Otázky: blog a osobní webové stránky (OWS) Výběr: Budete oslovovat dívky a chlapce ve věku od 12 do 17 let píšící blog (mající osobní webové stránky). Výběr pohlaví a věku necháme na Vás. Naopak volba blogu by měla korespondovat s tématem, které jste si v excelu zapsali. To znamená, že kdo si vybral např. sepoškozování a „pro ana“, by měl realizovat jeden rozhovor s dospívajícím, který si vede blog o sebepoškozování, a další rozhovor s jiným dospívajícím majícím „pro ana“ blog. Kontaktujte ty dospívající, kteří udávají informace o sobě (věk, gender, zájmy atd.). Kontaktovanou osobu je potřeba uvědomit, že s ní budete dělat výzkumný rozhovor. Abyste se drželi etiky výzkumu, je nutné od ní také získat informovaný souhlas k vedení interview. Před realizací rozhovorů si zkuste prohlédnout 5-10 podobně zamřených blogů, ať si uděláte představu, o čem jsi píšou, co si na blogy umísťují apod. Rozhovor: povedete polostrukturovaný rozhovor, měli byste získat odpovědi na všechny uvedené otázky, ALE ne jenom na ně! Uvedené otázky dávají pouze strukturu (či "polostrukturu"), Vaším cílem je jít v rozhovoru co nejvíce do hloubky, snažit se získat zajímavé informace a odpovědi. Klaďte si v průběhu rozhovoru neustále sami sobě otázku: co jsem zjistil, co jsem dosud nevěděl? Co se skrývá za tím, co respondent říká a jak se k tomu skrytému dostat - zeptat se na to? Nespokojte se s vágními odpověďmi respondentů! Ptejte se neustále "proč", co je "za odpovědí", jaký je "skrytý motiv odpovědi". Dospívající Vám neodpoví nikdy hned a přímo, musíte se hodně ptát. Pokud Vás nějaké téma v rozhovoru zaujme, budete v něm cítit potenciál něčeho zajímavého, jděte do hloubky. Rozhovory, kde byla využita pouze námi definovaná struktura, vrátíme jako nesplněný úkol. Rozhovor není možné odbít za 30 minut, skutečně kvalitní rozhovor trvá 2 až 4 hodiny. Interview budete vést online, můžete využít aplikace např. ICQ, skype, MSN, chaty apod. Rozhovor zaznamenávejte - v ICQ-Skype-MSN lze zapnout logování-záznam rozhovoru, toto si vyzkoušejte ještě než s rozhovorem začnete. Struktura práce určená k odevzdání: Vaše domácí úloha by měla obsahovat jméno, příjmení, UČO, zvolená témata a dva kopie rozhovorů. Ke každému rozhovoru napíšete pohlaví, věk a přezdívku, kterou jste anonymizovali. To znamená, měl/-a přezdívku „Míša23“, vymyslíte místo ní jinou, pokud možno blízkou původní přezdívce. Na závěr každého rozhovoru napíšete krátké shrnutí (cca 5-10 řádků) rozhovoru. Termín odevzdání: 15. ledna 2009 Díky tomuto úkolu poznáte specifičnost komunikace na internetu, získáte první zkušenosti s hloubkovými rozhovory, které pro některé z Vás mohou být průpravou pro realizaci kvalitativního výzkumu – jednoho z pilířů bakalářské práce. Jak dlouho si vedeš blog? Jak často ho navštěvuješ navštěvuješ? Jak často do něj něco nového píšeš? K čemu Ti tvůj blog slouží? Jaké změny na blogu nejčastěji děláš? Co všechno umísťuješ na blog? Jaká/-ý jsi na blogu? Jak by ses popsal/-a? (V případě, že neví, co tím myslíš, ať zkusí srovnat, jaký je v reálném životě a na profilu) V čem myslíš, že jsi jiný/-á na blogu než v reálném životě? Jak myslíš, že působíš prostřednictvím blogu? Jaké informace o sobě na blogu nezveřejňuješ? Co považuješ za důležité, aby o tobě druzí věděli? Kdybys měl/-a možnost přenést některé zážitky spojené s blogem do reálného života, co by to bylo? Jaká/-ý bys chtěl/-a být? (Dalo by se uvažovat, že na blogu jsi takový/-á, jaký jsi v reálném životě či úplně jiný/-á.) Čím se tvůj blog odlišuje od ostatních? Pro koho jsi vytvořil/-a blog? Kolik přátel, které máš na blogu, znáš i reálně? Podle čeho si je vybíráš? Používáš blog pro seznámení se s cizími lidmi? Pokud ano: S kým se seznamuješ? Za jakým účelem se seznamuješ? Používáš blog pro seznamování se potenciálním partnerem? S kým? Bylo to úspěšné? Sešli jste se v reálu? Máš více blogů? Pokud ano, čím se liší? Ví rodiče a blízcí příbuzní, že máš blog? Pokud ne: Proč to neví? Pokud ano: Jak na to reagovali? Co si o tom myslí? Máš nějaké negativní zkušenosti spojené s blogem? Pokud ano, můžeš popsat jaké? Zneužil někdo informací, které jsi zveřejnil/-a na blogu? Pokud ano, jakým způsobem? Co myslíš, že ti založení blogu dobrého přineslo? Co myslíš, že ti založení blogu špatného přineslo? Jak tvůj blog ovlivňuje tvůj reálný život? Kdybys neměl/-a blog, co by to pro tebe znamenalo?