Psychologie adolescentů (PSY 143) – PS2008 Základní charakteristika: Je určen zájemcům o hlubší pochopení psychiky adolescentů – kombinuje se v něm teoretický výklad témat, která souvisejí s obdobím adolescence a diskuse nad konkrétními problémy adolescentů (s využitím struktury Bálintovských skupin). V tomto smyslu je založen na maximální aktivitě zúčastněných. Vyučuje: prof.. PhDr. Petr Macek, CSc., tel: 54148484949, macek@fss.muni.cz Mgr. Michaela Širůčková, safarova@fss.muni.cz Insitutut výzkumu dětí, mládeže a rodiny a Katedra psychologie, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno Rozvrh: Výuka probíhá vždy v lichých týdnech ve čtyřhodinových blocích, ve čtvrtek od 16. – 19. 30 (s přestávkou 17.40 – 18.00), Joštova 10, posl. č. 23 Typ programu a podmínky pro získání kreditů: Volitelný program pro posluchače bakalářského studia psychologie na FSS (3 kredity B) FSS. Podmínkou pro získání kreditů je: - aktivní účast na výuce (nutná účast na pěti čtyřhodinových blocích) - úspěch v znalostním znalostním písemný testu (65% správných odpovědí) - přijatá seminární práce na vybrané adolescentní téma. Témata a další požadavky budou upřesněny. Témata výkladu: Základní studijní literatura je publikace Macek, P. (2003). Adolescence. 2., upravené vydání. Praha: Portál. Možné je využít i vydání první (Macek, 1999). 25. září 2008 (Petr Macek) 1 Co je charakteristické pro adolescenci. Vymezení období, historický a kulturní pohled. Empirické výzkumy, vliv společenských změn. 9. října 2008 (Petr Macek) 2. Adolescence jako proces sebeutváření a seberozvoje. Problematika sebpojetí a sebehodnocení (včetně některých poruch sebeobrazu), proces utváření identity 23. října 2008 (Michaela Širůčková) Vztahová síť adolescentů V semináři se zaměříme na systémy vztahů a vztahové sítě v adolescenci (rodina, vrstevníci, romantičtí partneři, důležití dospělí a instituce). Pozornost budeme věnovat následujícím tématům: vztahy s rodiči a v rodině jako inkubátor vztahů v dalším životě, citová vazba v dalším životě, role rodičovské výchovy v adolescenci. V oblasti vztahů s vrstevníky se zaměříme na kontext prožívání jedince (attachment, sociální opora) a na kontext skupiny (sociální vliv, sociální akceptace, sociální odmítání, role ve skupině). Na základě kazuistik budeme sledovat vývoj a proměny těchto vztahů v průběhu dospívání. Literatura: Macek, P., Štefánková, Z. (2006). Vztahy s rodiči a jejich souvislosti s citovou vazbou. In. Macek, P., Lacinová, L. Vztahy v dospívání, Brno : Nakladatelství Barrister & Principal. Širůček, J., Širůčková, M. (2006). Vývoj a zkoumání vrstevnických vztahů. In. Macek, P., Lacinová, L. Vztahy v dospívání, Brno : Nakladatelství Barrister & Principal. 6. 11. 2008 (Petr Macek) Vztahy s rodiči 20. 11. 2008 (Michaela Širůčková) Rizikové chování v adolescenci V semináři se budeme věnovat konceptu rizikového chování v adolescenci. Zaměříme se na funkci rizikového chování ve vývoji v adolescenci, typické formy rizikového chování, možnosti jeho zjišťování. Popíšeme etiologii rizikového chování v adolescenci a empirická zjištění. Probereme možnosti prevence a včasné intervence. V praktické části semináře vytvoříme mapu rizikových a protektivních faktorů, které se podílí na rozvoji rizikového chování. Literatura: Jessor, R., Donovan, J. E., Costa, F. M. (1991). Beyond Adolescence. Problem Behavior and Young Adult Development. Cambridge University Press. 4. 12. 2008 (Petr Macek) Mezi adolescencí a dospělostí (emerging adulthood) Esej na téma z oblasti psychologie adolescence: Vypracujte esej, ve které na základě studia odborné literatury a využití alespoň dvou empirických studií, kriticky zpracujete jedno z témat z oblasti psychologie adolescence (např. sebepojetí, identita, rizikové chování, vztahy s vrstevníky, rodiči, ...). Empirické studie budete čerpat z elektronických databází např. EBSCO, JSTOR, OVID atd. nebo využijete česká a slovenská odborná (recenzovaná) periodika. Hodnotí se: tvořivé zpracování tématu, vhled do problematiky, interpretace a kritické zhodnocení problému, práce s literaturou (rozsah a využití domácích i zahraničních pramenů) a formální zpracování (stylistika, gramatika, citace). Rozsah práce: cca 8 - 9 tis. znaků včetně mezer. Termín odevzdání: 14. 12. 2008 Literatura: Macek, P. (2003). Adolescence. 2., upravené vydání. Praha: Portál Macek, P. (199). Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál. Macek, P., Lacinová, S. (2006). Vztahy v dospívání Coleman, J. C., Hendry, L. (1999). The nature of adolescence. London: Routledge. Alsaker, F., Flammer, A.(Eds).(1999). European and American adolescents in the 1990s. London: Lawrence Erlbaum. Wynn, J., White, B. (1997). Rethinking youth. London: Sage. Hurrelman, K. (1994). International Handbook of Adolescence. Westport: Greenwood Press. Matoušek, O. (1997). Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Praha: Portál. Matoušek, O., Kroftová, A. (1998). Mládež a delikvence. Praha: Portál. Heaven, P. C. L. (1994). Contemporary adolescence. A social Psychological Approach. Melbourne: MacMillan Education. Marcia, J. (1967). Ego identity status: Relationship to change in self-esteem, "general maladjustment", and authoritarianism. Journal of Personality, 35, str. 118-133. Marcia, J. (1980). Identity in Adolescence. In: J. Adelson (Ed.), Handbook of adolescent psychology, New York: Willey. str. 159-187. Sak, P. (2000). Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč