Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Katedra sociální politiky a sociální práce SYLABUS pro kurz SPP 801 Teorie řízení a management zpracoval: Ivan Hálek září 2006 Identifikace kurzu Předmět je součástí jednooborového kombinovaného navazujícího magisterského studijního programu Sociální politika a sociální práce se zaměřením na personální řízení. Zařazení předmětu: podzimní semestr Zakončení: zkouška Vyučující: Doc. Ing. Ivan Hálek, CSc kontaktní adresa: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta 602 00 Brno, Lipová 41a, místnost č.638 tel: 549 494 443 fax: 549 491 720 e-mail: halek@econ.muni.cz konzultační hodiny: úterý 10-12 na kontaktní adrese (nejlépe po předchozí dohodě) 1. Anotace kurzu Předmět je zaměřen na problematiku všeobecného managementu uplatňovaného v organizacích podnikatelského i nepodnikatelského typu. Jeho cílem je vybavit studenty potřebnými základními poznatky tak, aby je dokázali uplatnit v praxi, aby byli schopni se orientovat v relevantní odborné literatuře a aby byli připraveni pro hlubší studium speciálních oblastí managementu, zaměřených zejména na řízení týmů a vedení lidí. 2. Způsob studia Předmět je založen na samostatném studiu s konzultacemi a předpokládá aktivní a průběžnou práci studentů v průběhu celého semestru. Při studiu předmětu studenti postupují podle podrobného harmonogramu studia (viz část 4.) v souladu s časovým rozvrhem studia (viz část 3.). Přitom respektují následující zásady: - povšimnou si zařazení témat do jednotlivých týdnů v semestru; - povšimnou si, že témata jsou zařazena do čtyř samostatných bloků; - prostudování látky z prvních dvou bloků a ze třetího bloku bude průběžně kontrolováno samostatným testem na konzultačních dnech (podrobněji bude vysvětleno dále); - předpokládá a doporučuje se tedy studentům, aby v každém týdnu prostudovali část textu z povinné literatury, uvedenou v rozvrhu studia; - pro hlubší prostudování tématu si podle zájmu doplní poznatky k tématu z doporučené literatury; - využijí individuálních konzultací s lektorem k odstranění případných nejasností V průběhu semestru se uskuteční tři společné konzultace (viz časový rozvrh studia část 3.). V týdnu před první společnou konzultací (3. týden) si studenti zopakují problematiku prvního bloku a připraví se tím na diskusi k této látce na společné konzultaci. Na první společné konzultaci: - lektor uvede studenty do studia předmětu a shrne látku prvního bloku - zodpoví případné dotazy studentů; V týdnu před druhou společnou konzultací (7. týden) si studenti zopakují látku prvního a druhého bloku a připraví se na úspěšné absolvování prvního zápočtového testu k tématům obou prvních bloků, který proběhne na druhé konzultaci; Na druhé společné konzultaci: - lektor nejprve stručně shrne látku druhého bloku; - zodpoví případné dotazy studentů; - předloží studentům k vypracování první zápočtový test (výsledky testu budou zahrnuty do rozhodnutí lektora o připuštění studenta ke zkoušce); - uvede problematiku následujících dvou bloků V týdnu před třetí společnou konzultací (11. týden) si studenti zopakují látku třetího a čtvrtého bloku a připraví se na druhý zápočtový test k tématům třetího a čtvrtého bloku. Na třetí společné konzultaci: - lektor nejprve stručně shrne látku třetího a čtvrtého bloku; - zodpoví případné dotazy studentů; - předloží studentům k vypracování druhý zápočtový test (výsledky testu budou zahrnuty do rozhodnutí lektora o připuštění studenta ke zkoušce); - v závěru třetí konzultace zodpoví lektor dotazy ke zkoušce. Po třetí konzultaci se budou studenti ve zbývajících týdnech (11. a 12. týden) připravovat ke zkoušce, která bude ústní a bude sestávat z jedné komplexnější otázky z celé látky předmětu. 3. Časový rozvrh studia. