Kyberkultura – ZUR267, ZUR142 Sylabus kurzu Vyučující: Jakub Macek (jmacek@fss.muni.cz) Kurz uvádí do historie společenskovědné diskuze o nových technologiích, a to s přihlédnutím k sociálně-historickému kontextu jejich vzniku. Cílem kurzu je zmapovat vznik a raný vývoj akademické reflexe tématu, vymezit a charakterizovat období vzniku a rozvoje nových médií, pojmenovat klíčové sociální aktéry tohoto procesu a jejich sociální a kulturní milieu (tj. kyberkulturu) a seznámit se s klíčovými tématy a díly, které v této oblasti sehrály konstitutivní úlohu. V rámci kurzu se studenti seznámí se základními koncepty kyberkultury (Lévy, Morseová, Manovich, Escobar, Hakken) a s konceptem rané kyberkultury, založeném jednak na periodizaci proměn sociokulturních formací, spojených s novými médii, a jednak na tematické analýze kyberkulturních textů. Kurz zároveň otevírá některé základní okruhy literární a společenskovědné reflexe nových médií (kyberpunk, tělesnost a identita, komunita a veřejnost, moc a ideologie, nerovnost a šíření technologií), kterými se dále podrobněji zabývá navazující kurz Sociální teorie nových médií, vyučovaný v jarním semestru. Kurz je vyučován pod dvěma kódy: ZUR142 – je povinný kurz (A), určený pouze studentům studijní orientace Digitální média ZUR267 – je povinně volitelný kurz (B), určený všem ostatním studentům. Kurzy jsou vyučovány současně (technicky se tedy jedná o kurz jediný) a odlišují se pouze náročností požadavků. Požadavky: ZUR142 – Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno četbou zadané literatury (dokládanou odevzdáním kritických rešerší) a současně úspěšným složením závěrečného testu. ZUR267 – Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno četbou zadané literatury (dokládanou odevzdáváním kritických rešerší), nebo úspěšným složením závěrečného testu. Rešerše z četby: o rozsah 2000 – 4000 znaků o formát *.doc, *.rtf, plain text o zasílejte, prosím, na e-mail jmacek@fss.muni.cz o je možno dvě libovolné rešerše vynechat (povinný počet rešerší = počet konajících se přednášek – 2) Závěrečný test: o test prověřuje znalost literatury, zadávané na jednotlivé hodiny, i literatury, jež je dále uvedena jako povinná o připuštění k testu je pro studenty kurzu ZUR142 podmíněno odevzdáním patřičného počtu rešerší Rešerše: Rešerší budeme rozumět souvislé a současně strukturované shrnutí obsahu textu – shrnutí, zachycující téma textu, jeho základní teze, klíčové periodizace, které text nabízí, typologie apod. Takže – ano, jde nám tedy o svého druhu výpisky (které se však snaží mít podobu poněkud reflexivnější), než o rešerši, jak jí chápou např. kolegové knihovníci. o Stručnost (či naopak hloubka detailu) rešerše je dána jejím rozsahem – čím delší rešerše, tím jemnější informace do ní proniknou. o Dbejte na to, abyste klíčové rysy textu (klíčové informace) neobětovali podružnostem. o Náš rozsah je volnější (2000-4000 znaků), máte tedy možnost manévrovat. o Pište rešerši s vědomím toho, že je určena člověku, který původní text nezná, ale přece má být schopen pochopit jeho poselství a odhadnout jeho charakter. o Nepovažujte psaní rešerší za samoúčelný nesmysl – jde o jeden z mála rozumných způsobů, jak uchovat načtené texty v poměrně přenositelné a sdílené otevřené podobě (paměť je má tendenci být zoufale chatrná a selektivní). Je proto vcelku praktické se v nich pocvičit. Povinná četba: o Revue pro média 05 (čtvrtletní tematická příloha Hosta). Brno: Host. http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Revue05/archiv_05.htm o Macek, Jakub. 