\ i i ^tudies.a http^/www-11131 a. http:// Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. y ŕ »ä^ SfŤ MC" ^ô P****^ ***-""""" ""^ © **?■ <ř , Management neziskových organizací vychází v projektu „Společnost přátelská rodině", který je realizován Sítí mateřských center a Gender Studies, o.p.s. Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. HLI tt změna vnějších podmínek ■ zaměření na různé typy zdrojů je součástí dlouhodobé strategie rozvoje a práce organizace ■ dlouhodobá stabilita a udržitelnost organizace ■ vyjasnění potřeb zdrojů (včetně možných úspor) ■ vyjasnění potenciálu jednotlivých skupin dárců ■ systematičnost a dlouhodobost v práci s dárci ■ provázání časového hlediska získávání prostředků s předpokládanými aktivitami organizace ■ stanovení nákladů na fundraising ■ stanovení efektivity různých použitých metod ■ získávání průběžné zpětné vazby a možnost vyhodnocovat 66 ► Management neziskových organizací ► FUNDRAISING V ORGANIZACI PODSTATA PLÁNOVÁNÍ Základem strategického fundraisingu je dlouhodobý plán, který přispěje k dosažení záměrů a cílů organizace a zároveň u možní efektivně provádět činnost, která kdosaženícílů vede. „Významným prvkem ve strategickém fundraisingu je poslání. To definuje, proč organizace existuje se záměrem vzbudit u svých pracovníků pocit účelu a sounáležitosti s organizácia u dárců vzbudit zájem o činnost organizace". (Tošner, 1999:32) „Dobře formulované poslání je základním předpokladem úspěchu" (Peter Drucker) 5.8.2. STRATEGICKÉ PLÁNOVANÍ FUNDRAISINGU Proces, během něhož vzniká představa, jakým směrem by se měla organizace ve fundraisingu v budoucnu ubírat, aby mohla uskutečnit své záměry a cíle, je strategický plán. Kroky strategického plánovánífundraisingu: • zpracování přehledu historie a současného stavu fundraisingu v organizaci. • ověření platnosti stávajícího poslání, v případě nutnosti formulace nového tak, aby bylo aktuálnía upoutalo dárce. • situační analýza fundraisingu: - analýza STEEP, to jsou nejdůležitější vnější faktory, kte- ré organizace nemůže ovlivnit, ale které mají vliv na ni, na její konkurenci a na všechny organizace podobného zaměření, analýzu SWOT, tou hodnotíme vnitřní silné a slabé stránky organizace a vnější příležitosti a hrozby, viz příloha. Organizace by neměla vynechat ani finančníanalýzu. • stanovení dlouhodobých cílů na dobu 3- 5ti let. Cíle by měly být oSMARTováné. smysluplné měřitelné akceptovatelné reálné termínované • vytvoření, vyhodnocení a volby strategií zabezpečujících dosažení stanovených cílů ve fundraisingu. DLOUHODOBÉ A DÍLČÍ CÍLE VE FUNDRAISINGU Analýza vnitřního a vnějšího prostředí pro fundraising, skladby příjmů a finančních potřeb umožní organizaci určit směr fundraisingu. Toto nasměrování by mělo odrážet celková strategická rozhodnutí, protože právě fundraising má zajistit zdroje pro pokrytí potřeb a plánů organizace. Nasměrovánífundraisingu lze rozdělit podle dvou časových úrovní: (Craig, 2002) • čeho by organizace chtěla dosáhnout v horizontu tří let (dlouhodobý plán) • čeho by mělo být dosaženo ročně (dílčí plán) Dlouhodobé cíle jsou obecná vyjádření o tom, jaké budou výsledky a výstupy fundraisin-gové strategie ke konci období, pro které existuje strategický plán. To zpravidla znamená tři roky. Dříve se strategické plány vytvářely na pět let, ale se zrychlujícím se tempem změn je tříleté období dost dlouhé na to snažit se cokoliv předpovídat. Poznámky