Psy 409 Psychologie organizace a řízení Garant: Doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. Cíl předmětu Cílem předmětu je umožnit studentům pochopit chování jednotlivců uvnitř organizace, chování skupin v rámci organizace a chování organizace jako celku ve vztahu k prostředí. Na základě získaných poznatků by se studenti měli naučit : 1. předvídat tendence v chování organizací a lidí uvnitř organizace, 2. provádět potřebné analýzy a volit cílená opatření za účelem dosahování efektivnosti organizací a zvyšování kvality pracovního života lidí uvnitř organizací. Poznatky získané studiem předmětu by měli být studenti schopni využít (v budoucnu) jednak v rámci personálního a pracovního poradenství, jednak v rámci expertní činnosti pro management organizací ziskového i neziskového sektoru. Osnova předmětu: 1. blok: Nástin obsahu předmětu a seznámení s požadavky ke zkoušce. Pojem organizace, typy organizací. „Nové výzvy“ pro řízení organizace – měnící se, globalizující se a multikulturní prostředí, technologický pokrok. Jedinec v organizaci. Determinanty výkonnosti, zdroje individuálních rozdílů ve výkonnosti pracovníků. Pracovní motivace a pracovní spokojenost. Kariérové orientace jednotlivců. Pracovní role, konflikt rolí, přetížení rolí. 2. blok: Skupiny v organizaci a jejich řízení. Formální struktura organizace a její účel, typy organizačních struktur. Formální (pracovní) a neformální skupiny v organizaci. Skupinové procesy a chování v organizaci. Efektivnost pracovní skupiny a její determinanty. Pracovní skupina a pracovní tým. Typy týmů, charakteristické rysy týmové práce. Týmové role. Výběr členů týmu, rozvoj týmu. 3. blok Vedoucí pracovník v organizaci. Manažerské funkce, manažerské role. Osobnost vedoucího pracovníka. Styl vedení, typologie stylů vedení. Volba efektivního stylu vedení ve vztahu k charakteristikám pracovních skupin a organizace. Řízení a motivace pracovníků. 4. blok Komunikace a vztahy v organizaci. Komunikační toky v organizaci. Organizační struktura a komunikace v organizaci, vliv moderních komunikačních technologií na komunikaci v organizaci. Interkulturní komunikace v mezinárodní organizaci. Moc v organizaci, zdroje moci. Organizační konflikty, zdroje konfliktů, pozitivní a negativní aspekty konfliktů. Styly řešení konfliktů, řízení konfliktů. Organizační klima, kvalita pracovního života. 5. blok Organizační kultura. Pojem organizační kultura, prvky organizační kultury, struktura organizační kultury. Zdroje organizační kultury. Obsah a síla organizační kultury, organizační subkultury. Funkce organizační kultury. Organizační kultura a jedinec, socializace a adaptace člověka v organizaci. Organizační kultura a výkonnost organizace. Nástroje utváření žádoucí organizační kultury. 6. blok „Učící se organizace“. Pojem „učící se organizace, charakteristické znaky učící se organizace. Systémové myšlení jako klíčový rys učící se organizace. Vývoj organizace v učící se organizaci. Idea udržitelného rozvoje. 7. blok Organizační rozvoj a změna. Organizace a prostředí. Fáze vývoje organizace, organizační krize. Organizační rozvoj, rozvojový plán organizace. Řízená změna, postup řízené změny, vnější a vnitřní příčiny nutnosti organizační změny. Zdroje rezistence vůči změně, překonávání rezistence vůči změně. Typ výuky a zkoušky Předmět je vyučován blokově. První blok má rozsah 2 vyučovací hodiny, ostatní bloky 4 vyučovací hodiny. Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Předpokladem připuštění ke zkoušce je zpracování semestrální práce na zvolené téma (hodnocení viz dále) . K dispozici budou 3 temata, s podrobným zadáním budou studenti seznámeni v průběhu semestru (vždy po výkladu příslušné teorie, zadání bude rovněž uveřejněno v ISu). Hodnocení semestrální práce: 1. zvládnuto na vynikající úrovni, 2. zvládnuto bez zásadních výhrad, 3. zvládnuto s výhradami, 4. nezvládnuto, nutno přepracovat.