2004. „Koncept rané kyberkultury.“ In Média a realita. Brno: FSS MU. o Millarch, Francisco. 1998. Monopolies x Open Standards: An Abridged History of the Personal Computer Industry and Its Influence on the Cyberspace. http://www.millarch.org/francisco/papers/monopolies.htm (14.2.2005) o Taylor, Paul A. 1999. „Them and us.“ In Hackers. London and New York: Routledge. Strany 12–22 — 10 stran, anglicky. o Walch, Jim. 1999. „Going for IT.“ In In the Net. London and New York: Zed Books. Strany 31–66 — 35 stran, anglicky. Rámcová/doplňující četba (snadno k dohledání v knihovně nebo na internetu): o Barlow, John P. 1990. Crime and Puzzlement. WWW: http://www.eff.org/~barlow/ o Bastl, Martin. 2002. „Kyberpunk.“ Pp. 9 – 12 in Sedmá generace 8. o Meyer, Gordon R. 1989. The Social Organization of the Computer Underground. (Diplomová práce.) Northern Illinois University. WWW: http://sun.soci.niu.edu/theses/gordon o Navrátilová, Jolana. 1998. Kyberpunk v díle Williama Gibsona a jeho přínos pro sociální teorie. (Diplomová práce.) Brno: FSS MU. o Sterling, Bruce. 1992-a. The Hacker Crackdown: Law and the Disorder on the Electronic Frontier. WWW: http://www.well.com:70/1/Publications/authors/Sterling/hc Doplňující beletrie: Tedy beletrie, která měla vliv na utváření kyberkulturních diskurzů, a tedy i na akademickou reflexi nových technologií – zahrnuje kromě kyberpunkových autorů (W. Gibson, P. Cadiganová, L. Shiner, R. Rucker, B. Sterling aj.) např. i P. K. Dicka či J. G. Ballarda. o William Gibson (Neuromancer; Jak vypálit chrome; Virtuální světlo; Všechny párty zejtřka;…) o Zrcadlovky: Kyberpunková antologie. (Plzeň: Laser. ed. Bruce Sterling, česky vydáno r. 2000.) o Philip K. Dick (Ubik; Blade Runner: Sní androidi o elektrických ovečkách?; Tři stigmata Palmera Eldritche; Temný obraz; Minority Report aj.) o Bruce Sterling (Schismatrix) o J. G. Ballard (Mýty blízké budoucnosti) o Neal Stephenson (Sníh; Diamantový věk, Kryptonomikon) Poznámka k podvodnému plnění studijních povinností (aneb zdravice od děkana) Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout. 0. přednáška Úvodní hodina Vymezení tematiky a cílů semináře, seznámení s podmínkami absolvování kurzu. 1. přednáška Synthetic Pleasures – projekce dobového dokumentu o vrcholu cesty za „new frontier“ Zadaná četba: o Millarch, Francisco. 1998. „Net Ideologies: From Cyber-liberalism to Cyber-Realism.“ Cybersoc Magazine, Issue 4. http://www.millarch.org/francisco/papers/net_ideologies.htm (14.2.2005) — 8 stran, anglicky Doplňující četba: — Zvláštní hodina: Das Netz – projekce dokumentu o kulturní historii kybernetiky a ICT Režie: Lutz Dammbeck; Německo 2004, 115 min 2. přednáška Kybernetika Jazyk kybernetiky jako kulturní síla o vznik kybernetiky a konceptu informace a jeho vliv na sociální vědy a jejich pohled na technologii i (post)moderní subjekt Zadaná četba: o Hayles, N. Katherine. 1999. „Toward Embodied Virtuality.“ in How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature and Informatics. Chicago, London: The University of Chicago Press. Strany 1–25 — 24 stran, anglicky Doplňující četba: o Hayles, N. Katherine. 