Management neziskových organizací 4 67 FUNDRAISING V ORGANIZACI i 5.8.3. ZÁMERY FUNDRAISINGU • vycházejí ze STEEP, SWOT a finanční analýzy. Dlouhodobé cíle přímo ovlivňují stanovené priority a důležitost jednotlivých položek, tak je určuje analýza, • berou v potaz finanční potřeby a očekávání organizace, • jsou v souladu s posláním a se strategickým plánem organizace, • zahrnují horizont tří let - pracuje se s dlouhodobými cíli, na které přímo navazují cíle dílčí (př. roční plán) 5.8.4. MĚŘENÍ EFEKTIVITY FUNDRAISINGU POMOCÍ UKAZATELŮ: • návratnost investic • ukazatel čistého příjmu pro fundraisingové kampaně je to dále: • procento odpovědi - návratnost • průměrná výše příspěvků od dárců 5.9. testovaní, vyhodnocovaní a kontrola fundraisingu Tuto kapitolu jsem zařadila především proto, že z výzkumu, který provádělo občanské sdruženíSpiralis ve spolupráci s ICN (Informačnícentrum neziskových organizací) v roce 2003 vyšlo, že přibližně 75% organizací fundraising nijak nevyhodnocuje, což je dost alarmující výsledek. (ICN, 2004). Osobně si myslím, že průběžné kontrolování f undraisingu je zcela zásadní a nezbytné. Dárci, podporovatelé a členové správní rady by měli pravidelně zkoumat výsledky a chtít znát jejich opodstatnění. Kontrola fundraisingu se točí kolem potřeby zajistit co nejvíce příjmů při vynaložení co nejmenších nákladů. V ideálním případě by fundraisingová strategie měla sestávat pouze z aktivit, které budou z hlediska nákladů nejefektivnější. Prvořadým úkolem pro organizaci je tedy zjistit, které fundraisingové metody se jeví jako nejefektivnější. Tím se dostáváme k testování. Aby organizace zjistila, co je efektivní vzhledem k nákladům, musí umět jednotlivé formy fundraisingu měřit a jejich efektivitu srovnávat. 5.9.1. MĚŘENÍ EFEKTIVITY FUNDRAISINGU (Norton, 2002) Poznámky Pro měření efektivity se dá použít několik ukazatelů. Nejdůležitějším je návratnost investic. Jednoduše jde o podíl příjmů získaných konkrétním nápadem nebo fundraisingovou metodou a nákladů potřebných na realizaci. Náklady zahrnují všechny přímé výdaje na fundraising, ale také čas organizace a odpovídající podíl provozních nákladů (nájem, elektřina, 68 ► Management neziskových organizací ► FUNDRAISING V ORGANIZACI telefon). Tak lze získat jasnou představu o tom, jakých nákladů je zapotřebí k získání určité částky. Čím je ukazatel vyšší, tím je metoda lepší. Návratnost investic do značné míry závisí na organizaci a na tématu, kterému se věnuje. Pokud sfundraisingem organizace začíná, může se stát, že návratnost investic bude poměrně nízká, protože získat nové dárce je těžší, než přimět stávající přispěvatele, aby v podpoře pokračovali. Dalším ukazatelem je ukazatel čistého příjmu. Jde o částku, kterou ve skutečnosti fund-raisingem organizace získá. Oslovení malé supiny lidí direkt mailem může mít nízké náklady, ale přinese také velmi nízké příjmy. Na druhé straně úspěšná benefiční akce může mít vyšší náklady, ale přinést značný příjem. Co je lepší? Pokud se organizace zaměří jen na dosahování vysoké návratnosti investic, může se zdát, že zajistí jen nízké příjmy, i když budou získány velmi efektivně. Naopak zaměření pouze na čistý příjem může vést k neefektivnosti a roční účetní uzávěrka pak ukáže, že organizace má vysoké náklady na fundraising. Účelné je oba ukazatele kombinovat. Organizace, které tak vyhodnocují každou složku svého fundraisingu, jsou schopny