SPP717 "ZÁKLADY PSYCHOLOGIE PRO SPSP" Vyučující: Mgr.Jana Mosesová Obor: Sociální politika a sociální práce Typ studia: bakalářské, kombinované Ukončení: zápočet (4EK) Požadavky k zápočtu: zpracování seminární práce v rozsahu 4-5 normostran a její přijetí vyučujícím, úspěšné absolvování zápočtového testu. Odevzdání zápočtové seminární práce: do konce podzimního semestru šk.r.2005/2006, tj. do 23.12.2005. Hodnocení zápočtové seminární práce: práce přijaté k obhajobě budou předmětem závěrečné konzultace studenta s vyučujícím (termíny budou vypsány na konci semestru). Práce nesplňující zadání budou studentům vráceny k opravě a následně proběhne závěrečná konzultace (viz výše). Minimální účast: 75%. Poznámka k literatuře: uvedená literatura představuje hlavní zdroje a podklady pro zpracování zápočtové seminární práce, výběr relevantní literatury a příp. dalších zdrojů je na studentovi a měl by se řídit především zvolenou případovou studií. Cíle kursu: 1. podpořit psychologické dovednosti a znalosti využitelné v praxi sociálního pracovníka; 2. poskytnout studentům základní znalosti z oboru psychologie, seznámit je se základní terminologií, pojmy a koncepty psychologie člověka, s hlavními otázkami psychologického poradenství v praxi sociální práce; 3. vyjasnit vztah psychologie a sociální práce jako pomáhajících profesí. Konzultace 30.9.2005 1. Téma: Uvedení do problematiky o psychologie x sociální práce - souvislosti těchto dvou oborů, jejich historie, vývoj a vzájemné propojení, průniková témata, styčné oblasti o životní situace a sociální fungování klienta -- z pohledu sociální práce a z pohledu psychologie o psychologicky relevantní překážky, obtíže, poruchy životní situace a sociálního fungování klienta o dimenze obtíží klientů sociální práce -- vývojově psychologická, sociálně psychologická a psychopatologická, osobnost jako integrace psychosociálních dimenzí obtíží klientů sociální práce o hodnocení, assessment obtíží, životní situace klientů o věkové, rodové rozdíly v obtížích klientů sociální práce - povinná literatura: o Nicolson, P. : Applied Psychology for Social Workers. London: Macmillan, 1990, s. 1-26 o Matoušek, O. a kol.: Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001, s.83-153, 183-187. o Navrátil, P.: Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, 2001, s.7-10, 12-14. o Musil, L.: "Ráda bych Vám pomohla, ale...". Brno: Marek Zeman, 2004, s.13-18. o Bartlett, H.M.: The Common Base of Social Work Practice. Washington: NASW, 1970, s.86-104, 146-154. - doporučená literatura: o Messer, D.: Psychology and Social Care. London: Jessica Kingsley Publishers, 1999, s.84-221 o Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2000 s.14-29; 74-93; 106-131. o Hunt, M.: Dějiny psychologie. Praha: Portál, 1999, s. 293-530. o Kratochvíl, S.: Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002, s. 11-18; 261-270; 299-354. o Milner, J., O'Byrne, P.: Assessment in Counselling. London: Macmillan, 2004, s. 1-40. o Matějček, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992, s. 9-27. o Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 1997, s. 237-244. o Langmeier, J, Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998, s. 199-203; 295-307. 2. Téma: Hranice psychologického poradenství v praxi sociální práce o psychologické kompetence sociálních pracovníků § min. požadavky na psychologické vzdělání sociálních pracovníků § nezbytné psychologické kompetence a dovednosti potřebné v kontaktu s klienty služeb sociální práce § rozlišení hranic psychologického poradenství a sociální práce podle typu sociálních služeb, zařízení sociální práce - povinná literatura: o Nicolson, P. : Applied Psychology for Social Workers. London: Macmillan, 1990, s.1-26, 147-161 o Milner, O'Byrne: Assessment in Counselling. London: Macmillan, 2004, s. 42-61, 172-206. o Messer, D.: Psychology and Social Care. London: Jessica Kingsley Publishers, 1999, s.84-221, 362-382. - doporučená literatura: o Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2000, s. 14-38; 74-92; 106-130. o Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 1997, s. 415-422. - zadání zápočtové seminární práce: o téma seminární práce: Popis životní situace a sociálního fungování klienta zařízení sociálních služeb, identifikace psychologicky relevantních obtíží, překážek sociálního fungování a návrh možného postupu, práce s tímto klientem v daném zařízení sociálních služeb. o rozsah: 4-5 normostran Konzultace 4.11.2005 -- konzultace k tématům 3-5 a k seminárním pracím 3. Téma: Dimenze vývojově psychologických obtíží o vysvětlení základních pojmů § vývoj, krize, změna, stádium, etapa atd. § základní stádia, období, etapy psychologického vývoje člověka a hlavní dimenze, oblasti psychologického vývoje § vývoj emocionality -- ontogeneze emocí, významná stádia emocionálního vývoje (rané dětství, dospívání, stáří), vývoj empatie, potřeb, morálky, hodnot § vývoj sociálních vztahů -- socializace, vztahy k rodičům, sourozencům, vrstevníkům, širším sociálním skupinám § kognitivní vývoj -- vývoj vnímání, myšlení, paměti, řeči, učení § vývojové krize v průběhu života -- životní krize, životní spokojenost, vývojové krize v jednotlivých obdobích psychologického vývoje člověka § osobnostní změny, vývoj -- osobnost jako integrace psychických funkcí, vývoj "Já", self ˙ nejčastější vývojově psychologické obtíže klientů sociální práce § poruchy emocionálního, kognitivního a sociálního vývoje § nezvládnuté životní krize § poruchy vývoje "Já", narušený vývoj osobnosti ˙ hlavní příčinné faktory o indikace vývojově psychologických obtíží klientů, tj. projevy vývojově psychologických poruch v životní situaci a sociálním fungování klienta o možnosti práce s klientem s vývojově psychologickými obtížemi, poruchami (vč. příkladů konkrétních zařízení) - povinná literatura (týden 2.