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |týden|Začátky týdnů |Bloky studia | | | | | | |a dny konzultací | | |-----+------------------------------------------------------------------+-------------------| | 1 |25.9. |První blok studia | |-----+------------------------------------------------------------------| | | 2 |2.10. | | |-----+------------------------------------------------------------------| | | 3 |9.10. | | | | | | | | 13.10. První společná konzultace – | | | | | | | | Diskuse k prvnímu bloku | | |-----+------------------------------------------------------------------+-------------------| | 4 |16.10. |Druhý blok studia | |-----+------------------------------------------------------------------| | | 5 |23.10. | | |-----+------------------------------------------------------------------| | | 6 |30.10. | | |-----+------------------------------------------------------------------| | | 7 |6.11. | | | | | | | | 10.11. Druhá společná konzultace – | | | | | | | | První zápočtový test k blokům 1. a 2.| | |-----+------------------------------------------------------------------+-------------------| | 8 |13.11. Oznámení výsledku testu na IS |Třetí blok studia | |-----+------------------------------------------------------------------| | | 9 |20.11. | | |-----+------------------------------------------------------------------+-------------------| | 10 |27.11. |Čtvrtý blok studia | |-----+------------------------------------------------------------------| | | 11 |4.12. | | | | | | | | 8.12. Třetí společná konzultace – | | | | | | | | Druhý zápočtový test k blokům 3. a 4. | | |-----+------------------------------------------------------------------+-------------------| | 12 |11.12. Oznámení výsledku testu na IS |Příprava na zkoušku| |-----+------------------------------------------------------------------| | | 13 |18.12. | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 4. Podrobný harmonogram studia 1. Blok – Historický vývoj managementu¨ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |týden| téma | zdroj | |-----+-------------------------------------------------------------------+------------------| | 1 |Úvod - Řízení a management, základní pojmy a koncepty |Blažek 1999, 9-13 | | | | | | |Klasický management, doba, myšlenkové proudy, „školy“ managementu | | | | | | | | |Blažek 1999, 15-21| |-----+-------------------------------------------------------------------+------------------| | 2 |Manažerská revoluce, doba, myšlenkové proudy a navazující přístupy |Blažek 1999, 23-30| | |k managementu ve 20. století | | |-----+-------------------------------------------------------------------+------------------| | 3 |Současné trendy v managementu, doba, myšlenkové proudy |Blažek 1999, 31-35| | | | | | |Rozvolňování hierarchií – decentralizace (vytváření divizí, | | | |holdingové uspořádání), outsourcing. | | | | |Blažek 2003, 27-37| | |Vytváření sítí – formy strategického partnerství, strategické | | | |aliance.Virtuální podnik. | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 2. Blok – Vedení firmy, nastavování firemních struktur a procesů +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |týden| téma | zdroj | |-----+-----------------------------------------------------------------+--------------------| | 4 |Úvod – Budování úspěšné firmy, pyramida vitality |Plamínek 2002, 14-15| | | | | | |Zajišťování užitečnosti firmy, subjekty, potřeby, produkty |Plamínek 2002, 16-23| | | | | | |Zajišťování efektivity firmy, procesy, zdroje, struktury |Plamínek 2002, 24-25| | | | | | |Organizace firemních dějů, odvození lidských zdrojů | | | | | | | | |Plamínek 2002, 26-29| |-----+-----------------------------------------------------------------+--------------------| | 5 |Funkční struktura firmy |Plamínek 2002, 30-31| | | | | | |Procesní a útvarová struktura, princip předmětné a funkční |Blažek 1999, 