rozhodnout, jak efektivní jejich fundraising je a jaká je cena příjmu získaného pro organizaci. Organizace, které pořádají velké fundraisingové kampaně, budou pravděpodobně potřebovat ještě dva ukazatele. Prvním ukazatelem je procento odpovědi - návratnost. Při direct mailu, sbírkách a dalších fundraisingových metodách je důležité mít představu, kolik oslovených asi kladně zareaguje. Návratnost se zjistí podílem počtu lidí, kteří zareagovali, k počtu oslovených. Tento ukazatel pomáhá v rozhodnutí, zda je zvolený přístup lepší než minule a pokud je procento odpovědí vyšší, získává organizace samozřejmě i více peněz. Úspěch však závisí i na výši částky, kterou každý dárce poukáže. Ta je ukazatelem průměrné výše příspěvku. 5.9.2 KONTROLA EFEKTIVITY FUNDRAISINGU Má - li organizace kontrolovat efektivitu fundraisingu, potřebuje informace dvojího druhu. První je reálný plán. Těžištěm kontroly je pak zjištění, zda je plán naplňován, zda náklady odpovídají rozpočtu a zda částky, které se objevují na účtu organizace, odpovídají předpokládaným příjmům. Další základní podmínkou je rozpočet, a to jak pro náklady, tak pro plánované příjmy. Fundraisingový rozpočet by měl co nejvíce vycházet z předchozích zkušeností. Organizace by měla být také velice opatrná při odhadech příjmů z nových fundraisingových metod, které ještě nikdy nevyzkoušela. V této chvíli bych doporučovala zodpovědně promyslet, zda nebude vhodné nejprve metodu otestovat, než do ní organizace investuje větší částku. 5.10. TRENDY VE FUNDRAISINGU Čím členitější příjmy organizace má, tím bezpečnější to pro ni je, protože tím menší je její závislost na jednom zdroji. Názorně je tato souvislost předvedená na individuálních dárcích - když přijde o jednoho dárce, nikdy to organizaci nepoloží. Management neziskových organizací i 69 FUNDRAISING V ORGANIZACI i Jednotlivé druhy příjmů navíc mají specifické vlastnosti a možnosti použití. Většina státních dotací a nadačních grantů je vázána na projekt a jeho rozpočet, obzvláště u státních peněz nebývá jednoduché ani přesunout peníze mezi jednotlivými položkami rozpočtu. Naproti tomu peníze od individuálních dárců a z vlastních příjmů mají tu výhodu, zeje lze použít zcela dle svého uváženia navíc většinou představují v ideálním případě pravidelný jistý zdroj příjmu. Zisky z firemního dárcovstvía sponzoringu představují něco mezi těmito dvěma póly. Schéma 2: Rozložení zdrojů neziskových organizacív USA 20%fundraising 50% vlastní zisk Pokud se organizace chce vydat na cestu rozrůznění příjmů a tím pádem zajištění větší jistoty a stability organizace, pak musí počítat s tím, že bude muset fundraisingu věnovat více času, pozornosti a práce. 5.11. A JAK TO CHODI VE VAŠI ORGANIZACI? Zcela na závěr si zkuste zodpovědět následující otázky, které vám mohou pomoci zmapovat si situaci, která panuje ve Vaší organizaci: Poznámky 70 ► Management neziskových organizací ► FUNDRAISING V ORGANIZACI 2. Je má organizace připravená na fundraising a kdo by ho měl dělat? 3. Má v naší organizaci fundraising dostatečnou podporu v public relations? 4. Které typy dárců pro nás znamenají největší příslib? 5. Volím vhodné f undraisingové techniky a jak bych je mohla vylepšit? 