Vedení organizace a vedení lidí 31. října 2007 Vedení *Jak byste definovali pojem „vedení“? Vůdcovství (leadership) *Proces neboli umění ovlivňovat lidi tak, aby ochotně a nadšeně usilovali o dosažení skupinových cílů *Interpersonální vliv zaměřený na dosahování cílů *Vztah mezi těmi, kdo vedou a těmi, kdo jsou vedeni Prvky vůdcovství *schopnost využívat efektivně a odpovědně svou moc *schopnost pochopit, že motivace lidí závisí na čase a situaci *schopnost inspirovat *schopnost rozvíjení příznivého klimatu Max Weber a typy vůdcovství 1. tradiční – určováno jasným pravidlem následnictví 2. charismatické – spočívá v „daru“ vládnout (vyšší moc/schopnosti) 3. byrokratické (legální) –zákonné ustanovení * legitimní (oficiální zmocnění) * nelegitimní (samozvanec, usurpace) Klíčové vlastnosti lídrů *Jaké vlastnosti by měl mít dobrý vůdce? – Rozdělte se na skupinky a na příkladu konkrétního člověka, který dokázal dosahovat cílů prostřednictvím jiných, demonstrujte tyto vlastnosti. Klíčové vlastnosti lídrů *Sebeprosazení *Sebedůvěra *Důraz na vztah *Tah na branku *Čestnost, poctivost *Odborné znalosti a dovednosti 1. Rysové pojetí vůdcovství *Osobní, sociální, dokonce i fyzické charakteristiky typické pro vůdce *Např. : výkonově orientovaný, sebevědomý… *Problém: dá se vůdcovství naučit? Co vůdce dělá *snaží se zatahovat do hry *vybízí a žádá si reakci *prezentuje věc tak, aby byla individuálně zajímavá „chytlavá“ *ukazuje směr *nabízí příležitost a umí ji „prodat“ *přijímá na sebe konečná rozhodnutí a bere za ně zodpovědnost *rozděluje práci a určuje pravomoci *organizuje a strukturuje *umí říci, že nesouhlasí *jeho rozhodnutí je respektováno 2. Behaviorální teorie *Nikoli rysy, ale chování *Tréninkové programy *Styly vedení – Orientace na lidi – Orientace na výsledky à Manažerská mřížka(R. Blake, J. Mouton) Manažerská mřížka (Blake, Mouton) 3. Situacionistické teorie *Od 60. let *Není universální styl vedení 3. Situacionistické teorie *Hersey a Blanchard (1977) *existují 4 základní vůdcovské styly – nařizování (vysoce nařizovací + málo podporující) – koučování (vysoce N + vysoce P) – podporování (málo N + vysoce P) – delegování (málo N + málo P) *největší vliv na volbu vůdcovského stylu mají následovníci 3. Situacionistické teorie 3. Situacionistické teorie *Vůdcovství jako kontinuum *Robert Tannenbaum a Warren H. Schmidt *O vhodnosti stylu vůdcovství rozhodují Tři faktory – leader – následovatelé – situace – hodnoty a tradice organizace, efektivnost pracovníků, charakter problémů, časový tlak 4. Transakční řízení a transformační vedení *Transakce – výměna mezi manažerem a pracovníkem *Používá tradiční prostředky motivace – Management výjimkami („Toto jsi udělal špatně a nesmí se to opakovat“) – Podmíněné odměny 4. Transakční řízení a transformační vedení *Transformace – založena na emocích – Jasná a přitažlivá vize – Charisma – Důvěra – Respekt – Myšlenková stimulace 4. Transakční řízení a transformační vedení *Transakční manažer – Okamžité výsledky – Determinuje strukturu a podmínky práce – Řeší problémy osobně – Plánuje, organizuje – Formální pozice – Systematický, efektivní Moc a autorita *Jak byste definovali rozdíl mezi mocí a autoritou? Typy autority *Autorita formální (poziční) *Autorita expertní *Autorita osobní (charisma) Typologie osobnosti a vůdcovství (dle: Leary) Techniky managementu *Management by objectives *Management by Exception *Management by Delegation *Management by Motivation Management by objectives (řízení podle cílů) *P. Drucker, 1954 – Zformulování konzistentní soustavy cílů – Realizace každého cíle přispívá k naplnění strategie organizace – Detailní plánování Management by objectives (řízení podle cílů) *1. Seznámení s řízením podle cílů (MBO) *2. Stanovování cílů (SMART) *3. Hodnocení výkonu *4. Organizace podpory MBO (výcvikové programy, zpětná