1999. „Contesting for the Body of Information: The Macy Conferences on Cybernetics.“ in How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature and Informatics. Chicago, London: The University of Chicago Press. Strany 50–83 — 33 stran, anglicky 3. přednáška Společnost / kultura / technologie Náhled do sociálněvědného rozvažování o technologii a jejím vztahu ke společnosti a kultuře. o základní rysy uvažování o technologii – hledání prvotního hybatele aneb k různým formám redukcionismu o stručný náhled do historie (antropologie 19. stol., marxismus, modernistické hnutí aj.) o William Ogburn o Harold Innis Zadaná četba: o Dahlberg, L. 2004. „Internet Research Tracings: Towards Non-Reductionist Methodology.“ Journal of Computer-Mediated Communication 9(3) April 2004. http://jcmc.indiana.edu/vol9/issue3/dahlberg.html (5.12.2005) Doplňující četba: o McLuhan, Marshall H. 2000. „Média a kulturní změna.“ In Člověk, média a elektronická kultura. Výbor z díla. JOTA: Brno. Strany 97–104 — 7 stran, česky. 4. přednáška Torontská škola Technodeterminismus Marshalla McLuhana o Základní McLuhanovy teze a koncepty o kritika McLuhanova přístupu – Raymond Williams aj. o vliv torontské školy na diskurzy obklopující nové technologie Zadaná četba: o Marshall McLuhan versus Playboy (rozhovor). In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. Ilustrace: o Michal Komárek: Causa Marshall McLuhan. REFLEX 50/2004. Doplňující četba: o McLuhan, Marshall H. 2000. „Guttenbergova galaxie.“ In Člověk, média a elektronická kultura. Výbor z díla. JOTA: Brno. Strany 105–157 — 52 stran, česky. 5. přednáška Koncepty kyberkultury I Kritické shrnutí základních typů konceptů kyberkultury a osvětlení jejich výchozích pozic. o utopické koncepty k. o informační koncepty k. Zadaná četba: o Lévy, Pierre. 2000. „Odpovědi na několik častých otázek.“ a „Kyberkultura aneb Simultánní tradice.“ In Kyberkultura. Praha: Karolinum. 215–229 — 14 stran česky. o Hawk, Andy. 1993. „Future Culture Manifesto.“ The Cyberpunk Project. WWW: http://project.cyberpunk.ru/idb/future_culture_manifesto.html (16.2.2005) — 5 stran anglicky. 6. přednáška Koncepty kyberkultury II Kritické shrnutí základních typů konceptů kyberkultury a osvětlení jejich výchozích pozic. o antropologické koncepty k. o epistemologické koncepty k. Zadaná četba: o Escobar, Arturo. „Welcome to Cyberia: Notes on the Anthropology of Cyberculture.“ In Cyberfutures: Culture and Politics on the Information Superhihgway. Ed. by Sardar, Ziauddin; Ravetz, Jerome R. London: Pluto Press. Strany 111–137 — 26 stran anglicky. Doplňující četba: o Morse, Margaret. 1998. „Virtualities: A Conceptual Framework.“ In Virtualities: Television, Media Art and Cyberculture. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. Strany 3–23 — 20 stran, anglicky. 7. přednáška Kořeny a vznik rané kyberkultury Vznik a vývoj ICT a vznik technologických subkultur; 40.–90. léta 20. století o zrod výpočetních technologií a kontext jejich raného vývoje o původní hackerská uskupení počátku 60. let a jejich vztah ke kalifornské kontrakultuře o otevření technologií na počátku 70. let – cesta technologie z elitních vědeckých pracovišť na ulici o hackerské hnutí 70. let (phone phreaks a computer clubs; garážová ekonomika) a počátek „digitální revoluce“ o proměny pojetí hackingu o kriminalizace hackerského hnutí Zadaná četba: o Levy, Steven. 