6. Vím, jak uspořádat benefiční akci? 7. Vím, jak budovat dlouhodobou spolupráci a pečovat o hlavní dárce? Poznámky Management neziskových organizací 4 71 FUNDRAISING V ORGANIZACI i 8. Umím f undraising plánovat a vyhodnocovat? Přeji všem hodně zdaru v řízení mateřských center! Ing. et Mgr. Leona Hozová možné dotazy zodpovím na e-mailu leona.hozova@seznam.cz Poznámky 72 ► Management neziskových organizací ► ZAVER Ing. et Mg r. Leona Hozová Pochází ze Zlína, je vdaná a je maminkou tří dětí. Absolvovala několik vysokých škol oborů sociologie, psychologie, andragogiky a ekonomiky. Všechny její diplomové práce se vždy týkaly oblasti řízení neziskového sektoru a lidských zdrojů. V neziskovém sektoru se pohybuje již 14 let, a to ve funkci předsedkyně správní rady krajské neziskové organizace DOMINO, která pracuje ve Zlínském kraji a má přes 2 000 členů. V organizaci má na starosti převážně finanční řízení, projektové řízení a vzdělávání- převážně tvorbu akreditačních programů. SÍŤ MC Síť mateřských center o.s. Občanské sdružení Síť MC vzniklo v roce 2001 na základě potřeby mateřských center, která vyplynula ze zkušeností jejich dlouhodobé spolupráce. SíťMC posiluje hodnoty rodiny, úlohy rodičů a mateřskou roli ženy ve společnosti, podporuje právní ochranu rodiny, mateřství a rovných příležitostí pro všechny. Síť poskytuje svým členům podporu a metodické vedení, pomáhá vzniku nových MC, koordinuje společné projekty MC v České republice, pořádá vzdelávacia PR akce, hledá finančnízdroje na služby Sítě MC i na podporu projektů vjednotlivých MC. Síť spolupracuje se státními i nestátními organizacemi, se státní správou a samosprávou i se zahraničními subjekty podobného zaměření. Rut Kolínská je členkou Rady vlády pro rovné příležitosti žen a mužů. Mateřská centra jsou založena na principu rodinné svépomoci, zřizují je zpravidla matky na mateřské dovolené, které se zároveň podílejí na jejich samosprávě a zajišťují programy. Centra poskytují rodinám nové alternativní služby. Členem Sítě MC se může stát mateřské centrum (bez rozdílu na právní subjektivitě), které je otevřené a dostupné všem sociálním skupinám bez ohledu na původ a rasu. Členská základna přesáhla polovině roku 2007 počet 220 MC po celé ČR. Osvědčeným prostředkem v úsilí zlepšovat podmínky života rodin se staly kampaně Sítě mateřských center: - Společnost přátelská rodině - kampaň na posílení rodiny ve společnosti a na podporu prorodinné politiky. - Jak se žije s kočárky - kampaň na zlepšení mobility s kočárkem ve městě. - Dětská hřiště dnes a příště - kampaň ke zkvalitnění veřejných prostranství měst a obcí. -Táta dneska frčí- kampaň na posílení role otce, aktivace otců a jejich vtažení do života rodin a do mateřských center. - Besedy u kulatých stolů - kampaň na podporu spolupráce MC a obcí. Síť mateřských center o.s. Hradební 3 110 00 Praha 1 telefon: 224 826 585 e-mail: info@materska-centra.cz www.materska-centra.cz ICO: 26545136 č.Ú. 51-0888700287/0100 Poznámky Management neziskových organizací i 73 ZAVER i GENDER STUDIES Gender Studies Gender Studies, o.p.s. je nevládní neziskovou organizací, která slouží především jako informační, konzultační a vzdělávací centrum v otázkách vztahů mužů a žen a jejich postavení ve společnosti. Cílem organizace je shromažďovat a dále zpracovávat a rozšiřovat informace související s genderovou tématikou. Prostřednictvím specifických projektů GS aktivně ovlivňuje změny týkající se rovných příležitostí v různých oblastech jako jsou například institucionální mechanismy, trh práce, politická participace žen, informační technologie apod. GS také provozuje knihovnu obsahující množství publikácia