Efektivní komunikace a vztahy v organizaci 12. listopadu 2008 Program *Komunikace v jazyce kompetencí *Knowledge management *Zvládání konfliktů *Vyjednávání *Komunikace a hodnocení pracovníků Efektivní komunikace *Jaké by měly být základní zásady efektivní komunikace v organizaci? Definujte v jazyce kompetencí a pozorovatelného chování pro následující případy: – Kompetence Diverzita v nadnárodní firmě – Kompetence Vliv a dopad v obchodní firmě Manipulace Základy chování (budování vztahu) Komunikační toky v organizaci *Informační zdroje a jejich využití *Komunikace s vnějším okolím a komunikace uvnitř *Komunikace s pracovním týmem *Firemní a informační strategie a jejich soulad *Zabývá se jimi informační audit *Vaněk, Z. Cíle a postup informačního auditu. http://www.dcit.cz/files/jakost/ISO_Cile_Auditu.pdf Znalostní management: Data, informace, znalosti Informace * Informace: užitečná data odpovídající na otázky „kdo", „co", „kde", „když" * Data se specifickým významem * Vztažené k potřebám uživatele * Specifický účel * Subjektivní charakter * Hodnota informace Znalosti Znalostní strategie *Strategie nakládání s informacemi (na úrovni jednotlice, týmu, organizace) *Základní znalostní strategie – Kodifikace (explicitní znalosti) *Call centra, Accenture, databáze – Personalizace (tacitní) (menší počet vyšší kreativita, př. Klinická centra) Explicitní a tacitní znalost *Explicitní – může být vyjádřena konkrétními výrazovými prostředky – Přenositelná – Vyjadřitelná pomocí dat Explicitní a tacitní znalost *Tacitní – (implicitní) vysoce osobní, nelze ji snadno vyjádřit *Interakce explicitní znalosti, intuice, zkušenosti, schopností, mentálních modelů apod. *Příklady *Dimenze (jedinec-organizace) *Kde v prostředí VŠ vidíte příklady tacitních a explicitních znalostí? Konverze *Proces SECI=SECI – Socializace (tacitní na tacitní) – Externalizace (tacitní na explicitní) – Kombinace (explicitní na explicitní) – Internalizace (explicitní na tacitní) *Autoři: Nonaka and Takeuchi Sdílení tacitní znalosti *Vyprávění příběhů (analogie, symboly) *Učňovství(dlouhotrvající, závazné) *Komunity praxe Specifika firemní komunikace *Čím se komunikace ve firmě vyznačuje? *Jak se dá firemní komunikace ovlivnit? Specifika komunikace dle funkční úrovně *Výkonné pozice *Liniový management *Vrcholový management *ROZDÍLY – Množství komunikace – Míra obecnosti – Zdvořilost – Komunikační styly Komunikace nadřízený - podřízený *Filmová ukázka Cvičení *Ve váčku je 300 stříbrných. *Každou noc si může každý z vás vzít, kolik chce. *Zbylé mince se za noc rozmnoí dvakrát. *Pokud je ve váčku 0 stříbrných nebo se dostaneme do záporu, hra končí. Styly řešení konfliktu (Thomas, Killman) Komunikace v náročných situacích Jak postupovat, když náš komunikační partner *Je agresivní, útočný *je pasivní, nezaangažovaný *protestuje, je v odporu, je zablokovaný *se snaží manipulovat AUDIOUKÁZKA Jak podpořit komunikaci ve firmě? Burza nápadů. *Dejte hlavy dohromady: *Vytvořte návrh cvičení, které by bylo možno použít v rámci tréninku komunikace. *Následně si je můžeme společně vyzkoušet. Hodnotící pohovor Příprava a začátek rozhovoru Obsah hodnotícího a kompetenčního rozhovoru Jak poskytovat zpětnou vazbu Stanovení nových cílů Zvládání obtížných situací Díky za pozornost!