SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 1 Osnova výuky ­ prosinec 2005 PhDr. Alena Lubasová Kurs : SPP 802 Personální analýza, plánovaní a strategie Termíny ústních zkoušek Sobota : řádný 14.1. 2006 od 12,00-14,00 hod .............P52 Pátek : řádný + opravný 10.2.2006 od 12,00- 14,00 hod..........P24 oJiné oficiální termíny nejsou fakultou stanoveny- nevylučuji vyhlášení dalších 2 dodatečných termínů oOkruhy ke zkoušce naleznete v IS SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 2 Zadání úkolu ke zkoušce Před samotnou zkouškou bude zadán písemný test ověření získaných znalostí (více forem) : o Test bude na místě vyhodnocen /bodován o V případě dosažení požadovaného počtu bodů bude navržena známka s ohledem na hodnocení písemné práce o Při nedosažení limitu bodů nebo nesouhlasu se známkou bude následovat ústní zkouška podle dříve dohodnutých pravidel Tématický celek E. SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 3 Úvod do tématického celku D o Je důležité pochopit vzájemné vztahy v personálním řízení ­ strategie (Cíl) ­ plánování (co a kdy) ­ analýzy (proč) ­ procesy (jak) o Procesů v personálním řízení je velmi mnoho - my se budeme zabývat pouze těmi, které netvoří samostatný předmět vašeho oboru Téma I . Zajištění a stabilizace pracovníků oNábor ­ Výběr ­ Přijetí ­ Adaptace s Který z těchto kroků považujete v rámci personálního řízení za nejdůležitější SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 4 Adaptace oJe plně v rukách personalistů i ostatních pracovníků ve firmě. Pokud není tento krok formálně ošetřen ­ může veškerá snaha předcházejících kroků vyjít naprázdno. oPravidlo prvního dojmu- Jestliže je první dojem špatný, pak se jen velmi těžko napravuje . o Pracovník si vytváří vztah k firmě během prvního týdne. Ten rozhoduje o vytváření jeho vztahu k zaměstnavateli Typy výběrových řízení oPohovor s vedoucím pracovníkem oVýběrové řízení organizovanou formou oAssessment centrum oMěření způsobilosti dle kompetenčních modelů Typ a způsob výběrového řízení závisí na obsazované pozici a finančních možnostech. SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 5 Hodnocení uchazeče v rámci VŘ Hodnotící krychle Schopnosti = vstupní potenciál Chování = způsob dosahování cílů Výkon= výstupníefekt Stabilizace Kdy stabilizovat ? oJestliže nám míra mobility překročí 10 % /viz personální analýzy / pak je nutno aplikovat radikální stabilizační program Koho stabilizovat ? oZpravidla se opíráme o portfolio zaměstnanců dle schopnosti flexibility oFlexibilita pracovníka je hlavním parametrem pro stabilizaci. SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 6 Rozdělení zaměstnanců do portfolia CHYTRÝ SPÍCÍ PROSTÝ HLOUPÝ úroveň znalosti Ví úroveň sebepoznání Ví Neví Neví stabilizujeme nestabilizujemepoučíme , pak stabilizujeme Probudíme, pak stabilizujeme Čím stabilizujeme ? 1. Motivace 2. Komunikace 3. Zařazením do týmové spolupráce Pozor na paradoxy personálního řízení: o 5 + 2 = 5 princip krytí neschopnosti o 5 + 1 = 4 nástup rozkladného elementu o 5 ­1 = 6 propuštění brzdného elementu o 5 - 1 = 3 odchod tvůrce (viz týmové role) o 5 +0 = 7 uplatnění motivačního postupu ­ synergický efekt o 5 + 0 = 3......................................................... SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 7 Téma II. Zvyšování výkonnosti Základní vzorce pro podávání výkonu VV = f (S x M) S = f (N x Z ) M= f (O x P) V= f (N x Z x O x P ) Pozor na to, abychom S , které má trvalou - dlouhodobě neměnnou charakteristiku nezaměňovali za M , které se rychle mění a vyžaduje trvalou pozornost S motivací souvisí i pojem uspokojení z práce Silná preference : oOdměňování oSociální výhody oPracovní vztahy oMožnost