1 PSYCHOLOGIE V BĚZNÉM ŽIVOTĚ PSY128 Fakulta sociálních studií MU Podzimní semestr 2008 2 PSY128 PSYCHOLOGIE V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ Určeno pro: Jde o kurz, který je určen o zájemce o psychologii, není určen pro studenty, kteří studují psychologii jako obor. Realizace: V podzimním semetru 2008 Středa 18.00 - 19.40 Posluchárna P24 FSS MU, Joštova 10, Brno Garant kurzu: Mgr. Miroslav Šipula, e-mail: miro(zavináč)fss.muni.cz Vyučující: Vyučujícími jsou členové Katedry psychologie FSS MU a Institutu pro výzkum dětí, mládeže a rodiny na FSS MU. Charakteristika předmětu: Posluchači se budou postupně seznamovat s vybranými tématy, která reflektují jejich běžnou každodenní životní zkušenost, resp. se vztahují k tomu, s čím se běžně mohou v životě setkat. Cílem je získat určité penzum vědomostí pro vlastní seberozvoj a pro lepší pochopení a zvládání procesů, které se odehrávají ve vztazích mezi lidmi. Kurz má rovněž vybavit jeho absolventy pojmově a terminologicky tak, aby byli schopni dále studovat vybranou psychologickou literaturu. Kredity a ukončení: Předmět je ohodnocen 3 kredity, je ukončen zápočtem na základě písemného testu. Požadavky k absolvování: Účast na přednáškách (alespoň na 9 ze 12), studium literatury a studijních materiálů. Závěrečný test bude zahrnovat otázky ke všem uvedeným okruhům. K jeho úspěšnému zvládnutí je třeba 65% správných odpovědí. Harmonogram výuky: Přednášky budou zahájeny ve středu 24.9.2008. První výukový týden semestru (15. ­ 21.9.2008) je pojat jako ,,seznamovací". Očekává se, že zájemci o tento kurz navštíví knihovnu na FSS a seznámí se s doporučenou literaturou ke kurzu. 3 Přednášená a diskutovaná témata a jejich vyučující Téma Vyučující Termín 1 Jak vidíme sami sebe a druhé lidi prof. PhDr. Petr Macek, CSc. 24. 9. 2 Co si mezi sebou sdělujeme doc. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. 1. 10. 3 Jak vnímáme svět a co to vypovídá o nás samotných Mgr. Miroslav Šipula 8. 10. 4 Co je nám dáno pro naši cestu životem a co získáváme prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. 15. 10. 5 Mýty o ženách a mužích a skutečné rozdíly mezi nimi (problematika genderu) PhDr. Martina Rašticová, Ph.D. 22. 10. 6 Psychologie talentovaných dětí Mgr. Portešová Šárka, Ph.D. 29. 10. 7 Psychologie internetu a na internetu PhDr. David Šmahel, Ph.D. 5. 11. 8 Volba partnera (partnerky): kdo, koho, jak a proč? doc. PhDr. Ivo Plaňava 12. 11. 9 Jak se chováme v obtížných situacích a jak je zvládáme PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. 19. 11. 10 Mýty ve výchově (jak být ,,dost dobrým rodičem") Mgr. Lenka Lacinová Ph.D. 26. 11. 11 Strachy v životě člověka (s důrazem na dětsví a dospívání) PhDr. Radka Michalčáková, Ph.D. 3. 12. 12 Jak si pomoci a jak hledat pomoc doc. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. 10. 12. Změna programu vyhrazena 4 Literatura k prezentovaným tématům Jak vidíme sami sebe a druhé lidi Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál, s. 20-28, 69 - 94. Macek, P. (1997). Sebesystém, vztah k vlastnímu já. In: Výrost, J.Slaměník, I. (red.), Sociální psychologie, Praha: ISV, s. 181- 210. Baumgartner, F. (1997). Sociálne poznávanie. In: Výrost, J., Slaměník, I. (red.), Sociální psychologie, Praha: ISV, s. 99-114. Co si mezi sebou sdělujeme Vybíral, Z. (2005): Psychologie komunikace. Praha: Portál, strany 23 ­ 79, 105 ­ 156. Jak vnímáme svět a co to vypovídá o nás samotných Atkinsonová, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J. (1995). Psychologie. Praha, Victoria Publishing. Nakonečný, M. (1998). Základy psychologie. Academia, Praha. Nakonečný, M. (1995). Encyklopedie obecné psychologie. Academia, Praha. Švancara, J. (1994). Úvod do kognitivní psychologie. MU, Brno. Co je nám dáno pro naši cestu životem a co získáváme Hillman, J. (2000): Klíč k duši. Praha, Portál. Blackmore, S. (2000): Teorie memů. Praha, Portál. Hamer, D., Copeland, P. (2003): Geny a osobnost. Praha, Portál. Mýty o ženách a mužích a skutečné rozdíly mezi nimi Oakleyová, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. Věšínová-Kalivodová, E., Maříková, H. (Eds.) (1999). Společnost mužů a žen z aspektu gender. Praha: Open Society Fund. Psychologie talentovaných dětí Hříbková, L. (2005). Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Karolinum. Dočkal, V. (2005). Zaměřeno na talenty, Praha: Lidové noviny. Psychologie internetu a na internetu Gackenbach, J. (2006), Psychology and the Internet, Second Edition: Intrapersonal, Interpersonal, and Transpersonal Implications. San Diego: Academic Press. Šmahel, D. (2003b). Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton. Suler, J. (2007). The Psychology of Cyberspace. Staženo: leden, 2002. Dostupný z www: http://www.rider.edu/~suler/psycyber/psycyber.html 5 Wallace, P. (1999). The psychology of the Internet. Cambridge: Cambridge University Press. Volba partnera (partnerky): kdo, koho, jak a proč? Plaňava, I. (2000). Manželství a rodiny. Brno: Doplněk, s. 174-195. Jak se chováme v obtížných situacích a jak je zvládáme Kastová, V. (2000). Krize a tvořivý přístup k ní. Praha, Portál. Frankl, V. E. (1998). Psychoterapie pro laiky. Brno, Cesta. Mýty ve výchově (jak být ,,dost dobrým rodičem") West, G. K. (2002). Dobrodružství psychického vývoje. Kapitoly z vývojové psychologie. Praha: Portál. Cleese, J.; Skynner, R. (1999). Rodina a jak v ní zůstat naživu. Zábavné lekce z rodinné terapie. Praha: Portál. Prekop, J. (2001). Jak být dobrým rodičem. Praha: Grada. Matějček, Z. (1994). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál. Strachy v životě člověka Rogge, J., U. (1999): Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál. Michalčáková, R. (2007). Strachy v období rané adolescence. Brno: Barrister & Principal Jak si pomoci a jak hledat pomoc Kratochvíl, S. (2002): Základ psychoterapie. Praha: Portál (4. vydání), strany 20 - 45 (kap. 1.1 až 2.2), 54 - 85 (kap. 3. - 6.), z části třetí strany 124-131 (kap. 1), 173-178 (kap. 4.1), 186-192 (5.1, 5.2), 202-217 (6., 7.1.- 7.3). Další důležité informace V Informačním systému MU v části Studijní materiály předmětu PSY128 se v průběhu semestru postupně objeví teze mnohých témat uvedených v sylabu, podklady k vybraným tématům a studijním okruhům a popř. instrukce jednotlivých vyučujících.