vazba) *5. Monitorování MBO (postoje lidí, jejich výkon, vliv na vztahy) Management by Exception (MbE) *rozdělení problémů na běžné a výjimečné *řešení běžných problémů kompletně a samostatné zajišťují spolupracovníci *výjimečné – řeší vedoucí *v souvislosti s definicí běžných činností se stanoví rozsah odlišností - tzv. limit odchylek *vedoucí se tak zbavuje rutinní práce Management by Delegation (MbD) *Delegace rozhodnutí *Co může být uděláno na nižší úrovni, emělo by se přenášet na vyšší *Úkol manažera - kontrola *Rozdělení činností na výkonné a řídící Management by Motivation (MbM) *Identifikace motivarních faktorů lidí *Motivace vs. stimulace *Soulad mezi cíli členů organizace a cíli organizace jako takové *Prvotní činností vedoucího je poznání motivačních faktorů pracovníků Koučování *Specifická metoda vedení *Termín převzatý ze sportu *Koučovi jde o to, aby sportovec sám našel nejlepší způsob, jak dosáhnout lepšího výkonu *Manažer autokrat vs. manažer – kouč Základní techniky koučování *otevřené otázky *aktivní naslouchání Pravidla koučování (Hroník) • podejte informace (zpětnou vazbu, reflexi), ale neinstruujte • nechte podřízeného, aby sám našel řešení, vhodnou formulaci • klaďte podřízenému takové otázky, které by ho vedly k zamyšlení nad problémem • projevujte zájem, ale ne přímou kontrolu • akceptujte, že i chybami se člověk učí • možné počáteční zpoždění se vykompenzuje vyšší angažovaností a motivací podřízených Zpětná vazba *Tři podmínky účinné zpětné vazby : *Partnera informujte o jeho chování a nehodnoťte toto chování. Prvek hodnocení je silně manipulativní. Vyvolává např. závislost, vysvětlování, obhajování, neodpovídající obranu nebo protiútok. *Popisujte chování, nikoli partnera jako takového. Základem zpětné vazby je vždy jen informace o partnerově chování, které se vám líbí, nebo se vám zdá nepřiměřené. Cílem není změnit partnera, převychovávat ho, tomu by se asi vytrvale bránil. *Poskytujte specifické informace, nikoli zobecňující tvrzení. Pozitivní zpětná vazba *Bylo zjištěno, že optimální poměr pochval a kritiky je 2,5 až 3,5:1 *Kritika a trest spíše zabrání opakování nežádoucího chování, ale nemá tu moc „vytvořit“, nové, žádoucí chování *Ocenění jako součást koučování Způsoby neasertivního podávání ocenění a pochvaly * Obecný a hodnotící ocenění a pochvala – pane Nováku, jste slušný člověk. * Negativně formulované nebo „zabržděné“ ocenění – dnes jsem se už nezhrozil nad tvým nemožným vkusem, dnes to docela ujde. * Ocenění a pochvala zároveň obsahuje nedostatky – líbí se mi na tobě tvé šaty, nejsi v nich tak tlustá jako já. * Ocenění a pochvala s nesouvisejícím a „otupujícím“ dodatkem – mám radost, že jsi mi už teď donesl uzávěrku, ale neměl bys tolik kouřit. * Sarkastické ocenění, avšak mimoslovně jde o sdělení protikladné – ten tvůj účes se mi líbí, avšak mimo slova je řečeno ty máš ale ránu! * Pseudoocenění a pochvala se silně manipulativním obsahem – určitě nikdo tě nepochválil za ten nápad tak pěkně jako já. * Falešné lichocení, které poslouží jako „vějička“. Kritika * "Já jazyk" * Vyjádření pocitu * Zpětná vazba * Požadavek změny (eventuálně) * Reakce na oprávněnou a neoprávněnou kritiku Vůdce světa *Je čas zvolit vůdce světa a váš hlas může být rozhodující. Jsou vám dostupná fakta o 3 nejslibnějších kandidátech: *Kandidát A: Spolčuje se s politiky, kteří ne vždy hrají čistou hru. Svoje činy konzultuje s astrologem. Měl dvě milenky. Kouří a pije 8-10 martini denně. *Kandidát B: Dvakrát ho vyhodili ze zaměstnání. Spí do oběda. Během univerzitních studií bral opium. Pije každý večer čtvrt lahve whisky. *Kandidát C: Byl vyznamenán jako vojenský hrdina. Je vegetarián. Nekouří. Pije jen příležitostně. Neměl žádné mimomanželské aféry. Ve své kariéře měl několik neúspěchů, ale nevzdal se. Koučování a vedení *Jak si představuji správného vůdce? Transplantace