postupu Nižší preference: oCharakter práce oOrganizace práce oPracovní podmínky Jak souvisí tyto faktory s motivací ? SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 8 7,7 6,6 6,2 5,6 4,2 4,2 4 3,5 3,5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 plat zajímavá práce dobré vztahy přístup vedoucího pracovní prostředí, podmínky uplatnění kvalifikace pracovní postup zaměstnanecké výhody vyhovovující prac. doba průměr hodnocení na škále 1- 9 (9-nejdůležitější, 1- nejméně důležitý) Důležitost faktorů spokojenosti Portfolio zaměstnanců nízká vysoká nízkávysoká motivovanost !?! Zaměstnanci, kteří jsou vysoce motivováni a zároveň velmi spokojeni s podmínkami ve firmě . Zaměstnanci, kteří nejsou extrémně motivováni, ale jsou docela spokojeni s tím, co jim firma nabízí. Představují stabilní základ dané společnosti. Nejsou ani motivovaní k práci, ani nejsou spokojeni se svým zaměstnavatelem. Zaměstnanci, kteří jsou obvykle vysoce motivovaní, ale z nejrůznějších důvodů nejsou příliš spokojeni s podmínkami ve firmě . TahouniUsedlíci Potížisté Kritici spokojenost SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 9 Důsledky z uspokojení z práce: Růst nebo pokles těchto faktorů : oProduktivita oFluktuace oAbsence Motivace a uspokojení jsou dva odlišné pojmy !!! Vnější a vnitřní motivace Co potřebuje lokomotiva proto, aby se rozjela , tam kam potřebujeme ? SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 10 Způsoby motivace oSystém odměňování je alfou a omegou účinné motivace oSociální funkce firmy a sociální program/program Cafeterie oHodnocení a kariérový postup - Oba procesy ­ hodnocení i řízení kariéry probíhají přirozeně v každé firmě ­ je jen otázkou, zda formálně či neformálně. oKomunikační systém Úkolem personalistů by mělo být mít tyto procesy formalizované. Je to někdy dosti tvrdý boj . Ukázka diskuse k tématu motivace v Co je to vnějšívnější motivace ? Kdo ji vytváří a kdo je jejím příjemcem ? v Co je to vnitřnívnitřní motivace ? Jak se vytváří a kdo je jejím příjemcem ? SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 11 Adamsův model motivace B. Vstup = vynaložené úsilí A .Výstup = vnitřní i vnější odměna organizace C. Srovnání s ostatními na obdobné pozici SCHÉMA MOTIVACE Porušení psychologické smlouvy B. Vstup = vynaložené úsilí A. Výstup = vnitřní i vnější odměna organizace C. Srovnání s ostatními na obdobné pozici SCHÉMASCHÉMA DEMOTIVACEDEMOTIVACE SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 12 Porušení psychologické smlouvy B. Vstup = vynaložené úsilí A. Výstup = vnitřní i vnější odměna organizace C. Srovnání s ostatními na obdobné pozici SCHÉMASCHÉMA MOTIVAČNÍHOMOTIVAČNÍHO KONFLIKTUKONFLIKTU Diskuse :Diskuse : O co se jedná nyní ?O co se jedná nyní ? B. Vstup = vynaložené úsilí A. Výstup = vnitřní i vnější odměna organizace C. Srovnání s ostatními na obdobné pozici .................................. .................................. .................................. SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 13 Diskuse :Diskuse : O co se jedná nyní ?O co se jedná nyní ? B. Vstup = vynaložené úsilí A. Výstup = vnitřní i vnější odměna organizace C. Srovnání s ostatními na obdobné pozici .................................. .................................. .................................. Různé teorie motivací o Maslowova teorie (1943) : Hierarchický systém základních instiktoidních potřeb o Atkinsonova teorie (1953): Tendence dosáhnout úspěchu x Tendence vyhnout se selhání o Teorie Bűhlerové (1982) Cíle jako zdroj motivace , které jsou determinovány potřebami a tendencemi k jejich uspokojení SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 14 Téma III. Zaměstnanecké a pracovní vztahy