 13. týdne a záverečné úvahy o významu stati ze 13. týdne bude po upřesnění v 1. týdnu zkouškového období. Podvodné plnění studijních povinností Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.