1984 (1996). Hackers, Heroes of the Computer Revolution. New York: Anchor/Doubleday. — 18 stran, anglicky. Ilustrace: o THOCP – The History of Computing Project. 2002. WWW: http://www.thocp.net Doplňující četba: o Mizrach, Steve. „Old Hackers, New Hackers: What's the Difference?“ The Cyberpunk Project. http://project.cyberpunk.ru/idb/old_and_new_hackers.html (16.2.2005) o Mizrach, Steve. „Is Cyberpunk the Counterculture of the 1990's?“ http://www.fiu.edu/~mizrachs/Cyberpunk_as_Counterculture.htm (16.2.2005) o Taylor, Paul A. 1999. „Introduction.“ In Hackers. London and New York: Routledge. 8. přednáška Vrchol a proměna rané kyberkultury Rozšíření ICT v 80. a 90. letech – technopopkultura – nové technologie jako součást kulturního a společenského mainstremu. o kyberpunk o zrod akademické reflexe netechnologických aspektů ICT o popularizace kyberkultury a hackingu, další proměna jeho pojetí; generační střety v rámci hackerských subkultur Navázání na předchozí přednášku: o konec rané kyberkultury – rozštěpení a profilace jednotlivých subkultur (underground, avantgarda, akademická sféra, podnikatelská sféra, stát) o širší souvislosti střetu státu a hackerské kyberkultury Zadaná četba: o Shiner, Lewis. 2001. „Uvnitř hnutí.“ In Ikarie 11/2001. Strany 46–49 — 3 strany, česky. o Maddox, Tom. 1992. „After the Deluge: Cyberpunk in the '80s and '90s.“ in Thinking Robots, an Aware Internet, and Cyberpunk Librarians. Ed. by Wolf, Milton T. Library and Information Technology Association: San Francisco. WWW: http://www.ecn.org/settorecyb/txt/tom_maddox_sul_cyberpunk.html Ilustrace o Gibson, William. 1991. „Johny Mnemonic.“ Pp. 3-9 in Ikarie 11/1991. o Williams, W. J. 2001. „Solipsystém.“ Pp. 13-24 in Ikarie 11/2001. Doplňující četba: o Adamovič, Ivan. 2001-a. „Vzpomínka na budoucnost.“ P. 2 in Ikarie 11/2001. o Barlow, John P. 1990. Crime and Puzzlement. WWW: http://www.eff.org/~barlow/ o Bastl, Martin. 2002. „Kyberpunk.“ Pp. 9 – 12 in Sedmá generace 8. 9. přednáška Kyberkulturní diskurzy a narace o kořeny kyberkulturních narací o základní tematická agenda k. narací o dystopie vs. utopie o dopad k. narací Zadaná četba: o Fisher, Dana R.; Wright, Larry Michael. 2001. „On Utopias and Dystopias: Toward an Understanding of the Discourse Surrounding the Internet.“ Journal of Computer-Mediated Communication 6(2) January 2001. http://www.ascusc.org/jcmc/vol6/issue2/fisher.html (16.2.2005) cca 11 stran, anglicky. o Robins, Kevin. 2003. „Kyberprostor a svět, ve kterém žijeme.“ In Revue pro média 05 (čtvrtletní tematická příloha Hosta). Brno: Host. Strany 15–23 — 8 stran, česky. Ilustrace: Jargon File 4.2.0. 2000. http://www.science.uva.nl/~mes/jargon (16.2.2005) Doplňující četba: Virilio, Paul. 2004. Informatická bomba. Červený Kostelec: Nakladatelství Pavel Mervart. Strany 29–37, česky. Freyermuth, Gundolf S. 1997. Cyberland. Brno: Jota. Negroponte, Nicholas. 2001. Digitální svět. Praha: Management Press. 10. přednáška Shrnutí klíčových konceptů o informace a kybernetická metaforika o koncept kyborga o koncept posthumanismu o kyberprostor o veřejný prostor / veřejnost o virtuální o virtuální komunita o hypertext Zadaná četba: o Revue pro média 05 (čtvrtletní tematická příloha Hosta). Brno: Host. http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Revue05/archiv_05.htm