Výzkumné metody II - Interview a diskurzní analýza Vyučující: Mgr. Eva Šlesingerová Kontakt: eslesi@fss.muni.cz ECTS: 9 Přednáška a seminář (úterý 8.30 – 10.00 ) Konzultační hodiny: út: 15.00 - 16.00 (místnost 349) Anotace: Kurz seznamuje posluchače a posluchačky se základními charakteristikami kvalitativního výzkumu a nabízí základní přehled kvalitativních metod se zvláštním ohledem na analýzu a interpretaci kulturních textů. Vychází přitom z perspektivy interpretativní sociální vědy, která se snaží uchopit zkušenosti jednotlivých aktérů jako smysluplné životní světy a klade důraz na porozumění významům, jež zkoumané skupiny a jednotlivci svému jednání připisují. Pozornost budeme věnovat především různým podobám analýzy textuality, rozhovorům a možnostem jejich využití v sociálně antropologickém výzkumu. Velká pozornost je věnována samostatným a průběžným pracím studujících, zvláště jejich schopnosti připravit projekt výzkumného cvičení. Prostřednictvím práce, cvičení na seminářích a vlastní výzkumné práce budou studující vedeny/i k tomu, aby získali základní přehled o praktických dovednostech souvisejících s celým procesem realizace rozhovorů (od formulace výchozích otázek a přípravy na interview přes kladení otázek a aktivního poslouchání až k transkripci a analýzy získaného rozhovoru) a také aby získali úvodní vhled do analýzy různých forem kulturních textů. Struktura a harmonogram kurzu: 1. Bronislaw a Mary: 16.září: Úvod do kurzu Organizační setkání. Průvodník kurzem Seminář (k samostudiu): Co je a co není odborný text. Jak psát odborný text, jak číst odborný text. Doporučená literatura: * Šanderová, J. 2005. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha:Slon. 18-40, 56-67 * Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. s. 125-129 2. Bronislaw a Mary: 23.září: Povaha sociální vědy. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Případová studie, Etnografický výzkum, Zakotvená teorie, Biografický výzkum, Zkoumání dokumentů, Historický výzkum, atd. Literatura: * Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar. s. 13-25, 87-99 * Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum.Základní metody a aplikace. Praha:Portál, s. 21- 143 Doporučená literatura: * Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. (17-20, 283-322) * Barša, P. O postrevoluční emancipaci, vztahu teorie a praxe a dvojím pojetí kultury.Interview s Pavlem Baršou (Praha 31. 3. 2005). Michal Tošner (Anthropoweb) * Clifford, J. Marcus, G.E. (eds.) 1986. Writing culture: the poetics and politics of ethnography. Berkeley:University of California Press. (k nahlédnutí) * Schütze, Fridrich. Narativní interview ve studiích interakčního pole. In Biograf 1999/20, s. 33-51. * Linde, Charlotte. 1993. Life Stories. The Creation of Coherence. New York: Oxford UP. * Rosenthal, Gabriele. 2005. Biographical Research. In Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (eds.) The SAGE handbook of qualitative research Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage Publications, s. 25-57. * Fay, Brian. 2002. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha: Slon. (k nahlédnutí) Doporučená literatura: * Janesick, V. J. (1994) „The Dance of Qualitative Research Design“. In: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.) Handbook of Qualitative Research. London: Sage. S. 209-219. * Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. (283-322) * Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar. s. 73-84 * Biograf (35). Monotématické číslo Etika a právo v kvalitativním výzkumu. 2004. SeminÁŘ: Co je design výzkumu? Výběr tématu 3. Bronislaw a Mary: 30.září: Film: Kitchen Stories v Úkol: Internetová debata 4. Bronislav: 7. říjen: Metody získávání dat. Rozhovory. Textualita 5. Mary:14.říjen: Metody získávání dat. Rozhovory. Textualita Interview: Narativní rozhovor, Strukturovaný rozhovor, Focus-group, Pozorování, Dokumenty a jiná data. Co je to text? Povaha kulturního textu a textuální analýza. Literatura: * Fairclough, N. 2003. Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London, New York: SAGE, s. 19-39 Doporučená literatura: * Hall, S. 1997. Representation: cultural representation and signifying practices. London:SAGE. (k nahlédnutí) * Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar, s. 43-66 * Berger P. a Luckmann T. 1999. Sociální konstrukce reality. Brno:CDK (k nahlédnutí) Seminář: Různé podoby textuality - Město jako text - Tělo jako text v Úkol: CALL FOR PAPERS pro závěrečný workshop 6. Bronislav 21.říjen: Interviews. Rozhovory 7. 28.