materiálů k feminismu, gender studies, právům žen a mužů atp. Poskytujeme: • konzultace v oblasti slaďování osobního/ rodinného a pracovního života (work/life balance), postavení žen a mužů na trhu práce a rovnosti příležitostí žen a mužů • informační servis pro genderovou problematiku: slaďováníosobního/ rodinného a pracovní- ho života, postavení žen v řídících pozicích, vzdělávání v oblasti rovných příležitostí pro ženy a muže, účast žen v rozhodovacích procesech a politice • vydávania distribuci zpravodaje Rovné příležitosti do firem • knihovnické a informační služby v genderové tématice: největší knihovna zaměřená na gen- derovou tématiku a rovné příležitosti pro ženy a muže ve střední Evropě (7 tisíc titulů) • přednášky, školenia semináře na téma rovné příležitosti pro ženy a muže (trh práce, diskri- minace, politika, právo, ICTapod.) Poznámky Společnost přátelská rodině Společnost přátelská rodině je společným dvouletým projektem (2005 - 2007) Sítě mateřských center a Gender Studies, o.p.s., který přispívá k větší flexibilitě českého trhu práce. Cílem je zlepšování zaměstnavatelnosti ohrožených skupin, jimiž jsou v tomto případě matky s malými dětmi a ženy v předdůchodovém věku, a odbourávání genderových stereotypů na straně zaměstnavatelů. Zaměstnavatelé jsou k prosazování programů na podporu rovných příležitostí pro ženy a muže motivováni prostřednictvím soutěže Společnost přátelská rodině. Ta nenásilnou formou propaguje tyto programy a zároveň zaměstnavatele, kteří aktivně ve svých podnicích rovné příležitosti prosazují. Projekt bude zakončen konferencízaméřenou především na klíčové hráče na trhu práce - na zaměstnavatele a samozřejmě také na odbornou veřejnost. Pro matky s malými dětmi a ženy v předdůchodovém věku bylo připraveno přes 30 vzdělávacích kurzů a interaktivní webová stránka www.jaknait.cz, obojí zaměřené na zvýšení doved-nostívoblasti informačních technologiía podnikání. K vyššímu uplatnění ohrožených cílových skupin na trhu práce přispívají také semináře o rovných příležitostech pro ženy a muže určené úřadům práce. Webové stránky www.jaknalT.cz obsahují informace pro matky na rodičovské dovolené, které si začínají v tomto složitém životním období hledat zaměstnání, a pro ženy po padesáti letech věku, které jsou stejně ohroženou skupinou na trhu práce. Jsou zde informace od těch nejzákladnějších, týkajících se práv nezaměstnaných a rodičů na rodičovské dovolené, přes praktické - jak správně sestavit curricullum vitae, motivační dopis, jak a kde je možné zvýšit si kvalifikaci, jak najít správný jazykový kurz, jsou zde také všechny dostupné informace oe-learningu. Projekt je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Více informací: .www.jaknalT.cz 74 ► Management neziskových organizací Management neziskových organizací vychází v projektu „Společnost přátelská rodině", který je realizován Sítí mateřských center a Gender Studies, o.p.s. Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. SÍŤ MC» Management neziskových organizací. Vydává Síť MC v ČR a Gender Studies, o.p.s. v roce 2007. SíťMCHradební3,11000 Praha 1. Gender Studies, o.p.s., Gorazdova 20,120 00 Praha 2. http://www.jaknalT.cz http://www.genderstudies.cz http://www.materska-centra.cz Evropský sociální fond napomáhá rozvoji zaměstnanosti podporou zaměstnatelnosti, podnikatelského ducha, rovných příležitostí a investic do lidských zdrojů. Autorka: Leona Hozová