-4.): o Langmeier, J, Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998, s. 11-18; 205-236; 267-294. o Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal, 2002, s. 391-408; 409-432. o Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 1997, s. 39-43; 127-139; 151-192; 207-210; 225-234; 357-399; 415-422. o Hort, Hrdlička, Kocourková, Malá: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000, s. 34-41; 43-48; 55-59; (181-214); 307-350; 383-479. - doporučená literatura: o Langmeier, Balcar, Špitz : Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 1999, s. 13-27; 43-66; 299-404. o Švancara, J.: Emoce, city a motivace. Praha: SPN, 1979, s.5-51, 64-80, 135-179. o Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995, s. 37-58. o Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 1999, s. 15-26. o Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2000, s. (55-71). 4. Téma: Dimenze sociálně psychologických obtíží o vysvětlení základních pojmů § sociální komunikace a interakce, interpersonální vztahy a komunikace -- blízký interpersonální vztah, faktory ovlivňující chování a jednání jedince, vztah jedince k sobě samému, utváření identity (osobní a sociální), lidská komunikace -- jazyk a řeč (význam, formy, druhy, způsoby komunikace, komunikační styly) § sociální percepce a kategorizace -- determinanty a procesy a jejich vliv na sociální interakci a komunikaci klienta, osobnostní vlivy na procesy sociální percepce a interakce § socializace -- základní charakteristiky, úrovně procesu socializace § motivace, potřeby, adaptace -- význam potřeb, jejich vztah k motivaci a k jednání jedince, formy a typy adaptace, adaptační mechanismy, frustrace, frustrační tolerance § jedinec a sociální skupina -- chování jedince ve skupině, skupinová dynamika, psychologie davu § sociální skupina, klasifikace sociálních skupin, jejich struktura, kontexty sociální interakce, sociálně psychologické aspekty osobnosti § sociální patologie -- problémové a poruchové chování (psychologické aspekty agrese, šikany atd.), narušení interpersonálních vztahů (syndrom žárlivosti, rozvody apod.) o nejčastější sociálně psychologické obtíže klientů sociální práce § poruchy sociální komunikace a interakce § poruchy interpersonálních a intrapersonálních vztahů, poruchy identity, vztahu k sobě, poruchy jáství (mentální anorexie, bulimie) § poruchy socializace § poruchy motivace, adaptace, frustrační tolerance § sociálně patologické jevy o hlavní příčinné faktory o indikace sociálně psychologických obtíží klientů, tj. projevy sociálně psychologických poruch v životní situaci a sociálním fungování klienta o možnosti práce s klientem se sociálně psychologickými obtížemi (vč. příkladů konkrétních zařízení) - povinná literatura (týden 5.-7.): o Výrost, J, Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha: ISV, 1997, s. 99-236, 263-288, 315-338, 365-426. o Hayesová, N.: Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998, s. 9-28; 29-47; 48-68; 69-88; 116-139. o Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999, s. 45-130; 157-262. o Kolář, M.: Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001, s. 25-68; 105-170. o Dunovský, Dytrych a kol.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, 1995, s. 15-24, 113-162, 177-184, 211-214. - doporučená literatura: o Říčan, P.: Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995, s. 21-44. o Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 1997, s. 183-192; 193-206; 341-356. o Matoušek, O., Kroftová, A.: Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998, s. 83-92; 225-240; 243-252. o Matějček Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992, s. 115-214. o Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2000, s. 30-38; 40-51. 5. Téma: Dimenze psychopatologických obtíží o vysvětlení základních pojmů § hranice normy, normality, vymezení, definice poruchy, mechanismus vzniku poruchy, symptom x syndrom § poruchy dílčích psychických funkcí -- vnímání, myšlení, paměti, řeči, jejich vliv na chování jedince § poruchy emocí § poruchy chování § poruchy osobnosti § psychosomatické poruchy § vývojové poruchy § neurotické poruchy § rozdíly symptomů poruch u dětí a dospělých o nejčastější psychopatologické obtíže klientů sociální práce - konkrétní psychopatologické poruchy a syndromy o hlavní příčinné faktory o indikace psychopatologických obtíží klientů, tj. projevy psychopatologických poruch v životní situaci a sociálním fungování klienta o možnosti práce s klientem s psychopatologickými obtížemi (vč. příkladů konkrétních zařízení) - povinná literatura (týden 8.-9.): o Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999, s. 21-543; 547-690; 731-844. o Langmeier, Balcar, Špitz : Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 1999, s. 299-404. o Zvolský, P. a kol.: Obecná psychiatrie. Praha: Karolinum, 1997, s. 41-47, 60-80, 85-119, 146-156. o Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal, 2002, s. 11-34; 265-298; 341-368; 391-408. - doporučená literatura: o Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 1997, s. 57-126. o Zvolský, P.: Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1998, s. 45-67, 89-127, 133-179. o Hort, Hrdlička, Kocourková, Malá: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000, s. 115-306; 351-382; 421-480. o Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995, s. 7-36. o Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN, 1991, s. 11-17; 112-140; 152-166. o Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2000, s. 30-54. Konzultace 2.12.2005 Konzultace k zápočtovým seminárním pracím Zápočtový test -- rozsah zkoušených témat a forma bude upřesněna vyučujícím v přednáškách.