Teoretické přístupy k posouzení Úkolově orientovaný přístup Hlavní předpoklady přístupu n Obvyklá cesta, jak dosáhnou toho, co chcete získat je jednat. n Jednání je řízeno představami o světě a o sobě samém, které jsou východiskem pro plány a jednání. n Mnohé psychosociální problémy jsou dočasné. n Časové limity motivují uživatele služby. n Jedna pozitivní zkušenost z vyřešení problému, zlepšuje schopnost zvládat následující obtíže. n Normální život je sledem řady obtíží. Problémem se stanou, když přerostou… n Jsem tím, co děláme a pocity pramení z chování. n Problémy jsou nenaplněné potřeby. Struktura přístupu n Příprava n Explorace problému n Dohoda o cílech n Formulace úkolů a jejich plnění n Terminace Základní otázka ÚOP n Legitimita intervence n „Chtěl byste něco změnit?“ n „Chcete, abych vám s tím pomohl?“ n Motivace nedobrovolného klienta: – Proč je lidé vnímají jako problémové? – Jak je tato situace ovlivňuje? – Lze s tím něco dělat? Problémy n Problémy= nenaplněné potřeby = cíle. n Maximálně tři problémy pro spolupráci. Utřídění problémů n Pro utřídění problémů, kde jsou dva a více osob lze použít následující tabulku potřeb: Klasifikace problémů n Interpersonální konflikty: Klient má obtíže v v interakci s druhými. „Nevycházíme spolu“. Problém je ve vztahu, ať už je manželský, rodičovský. V zaměstnání či ve škole. n Nespokojenost v sociálních vztazích: Nejsem asertivní, Problém je obecnější, spíše uvnitř jednotlivce spíše než mezi ním a jimi… n Problémy s formálními organizacemi: například bydlení, školy, nemocnice a dávky. n Obtíže při výkonu role: rodič, manžel, pracovník, student. n Obtíže s rozhodováním n Reaktivní emoční potíže: deprese, úzkosti vyplívající ze situace, n Nepřiměřené zdroje: nedostatek peněz, jídla… n Jiné: nezahrnuté u předchozích kategorií, např. behaviorální problémy spojené s návykovým nebo nutkavými charakteristikami chování, zneužívání drog, kriminalita, gambling. Stanovení prioritních problémů (A) n Které problémy klienta nejvíce zatěžují? n Které problémy by v případě jejich neřešení měly pro klienta nejtěžší důsledky? n Které problémy by v případě jejich vyřešení měly pro klienta nejpříznivější důsledky? n Které problémy mají pro klienta největší význam? n Které problémy lze řešit s menším nasazením energie, zdrojů? n Které problémy jsou v podstatě neřešitelné? Stanovení prioritních problémů (B) Příčiny problému n Problémy se „staly“ („nemají původ“) n Co přispívá k udržení problému? n Jaké jsou překážky v řešení problému? Hlavní překážky n Sociální systém n Konstrukty o světě n Emoce n Neúspěšná řešení Analýza příčiny n Čím je problém udržován: přesvědčeními, emocemi, sociálním systémem nebo núspěšnými řešeními? n Jaká jsou přesvědčení uživatele služby o situaci a o potřebách? n Pokud je příčinou nezdařené řešení, jedná se o snahu naplnit utopický cíl, nadměrné úsilí, snaha o změnu postoje? n Jak může být problém klasifikován? n Vyskytuje se propojení mezi problémy? Neúspěšná řešení Tři typy nezdařených řešení, které se mohou stát překážkou: n Definování utopického cíle, směřování příliš vysoko, například chtít, aby děti byli jako andělé, n Usilovně se snažit o to, co může proběhnout spontánně. Například snažit usnout, snažit si získat lásku nevlastního dítěte. n Snaha měnit přístupy, tam kde by se mohl uživatel služby s chováním smířit, nebo chtít po někom, aby chtěl něco, co nechce. Například stěžování, že dítě nechodí do školy s nadšením … Výhody ÚOP k posouzení n Je vhodný pro každý akceptovaný psychosociální problém, který je specifický. n Výjimku tvoří existenciální problémy. n Může sloužit jako hlavní či doplňující model. n Akceptuje perspektivu person-in-environment a tedy si všímá vlivu prostředí na osobu. n Podporuje uživatele služeb, aby zvolili problém, na kterém chtějí pracovat, zapojují je do volby úkolů a jejich hodnocení. n Tento přístup podporuje začlenění posouzení do celého procesu intervence. n Zaměření na akci spíše než na pocity vytváří prostor pro vzájemné překlenutí propasti rozdílnosti neohrožujícím způsobem. n Úkoly jsou voleny tak, aby útočily na problém, nikoliv na osobu. Nevýhody ÚOP k posouzení n Přestože se v teorii dobře hodí na problematiku skupinové a komunitní práce, spíše je využíván a snadněji aplikován na práci s jednotlivcem a případně s rodinou. Cvičení Děkuji za pozornost