Katedra psychologie Fakulty sociálních studií MU PSY 437 Úvod do projektivních technik Podzimní semestr 2006 – 2007 Přednášející: PhDr. Vladimír Michal Charakteristika předmětu: seminář v rozsahu 24 hodin Účel kurzu: (a) základní orientace v problematice projektivních technik (b) osvojení elementárních dovedností v interpretaci projektivních metod (c) projektivní analýza znaků v interakci psycholog – klient v případové práci Předpoklady: základní znalosti z psychodiagnostiky a z psychologie osobnosti Výstup: seminární práce – kasuistika s aplikací testu inkoustové skvrny + zápočet Osnova kurzu 1. Charakteristika projektivních technik (6 hodin) Diagnostické procedury širokopásmového přenosu: rozhovory + projektivní techniky. Psychometrický a projektivní přístup, interpretace vzorků a znaků chování. Teoretická východiska: pojetí projekce (psychoanalytický koncept, přínos tvarové psychologie, fenomenologie a hermeneutiky). Kritická hodnocení základních parametrů projektivních technik, problém standardizace a valorizace. Výhody a nevýhody projektivního přístupu v klinické práci, využití pro vhled do struktury a dynamiky osobnosti. Výstupní závěry jako diagnostické podněty, verifikace a zpřesňování v klinickém kontextu. 2. Nejčastěji používané projektivní techniky (6 hodin) Klasifikace projektivních technik, typy jednotlivých kategorií. Konstruktivní a expresivní metody: Test tématické apercepce (TAT) a jeho modifikace, kresba a malování (Baumtest, kresba postavy) Doplňovací metody: nedokončené věty, nedokončená povídka Asociační metody: asociační pokus + modifikace, testy inkoustové skvrny (ROR, ZTT) Projektivní interview Demonstrace, zácvik + praktická cvičení 3. Úvod do aplikace Rorschachova a Zulligerova testu (12 hodin) · administrace, registrace odpovědí, inquiry, skupinová aplikace · analýza protokolu: signace, indexy pro interpretaci · interpretace: lokace, determinanty, obsahová řada, sukcese, typy apercepce a prožívání, znaky probanda v průběhu administrace · specifické fenomény: selhání, šoky, konfabulace, kontaminace, perseverace a iterace, infantilismy, specifické obsahy aj. · formulace diagnostického souhrnu, nejčastější chyby v interpretaci, problém projektibility examinátora, metainterpretace · přehled diagnostických kategorií: kognitivní styly, motivace, sociabilita a typy sociálního chování, typy inteligence a speciální schopnosti, mentální retardace, syndrom ADHD (LMD), obecný syndrom organicity, neurotické a jiné poruchy · rozbor a hodnocení samostatných pokusů posluchačů (V tomto tématickém okruhu speciální tréninkový program) Pomůcky: tabule ROR + ZTT, orientační přehledy signace odpovědí Literatura (a) povinná: Altman, Z. Test stromu. Praha, 1988. Michal, V. Projektivní metody. In Švancara, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha, 1974. (s. 99–113) Michal, V. Zulligerův tabulkový test. Trnávka u N. Jičína, 1998. Říčan, P. a kol. Úvod do Rorschachovy metody. Bratislava, 1988. (jen úvodní kapitoly) (b) doporučená: Bohm, E. Psychodiagnostisches Vademekum. Bern, 1960. (s. 1–37, 74–111) Michal, V. Projektivní interview. Bratislava, 1974. Říčan, P.; Ženatý, J. K teorii a praxi projektivních metod. Bratislava, 1988. Říčan, P. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha, 1999. (s. 195–216)