říjen Čtecí týden 8. Mary 4. listopad: Interviews. Rozhovory Role tazatele a role respondenta. Rozhovor jako interakce, konverzační partnerství. Transkripce jako první úroveň interpretace. Data a jejich záznam. Literatura: o Davidson, J.O., Layder, D. 1994. Methods, sex, and madness. London: Routledge. s. 116 – 147. o Flick, U. (1998): An Introduction to Qualitative Research. London: Sage. S. 125-132. Úkol: Písemné zaznamenání pozorování vybrané každodenní situace (jízda tramvají, nákup atp.) – materiál pro seminář (není třeba odevzdávat do ISu) Seminář: Nácvik situací souvisejících s realizací rozhovoru. Práce se záznamem pozorování. v Úkol: vyberte jeden z následujících úkolů a zhuštěný popis v rozsahu 2-3 normostran odevzdejte do Odevzdávány kurzu do 4.listopadu 2008. · 1. Četba pro hustý popis: Pelc, J. 1996. A bude hůř. Praha:MAŤA. s. 11-40, 169-189. Analýza jazyka subkultury, · 2. Zhuštěný popis návštěvy hospody · 3. Zhuštěný popis rodinné oslavy 9. Bronislaw 11. listopad: Interpretace. Diskurz. Analýza 10. Mary 18.listopad: Interpretace. Diskurz. Analýza Interpretace: Hermeneutika, Analýza konverzace, Analýza diskurzů. Co je to diskurz? Sociálně vědná analýza diskurzu. Text, sociální událost. Reprezentace. Další formy kulturních textů. Vizuální metodologie - analýza vizuálních materiálů. Literatura: o Barker,Ch. and Galasiński. 2001. Cultural Studies and Discourse Analysis. A Dialogue on Language and Identity.London, New York: SAGE. 62-85, 86-117 o Fairclough, N. 2003. Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London, New York: SAGE, s. 121 -134. o Gee,J.P. 2002. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Metod. London: Routledge. S. 20-30 Doporučená literatura: o Rose,G.2001. Visual Methodologies:an introduction to the interpretation of visual materials. London:SAGE. Kapitoly 6 a 7 o Pink, S. 2004. Working images:visual research and representation in ethnography. London, New York:Routledge (k nahlédnutí) Seminář: Cvičení: Učebnice cizích jazyků: jak se prezentuje kultura skrze jazyk? v Úkol: dodání abstraktu pro závěrečný workshop (100-300slov), možná inspirace viz Silverman (2005) s.236-237. Odevzdejte do Odevzdávány kurzu do 18. listopadu 2008 11. Bronislaw 25. listopad: Atlas.ti. Software ke zpracování dat 12. Mary 2. prosinec: Atlas.ti. Software ke zpracování dat Literatura: * Konopásek, Zdeněk. Co si počít s počítačem v kvalitativním výzkumu. Biograf 1997/12. s. 71-110. * Konopásek, Zdeněk. Aby myšlení bylo lépe vidět. Nad novou verzí programu Atlas.ti. Biograf 2005/37, s. 89-109. v Úkol: Odevzdání Návrhu projektu výzkumného cvičení do Odevzdávány kurzu do 16.prosince 2008 13. Bronislav a Mary 9.prosinec: Výzkumná zpráva. Projekt. Workshop II. Jak připravit prezentaci. Charakter publika. Průběh konference. Literatura: o Šanderová, J. 2005. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha:Slon. s. 143-170 o Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. s. 226-233,269-288 o Strauss, A. – Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert. Kap. 13. Psaní disertačních prací a monografií, prezentace výzkumu. v Úkol: Odevzdání Rozhovoru v Atlas-ti realizovaného v rámci výzkumného cvičení. Odevzdejte do Odevzdávány kurzu do 6. ledna 2009. (nebo na emailovou adresu eslesi@fss.muni.cz, popřípadě osobně) Bronislav a Mary : Začátek ledna 2008 – závěrečný workshop Podmínky ukončení kurzu, hodnocení: o Aktivní účast na internetové debatě a seminářích - 10% hodnocení o Zhuštěné popisy (Odevzdané do isu ) - 10% hodnocení o Návrh výzkumného projektu a jeho prezentace (workshop) - 30% hodnocení (15 + 15) o Písemná zkouška – 30% hodnocení o Realizace rozhovoru - zpracovaný jako hermeneutická jednotka v softwaru Atlas.ti 5.0.). Realizace, přepis a analýza 1 vlastního rozhovoru - 20% hodnocení Podmínka ukončení je dosažení minimálně 60%. Celková známka se vytváří součtem všech průběžných úkolů spolu s výsledky ze závěrečné zkoušky. Hodnocení nelze udělit bez absolvování závěrečné zkoušky a odevzdaného a prezentovaného výzkumného projektu. Základní literatura: o Fay, B. 2002. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha: Slon. o Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar. s. 125-129 o Strauss, A. / Corbinová, J. (1999): Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. S. 9-105. * Šanderová, J. 2005. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha:Slon. * Hammersley, M. / Atkinson, P. 1996. Ethnography. Principles in Practice. London a New York: Routledge. * Geertz, C. 2000: „Zhuštěný popis: K interpretativní teorii kultury“. In: Interpretace kultur. Praha: Slon. S. 13-42. * Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum.Základní metody a aplikace. Praha:Portál.