95-111 | | |specializace při tvorbě útvarové struktury, rozpětí řízení | | |-----+-----------------------------------------------------------------+--------------------| | 6 |Základní typy organizačních struktur | | | | | | | |- tradiční organizační struktury |Blažek 1999, 115-126| | | | | | |- cílově orientované organizační struktury |Blažek 1999, 126-132| | | | | | |Nastavování rovnováhy firemních dějů |Plamínek 2002, 32-33| | | | | | |Role peněz v systému firmy |Plamínek 2002, 34-35| | | | | | |Zajišťování stability firmy |Plamínek 2002, 36-37| |-----+-----------------------------------------------------------------+--------------------| | 7 |Zajišťování dynamiky firmy, tři smyčky cyklického řízení – |Plamínek 2002, 46-47| | |„tvrdá“ podmínka dynamiky firmy | | | | | | | |Aktivita lidí – „měkká“ podmínka dynamiky firmy | | | | |Plamínek 2002, 48-49| | |Vnější dynamika firmy, krocení dynamiky | | | | |Plamínek 2002, 50-53| | |Shrnutí části Vedení firmy | | | | |Plamínek 2002, 54-55| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 3. Blok – Vedení jednotlivců, otevírání potenciálů lidí +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |týden| téma | zdroj | |-----+-----------------------------------------------------------------+--------------------| | 8 |Úvod – Lidské zdroje, vlastnosti, schopnosti, postoje (loajalita)|Plamínek 2002, 57-59| | | | | | |Diagnóza potenciálů jednotlivců, diagram P/S | | | | | | | |Žádoucí posuny v potenciálech jednotlivců |Plamínek 2002, 60-61| | | | | | |Objevování příčin neúspěchů – změna postojů, |Plamínek 2002, 62-63| | | | | | |Změna schopností | | | | | | | |Strategie vedení lidí, pyramida firemní kultury |Plamínek 2002, 64-67| | | | | | |Orientace v úkolech, hodnocení lidí |Plamínek 2002, 68-69| | | | | | | |Plamínek 2002, 70-73| |-----+-----------------------------------------------------------------+--------------------| | 9 |Motivace, stimulace, principy motivace, vrstvy motivace |Plamínek 2002, 74-81| | | | | | |Vliv osobnosti na motivaci | | | | | | | |Vliv prostředí na motivaci (teorie A. Maslowa) |Plamínek 2002, 82-83| | | | | | |Harmonie schopností a požadavků, metody rozvoje schopností |Plamínek 2002, 84-85| | |jednotlivců | | | | | | | |Konfliktní chování lidí – analýza a zvládání konfliktních situací| | | | |Plamínek 2002, 86-89| | |Individuální vývoj pracovníka a prostor pro osobní rozvoj | | | | | | | |Shrnutí části vedení jednotlivců | | | | |Plamínek 2002, 90-93| | | | | | | | | | | | | | | |Plamínek 2002, 94-97| | | | | | | |Plamínek 2002, 98-99| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 4. Blok – Vedení skupin, přeměna skupiny v tým +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |týden| téma | zdroj | |-----+---------------------------------------------------------------+----------------------| | 10 |Úvod – Posuzování mezilidských vztahů |Plamínek 2002, 101-103| | | | | | |Využívání soutěže, podpora spolupráce, regulování obětavosti, | | | |předcházení destrukci, zvládání pasivity | | | | |Plamínek 2002,104-113 | | |Volba a strategie vztahového chování | | | | |Plamínek 2002, 114-117| | |Rozdíly mezi lidmi, konflikty ve skupině. | | | | | | | |Lidská a věcná složka konfliktu, zjevná a skrytá složka | | | |konfliktu | | | | | | | | |Plamínek 2002, 118-125| |-----+---------------------------------------------------------------+----------------------| | 11 |Vznik a vývoj týmu |Plamínek 2002, 126-137| | | | | | |Vlastnosti týmu, řešení věcných problémů |Plamínek 2002, 128-131| | | | | | |Proces přeměny skupiny v tým |Plamínek 2002, 132-133| | | | | | |Rozdělení rolí v týmu |Plamínek 2002, 134-135| | | | | | |Rozvoj týmu – sdílení myšlenek, diverzita myšlení a potenciálů | | | | | | | |Styly řízení skupin a týmů a trendy vývoje řízení |Plamínek 2002, 136-137| | | | | | |Shrnutí části vedení skupin a týmů |Plamínek 2002, 138-141| | | | | | | |Plamínek 2002, 142-143| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 5. Seznam studijních materiálů Povinná literatura BLAŽEK, L. Úvod do teorie řízení podniku. Brno: 1.ed.Vydavatelství MU, 1999. 