PSY 470 Poradenská psychologie I (děti, mládež) Určeno: studujícím magisterského studia psychologie Vyučující: PhDr. Ilona Pešová, Pedagogicko-psychologická poradna Boskovice Havlíčkova 35, 680 01 Boskovice Tel: 516454178, 516417676 E-mail: ppp.pesova@sendme.cz Cíl předmětu: seznámení s problematikou psychologického poradenství pro děti a mládež. Zaměřuje se na otázky školních i mimoškolních problémů, odbornou intervenci v této oblasti. Ukončení: zápočet – písemná práce, v rozsahu 3-5 stran. Zkouška: ústní Tématické okruhy: (platí i ke zkoušce): Literatura: Říčan,P., Krejčířová, D. a kol: Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 2006 nebo předcházející vydání. Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991. Hort,V.,Hrdlička,M.,Kocourková,J.,Malá,E.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha, Portál 2000 Vágnerová,M.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 2000, nebo další vydání. Matějček, Z.: Dyslexie – specifické poruchy učení. Praha, H+H, 1993, Doporučená: Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 2004 nebo předcházející vydání Dunovský,J.,Dytrych,Z.,Matějček,Z: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha, Grada 1995. Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení.Čj. 28 275/2000 – 2002 Kolář, Michal: Skrytý svět šikanování na školách. Praha 1997, Portál. Říčan, Pavel: Agresivita a šikana mezi dětmi. Kolář Michal: Bolest šikanování – Cesta k zastavení epidemie šikany na školách. Praha, Portál 2001. I. l. pedagogicko-psychologické poradenství - systém pedagogicko-psychologického poradenství - vzdělávání - právní předpisy - spolupráce s dalšími obory - osobnost psychologa 2. zvláštnosti dětské poradenské péče - práce s rodiči - práce s dítětem - průběh vyšetření - ukončení vyšetření, opatření ve prospěch klienta 3. základní informace o poradenství pro handicapované: - nejdůležitějí psychologické poznatky o těžce zdravotně postižených dětech a jejich rodinách - vliv zdravotního postižení na dítě, na rodiče - výchovné postoje rodičů, vliv narození postiženého dítěte na strukturu a funkci rodiny, vztahy mezi sourozenci II. předškolní období - jednotlivá předškolní období, opoždění vývoje, nerovnoměrnost vývoje (řeč, motorika) - Obtíže vyskytující se v předškolním věku (výchovné, obtíže spojené se základními fyziologickými funkcemi (jídlo, spánek,vyměšování). Senzitivita, úzkostnost, hyperaktivita, sourozenecké vztahy, rodinná situace). - Děti se smyslovým postižením, školy pro děti se smyslovými vadami III, IV: školní období l. Problematika zahájení školní docházky - činitelé ovlivňující nástup do školy - odklady školní docházky, - nejčastější důvody odkladu, kazuistiky 2. Prospěchová selhávání - příčiny kognitivní, mimointelektové, vliv rodiny, vliv výchovně vzdělávacího procesu, zdravotního stavu, faktory širšího prostředí. Kazuistiky - specifické poruchy učení učení, chování,integrace dětí s SPU a jinými obtížemi v základní škole, přeřazování di odlišných učebních programů nebo Kasuistiky. 3. ostatní obtíže ve školním věku poradenství k volbě povolání nadané dítě ve škole V, VI. Výchovná problematika 1. problematika chování (ADHD, ADD ..) 2. problematika týraní a zneužívání dětí (formy, projevy) 3. výchovné problémy (záškoláctví, krádeže, otázky šikany atd.), kazuistiky