Bakalářský stupeň Cílem kursu je obeznámení se základními proudy Nauky o rozvoji (Developmental studies) od jejich počátků v 50.letech (Škola modernizace), přes Školu ekonomické závislosti, ´humanistický obrat´ (mikro-rovina) až po Teorii světového systému (Wallerstein) a navazující proudy v 90. letech v kontextu intenzivní diskuse o globalizaci. Předmětem zájmu bude nejenom heterogenní souhrn vědění, ale i jednotliví aktéři a jejich role při prosazování nových úhlů pohledu na problematiku prostoru, který byl západním světem konstruován jako ´třetí svět´. Samostatně bude diskutována problematika vzdělávání a úloha žen v rozvoji. V kontextu 90. let bude pozornost věnována nejenom různým aspektům globalizace (sociální, ekonomické, politické), ale hlavně jejích důsledkům – utváření globální občanské společnosti a jejích odpovědí na výzvy globalizovaného světa. I. blok Úvod do problematiky: a. postavení nauky o rozvoji vzhledem k ostatním vědám. b. koncept ´třetího světa´, orientalismus (Edward Saďd), vynález (ne)rozvoje (development/maldevelopment), kolonizace myslí. Crush, Raff Carmen, Rahmen, Todaro. Četba: Escobar, A.: The making and Unmaking of the Third World through Development, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. Escobar, A.:´Development Planning´ (64-76) in: Corbridge, S. (ed.): Development studies reader, London, 1995. B. Škola modernizace I & klasické modernizační studie funkcionalismus, evolucionismus; Levy, Smelser, Rostow, Coleman; McClelland, Inkeless. Četba: Shanin, T.: The Idea of Progress, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. C. Škola modernizace II : kritika & Nové modernizační studie: Davis, Huntington, Banuazizi, Lipset, dominantní klasifikace rozvíjejících se zemí, indexy. Četba: Lipset, S.M.: ´Economic Development and Democracy´ (27-63), in: Political Man. Garden City, Anchor. 1963. D. Škola ekonomické závislosti I: kontext & intelektuální zázemí. Manifest ECLA, Frank: vztah metropole-satelitů, Dos Santos: struktura závislosti, Amin: přechod k periférnímu kapitalismu, Baran: kolonialismus v Indii. Četba: Frank, A.G.: The Development of Underdevelopment in: Corbridge, S. (ed.): Developmenl studies reader, London, 1995. E. Škola ekonomické závislosti II: klasické studie Školy ekonomické závislosti –autoři Monthly Review: past dluhů v LA, Landsberg: výrobní imperialismus ve Východní Asii, Cardoso: přidružený rozvoj v Brazílii, O´Donnell: byrokraticko-autoratitativní stát v LA, Evans: trojité spojenectví v Brazílii v 80. letech. Četba: Streeten, P.: ´Structural Adjustment: A Survey of the Issues and Options, in: Corbridge, S. (ed.): Development studies reader, London, 1995. II. blok přednášek F. Mikro-rovina jako alternativa: zakoušení reality jako základ pro promýšlení rozvoje, dimenze mikro-roviny: rozvoj čeho, kým, pro koho a jakým způsobem. Četba: Esteva, G.;Prakash, M.S.: From Global Thinking to Local Thinking, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. Llosa, M.V.: Foreword to ´The Other Path: The invisible Revolution in the Third World´by Hernando de Soto, in: Corbridge, S. (ed.): Development studies reader, London, 1995. G. Teorie světového systému, Wallerstein, Globální občanská společnost, nová sociální hnutí, Četba: Wallerstein, I.: The Capitalist World Economy. New York: Cambridge Press, 1979. Anheier, H.; Glasius, M.; Kaldor, M.: Introducing Global Civil Society, in: Global Civil Society Yearbook, přístupno na: www.lse.co.uk, odkaz Yearbook I, chapter 1. H. Ženy a rozvoj, Simmons, P.: ´Women in Development´: a Threat to Liberation, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997.(Selective Silence, a feminist encounter with environmental discourse in colonial Africa , in: Crush, J.: Power of Development. Routledge, London. 1995). 9. vzdělání a rozvoj, problematika vzdělávání, curricula, vzdělání jako motor rozvoje? Četba: Education as an Instrument of Defoliation: A multi-Voice - report, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. Shiva, V.: Western Science and Its Destruction of Local Knowledge, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. 10. Na cestě k post-rozvoji? Perspektivy a dilemata. Četba: Towards Post-Development: Searching for Signposts, a New Language and New Paradigm, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. Bauer, P.: ´Foreign Aid: Central Component of World Development?, in: Corbridge, S. (ed.): Development studies reader, London, 1995. Literatura: A. základní (obě čítanky k dispozici prezenčně ve studovně FSS, čteny jsou vybrané kapitoly): · Corbridge, S. (ed.): Development studies reader, London, 1995. číst se budou pouze vybrané kapitoly. · Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. B. rozšiřující, nepovinná: · Carmen, R.: Autonomous Development, Humanizing the Landscape. London, Zed Books, 1996. · So, A. Y.: Social Change and Development. Sage Publications, London.1990. · Todaro, M.P.: Economic Development. Addison-Wesley, New York. 1997. · Wohlmeyer, H.; Quendler, T.: The WTO, Agriculture and Sustainable Development. Greenleaf Publishing, 2002. (ve studovně FSS: M-5-37) · Crush, J.: Power of Development. Routledge, London. 1995. · Preston, : Development Theory · Young, R.: White Mythologies. Routledge, London. 1990. (7. kap. Diorienting Orientalism). · Braidotti, R,; Charkiewitzc, E.: Women, the Environment and Sustainable Development. Towards a Theoretical Synthesis. · Coetzee, J. (ed.): Development is for People, Southern Book Publishers, Johannesburg, 1989. · Baker, G.: Civil Society and Democratic Theory. Routledge, London, 2002. · Wallerstein, I.: The Capitalist World Economy. New York: Cambridge Press, 1979. · Lipset, S.M.: Political Man. Garden City, Anchor. 1963. III.