o Jedná se o vztahy zaměstnanec - zaměstnavatel ať v kolektivní tak individuální podobě. Komunikace /komunikační systém Komunikace z pohledu jedince : o Účinná a efektivní komunikace z hlediska jedince je závislá na jeho schopnosti zpracovat informací ­ jedna informace - 70 myšlenek ­ jediný závěr o Schopnosti logické a přesvědčivé argumentace ­ rétorika , technika dotazování o Naslouchání ­ 45 % činnosti v komunikaci ­ největší problém v komunikaci o Analytické a tvůrčí myšlení převést do komunikace SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 15 Komunikace /komunikační systém Z pohledu organizace: o Personalisté by měli dbát na vypracování formálního i neformálního vnitrofiremního komunikačního systémů. o Dnes se firmy zabývají i rozborem škod, které vznikly z důvodu nefunkční komunikace, vytváří se tzv. komunikační audity a vlastní komunikační systémy , jejichž výstupy mají nejrůznější podobu např. Komunikační karty- Kdo ­ jak- na jaké téma a s kým komunikuje . Zajímavé, ale zejména užitečné Participace pracovníků na řízení oParticipace na vlastnictví prostřednictví zaměstnaneckých akcií ­ Př. BVV oParticipace na zisku ­ vlastníci se dělí o zisk se zaměstnanci ­ Sklárny Ruckl oParticipace na řízení organizací ­ ve správních či dozorčích radách ­ vyplývá z Obchodního zákona oParticipace na úkolech ­ účast na pracovních workshopech při tvorbě rozhodujících faktorů pro firmu např. Nové organizační uspořádání, mzdový systém apod. - Výsledek : Rychlejší ztotožnění se změnami . SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 16 Řešení konfliktů a disciplinární řízení Vyžaduje od personalistů propracovaný systém, který tak posouvá jejich role do pozice mediátorů v konfliktu : oPokojná koexistence ­ urovnání rozporů oNalezení kompromisu - oboustranný ústup z pozic oŘešení problémů ­ dosažení oboustranně akceptovaných efektivních výsledků Strategie jednání v konfliktníchStrategie jednání v konfliktních situacíchsituacích zájem spolupracovat potřebaprosaditse ANOANO ANOANO NENE NENE VYHNUTÍ SOUTĚŽENÍ SPOLUPRÁCE PŘIZPŮSOBENÍ KOMPROMIS SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 17 Disciplinární opatření ? Co se stane , když se nebudou dodržovat organizační normy ?........... oPreventivní ­ jak předcházet porušení ----- ----------kontrola oNápravná -progresivní při opakovaném porušení pravidel ------trest oVelmi nutné pro komplexní využití možnosti zákoníku práce ----žlutá karta oDoporučení ­ mít disciplinární opatření ve formalizované podobě -----forma Příklad - Mc. Gregorova teorie 60 % lidí typu x ­ nechtějí pracovat ­ potřebují donucovací prostředky, příkazy, normy 30 % lidí typu y ­ chtějí pracovat ­ potřebují vypracovat motivační a pobídkový systém 10% lidí typu z ­ potřebují pracovat ­vyžadují pouze prostor pro seberealizaci a prostředí důvěry SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 18 Vztahy s odborovou organizací oJednou z nejdůležitějších činností personalistů ve firmě ­ bohužel zpravidla nejméně oblíbenou o Proč? Vyjednávání je platformou konfliktů ­ lidé obecně nejsou teoreticky na vyjednávání připraveni oVyjednávání většina lidí považuje za přirozený proces a proto si na něm zpravidla ,,vylámou zuby" Kolektivní vyjednávání Základní proces ve spolupráci s odbory, který vyžaduje : ostanovit pravidla ­ kodex KV , který nesmí být z žádnou stran porušen oUzavření Kolektivní smlouvy ­ prvky dohodnuté nad rámec zákona a vyšší kolektivní smlouvy. oZpravidla se nevedou spory o obsah, ale o formu. Jak obsáhlá bude kolektivní smlouva ­ odbory chtějí hodně, aby si obhájili svoji důležitost ve firmě. SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 19 Závěr SPP 802 30.11.2005 Autor: PhDr. ALena Lubasová 20