137 str.ISBN 80-210-2085-7 BLAŽEK, L. Vývojové tendence podniků. Brno: Vydavatelství MU, 2003 PLAMÍNEK,J. Vedení lidí, týmů a firem, praktický atlas managementu. 1.ed. Praha: GRADA,2002. 151 str. ISBN 80-247-0403-X Doporučená literatura ADAIR, J.Jak efektivně vést druhé. Praha: Management Press, 1993. BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. Management. Olomouc: Rubico, 2001. CAUNT, J. Time management. Praha: Computer Press, 2001. DONNELLY, J.H., GIBSON, J.L., IVANCEVICH, J.M. Management. Praha: Grada Publisching, 1997. DRUCKER, P.F. Postkapitalistická společnost. Praha: Management Press, 1993 GIBSON, R. ed. Nový obraz budoucnosti. Praha: Management Press, 1998. HAMMER, M., CHAMPY, J.Reengineering. Praha: Management Press, 1995. HANDY, Ch. Hlad ducha. Postkapitalistická alternativa: Hledání smyslu v současném světě. Praha: Management Press, 1999. LE POOLE, S. Nebojte se odpovědi "NE!" Praha: Grada, 1992. LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 1994. NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S. a kol. Interkulturni komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press, 1999. PLAMÍNEK, J. Synergický management. Praha: Argo, 2000. PLAMÍNEK, J. Teorie vitality. Cesta od managementu k leadershipu. 1.ed. Praha: Alfa Publishing, s. r. o. 2006. 165 str.ISBN_ 80_86851-36-2 PORVAZNÍK, J. Celostný manažment. Bratislava: Sprint, 1999. RICH, A. Etika hospodářství. Praha: OIKÚMENÉ, 1994. VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management. Teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press 1999. 6. Hodnocení průběhu studia a výsledků Testy Testy slouží pro ověření průběžného studia studentů během semestru a také toho, do jaké míry studující danou problematiku pochopili. Každý studující absolvuje 2 testy. První test obsahuje 6 otázek, druhý test obsahuje 8 otázek. Za každou zcela správně odpovězenou otázku lze získat dva body. Maximální počet bodů za oba testy je tedy 28 bodů. Hodnocení testů se opírá o výklad témat v povinné literatuře (část 5) a v harmonogramu studia (část 4). Podmínka uznání kurzu, udělení zápočtu a připuštění ke zkoušce: Na každý test musí být dosaženo alespoň 6 bodů. Zkouška Zkouška je ústní. Student si vytahuje jednu otázku. V rámci rozpravy mohou být položeny doplňující otázky k tématům souvisejícím s tématem základní otázky. Výsledek zkoušky je hodnocen body 1-8. Za zcela vyčerpávající odpověď získá student 8 bodů, za zcela nevyhovující odpověď 0 bodů. Podmínkou úspěšné zkoušky je dosažení alespoň jednoho bodu. Celkové hodnocení kurzu Do celkového hodnocení se započítává výsledek obou testů (součet bodů, které student získal v obou testech) a výsledek zkoušky. Výsledek kurzu je hodnocen na stupnici A-F následujícím způsobem: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Test 1 | Test 2 | Druh zkoušky | Zkouška |Výsledné součty|Výsledná známka| | | | | | bodů | | | Limity bodů | Limity bodů | |Limity bodů| | | | | | | | | | | | | | | | | |---------------+--------------+-----------------+-----------+---------------+---------------| | Min. 6 | Min. 6 | Lze přistoupit | Min. 1 | 13 – 16 | E | | | | v řádném | | | | | Max. 12 | Max 16 | (1.)termínu | Max 8 | 17 – 20 | D | |------------------------------+-----------------| | | | |V některém testu dosaženo méně| Lze přistoupit | | 21 – 24 | C | | než 6 bodů, |pouze v opravném | | | | | | termínu | | 25 – 28 | B | | Celkově v obou testech | | | | | | | | | 29 - 36 | A | | Min.5 bodů | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+